مشروح بیست و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر رشت؛

از حقوق های معوقه تا واکنش ها به اتفاقات روزهای اخیر

حرف تازه – عصر امروز بیست و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر رشت به ریاست سید امیرحسین علوی در ساختمان تاریخی شورا برگزار شد. واکنش سید امیرحسین علوی به اتفاقات روزهای اخیر: به خودمان بیاییم و برای حل مشکلات در اسرع وقت تلاش کنیم رئیس شورای اسلامی شهر رشت آغاز سال ۲۰۱۸ میلادی را تبریک […]

حرف تازه – عصر امروز بیست و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر رشت به ریاست سید امیرحسین علوی در ساختمان تاریخی شورا برگزار شد.

واکنش سید امیرحسین علوی به اتفاقات روزهای اخیر: به خودمان بیاییم و برای حل مشکلات در اسرع وقت تلاش کنیم

رئیس شورای اسلامی شهر رشت آغاز سال ۲۰۱۸ میلادی را تبریک گفت و در ادامه افزود: از آنجایی که دیدم و شنیدم جوانان بسیاری از این دیار در تحولات اخیر حضور دارند بنده هم به عنوان هم نسلی می گویم روزی نیست که تک تک همکاران ما با نیاز هایی که مردم دارند و با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند برخورد نداشته باشند و دغدغه های مردم به اعضای شورا انتقال پیدا نکند. این ضرورت وجود دارد که تمام مسئولین در نظام مقدس جمهوری اسلامی وظایفشان را بدانند و واقعا یکبار دیگر مشکلات را بازخوانی کنند.

وی با بیان اینکه به مسکن های زودبازده نیازداریم گفت: شاید بسیاری از جامعه شناسان باید بازخوانی مجددی از وضعیت جامعه به خصوص در حوزه اقتصادی داشته باشند. برای نظامی که این همه خون به پایش ریخته شده است از دوران مشروطه تا امروز که خون شهدای مدافع حرم هنوز خشک نشده است و هنوز بنرهای تصاویر مبارک شهدا را در شهر می بینیم  بر همه ما واجب است که برای حل مشکلات گام برداریم.

علوی با تاکید بر هوشیاری مردم در چنین برهه هایی تصریح کرد: قطعا معاندین و ضد انقلاب و کسانی که ذره ای خیر وصلاح ما را نمی خواهند منتظر کوچکترین حادثه در کشور هستند تا از آن بهره برداری کنند؟

رئیس شورا خاطر نشان کرد: کسانی که این جریان را تحریک می کنند کسانی هستند که سالیان سال منتظرند نظامی که اسلام ناب محمدی را در کشور ما زنده کرده است و به واسطه فرهنگ شیعی و برگرفته از قیام ابا عبدالله الحسین (ع) حرکت می کند را متوقف کنند.

علوی اظهار داشت: از برادران بسیجی و نیروی انتظامی و امنیتی و سپاه تشکر می کنم که در آرام نگه داشتن فضا کمک می کنند. 

رئیس شورای اسلامی شهر رشت تصریح کرد: تلاش می کنیم دین خود را به نظام و کشورمان ادا کنیم.

تذکر رییس شورا به شهردار برای حقوق های معوقه

علوی در ادامه خطاب به شهردار رشت گفت: دوست ندارم لحنم را عوض کنم اما گفتگو ها و مسائلی که مطرح می شود نباید معطل بماند. شایسته نیست باز هم حقوق پرسنل حجمی ما بازهم دو ماه و سه ماه عقب بیفتد. دوست ندارم اولین سوال کننده باشم اما امروز تذکر جدی می دهم و این موضوعات باید حل وفصل شود و مطالبات پرسنل حجمی و پیمانکاران ما پرداخت نشود انتظار دارم در اسرع وقت به این موضوعات رسیدگی کند و سریع تر در این خصوص اقدام شود.

