از سال ۹۹ پراید نباید شمارهگذاری شود
حرف تازه – سردار سیدکمال هادیانفر با تأکید بر اینکه توسعه انضباط ترافیکی در کشور یکی از دغدغههای اصلی پلیس راهور است، گفت: ما بنا داریم تا با کمک رسانهها و همکارانمان توسعه انضباط ترافیکی را آغاز کنیم. این طرح از مهرماه آغاز خواهد شد و توجه به عابران پیاده، خطوط عابر پیاده، توقف قبل از خطوط عابر و… از جمله آنهاست.
وی با بیان اینکه ۲۷ درصد کشتههای حوادث رانندگی در کشور عابران پیاده شامل میشوند، گفت: این آمار بسیار بالاست و لازم است فکر جدی برای آن شود. امار جانباختگان عابر پیاده در شهرهای شمالی ما بسیار بالاتر از میانگین است و در شهرهای زیارتی نیز همین طور است. امروز دیگر فضا آن طور نیست که ما بخواهیم با کمک یگان ویژه، کاری را پیش ببریم بلکه باید اقناع سازی کنیم و خواهشمان نیز این است که همه دستگاهها به ویژه رسانهها و رسانه ملی نیز در این زمینه ورود کنند.
به گفته هادیانفر، طبق آمارهای ما افراد بالای ۵۰ سال قادر نیستند که از روگذرها و پلهای عابر استفاده کنند و به همین دلیل آمار فوتی عابر پیاده در میان این افراد زیاد است. چرا که آنها مجبورند از کف خیابان عبور کنند. تأکید ما نیز این است که باید برای این افراد زیرگذر ایجاد شود و اگر ساخت زیرگذر جنبه اقتصادی ندارد باید برای جبران هزینهها، واحدهای تجاری را نیز در زیرگذر پیشبینی کرد.
وی با تأکید بر اینکه نمیتوانیم برای ۸۰ میلیون نفر جمعیت یک پلیس بگذاریم، گفت: بنابراین خودمان باید در بسیاری از موارد نکات را رعایت کنیم. ما چقدر بگوییم که دستگاههای مختلف ورود کنند، چقدر از وزارت راه، شهرداریها و.. بخواهیم که به این مسئله ورود کرده و در کاهش جانباختگان حوادث ترافیکی به ما کمک کنند.
کاهش یک چهارمی آمار تصادفات با اصلاح ۲۵۱ نقطه حادثهخیز
هادیان فر ادامه داد: ما در سطح جادهها و شهرهایمان ۵۲۰۰ نقطه حادثهخیز داریم که ۳۲۰۰ مورد آن مربوط به جادههاست. در جلسهای با مسئولا وزارت راه که وزیر نیز حضور داشت گفتم اگر تنها ۲۵۱ نقطه حادثهساز در جادهها را که جزو نقاط حادثهخیز ما است اصلاح کنید تصادفات در این نقاط ۲۶ درصد کاهش مییابد یعنی بیش از یک چهارم تصادفات ما با اصلاح ۲۵۱ نقطه حادثهساز کاهش خواهد یافت. اگر ۱۵۸۵ نقطه را اصلاح کنیم ۵۶ درصد از تصادفات و جانباختگان تصادفات ما کمتر میشود و مختصات تمام این نقاط حادثهخیز را جز به جز به مسئولان دادهایم اما شما به عنوان خبرنگار بپرسید کدام یک از این نقاط درست شده و چرا هیچ کاری انجام نشده است. ما حتی گفتیم اگر نمیتوانند شیب هندسی راه اصلاح کنند در آن نقط حداقل اطلاع رسانی کنند که شهروندان بدانند که وارد یک محل پرخطر حادثهخیز شده و افراد زیادی در آن محل جان خود را از دست دادهاند که امیدواریم این اقدامات انجام شود.
وی افزود: ۶۲ درصد فوتیهای ما در حریم ۳۰ کیلومتری شهرهاست. در این زمینه شهرداریها نیز وظایفی را دارند که امیدواریم انجام دهند.
