در هشتاد و یکمین جلسه کمیسیون بهداشت مطرح شد؛

از دو طبقه کردن قبور رشت تا تعطیلی تدریجی تازه آباد | تاکید بر عدم افزایش قیمت قبر و هزینه دفن در سال آینده

هشتاد و یکمین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت ظهر دیروز به ریاست حسن کریمی کرنق و با حضور مجید عزیزی، سیدحسین رضویان و علیرضا تاج شهرستانی دیگر اعضای کمیسیون در ساختمان شورا برگزار شد.

به گزارش حرف تازه ، هشتاد و یکمین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت ظهر امروز به ریاست حسن کریمی کرنق و با حضور مجید عزیزی، سیدحسین رضویان و علیرضا تاج شهرستانی دیگر اعضای کمیسیون در ساختمان شورا برگزار شد.

دستور جلسه: ارائه گزارش عملکرد سازمان آرامستان های شهرداری رشت

در ابتدای این جلسه حسن کریمی کرنق رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به مشکلات ترددی شهروندان جهت حضور در باغ رضوان تصریح کرد: با توجه به فاصله باغ رضوان تا میدان گیل، درخواست هایی برای در نظر گرفتن اتوبوس برای این مسیر وجود داشته است و همچنین بابت تردد داخلی سازمان نیز مشکلاتی وجود دارد که پیشنهاد می شود برای روزهای پنجشنبه و جمعه اتوبوس در نظر گرفته شود.

از دو طبقه کردن قبور رشت تا تعطیلی تدریجی تازه آباد | تاکید بر عدم افزایش قیمت قبر و هزینه دفن در سال آینده

در ادامه رئیس سازمان آرامستان های شهرداری رشت با بیان اینکه این سازمان در دو وادی تازه آباد و دولت آباد مشغول فعالیت است اعلام کرد: از ظرفیت ۱۵ هکتاری آرامستان تازه آباد رشت تنها ۱۲۰ قبر باقی مانده است که تا پایان سال تکمیل خواهد شد اما در آرامستان دولت آباد از ۵۰ هکتار، ۱۷ هکتار تکمیل شده است و بر اساس پیش بینی ها تا ۲۵ سال آینده مشکلی از بابت دفن نخواهیم داشت.

جواد شهند در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ارائه گزارشی از سازمان آرامستان، تصریح کرد: در رشت بیش از ۱۰ قبرستان فعال و نیمه فعال وجود دارد. تعداد پرسنل رسمی سازمان ۴۹ نفر و شرکتی ۳۳ نفر است. از لحاظ لجستیکی نیز سازمان یک دستگاه لودر، یک دستگاه تراکتور، یک دستگاه کامیون، دو دستگاه نیسان کمپرسی و سه دستگاه آمبولانس دارد.

رئیس سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری رشت عمده مشکلات این سازمان را در بخش نیروی انسانی دانست و گفت: در بخش رفت و روب درخواست داریم نظافت و انتقال زباله های تازه آباد در قالب کار نظافت و رفت و روب مناطق دیده شود.

وی بخش دیگری از مشکلات سازمان را مربوط به ضوابط بودجه دانست و همچنین خواستار پیگیری بحث سختی کار نیروهای سازمان شد.

جواد شهند با اشاره به مشکلات شرعی استفاده از قبور بالای ۳۰ سال، از حرکت سازمان به سمت راه اندازی قبور دو طبقه خبر داد و تصریح کرد: در باغ رضوان امکان توسعه فضا وجود دارد اما به دلیل گرانی زمین های اطراف باید به سمت قبور دو طبقه برویم. در این خصوص باید مباحث مربوط به سطح آبهای زیرزمینی رشت را نیز در نظر بگیریم.

رئیس سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری رشت در پایان با اشاره به گرانی قبور و هزینه دفن، خاطر نشان کرد: با وجود تمام مشکلات مالی که سازمان دارد و با در نظر گرفتن تعطیلی آرامستان تازه آباد در سال آینده، پیشنهاد می شود شهرداری سال آینده هزینه ها را افزایش ندهد تا مردم بیش از این گرفتار نشوند. نباید نگاه درآمدی به این مساله وجود داشته باشد و بیش از این بر مشکلات مردم افزوده شود.

مجید عزیزی دیگر عضو کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت نیز با تاکید بر ضرورت انتقال تدریجی آرامستان ها به خارج از محدوده شهری، بر دو طبقه کردن آرامستان دولت آباد تاکید کرد و گفت: وجود آرامستان تازه آباد در داخل شهر مشکلات روانی و اجتماعی بسیاری را به خصوص برای ساکنین آن محدوده ایجاد می کند و نباید بیش از این گسترش یابد.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت وجود نگاه حمایتی به تعیین قیمت قبر و هزینه های کفن و دفن، افزود: شهرداری از دیگر ردیف ها، بودجه مورد نیاز را تامین کند و به این حوزه نگاه درآمدزایی نداشته باشد.

حسن کریمی کرنق رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری نیز در پایان با جمع بندی موضوعات مطرح شده در این جلسه، عنوان کرد: بحث های مرتبط با دو طبقه کردن قبور دولت آباد و در نظر گرفتن اتوبوس جهت تردد شهروندان به باغ رضوان و همچنین موضوع نظافت و رفت و روب تازه آباد توسط شهرداری منطقه ۳ رشت پیگیری خواهد شد.