وی با اشاره به پروژه های عمرانی متوقف شده و اولویت بندی شده گفت: گزارش این موضوع به دست ما نرسیده است و این معطل ماندن ها برازنده شورا و شهردار ما نیست. قطعا مطالبی که شورا انعکاس می دهد نیازهای این شهر است.

علوی در پایان بخش اول صحبت های خود با اشاره به روز ۱۲ دی روز رشت گفت: سعی کردیم مراسمی کوچک اما در خور شان این روز با تجلیل از مفاخر داشته باشیم و ان شاء الله در سالن نیروی انتظامی در خدمت مردم و میهمانان هستیم. 

گرامیداشت یاد مرحوم طاهری توسط محمد حسن عاقل منش

محمد حسن عاقل منش با اشاره به پنجمین سالگرد مرحوم طاهری، از پیشکسوتان رسانه گیلان، گفت: امیدوارم روحش قرین رحمت الهی باشد و بتوانیم قدردان همه بزرگان شهرمان باشیم و یادشان را گرامی بداریم.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا با اشاره به روز رشت افزود: فردا به استقبال مراسمی در شان مردم و با درنظر گرفتن بضاعت محدود می رویم. با توجه به شرایط جوی و اعلام هواشناسی برنامه های میدانی را نخواهیم داشت. عصر فردا نیز با همکاری کانون پرورش فکری کودکان برنامه شادی برای کودکان شهرمان در نظر گرفته ایم.

عاقل منش با بیان اینکه قطعا برنامه خالی از نقص نخواهد بود تصریح کرد: نظرات دوستان می تواند نسبت به داشتن ستادی منسجم برای چنین مراسم هایی کمک کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی : مشکلاتی که مردم بیان کردند در شعارهای انتخاباتی ما هم اشاره شده بود

وی با اعلام اینکه مشکلات مردم کتمان ناپذیر است افزود: اعتراضاتی به حق است و باید رسیدگی شود. خیلی از نکات در شعارهای انتخاباتی ما هم بود. اما اینکه عده ای همسو با خواسته های صنفی مردم گروهی بیایند و با تاثیر پذیری و با توجه به کینه ای که امریکا از مردم دارد با توجه به اینکه منافعشان در منطقه به خطر افتاده است دنبال آشوب و اغتشاش هستند. 

عاقل منش تصریح کرد: وقتی انگلیس و امریکا و اسرائیل و عربستان خوشحالند و حمایت می کنند و زمانی که منافقینی که دستانشان آغشته به خون جوانان وطن است به برخی افراد جهت می دهند باید صف این دو مورد جدا شود. مطالبات به حق باید پیگیری شود و این گروه نیز باید جدا شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا با بیان اینکه باید به دولت فرصت بیشتری داده شود افزود: باید دقت کنیم و مواظب فتنه ها و توطئه های دشمن باشیم و خودمان برای کشور تصمیم بگیریم. امنیت ملی را به خطر نیندازیم. مردم تصمیم خودشان را خواهند گرفت و قطعا مردم هوشیارند. امیدواریم مسئولین نیز از وعده وعید خودداری کنند و خودشان را از مردم بدانند و هرچه سریعتر نسبت به رفع مشکلات اقدام نمایند.

فاطمه شیرزاد : با اتحاد و همدلی توطئه ها را خنثی کنیم

فاطمه شیرزاد نیز گفت: یکی از شیوه های نفوذ رسانه های معاند و دشمن ایجاد جنگ روانی و فتنه گری است. مدتی است رسانه های معاند سعی در تحریف و تخریب سخنان مسئولین است. نمونه آن رسانه ای معاند که با تحریف سخنان اینجانب منتشر کرد که دروغی بیش نبود و به منظور تخریب اینجانب صورت گرفت.

رئیس کمیسیون بهداشت شورا خوشبختانه چهره کریه این افراد برای مردم نمایان شده است. کسانیکه پرچم مقدس کشور و اموال عمومی را به آتش می کشند اهداف دیگری را دنبال می کنند و قطعا فتنه گران جایگاهی در کشور ندارند و ما هم اجازه حضور هیچ اجنبی را نخواهیم داد و امیدوارم با اتحاد و همدلی این توطئه ها را خنثی کنیم و دولت نیز در جهت ارتقای معیشت مردم تلاش بیشتری کند.

