نگاهی به جلسه 170 شورا؛

از “تو اصلا محشری” و “ترافیک وحشتناک” تا بررسی صلاحیت محمود باقری و اعلام وصول طرح سوال از شهردار

حرف تازه : جلسه یکصد وهفتاد شورای اسلامی شهر رشت صبح امروز در ساختمان تاریخی شورا برگزار شد. در ابتدای جلسه مسعود کاظمی رئیس شورا از حضور مردم در راهپیمایی هشتم دی تشکر کرد و فرارسیدن سال نو میلادی و همچنین روز رشت را تبریک گفت. وی در ادامه با تاکید بر اینکه مساله سراوان […]

حرف تازه : جلسه یکصد وهفتاد شورای اسلامی شهر رشت صبح امروز در ساختمان تاریخی شورا برگزار شد.

در ابتدای جلسه مسعود کاظمی رئیس شورا از حضور مردم در راهپیمایی هشتم دی تشکر کرد و فرارسیدن سال نو میلادی و همچنین روز رشت را تبریک گفت.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مساله سراوان اولویت شورا است گفت : امیدواریم نسبت به این مساله حساسیت ایجاد شود.

کاظمی همچنین از برگزاری همایش پاکسازی حاششیه رودخانه تشکر کرد و در ادامه خواستار تعیین تکلیف و حل سریع مشکلات سپیدرود توسط کارگروه تعیین شده شد.

در ادامه جلسه از دو مخترع نوجوان و مسئولین دبیرستان استعداد های درخشان تقدیر به عمل آمد. 

گفتنی است مهدی قاسم علی پور و علی پورغلامیبه دلیل اختراع  دستگاه زاویه سنج نجومی دیجیتال و ثبت جهانی آن مورد تقدیر قرار گرفتند و جهت اعزام به مسابقات جهانی کمک هزینه ۵۰ میلیونی در نظر گرفته شد.

ناطق اول- محمود باقری خطیبانی : تو اصلا محشری!

در ادامه محمود باقری خطیبانی به عنوان ناطق اول دقایقی به سخنرانی پرداخت.

عضو شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به موضوع بدهکاران دانه درشت به شهرداری رشت گفت: دانه درشت تر از ساختمان دانا داریم؟ دانه درشت تر از کسی که میلیاردی از بانک وام میگیرد داریم؟ من آماده شکایت هستم چون شهردار دست به شکایتش خوب است.

در واکنش به این اظهارات در مورد وام های شخصی ثابت قدم، اسماعیل حاجی پور خواست تا باقری وارد حریم شخصی افراد نشود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مقایسه ثابت قدم با شاه اشاره کرد و گفت: شب ها معمای شاه را ببینید که او چند میتینگ داشت و شهردار چند میتینگ دارد. دو جوان نخبه برای ۵۰ میلیون دست به دامن شورا می شوند و ما یکی را می آوریم که بگوید با دیدن پیاده راه یاد پاریس می افتم. واقعا از لحاظ ولنگاری من هم یاد پاریس می افتم. 

باقری خطیبانی با اشاره به تیتر روزهای اخیر برخی سایت ها با عنوان “رشت، شهر بی روز” گفت: اتفاقا رشت شهر با روز است اما ۵۸۰ میلیون تومان شما مصوب نشده است. دیدار با خانواده شهدا، مدافعین حرم و گلباران مزار شهدا کسی جلوی شما را گرفته بود؟ چرا برگزار نکردید؟ سال گذشته هم آقای قانع نقشی نداشت و به زندان رفت. الان به دلیل ضعف می خواهید یک فرد را بردارید؟ بحث ضعف نیست استخوان در گلو شده است.

عضو شورای اسلامی شهر رشت در ادامه به رویکرد برخی سایت ها اشاره کرد و گفت: مدیران شکم گنده برخی سایت ها که تا دیروز می زدند و کتاب انحراف را سوژه می کردند امروز می گویند به خاطر اعضای اصولگرای شورا از شهردار حمایت می کنیم.

وی خاطر نشان کرد: من اصلاح طلبم. رهبرم اصلاح طلب است. دین من اصلاح طلب است. ولنگار و ضد انقلاب نیستم.

باقری خطیبانی در پایان گفت: میتینگ بس است. پذیرایی بس است. مگر مال پدرمان است؟

وی در بخشی از سخنان خود گفت: خانم کرامتی می گوید پیاده راه خوب است من هم می گویم خوب است. من هم پاریس رفته ام و میتینگ ها را هم دیده ام چنین چیزی ندیده بودم. تو اصلا محشری، این کارش خیلی خوب است.

