مشروح جلسه صبح امروز کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت؛

از ستاد اقتصاد مقاومتی تا شطرنج بازی حاجی پور/ حدود ۵۰ میلیارد تومان از اصلاح بودجه منوط به نظر شورا

حرف تازه – جلسه کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت صبح امروز با حضور سید امیرحسین علوی، فاطمه شیرزاد، عباس صابر، اسماعیل حاجی پور و محمدحسین واثق کارگرنیا از اعضای شورای اسلامی شهر رشت در ساختمان تاریخی شورا برگزار شد. بررسی طرح اقتصاد مقاومتی در شهرداری رشت: فاطمه شیرزاد : شهرداری رشت در بحث […]

حرف تازه – جلسه کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت صبح امروز با حضور سید امیرحسین علوی، فاطمه شیرزاد، عباس صابر، اسماعیل حاجی پور و محمدحسین واثق کارگرنیا از اعضای شورای اسلامی شهر رشت در ساختمان تاریخی شورا برگزار شد.

بررسی طرح اقتصاد مقاومتی در شهرداری رشت:

فاطمه شیرزاد : شهرداری رشت در بحث درامدهای پایدار موفق نبوده است

فاطمه شیرزاد با بیان اینکه کاش این طرح زودتر ارائه می شد از سید امیرحسین علوی برای ارائه این طرح تشکر کرد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر رشت افزود: اقتصاد مقاومتی از سیاست های ابلاغی کشور محسوب می شود و مورد تاکید مقام معظم رهبری است باید به صورت راهبردی و با تجمیع طرح کلانشهرهای مختلف اجرا شود.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به نوعی به معنای کاهش هزینه های مردم و دستگاه ها است و جای کار فراوان دارد، تصریح کرد: شهرداری رشت در بحث درامدهای پایدار موفق نبوده است.

شیرزاد کاهش هزینه های شهری، کاهش تولید زباله، ارائه طرح های درامدزا و توجه ویژه به بحث دعوت از سرمایه گذاران جهت ارائه طرح ها مبتنی بر طرح اقتصاد مقاومتی را ضروری دانست.

سید امیرحسین علوی : برای ارائه طرح اقتصاد مقاومتی از ۵ ماه قبل کار را آغاز کردیم / دو طرح دیگر تا پایان شورای ارائه میشود / پیگیر بحث اشتغال زایی هستیم

سید امیر حسین علوی با بیان اینکه برای ارائه طرح اقتصاد مقاومتی از ۵ ماه قبل کار را آغاز کردیم ، گفت: در بین کلانشهرها تا امروز یکی دو شهر نیمه کامل در این حوزه کار کرده اند.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت افزود: در بخش اول طرح، سیاست های ابلاغی آمده است. در بخشی دیگر انطباق این راهبردها با سیاست های شهرداری در نظر گرفته شده است و اتفاقا نکاتی مثل درامد و پسماند و کاهش هزینه ها در این طرح دیده شده است و دغدغه اعضا در این خصوص مشترک است.

وی تصریح کرد: قطعا این طرح نیاز به تکمیل دارد و کل کشور در زمینه اقتصاد مقاومتی هنوز کار را به اتمام نرسانده است و خوشحالم که کمیسیون برنامه بودجه شورای رشت یکی از طرح هایی که قولش را داده بود ارائه کرد.

علوی با اعلام اینکه تا پایان  شورای چهارم دو طرح دیگر از سوی این کمیسیون ارائه خواهد شد افزود: تاکید می کنم در حوزه اشتغال رایزنی ها در حال انجام است و اگر یک روز هم به پایان شورا مانده باشد اگر بتوانیم کاری انجام دهیم باید هرچه سریعتر اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه طرح اقتصاد مقاومتی در شهرداری رشت با اطلاع واحد مطالعات و پژوهش پیش رفته است ، گفت: امروز این طرح به حد مناسبی رسیده و قابلیت ارائه دارد. اما شیوه نامه های اجرایی باید توسط شهرداری ارائه شود.