دستورهای جلسه:

تغییر قرارداد از ۱۹ اتوبوس به ۶۰ مینی بوس به صورت دو فویت

علوی با اشاره به لایحه مصوب شورای گذشته گفت: وزارت کشور شرایط خرید اتوبوس به صورت مشارکتی را در نظر گرفته بود. قراردادی جهت خرید ۱۹ دستگاه اتوبوس ۱۲ متری از سبلان خودرو به امضای طرفین رسید. با توجه به پیشنهاد آن شرکت به منظور جایگزینی ۶۵ دستگاه مینی بوس پیشنهاد می شود ۱۰ دستگاه اتوبوس و ۳۰ دستگاه مینی بوس با توجه به شرایط موجود جایگزین گردد.

اسماعیل حاجی پور نیز با بیان اینکه قرار بود ۲۰ دستگاه اتوبوس برای خط ویژه در نظر بگیریم با توجه به آمار اخیر ۵۶ درصد خودروهای شهررشت تک سرنشین هستند و علت این است که خدمات مطلوبی ارائه نکرده ایم و افزایش ناوگان عمومی ضروری است.

رئیس کمیسیون ترافیک شورا خاطر نشان کرد: امروز فقط ۶ دستگاه اتوبوس در خط ویژه داریم و کفاف نمی دهد و می طلبد که این اتوبوس ها افزایش یابد. 

حاجی پور با اشاره به اینکه پیشنهاد شرکت طرف قرارداد را نپذیرفتیم و گفتیم ۱۰ دستگاه اتوبوس در اختیار ما قرار دهند و مابقی را ۳۰ دستگاه مینی بوس بدهند. البته نگرانی هایی در خصوص چینی بودن مینی بوس ها داشتیم اما بررسی کردیم تا با همان مشخصات اولیه تحویل داده شود.

وی به مذاکرات با بانک شهر برای خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس پرداخت و گفت: از اتوبوس های در حال تعمیر در قزوین نیز ۱۰ دستگاه به زودی وارد ناوگان خواهد شد و بقیه نیز پیگیری خواهد شد.

مهرداد حسینی با بیان اینکه ۲۱ دستگاه مینی بوس حاضر است گفت : مابقی را می توانیم اتوبوس در اختیار داشته باشیم اما اردیبهشت یا خرداد تحویل داده شود.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر با اشاره به هزینه های تعهد داده شده گفت: امکان خرید از شرکت دیگر عملا وجود ندارد و ۵۷ میلیارد ریال به عنوان ۵۰ درصد پیش پرداخت از سوی پست بانک پرداخت شده است.

فرهام زاهد با اشاره به اینکه اتوبوسی دریافت نشده است و شرایط قرارداد تغییر کرده است گفت: به دلیل شرایط مالی این شرکت و نبود قطعات می خواهند مینی بوس تحویل دهند. امروز ابزار در اختیار شورا چیست؟ اگر زمان تحویل به تاخیر افتاد چه اتفاقی خواهد افتاد

رئیس کمیسیون بودجه شورا تصریح کرد: پیشنهاد من این است که منتظر اتوبوس از این شرکت نباشیم. 

رضا رسولی با بیان اینکه ابهاماتی در این قرارداد وجود دارد گفت: در برخی محلات کم برخوردار از نوع پوشش حمل و نقل عمومی رضایت ندارند و وجود این مینی بوس ها اتفاق بدی نیست و می تواند فرصت هم تلقی شود.

رئیس کمیسیون عمران شورا با اشاره به مباحث حقوقی موجود گفت: پیشنهاد می دهم این مساله به مدت یک هفته در کمیسیون برنامه و بودجه و حمل و نقل و ترافیک مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد.

