افول ستاره اقبال رئیس جوان!

از تلاش بی نتیجه برای حذف حجت جذب تا ادامه وقت کشی در انتخاب شهردار رشت در جلسه هفتادم شورا

شورای اسلامی شهر رشت در پنجمین دوره خود با چالشی جدی در مسیر انتخاب شهردار مواجه شده است و رئیس جوان شورا نیز خواسته یا ناخواسته خروجی مطلوبی از جلسات انتخاب شهردار نگرفته است.

حرف تازه – شورای اسلامی شهر رشت در پنجمین دوره خود با چالشی جدی در مسیر انتخاب شهردار مواجه شده است و رئیس جوان شورا نیز خواسته یا ناخواسته خروجی مطلوبی از جلسات انتخاب شهردار نگرفته است.

بیش از ۵ ماه بلاتکلیفی و نداشتن شهردار، نشان دهنده ناتوانی شورا در انجام اولیه ترین وظیفه خود است. در راس شورا سید امیر حسین علوی قرار دارد که به عنوان رئیس نتوانسته جلسات را به سمت همگرایی و تصمیم گیری در سایه خرد جمعی هدایت کند. شاید یکی از مهم ترین دلایل این است که ستاره اقبال رئیس جوان شورا خیلی زود افول کرده و حالا با قرار گرفتن در طیف نانوشته اقلیت، پایه های تاج و تخت ریاست خود را لرزان می بیند.

علوی و یاران استراتژیک او در طیف اقلیت، به خوبی می دانند که انتخاب شهردار مدنظر فراکسیون ۶ نفره، نقطه عطف شورای پنجم خواهد بود و شاید در زمان چینش هیئت رئیسه سال سوم، آنها را از اوج قدرت به گوشه ای تاریک تر از آنجا که برای برخی از اعضا در سال اول و دوم شورا در نظر گرفته بودند هدایت کند.

تمام این مسائل سبب شد تا این طیف اقلیت از هر ترفندی برای وقت کشی در انتخاب شهردار استفاده کند و این موضوع غیرقابل کتمان است حتی اگر از سوی اعضای این طیف تکذیب شود. آبستراکسیون، در نظر گرفتن فواصل بیش از یک هفته برای برخی جلسات و هدایت عمدی یا سهوی جلسات به سمت تبادل نظرهای طولانی و گاه بی حاصل و در کنار آنها تلاش برای حذف برخی رسانه های منتقد در تعدادی از جلسات به عناوین مختلف، نمونه هایی از این ترفندها برای وقت کشی و مدیریت افکار عمومی بود.

اما در این ۵ ماه و ۱۰ روز بدون شهردار، پس از یک انتخاب نافرجام، انتخاب دوم شورانشینان نیز با چالش های فراوانی مواجه شده است و عصر دوشنبه جلسه هفتادم شورا نیز به دیگر جلسات بی حاصل شورا برای انتخاب شهردار اضافه شد و در حالی که تنها ۲۰ روز تا مهلت قانونی شورا برای انتخاب شهردار باقی مانده است به راحتی ۵ روز دیگر از دست رفت و جلسه آینده به روز شنبه موکول شد.

در نهایت سید محمدعلی ثابت قدم، رسول جماعتی، رضا ساغری، سید جواد میرحسینی و رحیم شوقی ۵ گزینه ای بودند که با توجه به توضیحات سید امیرحسین علوی و نیک نژاد مشاور حقوقی شورا حائز شرایط ارائه برنامه شدند. 

در این جلسه تلاش ناکامی برای حذف حجت جذب از میان کاندیداهای شهرداری رشت صورت گرفت و حتی در سوابق این عضو شورا نیز سابقه مدیریتی در بخش خصوصی به عنوان سابقه مشاوره ثبت شده بود. پس از درخواست رمضانپور برای ارائه برنامه کاندیداهایی که شرایط احرازشان با توجه به آیین نامه جدید شبهه ای دارد رئیس شورا منت نهاد و با بیان اینکه حاضریم برای آقای جذب چنین شرایطی را بپذیریم و حق وتو قائل شویم که ایشان برنامه های خود را ارائه کنند اجازه داد تا حجت جذب نیز در کنار سایر گزینه ها به ارائه برنامه های خود در جلسه آتی بپردازد تا جمع کاندیداها به ۶ نفر برسد! سایر گزینه ها تا این لحظه از نظر شورا شرایط احراز ندارند و گزینه هایی چون رضا جمشیدی به راحتی کنار گذاشته شدند.

همچنین اسماعیل حاجی پور پیشنهاد داد تا توضیحات کاندیداها شنیده شود سپس ۳ نفر انتخاب شود و برای استعلام به تهران و وزارت کشور و نهادهای مربوطه مراجعه کنیم تا روند انتخاب شهردار تسریع و هر گزینه ای که در میان آنها مورد تایید بود به عنوان شهردار معرفی شود. این پیشنهاد مورد تایید اکثریت قرار گرفت. 

شایان ذکر است با توجه به ابلاغ آیین نامه جدید شرایط احراز تصدی شهرداری ها، برای شهرهایی مثل رشت با جمعیت ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون نفر، ۹ سال سابقه مدیریت میانی نیاز است که این مدیریت میانی در بخش خصوصی نیازمند معادل سازی است که هنوز به طور رسمی در این خصوص تصمیم گیری و ابلاغ نشده است. بنابراین گزینه هایی که دچار ابهامی در این خصوص هستند می توانند با مراجعه به سازمان اداری و استخدامی نسبت به معادل سازی و استعلام مربوطه اقدام نمایند.

به نظر می رسد با تمامی تلاش های صورت گرفته در نهایت طیف شش نفره شهردار مد نظر خود را برگزیند.

ناگفته نماند در این جلسه فاطمه شیرزاد، یکی از اعضایی که آبستراکسیون برخی از جلسات گذشته را رقم زده و باعث تاخیر در انتخاب شهردار شده است، طی سخنانی به طولانی شدن پروسه انتخاب شهردار اشاره کرد و سایرین را توصیه به تسریع پروسه انتخاب شهردار کرد که جای تقدیر و تشکر دارد!