عباس صابر : پیشنهاد می دهم ستادی تحت عنوان اقتصاد مقاومتی شهرداری رشت تشکیل شود

عباس صابر رئیس کمیسیون عمران و توسعه شورا هم در ادامه پیشنهاد داد تا ستادی تحت عنوان ستاد اقتصاد مقاومتی تشکیل شود که دبیرخانه آن در شورای اسلامی شهر رشت باشد و دو نفر عضو شورا، شهردار، صاحبنظران و مدیران مرتبط عضو آن ستاد باشند و دبیر شورا به عنوان دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی انتخاب شود. رئیس این ستاد هم از بین دو عضو شورای حاضر در ستاد به انتخاب اعضای ستاد انتخاب شود.

سید امیرحسین علوی نظر کمیسیون در خصوص ترکیب ستاد اقتصاد مقاومتی را بدین شرح اعلام کرد: ستاد اقتصاد مقاومتی متشکل از دو عضو شورا با تخصص مرتبط با حوزه مال اقتصادی و برنامه ریزی، شهردار، معاون مالی و اقتصادی، معاون برنامه ریزی و توسعه شهری، مدیر مطالعات و تحول اداری و چهار نفر از صاحبنظران از دانشگاه یا مدیران مرتبط خواهد بود.

انتقاد کارگرنیا از انتصابات غیر مرتبط در شهرداری رشت

محمدحسین واثق کارگرنیا دیگر عضو کمیسیون بودجه شورا در ادامه ضمن تاکید بر ضرورت توجه بر اقتصاد مقاومتی در شهرداری رشت گفت: این که یک فردی را با تخصص غیرمرتبط در جایی منصوب می کنیم اشکال من عضو شوراست. ستاد اقتصاد مقاومتی چه کار می تواند بکند؟ آیا می تواند نظارت داشته باشد؟

اسماعیل حاجی پور: در بازی شطرنج جای مهره ها که عوض شود بازی اصلا شروع نمی شود

اسماعیل حاجی پور هم با اشاره به اینکه زحمات زیادی برای این طرح کشیده شده است گفت: می توانیم بررسی بیشتری داشته باشیم و مواردی را به این طرح اضافه کنیم اما این موارد مشکل طرح نیست مشکل مدیریتی است. 

رئیس شورای شهرستان رشت با بیان اینکه شطرنج را به خوبی بلدم افزود: در بازی شطرنج جای مهره ها که عوض شود بازی اصلا شروع نمی شود. فیل برود جای رخ بازی شروع نمی شود. اوضاع به هم می ریزد. بارها می بینیم افرادی با تخصص های غیر مرتبط در جایی منصوب می شوند.

ارائه پیشنهادات تا هفته آینده

سید امیر حسین علوی در ادامه اظهار داشت: سعی کردیم طرحی اجرایی و عملیاتی با تعداد صفحات کمتر ارائه کنیم. اقتصاد مقاومتی مبتنی بر واقعیت های مدیریتی است. چیزی نیست که مربوط به ماه و سال و جای خاصی باشد و در خانواده ها هم قابل اجراست و باید مدنظر قرار بگیرد و یکی از ضرورت های نظام مقدس جمهوری اسلامی است. پیشنهادات عزیزان را به دیده منت می گذاریم و هفته آینده مجددا مطرح و بررسی خواهیم کرد.

بررسی لوایح کمک مالی در ادامه جلسه انجام شد.

بررسی اصلاح بودجه :

ردیف هزینه های جشن و پذیرایی که شامل خرید غذا از رستوران های مختلف می شد جهت افزایش سقف ، مورد بررسی قرار گرفت. گفتنی است ردیف پیشنهادی شهرداری برای افزایش این هزینه ها ردیف مربوط به ماشین آلات است.

ردیف بودجه مربوط به روابط عمومی مناطق هم به ۹۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. ردیف های مربوط به ماده ۱۶ و ماده ۱۷ هم افزایش یافت. دیون با محل با افزایش جزیی همراه شد.