حجت جذب نیز گفت: پیگیری های صورت گرفته نشان می دهد بسیاری از شهرها این شرایط را نپذیرفته اند و قابلیت تغییر در قرار داد و تحویل اتوبوس از شرکتی دیگر نیز وجود دارد.

رئیس شورای شهرستان رشت خاطر نشان کرد: باید نسبت به هزینه های آتی مینی بوس ها اطلاعات بیشتری داشته باشیم.

سید امیرحسین علوی به عنوان موافق یک فوریت گفت: شهردار یک ماه گذشته گفت که این شرکت ۳۰ مینی بوس آماده دارد و باید سریع تر تصمیم گیری کنیم که این مینی بوس ها سریعا تحویل داده شود.

فرهام زاهد نیز در ادامه گفت: سرعت کار خدای ناکرده کیفیت را پایین نیاورد. باید در خصوص جزییات این خودروها و مشخصات فنی اطلاعات بیشتری داده شود.

احمد رمضانپورنرگسی نیز گفت: مردم ما دوست ندارند مینی بوس سوار شوند. باید اتوبوس های با کیفیت تحویل داده شود.

یک فوریت تصویب شد.

تامین اعتبار هزینه های سازمان حمل و نقل

بدهی های ۱۳ میلیاردی و مشکلات عدیده مالی. شهرداری در نظر دارد مبلغ ۲ میلیارد تومان از ردیف کارمزد و بازپرداخت وام به عنوان کمک به این سازمان اضافه نماید.

مهرداد حسینی در این خصوص گفت: ۶۰ نفر نیروی شرکتی، ۶۰ نفر راننده اتوبوس و ۱۰ راننده تاکسی بیسیم حقوق ماهانه قابل توجهی را بر عهده سازمان گذاشته است. البته در بودجه تمام مسائل دیده شده بود اما با شکایت ۴۵ نفر رانندگان قراردادی حدود ۵۰۰ میلیون تومان از حساب برداشت شده است و یک قراردادی بابت خرید اتوبوس در سال ۸۶ بود که یک مرتبه ۷۰۰ میلیون از حساب برداشته شد و عملا در پرداخت حقوق ها با مشکلات مواجه شدیم.

دوفوریت موافقت شد.

بررسی فروش اموال شهرداری

احمد رمضانپور نرگسی با بیان اینکه در ماهه نخست سال کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان از بودجه محقق شده است با فروش اموال شهرداری مخالفت کرد.

رضا رسولی نیز در خصوص فروش اموال گفت: فکر می کنم به صورت موردی و به طور مشخص اشاره شود و مورد بررسی قرار گیرد.

فاطمه شیرزاد نیز به عنوان مخالف این لایحه گفت: تکلیف پروژه های مشارکتی گذشته مشخص شود و راحت ترین راه برای به دست آوردن منابع مالی انتخاب نشود و در ماده ۱۰۰ نیز پرونده های باز بسیاری وجود دارد که باید توسط کمیته هایی که در این راستا تشکیل شده است پیگیری شود. 

سید امیرحسین علوی نیز با بیان اینکه شیوه این کار باید مورد دقت نظر باشد با این لایحه مخالفت کرد.

لایجه تصویب نشد.

لایحه هبه مالی تخلفات ساختمانی با مخالفت اعضا همراه شد.

در ادامه نامگذاری معابر و ارزش منطقه ای و ارزش معاملاتی مورد بررسی قرار گرفت.

نمایندگان شورا در سفرهای خارجه بعدی مشخص شدند

معرفی اعضای شورا برای سفر های ماکائو، لیریا پرتغال و سئول کره جنوبی بخش بعدی این جلسه بود. با نظر اعضای شورا علیپور برای ماکائو، علوی و رسولی برای پرتغال معرفی شدند و نماینده شورا در سفر کره جنوبی در آینده معرفی خواهد شد.

در این جلسه همچنین مخالفت فرمانداری رشت با مصوبه  آئین نامه سازمان سرمایه گذاری شهرداری رشت اعلام شد و مقرر شد که شورا پاسخ خود را به فرمانداری ارسال کند.