آنچه در کمیسیون بودجه گذشت؛

از تاکید اعضا بر نگاه عدالت محور در تقسیط عوارض تا موافقت مشروط با واگذاری ملک به خانه احزاب

یکصد و بیست و یکمین جلسه کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا عصر امروز به ریاست سید شمس شفیعی و با حضور مجید عزیزی نایب رئیس کمیسیون، هادی رمضانی و علیرضا تاج شهرستانی دیگر اعضای کمیسیون و مدیران مرتبط در شهرداری رشت و دکتر علی اکبر سالاری پور مدیر برنامه راهبردی شهر در ساختمان شورا برگزار شد.

به گزارش حرف تازه ، یکصد و بیست و یکمین جلسه کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا عصر امروز به ریاست سید شمس شفیعی و با حضور مجید عزیزی نایب رئیس کمیسیون، هادی رمضانی و علیرضا تاج شهرستانی دیگر اعضای کمیسیون و مدیران مرتبط در شهرداری رشت و دکتر علی اکبر سالاری پور مدیر برنامه راهبردی شهر در ساختمان شورا برگزار شد.

از تاکید اعضا بر نگاه عدالت محور در تقسیط عوارض تا موافقت مشروط با واگذاری ملک به خانه احزاب

بررسی برنامه راهبردی عملیاتی شهر و شهرداری رشت

 

  سید شمس شفیعی با بیان اینکه شهرداری رشت از لحاظ بودجه فاصله زیادی با سایر مراکز استان ها دارد افزود: رشت به عنوان مرکز استان گیلان، حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان ظرفیت بودجه دارد اما طبیعتا یکباره نمی توانیم به این عدد دست یابیم. در طی دوره ششم شورا رشد قابل توجهی در بودجه داشته ایم. همچنین برنامه راهبردی نیز نوشته شده که دومین افتخار این دوره شورااست.

 

   رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا خاطر نشان کرد: قرار بر این است بودجه شهرداری رشت منطبق بر همین برنامه راهبردی عملیاتی باشد و با برنامه پنج سال نخست همخوانی داشته باشد و به همین دلیل در این جلسه نیز به بررسی این برنامه می پردازیم.

  دکتر علی اکبر سالاری پور نیز در ادامه جلسه بیان داشت: ساعتها برای این برنامه زمان صرف شده و چندین گام برای این برنامه برداشته شده است. هدف اصلی برنامه، ترسیم چارچوب توسعه رشت طی پنج سال آینده است و منابع نیز دیده شده است. اسناد فرادست مدنظر قرار گرفته تا اهداف کلی که در گذشته پیش بینی شده است را نیز داشته باشیم. مطالعه وضع موجود را داشته ایم. بحث تدوین چشم انداز ۲۰ ساله شهر رشت را داشته ایم و سپس اهداف کلان، راهبردها، پیش بینی مالی و تخصیص اعتبارات دیده شده است.

  مدیر پروژه برنامه راهبردی عملیاتی شهر رشت در ادامه تصریح کرد: شش سند مشتمل بر ۲۸۰۰ صفحه تقدیم شهرداری رشت شده است. تصویر کلان و کلی از رشت برای ۲۰ سال آینده دیده شده و پروژه های مربوطه ذکر شده اند.

  وی ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص جزییات برنامه راهبردی شهر رشت، افزود: درآمدهای پایدار و ناپایدار در این برنامه تفکیک شده اند و بعد از آن آمار تفکیک شده و هدف گذاری انجام شده است و سالیانه وابستگی شهرداری به درآمدهای کمیسیون ماده صد کاهش خواهد یافت. سه سناریو مالی نیز برای شهرداری رشت در نظر گرفته شده است. یک سناریو بر اساس نرخ تورم تعریف شده است و کمترین مبلغ را با این سناریو خواهیم داشت که پس از ۵ سال به بودجه ۱۲ هزار میلیارد تومانی خواهیم رسید. یک سناریو، سناریوی میانه و مطلوب است که بر مبنای توسعه درآمدی دیده شده است و پس از ۵ سال بودجه به ۱۶ هزار میلیارد تومان می رسد. سناریو سوم نیز در سال پنجم به ۵۴ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

هادی رمضانی نیز اظهار داشت: شهر ما نیازمند یک برنامه علمی بود تا بر اساس همان برنامه امورات را پیش ببریم. می توانیم به خودمان ببالیم که این برنامه توسط فرزندان همین شهر نوشته شده است و همه دست به دست هم می دهیم تا یک شهر هوشمند داشته باشیم و بر اساس داشته های رشت به سمت یک چشم انداز مناسب پیش برویم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا در ادامه عنوان کرد: امیدواریم در آینده نزدیک، برنامه ای که توسط دانشگاه گیلان برای شهرمان نوشته می شود را پیش ببریم. با این برنامه دیگر تصمیمات سلیقه ای اتخاذ نمی شود و افرادی که پس از ما می آیند نیز همین برنامه را ادامه خواهند داد.