تملک مسیر معلم به تختی با توجه به اینکه در پایان سال قرار داریم و عملا امکان تملک در سال ۹۵ وجود ندارد از ۳۰ میلیارد به ۹ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان کاهش یافت. ردیف مربوط به باغ سالار مشکات افزایش یافت.

ردیف مطالعات شهرسازی هم از ۳۵۰ میلیون تومان به ۱ میلیارد تومان افزایش یافت.

ردیف مربوط به آبهای سطحی از ۴۴ میلیارد تومان به ۶۴ میلیارد تومان به پیشنهاد شهرداری افزایش خواهد یافت. علت این افزایش لحاظ کردن ۲۵ درصد های عمرانی و لوله گذاری ها عنوان شد. گفتنی است هزینه لوله گذاری از ۴میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به ۱۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است. در بین مناطق ۵ گانه بیشترین افزایش را منطقه یک داشته است که از ۱ میلیارد تومان به ۶ میلیارد تومان افزایش یافته است. منطقه دو از ۱٫۲ میلیارد به حدود ۲٫۵ میلیارد ، منطقه سه از ۱ میلیارد تومان به ۴ میلیارد تومان ، منطقه ۴ از ۵۰۰ میلیون تومان به ۳ میلیارد تومان و منطقه ۵ هم از صفر به ۸۵۰ میلیون تومان رسیده است. کمیسیون برنامه و بودجه خواستار رسیدگی به ردیف مربوط به آبهای سطحی در صحن علنی شورا شد و موافقت با افزایش آن را منوط به نظر شورا دانست.

اجرای روکش های آسفالتی با ۵۵ درصد افزایش از ۵۲ میلیارد تومان به ۸۱ میلیارد تومان رسیده است که این ردیف هم منوط به تصمیم شورا شد.

اصلاح ردیف های مربوط به پیاده رو سازی گلباغ نماز تا قلی پور، پیاده رو سازی داخل پارک سبزه میدان، پیاده رو سازی بافت مرکزی و ورودی آرامگاه میرزاکوچک خان، معابر و پارکهای شهر رد شد.گفتنی است عملیات پیاده رو سازی معابر و پارکهای شهر از ۶٫۳ میلیارد تومان به ۲۰٫۷ میلیارد تومان افزایش یافته بود.

ردیف مربوط به پل های عابر مکانیزه کاهش جزیی یافت. ردیف مربوط به کارت شهروندی هم کاهش یافت.

ردیف مربوط به طرح حاشیه رودخانه پیشنهاد افزایش از ۱۰ میلیارد به ۱۹ میلیارد داشت و رد شد.

ردیف مربوط به بوستان ملت درخواست افزایش از ۳ میلیارد تومان به ۵ میلیارد تومان را داشت و رد شد. گفتنی است در خصوص آبنمای پارک ملت بازرسی نامه ای زده بود و نظر شورا را در خصوص اینکه “آیا با توجه به شرایط موجود و محقق نشدن بخش عمده ای از بودجه و حقوق ها و بیمه های معوقه، چنین پروژه ای ضرورت دارد یا ندارد” پرسیده بود و شورا هم اعلام کرده بود از نظر این شورا ضرورتی وجود ندارد اما ظاهرا قرار است در اردیبهشت سال آینده فاز اول آبنمای موزیکال بوستان ملت افتتاح شود.

ردیف مربوط به احداث پارکها افزایش یافت. ردیف های مربوط به سند باز آفرینی و همچنین ساختمانهای نواحی کاهش یافت. 

ردیف مربوط به خدمات موتوری با توجه به موضوعات پیش آمده در برف اخیر سوال کمیسیون این است که چرا هزینه نشده است؟

دیون پروژه های عمرانی از ۱۰ میلیارد تومان به ۱۷ میلیارد تومان افزایش می یابد که بیشترین افزایش مربوط به منطقه ۱ می باشد.  در توضیحات این ردیف گفته شد که مربوط به سالهای قبل است و علوی رئیس کمیسیون بودجه هم در پاسخ گفت: اگر مربوط به سالهای قبل است چرا از ابتدا در بودجه پیش بینی نکردید؟

ختم جلسه اعلام شد.