چطور با حضور احمدی ورق برگشت؟

از جنجال واگذاری ساختمان ۲۴ واحدی شهرداری تا رویکرد تعاملی شهردار جدید رشت با مدیران تامین اجتماعی

از جنجال واگذاری ساختمان ۲۴ واحدی شهرداری به تامین اجتماعی تا رویکرد تعاملی شهردار جدید رشت با مدیران ارشد این سازمان زمان زیادی نمی گذرد اما این تغییر شیوه آنچنان محسوس و اثرگذار واقع شده که می تواند مردم رشت را به ایجاد فضای تعاملی میان سازمان های مختلف و حرکت در مسیر توسعه امیدوار کند.

اختصاصی حرف تازه – از جنجال واگذاری ساختمان ۲۴ واحدی شهرداری تا رویکرد تعاملی شهردار جدید رشت با مدیران تامین اجتماعی زمان زیادی نمی گذرد اما این تغییر شیوه آنچنان محسوس و اثرگذار واقع شده که می تواند مردم رشت را به ایجاد فضای تعاملی میان سازمان های مختلف و حرکت در مسیر توسعه امیدوار کند.

شاید یکی از پیش پا افتاده ترین مسائل مدیریتی که در بسیاری از موارد نزد مدیران شاغل در استان گیلان مغفول مانده است فرصت سنجی و تعامل مناسب با سایر ارگان ها و نهادهااست اما سید محمد احمدی نشان داده به خوبی توانایی شناسایی این فرصت ها و بهره مندی مناسب از ظرفیت تعامل را دارد.
احمدی که مدت چندانی از حضور او در راس شهرداری رشت نمی گذرد در روزهای اخیر دیدارهایی با مدیران ارشد تامین اجتماعی در دو سطح استانی و کشوری داشته است؛ دیدارهایی که شاید در نگاه اول اتفاق ویژه ای نباشد اما بررسی های بیشتر نشان از هوشمندی و موقعیت سنجی شهردار رشت دارد. او پیش از این نیز در زمان حضور در راس فرمانداری رشت سابقه همکاری با سالاری که آن زمان استاندار گیلان بوده را داشته است و با این دیدار علاوه بر خط بطلان بر تمامی شایعات بی اساسی که در خصوص بروز اختلاف میان او و مجموعه استانداری مطرح می شد، پیام های مهم دیگری نیز به جامعه انتقال یافت.
فراموش نکرده ایم که شهرداری رشت در همین سالهای اخیر به دلیل بدهی به تامین اجتماعی، یک ساختمان ۲۴ واحدی را به قیمت تقریبی ۶ میلیارد تومان به این مجموعه واگذار کرد و به اعتقاد برخی چهره ها از جمله رئیس فعلی شورای شهر رشت ضرر هنگفتی به مجموعه شهرداری تحمیل شد.
تصمیم واگذاری یک ساختمان ۲۴ واحدی ارزشمند به تامین اجتماعی حاصل عدم تعامل و انباشته شدن بدهی های مجموعه شهرداری بود که مدیریت شهری رشت در سالهای اخیر به یادگار گذاشت. پیگیری ها و اسناد منتشر شده در رسانه ها نشان می دهد این توافق در دوران شورای چهارم و در زمان تصدی سیدمحمد علی ثابت قدم در شهرداری رشت رخ داد و طی توافقی در دی ماه ۹۵ مقرر گردید شهرداری رشت از طریق تهاتر ساختمان ۲۴ واحدی واقع در محدوده گلسار بخشی از دیون خود را به تامین اجتماعی پرداخت نماید.
در ادامه در تیرماه ۹۷ طی مکاتبه ای از سوی تامین اجتماعی به مسعود نصرتی شهردار وقت رشت اعلام می شود که ارزش این ملک بنا بر کارشناسی صورت گرفته ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است و در صورتی که شهرداری شکایتی نداشته باشد مزایده واگذاری آن انجام خواهد شد. هرچند نصرتی این رقم را منصفانه نمی داند و پیشنهادات دیگری را مطرح می کند اما در نهایت کارشناسی مجدد رقم ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان را اعلام می کند.