از سال ۹۹ پراید نباید شمارهگذاری شود
رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به اظهاراتش در مورد شمارهگذاری پراید و اینکه به نظر میرسد ممکن است روند تولید این خودرو در سال آینده متوقف نشود، گفت: ما پای حرفمان ایستادهایم و در این زمینه نامه رسمی دادهایم و حتی ابلاغ کردهایم که از سال ۹۹ پراید نباید شمارهگذاری شود و چرخه تولیدش متوقف شود. ما مستندات مربوطه را هم به خودروسازان و هم وزیر صنعت دادیم.
هادیان فر با اشاره به قیمت خودروها اظهار کرد: ما از خودروسازان میخواهیم که خودرو ارزان و ایمن برای قشر ضعیف تولید کنند تا این خودرو جایگزین پراید شود. همچنین اگر نمیتوانند خودروی جدیدی که ایمن باشد تولید کنند همین خودروهای نسبتا ایمن که تولید میکنند را قیمتش را کاهش دهند تا اقشار ضعیف جامعه نیز بتوانند با خودروهای ایمن تردد کنند.
یک پرسش و ابهام درباره بیمه ها
رئیس پلیس راهور ناجا از عملکرد بیمهها در قبال حوادث رانندگی نیز به شدت انتقاد کرد و گفت: من نمیدانم چه ماجرایی پشت پرده وجود دارد که شرکتهای بیمه حاضرند به طور میانگین ۲۲۰ میلیون تومان برای تک تک جانباختگان جوادث رانندگی پرداخت کنند. میلیونها تومان به مجروحان حوادث رانندگی داده و خسارات خودروهای حادثه دیده را نیز بپردازند اما حاضر نیستند یک بیستم از پولی که در مجموع تنها برای دیه قربانیان حوادث ترافیک پرداخت میکنند به پلیس بدهند تا این پول به تجهیز راه، هلال احمر و دستگاههای امدادی اختصاص یابد.
وی تصریح کرد: واقعا هر چه فکر کردم نفهمیدم داستان این بیمهها چیست که دهها برابر حاضر پول بدهند اما این مبلغ را برای کاهش تصادفات که به نفع خودشان هم هست نمیپردازند.
وی با تأکید بر اینکه اجرای قانون اولویت پلیس است، خاطر نشان کرد: البته اجرای قانون باید به نفع مردم باشد. ما امیدواریم که دیگر دستگاهها نیز به مسائل توجه کنند. همان طور که گفتم امیدوارم خودروسازان قیمت خودروهایشان را پایین بیاورند.
ستادهای ترخیص تعطیل میشود
رئیس پلیس راهور ناجا در بخش دیگری از سخنانش به جابجایی خودروهای متخلف با جرثقیل اشاره کرد و گفت: وقتی خودرویی با جرثقیل جابجا میشود به راننده و مالک خودرو شوک زیادی وارد میشود. ما نمیخواهیم مردم اذیت شوند اما اگر تخلفی هم میکنند باید با تخلفشان برخورد شود چرا که آن تخلف باعث آزار مردم دیگر میشود بنابراین قفل چرخ جایگزین جرثقیل خواهد شد. در مورد ستادهای ترخیص نیز معتقدم که تعطیل شدن ستادهای ترخیص هم به سود پلیس است و هم به سود مردم. ما به دنبال این هستیم که این ستادها را تعطیل کنیم و به جای آن با استفاده از اینترنت و خدمات غیرحضوری امور مربوط به ترخیص انجام شود.
وی در مورد وضعیت مأموران پلیس راهور در نقاط بد آب و هوا نیز گفت: مأموران پلیس ما در جزیره کیش چندین ماه از سال را در دمای بالای ۴۰ درجه سانتیگراد و هوایی که به شدت شرجی است حضور دارند و اصلا شرایط برایشان مناسب نیست. ما اینها را میدانیم و به دنبال شیوههایی هستیم تا حضور فیزیکی مأمورانمان در سطح معابر کمتر شود. در سیستان و بلوچستان نیز مشکلات زیادی را درباره طوفان و گردوخاک داشتیم که به دنبال این هستیم با تکنولوژیهای روز آن را جبران کنیم.