محمود باقری خطیبانی همچنین نامه ای که به دارایی استان ارسال کرده بود را در اختیار رسانه ها قرار داد که متن آن به شرح ذیل است:

مدیر کل محترم دارایی استان گیلان

احتراما به استحضار می رساند پیرو نامه شماره ۱۸۶ /ب/ش مورخ ۹۵/۴/۹ شورای اسلامی شهر رشت مبنی بر اینکه جناب آقای سید محمد علی ثابت قدم شهردار رشت از زمان صدور حکم شهرداری تا کنون به جهت معوقات بانکی و همچنین چکهای شخصی برگشتی موفق به تعریف نمونه امضای خود بعنوان ذیحساب اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای و ارزش افزوده نشدند و در طی این مدت با امضای ذیحساب قبلی شهرداری اقدام به برداشت از حساب دولتی می نمایند که این موضوع بر خلاف قانون دیوان محاسبات ،قوانین و مقررات مالی و اداری و آیین نامه ها و بخشنامه های مرتبط می باشد تا کنون اقدامی صورت نگرفته است.

لذا دستور رسیدگی به این امر مورد درخواست را صادر فرمایید و از نتیجه حاصله این شورا را مطلع فرمایید.

محمود باقری خطیبانی عضو شورای شهر رشت

ناطق دوم – محمدعلی رفیعی نوده : وضعیت ترافیکی رشت وحشتناک است

محمدعلی رفیعی نوده به عنوان ناطق دوم به انتقادات شدیدی نسبت به وضعیت ترافیکی شهر رشت پرداخت و آن را وحشتناک توصیف کرد.

عضو شورای اسلامی شهر رشت اظهار داشت: باید در زمان کوتاه باقیمانده تا انتخابات به حساب خود نگاهی بیندازیم که چه کارهایی انجام دادیم و چه کارهایی انجام ندادیم.

وی با اعلام اینکه پیاده راه خوب است تصریح کرد: ساخت پیاده راه خیلی خوب است اما باید به فکر ترافیک شهر هم بود. کوچه های شهر به دلیل مشکلات ترافیکی تبدیل به ماشین رو شده است و امنیت ندارد. ماشین ها از مشکلات ترافیکی به کوچه ها پناه برده اند و هلهله بچه ها در کوچه ها از بین رفته است.

محمدعلی رفیعی نوده در ادامه پرسید: اولویت هایی مثل تملک مسیر سرگل به سعدی چه شد؟ ولیعصر به امام علی چه شد؟ تا پایان شورای چهارم باید خیابان جدیدی احداث شود که ترافیک را بشکند.

عضو شورای اسلامی شهر رشت با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به آسفالت های رشت گفت: باید تردد خودروهای سنگین مدیریت شود.

رفیعی نوده به برگزاری مناقصه ها اشاره کرد و گفت: پاکت باز می شود برنده اعلام می شود اما آیا پروژه ها افتتاح می شود؟ قرار بود پارک بانوان دو و سه افتتاح شود قرار بود در محلات کم برخوردار پارک افتتاح شود اما نشد. بزرگترین آبنمای خاورمیانه چه شد؟

وی در پایان بر تزریق کمک مالی به سپیدرود تاکید کرد و گفت: اگر پول نیست چرا صحبت از خرید تیم مطرح می شود اگر هست به تیم تزریق شود تا با نقل و انتقالات مناسب در نیم فصل دوم با انگیزه خوب به میدان برود.

طرح سوال شوقی برای سومین هفته پیاپی

فرهاد شوقی با اشاره به تشنج های به وجود آمده در هفته های اخیر در شورای اسلامی شهر رشت درخواست اعلام وصول طرح سوال را داشت و گفت: هفته آینده شهردار باید برای پاسخگویی به سوالات در صحن حضور یابد.

کمک ۵ میلیون تومانی به یک شهروند جهت معالجه فرزندش تصویب شد.

بازگشایی مسیر گیل تا لاکان، ژ۵، به صورت یک فوریت مطرح و با رای موافق اعضا تصویب شد.

اساسنامه سازمانهای وابسته به شهرداری رشت به مدت دو هفته جهت بررسی بیشتر مسکوت ماند.

 بخش عمده ای از زمان جلسه امروز به بحث و تبادل نظر در این خصوص اختصاص یافت.