اما به هر شکل این اتفاق به حدی تعجب آور و حیرت انگیز بود که پیش از انتشار اینگونه مطالب احمد رمضانپور نرگسی، عضو شورای اسلامی شهر رشت، تیرماه سال گذشته در مصاحبه ای با بیان اینکه «شهرداری ساختمان ۳۰ میلیارد تومانی را ۶ میلیارد فروخت » به آن واکنش نشان داد و لب به گلایه گشود.
او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به خداحافظی مصطفی سالاری از استانداری گیلان و حضور در راس سازمان تامین اجتماعی کشور اظهار داشت: ساختمان ۲۴ واحدی که ۳۰ میلیارد تومان ارزش داشت در ۲۷ اسفند ماه ۹۷ به قیمت ۶ میلیارد تومان فروخته شد. این جنایت را به چه کسی بگوییم؟ چه کسی نظارت می کند؟ بنده به عنوان عضو شورا اطلاع نداشتم. اخطار می دهم این کار را نکنید. یک اطلاع رسانی درست صورت نگرفت. مگر می شود عضو شورا چنین مساله ای را نداند. این سرنوشت شهر مااست. شهردار می آید و ۹ ماهه می رود. استاندار می آید و خیلی زود می رود. نمی دانم چه اتفاقی در حال رخ دادن است. بلایی است که نمی دانم به چه علت سر مردم این شهر می آید.
این موارد تنها گوشه ای از مشکلات موجود میان دو مجموعه شهرداری رشت و سازمان تامین اجتماعی بود. مجموعه عریض و طویل شهرداری رشت با تعداد پرسنل قابل توجه که در منابع مختلف با توجه به نوع قراردادها اعداد مختلفی برای آن ذکر می شود در مواقع بسیاری با مشکلاتی در زمینه پرداخت به موقع حقوق و مزایای کارکنان مواجه بوده است و همین امر منجر به بدهی این مجموعه به سازمانی چون تامین اجتماعی می شود که علاوه بر بدهی های سازمانی، مشکلاتی را در زمان بازنشستگی پرسنل نیز به وجود می آورد.
حالا سید محمد احمدی به عنوان شهردار جدید رشت رویه دیگری را در پیش گرفته و از همین ابتدای کار در مسیر تعامل و همکاری میان دو سازمان گام برمیدارد. احمدی در روزهای اخیر دو دیدار جداگانه با علی حسین نژاد مدیرکل تامین اجتماعی گیلان و مصطفی سالاری، استاندار سابق گیلان و مدیرعامل فعلی سازمان تامین اجتماعی کشور، داشته است و سعی دارد از این فضای به وجود آمده به بهترین شکل به سود منافع سازمانی شهرداری رشت بهره برداری نماید.
وی در دیدار با مدیرکل تامین اجتماعی استان گیلان برضرورت هماهنگی بین دستگاه ها تاکید داشته و خواستار تعامل میان دستگاه ها و سازمان های اجرایی شده است. احمدی همچنین در دیدار با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی کشور نیز با تاکید بر نقش مهم این دو سازمان جهت ایجاد رفاه برای مردم، خواستار تعامل بیشتر به منظور ارائه خدمات بهتر به پرسنل خدوم شهرداری شده است.
به نظر می رسد رویه شهردار جدید رشت بتواند گره گشای بسیاری از مشکلات اینچنینی باشد و سید محمد احمدی، شهردار رشت، در روزگاری که اختلافات میان دستگاه های مختلف بارها به سوژه رسانه ها تبدیل و مایه تاسف شده است، بتواند بنیانگذار شیوه مدیریتی مبتنی بر تعامل، عقلانیت و سلامت اداری به منظور گام برداشتن در مسیر توسعه در شهر رشت باشد. شاید پیش از این نیز بسیاری از مدیران تلاش هایی را برای پیمودن مسیر توسعه در این شهر داشته اند اما درصد توفیقشان در مثلث موفقیت به حد نصاب قابل قبولی نرسیده است. باید منتظر ماند و دید با گذر زمان احمدی تا چه میزان در مسیر پیش رو موفق خواهد بود و چه نمره ای را کسب خواهد کرد.

از جنجال واگذاری ساختمان ۲۴ واحدی شهرداری تا رویکرد تعاملی شهردار جدید رشت با مدیران تامین اجتماعی