از سیاهی به روشنایی | خودکشی در کمین افراد مبتلا به افسردگی

افسردگی یک بیماری روانی است که می‌تواند تأثیرات جدی بر روحیه و روان فرد داشته باشد. این بیماری ممکن است به خودکشی منجر شود؛ اما مهم است که به عنوان یک مسئله جدی و قابل پیشگیری در نظر گرفته شود. در افرادی که افسرده هستند، احتمال خطر خودکشی بیشتر است. البته افسردگی تنها یکی از عواملی است که امکان خودکشی در آن وجود دارد و در بسیاری از موارد عوامل دیگری نیز درگیر هستند. وجود علائم هشداردهنده خودکشی، مانند افکار مستمر درباره خودکشی، احساس ناامیدی عمیق، از دست دادن علاقه به فعالیت‌های روزانه، انزوا و اندیشیدن درباره مرگ و… نیازمند توجه ویژه و مراجعه به روانپزشک است.

به گزارش حرف تازه ، در ادامه شما را با افسردگی و خودکشی بیشتر آشنا می‌کنیم.

افسردگی و خودکشی چقدر شایع است؟

افسردگی و خودکشی مسائل جدی و پیچیده‌ای محسوب می‌شوند که طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) بیش از ۳۲۲ میلیون نفر در سراسر جهان به افسردگی مبتلا هستند. این به این معناست که در حدود ۴/۴ درصد جمعیت جهان از این بیماری روانی رنج می‌برند. در حقیقت افسردگی یکی از بیماری‌های روانی شایع است. همچنین بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی هر ساله بیش از ۸۰۰ هزار نفر به خودکشی می‌پردازند که معادل یک نفر در هر ۴۰ ثانیه است. خودکشی در بین جوانان و بزرگسالان (۱۵ تا ۲۹ سال) رایج‌تر است. در حقیقت بیش از ۷۹ درصد خودکشی‌ها در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد.

لازم به ذکر است که این آمارها تنها تخمینی از وضعیت جهانی هستند و می‌توانند بین کشورها و مناطق مختلف متفاوت باشند. عوامل متعددی از جمله فرهنگ، شرایط اقتصادی، دسترسی به خدمات بهداشتی و روان‌شناختی، عوامل ژنتیکی، شخصیتی و رویدادهای زندگی می‌توانند در شیوع افسردگی یا خودکشی نقش داشته باشند که به همین دلایل باید سریعا به یک روانپزشک خبره و با تجربه مراجعه کرد.

از سیاهی به روشنایی | خودکشی در کمین افراد مبتلا به افسردگی

چه فاکتورهایی خطر افسردگی و خودکشی را افزایش می‌دهد؟

فاکتورهای مختلفی می‌توانند خطر افسردگی و خودکشی را افزایش دهند. توجه به این عوامل می‌تواند در شناخت و پیشگیری از این مسائل مهم باشد. در زیر برخی از فاکتورهای مهم را بررسی می‌کنیم.

عوامل روانشناختی

عوامل روانشناختی مانند افزایش استرس، اضطراب شدید، احساس ناکامی و ناامیدی، اضطراب اجتماعی، احساس تنهایی و از دست دادن ارتباطات اجتماعی می‌توانند خطر افسردگی و خودکشی را افزایش دهند.

عوامل زیستی و ژنتیکی

 برخی از عوامل زیستی و ژنتیکی نیز می‌توانند نقشی در افزایش خطر افسردگی داشته باشند. مثلاً سابقه خانوادگی افسردگی یا خودکشی، اختلالات شایع مغزی، عوامل ژنتیکی و ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی می‌توانند بر این موضوع تاثیرگذار باشند.

عوامل اجتماعی و محیطی

 شرایط اجتماعی و محیطی مانند فقر، بیکاری، عدم دسترسی به خدمات بهداشتی و روان‌شناختی، از دست دادن عزیزان، خشونت خانگی، عدم حمایت اجتماعی و انزوا می‌توانند خطر افسردگی یا خودکشی را افزایش دهند.

عوامل مرتبط با مواد مخدر

اعتیاد به مواد مخدر و الکل می‌تواند خطر افسردگی یا خودکشی را افزایش دهد. مصرف مواد مخدر می‌تواند تاثیری مستقیم بر تعادل شیمیایی مغز فرد داشته باشد و افسردگی را تشدید کند.

عوامل مرتبط با رویدادهای زندگی

 رویدادهای زندگی ناگوار مانند از دست دادن شغل، طلاق، از دست دادن عزیزان، بحران مالی، بیماری جدی و سایر رویدادهای استرس زا می‌توانند خطر افسردگی یا خودکشی را افزایش دهند.