سید امیرحسین علوی : کد اقتصادی برخی سازمان ها باطل شده است / تاخیر در تصمیم گیری به نفع شهر نیست

سید امیر حسین علوی با بیان اینکه مدتی است اساسنامه سازمان ها در کمیسیون های تخصصی مورد بررسی قرار گرفته است گفت: بر این اساس برخی سازمان ها ادغام و همچنین بر اساس ابلاغیه وزارت کشور و تیپ اساسنامه پیشنهادی تغییرات ساختاری اعمال شده است.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه این تغییرات پیشنهاد شهرداری نبوده بلکه پیشنهاد وزارت کشور بوده است تصریح کرد:این تغییرات در تیپ اساسنامه های طراحی شده ارائه شده است.

وی با اعلام اینکه شهرداری این تغییرات را به شورا ارسال کرده است با اشاره به بررسی های صورت گرفته و تغییرات پیشنهاد شده خواستار تصمیم گیری ریع تر در خصوص اساسنامه سازمانها شد.

علوی افزود: اخیرا بازرسانی که از وزارت کشور آمده بودند دغدغه هایی را در خصوص ادغام سازمانها و اینکه چرا تا امروز مصوب نشده است داشتند. ضمن اینکه این اساسنامه باید تاییدیه وزارت کشور را هم بگیرد.

وی اظهارداشت: سازمان شهرداری ها و همیاری ها سازمان بالادستی شهرداری است و سازمان های مورد نظر و چارت آن مورد تایید سازمان شهرداری ها است.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت با اعلام اینکه سازمان های قبلی شهرداری به صورت غیر رسمی با الگوی جدید مشغول فعالیت هستند گفت: پیش از این نیز به این شکل بوده است که شهرداری ، الگوی تغییرات خود را به سازمان شهرداری ها ارائه می کرد و پس از گرفتن تایید الگو شورا نسبت به تصویب آن اقدام می کرد.

سید امیرحسین علوی افزود: من به دوستان شورایی خود از این بابت که شهرداری نظر مشورتی آنها را نگرفته است و کم کاری کرده است حق می دهم.

وی در ادامه سازمانهای جدید را نام برد که بر این اساس سازمانهای مدیریت پسماند، مدیریت آرامستانها، آتش نشانی و خدمات ایمنی، فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری رشت، مدیریت حمل و نقل بار و مسافر، سیما منظر و فضای شهری، عمران و بازآفرینی، ساماندهی مشاغل شهری و فراورده های کشاورزیف فرهنگی اجتماعی و سرمایه گذاری مشارکتهای مردمی سازمانهای دهگانه پیشنهادی هستند.

سید امیرحسین علوی بر درخواست تعجیل در تصمیم گیری تاکید و خاطرنشان کرد: بنا بر اظهارات معاونت توسعه و برنامه ریزی شهرداری، کد اقتصادی بعضی سازمان ها باطل شده است و هرگونه تاخیر در بررسی و تصمیم گیری و تصویب این اساسنامه به نفع شهر و مدیریت شهری رشت نیست.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت در بخش دیگری از سخنانش گفت: شهردار در مکاتباتش به موضوع حسب اطلاع انجمن شهر اشاره کرده اند؛ اگر اسنادی دارند ارائه کنند و در غیر اینصورت قطعا مرتکب تخلف شده اند.

پیشنهاد مسکوت ماندن اساسنامه سازمانها از سوی عباس صابر

عباس صابر در خواست مسکوت ماندن لایحه را داشت و گفت: پیشنهاد میدهم لایحه را مسکوت بگذاریم تا توضیحاتی از استانداری و وزارت کشور بگیریم که بدانیم آیا این اختیار را داریم سازمان ها را به همین شکل حفظ کنیم و یا می توانیم عملکرد و نام سازمان ها را تغییر دهیم؟ 

رئیس کمیسیون عمران و توسعه شورای اسلامی شهر رشت به ادغام و انحلال سازمان ها اشاره کرد و گفت: آیا اعضای شورا در این ادغام و یا انحلال دخیل هستند یا خیر ؟ و اینکه الگو باید به رای گذاشته شود اگر با آن موافقت شد تغییرات مورد بررسی قرار گیرد. به نظرم این لایحه تقدم و تاخر دارد.

باقری : چقدر جایگاه شورا را پایین می آوریم؟

باقری خطیبانی نیز در حین توضیحات سید امیرحسین علوی با حالتی عصبانی گفت: من سند و مدرک تمام جلسات را جمع می کنم. هم صوت و هم فیلم را نگه میدارم. به آقای ثابت قدم گفتم با چه مجوزی سازمان ها را منحل کردید؟ گفت این سازمانها منحل نشده است ادغام است. 

این عضو شورا ادامه داد: اساسنامه باید ابتدا به تصویب شورا می رسید بعد از سوی شهرداری به وزارت کشور ارائه می شد. چقدر جایگاهمان را پایین می آوریم؟

و لحظاتی جلسه را ترک کرد.

