مشروح جلسه 55 شورای رشت؛

از نامه ۷ عضو شورا برای تسریع انتخاب شهردار تا تداوم لابی ها

عصر دوشنبه پنجاه و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر رشت در غیاب سید امیرحسین علوی و به ریاست رضا رسولی برگزار شد.

حرف تازه – پنجاه و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی کلان‌شهر رشت با قرائت آیاتی چند از کلام‌الله مجید توسط برادر ساعد اصلانی قاری بین‌المللی قرآن، پخش سرود ملی و دعای فرج در عمارت حاج میرزا خلیل رفیع آغاز شد.

در این جلسه سید امیرحسین علوی رییس شورا غایب است و رضا رسولی به‌عنوان نائب رئیس، ریاست جلسه را بر عهده دارد.

محمدحسن علیپور به‌عنوان منشی شورا فرازی از وصیت‌نامه شهید عباس دانشگر را قرائت کرد.

رضا رسولی به‌عنوان رئیس جلسه با خیرمقدم به اصحاب رسانه، ایام گذشته و آتی را تبریک و تسلیت گفت.

از نکات خاص برگزاری این جلسه اینکه برای نخستین بار اسماعیل حاجی پور در کنار حجت جذب در اولین صندلی شورا بجای صندلی آخر نشسته است!

بهراد ذاکری به‌عنوان اولین ناطق جلسه با تسلیت حادثه تروریستی اهواز، یادآور شد که ترور بدترین نوع سانسور است و هیچ اندیشه‌ای را نمی‌توان این‌چنین حذف کرد.

ذاکری ادامه داد: می‌بایست از شهروندان عذرخواهی نمایم که نتوانستم طی سه ماه حضور خود در شورا بر امورات شهری تأثیرگذار باشم.

وی با اشاره به نامه ۷ تن از اعضای شورا برای انتخاب شهردار، گفت: سؤال من این است باگذشت بیش از ۱۰ روز از نامه زدن رئیس شورای شهر هیچ‌کدام از ما گزینه ای برای انتخاب شهردار معرفی کردیم؟ چه تائید کنیم چه تکذیب لابی‌های شخصی و گروهی و جلسات برای انتخاب شهردار در جریان است.

ذاکری در خصوص انتخاب شهردار اظهار کرد: آیا افرادی که از سلایق شخصی ما خارج هستند جایی در میان گزینه های انتخاب شهردار دارند؟ امروز افرادی از بنده در مورد نفوذ مسائل مالی در موضوع انتخاب شهردار می‌پرسند و من نمی‌توانم پاسخی بدهم؛ زیرا فضا چنان مبهم است که پاسخی نمی‌توان داد.

وی در پایان اذعان داشت: روزگاری شاعری در رشت گفته بود به کدام سازت برقصم ای رشت؛ شهر باران‌های همیشگی‌ام! حال باید این شعر را عوض کرده و بگویم به کدام سازت بگریم ای رشت؟ شهر باران‌های همیشگی‌ام!

شورا وارد دستور جلسه شد.

جلسه با خروج حجت جذب، اسماعیل حاجی پور و محمدحسن عاقل منش برای پیشواز میهمان شورا از اکثریت خارج شد! پس‌ازاین اتفاق بهراد ذاکری نیز صحن شورا را ترک کرد!

سردار زمانی با هیئت همراه در صحن شورا حاضر شدند و پس از سخنرانی کوتاه در خصوص شرایط روز کشور در حوزه‌های دفاعی، توسط اعضای شورا از وی تقدیر و هدیه‌ای به‌رسم یادبود به ایشان اهدا شد.

پس از آنتراکت جلسه، موضوع انجام قرعه‌کشی اتاق‌های اعضای شورا در صحن علنی مورد اعتراض فاطمه شیرزاد قرار گرفت.

مصوبه ارائه سرویس رایگان اتوبوس‌های شهرداری رشت به مدت سه روز در صحن علنی شورا مطرح شد.

احمد رمضانپور به‌عنوان مخالف گفت: دانش آموزان صدقه بگیر شهرداری نیستند که سه روز بر روی مردم منت بگذاریم و سرویس رایگان بدهیم؛ اما آرزوی من این است که سرویس حمل‌ونقل عمومی برای عبور از ترافیک و کاهش آلودگی محیط زیست، همیشه رایگان باشد!

دو فوریت این طرح با رأی اعضای شورا تصویب شد.

طرح راه‌اندازی کارگاه ایمنی و آتش‌نشانی ویژه کودکان در صحن شورا مطرح شد. دو فوریت این طرح مورد تصویب توسط اعضای شورای شهر رشت قرار گرفت.

اسماعیل حاجی پور در اعتراض به اجرایی نشدن مطالعات و عملیات اجرایی اطفاء حریق جهت ایمن‌سازی بازار رشت، گفت: بازار رشت امروز همانند انبار باروت است. حتماً باید خدای‌نکرده حادثه‌ای چون پلاسکو رخ بدهد تا یاد انجام وظایفمان بیفتیم؟!

وی پس از استماع سخنان رمضانی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری رشت، گفت: با ساخت پیاده راه مخالف نیستم اما بازار دراین‌بین آسیب دید. پس از حریق بازار در دهه ۸۰ هنوز هم اوضاع بازار ما خوب نیست. نباید از ردیف بودجه‌ای بحث مطالعات و عملیات بازار کسر بشود.

در ادامه جلسه موضوع میزبانی شهر خلاق خوراک و غذا در صحن علنی شورای شهر رشت مطرح شد و موضوع برای بررسی به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع داده شد.

رضا رسولی با اشاره به نامه هفت تن از اعضای شورا، از اعضای شورا خواست تا برای تسریع صحیح در روال انتخاب شهردار، گفت: اعضای شورا در راستای پاسخ به نامه ریاست شورا برای انتخاب شهردار، کاندیداهای مدنظر خود را معرفی کنند.

وی همچنین با اشاره به روند انتخاب شهردار، گفت: امیدوارم که طی سه الی چهار هفته آینده، شهردار آینده انتخاب شود.

ریاست جلسه اضافه کرد: پیشنهاد بنده این است که افرادی که شاید از خاطر اعضای شورا جامانده است، از فردا تا روز پنجشنبه برای معرفی خود به‌عنوان گزینه تصدی بر شهرداری رشت، اقدام نمایند.

ختم جلسه توسط ریاست جلسه اعلام شد.