چطور می‌توانم تشخیص دهم که خطر افسردگی و خودکشی وجود دارد؟

تشخیص افسردگی و خطر خودکشی می‌تواند مسئله‌ای حساس باشد و بهتر است برای تشخیص این موضوع به افراد و متخصصان حوزه بهداشت روانی مراجعه کنید؛ اما در زیر برخی از علائم و نشانه‌هایی که ممکن است به وجود افسردگی و خطر خودکشی اشاره کنند را بررسی می‌کنیم.

علائم افسردگی شدید

 شایع‌ترین علائم افسردگی شامل احساس ناراحتی، بی‌اشتهایی یا افزایش اشتها، خستگی و کاهش سطح انرژی، بی‌خوابی یا خواب زیاد، افکار منفی و احساس ناتوانی است. افراد مبتلا به افسردگی شدید ممکن است احساس بی‌ارزشی و ناامیدی کنند و علاقه‌ای به فعالیت‌هایی که قبلاً از آن‌ها لذت می‌بردند را نداشته باشند.

افکار خودکشی

 افرادی که در خطر خودکشی هستند، ممکن است که افکار و طرز تفکری داشته باشند که به خودآسیبی و خودکشی اشاره می‌کند. مثال‌هایی از این افکار عبارتند از: “بهتر است بمیرم”، “همه بهتر می‌شوند اگر من نباشم”، “نمی‌توانم دیگر این درد را تحمل کنم” و “چه فایده‌ای دارد زندگی کردن؟”.

انزوا و از دست دادن علاقه به فعالیت‌های روزمره

 افرادی که در خطر افسردگی یا خودکشی هستند، معمولا به طور ناگهانی از انجام فعالیت‌ها و سرگرمی‌های روزمره لذت نمی‌برند. آن‌ها ارتباط کمتری با دوستان و خانواده دارند و بیشتر در انزوا به سر می‌برند.

تغییرات شدید در رفتار و حالت روحی

 افرادی که در خطر افسردگی یا خودکشی هستند، تغییرات شدیدی در رفتار و نحوه بیان خود نشان می‌دهند. این تغییرات می‌تواند شامل افزایش مصرف مواد مخدر و الکل، افزایش ریسک‌های خطرناک، خشونت علیه خود یا دیگران، خوابیدن زیاد یا کمتر از حد معمول، افکار و رفتارهای غیر معمول و نمایش علائم ناگهانی و آشکار اضطراب باشد.

درمان افسردگی برای جدایی از افکار منفی خودکشی

درمان افسردگی و کاهش افکار منفی و خودکشی می‌تواند یک فرایند طولانی و چالش برانگیز باشد؛ اما با کمک مناسب و تعامل با متخصصان حوزه بهداشت روانی می‌توانید سلامت روان را تجربه کنید. در زیر چند راهنمایی برای درمان افسردگی و کاهش افکار منفی و خودکشی را بیان می‌کنیم.

درمان حرفه‌ای

 مراجعه به یک متخصص اعصاب و روان می‌تواند اولین گام مهم در درمان افسردگی و خودکشی باشد. این متخصصان می‌توانند با شما درباره علل احتمالی افسردگی صحبت کرده و راهنمایی‌های لازم را ارائه کنند. آن‌ها ممکن است که از روش‌های مختلف مانند مشاوره، درمان دارویی، روش‌های روان درمانی و تکنیک‌های مدیریت استرس استفاده کنند.

تغییر سبک زندگی

 تغییر در سبک زندگی می‌تواند باعث تسهیل در بهبودی شود. در نظر داشته باشید که تغییرات کوچکی مانند افزایش فعالیت بدنی، تغذیه سالم، استراحت مطلوب و مراقبت از خود می‌تواند تاثیرات مثبتی بر روحیه شما داشته باشد.

مدیریت استرس

 یادگیری تکنیک‌های مدیریت استرس می‌تواند به شما کمک کند که با فشارهای روزانه بهتر کنار بیایید و نگرشی مثبت‌تر نسبت به زندگی داشته باشید. روش‌هایی مانند تمرینات تنفس عمیق، مدیتیشن، یوگا و تکنیک‌های تمرکز در کاهش استرس و افزایش آرامش به شما کمک می‌کنند.

سخن پایانی

به طور کلی می‌توان گفت که افسردگی یکی از بیماری‌های شایع روانی است و افراد زیادی در سراسر جهان به آن مبتلا هستند.  در این مقاله عوامل تشدید کننده این بیماری و راهکارهای درمانی آن را بررسی کردیم. آمار و تحقیقات نشان داده است که افسردگی و خودکشی در هر کشوری با هر شرایطی وجود داشته و بیشتر به سبک زندگی و شرایط مختلف در زندگی فرد بستگی دارد. شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر در این باره به وب سایت دکتر فرامرز ذاکری مراجعه کنید.