مظفر نیکومنش نودهی هم به سیاست های کلی دولت در کوچک سازی و چابک سازی سازمان ها اشاره کرد و گفت: چارت سازمانی که مهندس علوی اشاره داشتند مصوبه سازمان همیاری ها است و امضای آقای خندان دل معاون وزیر کشور را دارد و به شهرداری ها ابلاغ شده است و فقط مخصوص رشت نیست.

سید رضا موسوی روزان گفت: اگر درخواست شهردار غیرقانونی بود آقای خندان دل می توانست امضا نکند و یا مصوبه شورا را هم بخواهد. اگر سازمان همیاری ها و استانداری نهاد بالادستی نیست پس امضاهای موجود هم اعتبار ندارد اما من اینچنین فکر نمی کنم.

سید امیرحسین علوی: صلاحیت محمود باقری برای حضور در جلسات مورد بررسی قرار بگیرد

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه این سومین جلسه پیاپی است که محمود باقری نظم جلسات را برهم می زند گفت: به دلیل احترام خاصی که به رای مردم قائلم تقاضا دارم صلاحیت محمود باقری برای حضور در جلسات شورا مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد : عملا به دلیل همهمه ای که در ششورا ایجاد می شود توان بررسی هیچ لایحه ای را نداریم.

فرانک پیشگر: پس از انتخاب شهردار، بررسی ادغام و انحلال سازمان ها از مهم ترین وظایف شورا است

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر رشت ادغام و انحلال سازمانها را پس از انتخاب شهردار از مهم ترین وظایف شورا ها برشمرد و گفت: با توجه به اینکه بسیاری از سازمانها به حوزه بهداشت و محیط زیست مربوط می شوند هنوز بررسی کاملی صورت نگرفته است. خواهشم این است دو یا سه جلسه به طور کامل به این موضوع اختصاص داده شود.

پیشگر همچنین به حضور کمرنگ اعضای شورا در اساسنامه جدید اشاره کرد و افزود: اعضای شورا باید به عنوان نمایندگان مردم در شورای سازمانها حضور داشته باشند.

وی خاظر نشان کرد: شهرداری در سال گذشته در راستای کوچک سازی سازمان ها کارهای اجرایی را به مناطق سپرده است در حالیکه برای سازمانها کار اجرایی دیده شده است.

فاطمه شیرزاد: اساسنامه سازمان های وابسته به شهرداری به صورت تیپ از سوی وزارت ابلاغ شده است

سخنگوی شورای اسلامی گفت: اساسنامه سازمان های وابسته به شهرداری به صورت تیپ از سوی وزارت ابلاغ شده است و در چندین جلسه در کمیسیون برنامه و بودجه هم مورد بررسی قرار گرفته است.

مسعود کاظمی : مسکوت ماندن لایحه، تشکیل جلسه تلفیق و بررسی بیشتر موضوع

مسعود کاظمی در نهایت پیشنهاد مسکوت ماندن لایحه و تشکیل جلسه تلفیق و بررسی بیشتر را به رای گذاشت که مورد موافقت اکثریت قرار گرفت.

تذکر نیکومنش

مظفر نیکومنش به عنوان تذکر گفت: اگر مورد موافقت کمیسیونهای پنجگانه بوده است چرا از لایحه دفاع نمی کنند؟ اگر مورد تایید نبوده است چرا در دستور کار قرار گرفته است؟

ادامه جلسه:

کمک ۴۰ میلیون تومانی به دانشگاه آزاد اسلامی جهت بازسازی یادمان شهدای گمنام مورد موافقت همه اعضای حاضر قرار گرفت.

کمک مالی ۲ میلیون تومانی – موافقت شد

اضافه شدن دو آیتم جدید به مواد تعرفه سازمان آرامستان ها – موافقت شد

کمک مالی ۵ میلیون تومانی به جانباز ۷۰ درصد – موافقت شد

حاشیه:

از دیگر حواشی جلسه امروز اعتراض مجید رجبی نسبت به رای گیری هفته قبل شورا و مشکوک بودن و مخدوش بودن رای گیری از نظر او بود که در این خصوص نظر واحد حقوقی شورا را جویا شد. البته در نهایت مسعود کاظمی رییس شورا رای گیری را مشکوک ندانست.

ختم جلسه علنی و آغاز جلسه غیر علنی اعضا.

گفتنی است هفته آینده شهردار باید برای پاسخ به سوالات حضور یابد.

محمد حسین واثق کارگرنیا تنها غایب این جلسه بود.