بدقولی دولت در پرداخت سهم پلیس از جرایم رانندگی
هادیانفر از عدم پرداخت سهم پلیس از جرایم رانندگی از سوی دولت نیز انتقاد کرد و گفت: دولت باید ۲۰ درصد مبلغ جرایم رانندگی را در اختیار پلیس قرار دهد تا این مبلغ صرف فرهنگسازی و آموزش ترافیکی شود اما امروز که اینجا هستیم به شما میگویم هیچ پولی نه در سال ۹۷ و نه در سال ۹۸ از سوی دولت به پلیس پرداخت نشده است. این مطالبهای است که باید برطرف شود.
وی از پیگیری برای ایجاد اپلیکیشن ارتباطی میان پلیس و شهروندان نیز خبر داد و گفت: با استفاده از این اپلیکیشن ارتباط بین شهروندان و پلیس برقرار شده و آنها میتوانند تخلفات را گزارش کنند.
۴۹ درصد دوربینهای جاده ای معیوب هستند
هادیان فر در مورد وضعیت دوربینهای سطح تخلفات نیز اظهار کرد: ۲۰۰۰ دوربین در سطح جاده داریم که ۴۹ درصد آن معیوب است که امیدواریم در مزایده وزارت راه، زودتر ۲۰۰۰ دوربینی که قولاش را به ما داده بودند تعویض شود.
وی با تأکید بر اینکه در حوزه ترافیکی نیازمند اقدامات ریشهای هستیم، گفت: ساماندهی موتورسیکلتها بحث مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. ۱۱.۵ میلیون دستگاه موتورسیکلت داریم که شش میلیون دستگاه آن پلاک نداشته و چهار میلیون راکب نیز گواهینامه موتورسیکلت ندارند. باید برای اینها اقدامات ریشهای شود. ما در تلاش هستیم تا با استفاده از کروکی الکترونیک تصادفات ثبت شود و این آمار بلافاصله در اختیار مردم قرار بگیرد.
هادیان فر در مورد فعالیت آموزشگاههای رانندگی نیز گفت: ما با روند فعلی این آموزشگاهها مخالفیم و گفتیم که اگر خودشان را اصلاح نکنند ما به سمت الکترونیکی شدن میرویم و تعارفی نداریم.
طرح ترافیک جدید تهران مردم را بدهکار میکند و کارساز نیست
وی درباره طرح ترافیک جدید در تهران نیز گفت: بیش از چهار میلیون دستگاه خودرو در تهران تردد میکند. در گذشته طرح زوج وفرد برای این خودروها وجود داشت که حالا این طرح به نام طرح” کاهش” تغییر نام داده است. ما نتایج بررسیهای خود از این طرح را به زودی با امضای فرمانده ناجا به شهردار تهران ارائه خواهیم داد تا ببینیم که این طرح چقدر موثر و کارساز بوده است.
رئیس پلیس راهور ناجا درباره نظر شخصی خودش پیرمون نیز گفت: به نظر خودم این طرح کارساز نیست چرا که مضاف بر اینکه مردم را بدهکار میکند با توجه به هزینههای زیادی که از مردم دریافت میشود برای مصلحت شهر تهران نیز خوب نیست. در این طرح مردم یک و نیم روز میتوانند وارد یک محدوده شوند و سپس اگر پول داشته باشند و پول بدهند میتوانند باز هم وارد شوند.
هادیان فر در پایان بر ضرورت فرهنگسازی ترافیکی نیز تأکید کرد و گفت: از هر ۱۰ خودروسواری ما، هشت خودرو تک سرنشین است. اینها نیازمند فرهنگسازی است و ما باید اقبال عمومی به ناوگان حمل و نقل عمومی و سرویسهای عمومی را با کمک دیگر دستگاهها افزایش دهیم.
ارسال دیدگاه