لایحه کمک مالی به شرکت هورآسمانه وارنا جهت رویداد بین المللی شطرنج

با وجود اینکه درخواست ۶۰۰ میلیون تومانی مطرح شده بود، با توجه به کمبود اعتبار ردیف مربوطه، شهردار رشت لایحه کمک مالی ۲۰۰ میلیون تومانی از ردیف مطالعات سازمان سرمایه گذاری را به شورا ارسال کرده است. ضمن اینکه سال گذشته شهرداری رشت کمک مالی ۳۰۰ میلیون تومانی برای این رویداد بین المللی انجام داده است.

اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا با این لایحه موافقت کردند.

لایحه افتتاح حساب در بانک رسالت

  در حال حاضر شهرداری رشت در قسمت جاری و حقیقی با بانک مهر همکاری می کند و بر اساس گردش وجوه تسهیلاتی برای پرسنل دریافت می کند. در بخش عمرانی با بانک شهر همکاری می کند که از ماندگاری وجوه تسهیلات حقوقی دریافت می شود. با بانک ملی نیز صحبت هایی برای تسهیلات حقوقی مطرح شده است. با توجه به بودجه شهرداری رشت، یک شعبه، توان پرداخت تسهیلات مدنظر شهرداری از گردش وجوه را ندارد. به همین دلیل در بین بانک هایی که صحبت شده است، تا تسهیلات ۴ درصد و یا کمتر از آن را به شهرداری پرداخت کنند، بانک رسالت انتخاب شده است. شهرداری تصمیم دارد در کنار بانک مهر، با بانک رسالت نیز همکاری داشته باشد و تسهیلاتی برای پرسنل دریافت نماید.

اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی با این لایحه موافقت کردند.

تقسیط عوارض پروانه ساختمانی آقای نوید انصافی

  سقف اختیارات شهرداری برای تقسیط عوارض پروانه ساختمانی، تا سقف ۵ میلیارد تومان و تا سقف ۳۶ ماه است و خارج از آن هر رقمی باشد با تصمیم شورااست و شورا باید رقم پیش پرداخت را تعیین کند. در خصوص این پرونده، درخواست ۱۰ درصد پیش پرداخت و تقسیط ۲۴ ماهه مطرح است و مبلغ مجموع عوارض حدود ۲۱ میلیارد تومان است.

  سید شمس شفیعی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا اظهار داشت: اگر قرار باشد رایی برای این فرد صادر شود باید تصمیمی گرفته شود که برای همه شهروندان به همین شکل باشد. نمی توان برای یک نفر شرایط تقسیط در نظر گرفت و برای سایرین مخالفت کرد و نگاه تبعیض آمیزی را اعمال کرد. با پیش پرداخت کمتر از ۲۰ درصد مخالفم اما تقسیط ۲۴ ماهه مناسب است. اما در صورت تصویب در صحن شورا، باید به این شکل باشد که هر مودی که عوارض بالای ۵ میلیارد تومان دارد با مجوز شورا ۲۰ درصد پیش پرداخت و مابقی را طی ۲۴ ماه پرداخت نماید.

مجید عزیزی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا نیز خواستار نگاه عدالت محور در این مسائل شد و گفت: نباید به شکلی باشد که شهردار برای فردی که مدنظر خودش است شرایط تقسیط در نظر بگیرد و برای سایرین چنین شرایطی نباشد.

اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی با پیشنهاد سید شمس شفیعی رئیس کمیسیون در این زمینه موافقت کردند.

واگذاری ملک شهرداری واقع در یخسازی به خانه احزاب

  سید شمس شفیعی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورا ضمن تاکید بر ضرورت حمایت از احزاب، بیان داشت: این درخواست برای مدت یک سال مطرح شده است و اگر قرار بر موافقت است باید یک ساله موافقت کنیم.

  مجید عزیزی نایب رئیس کمیسیون نیز با بیان اینکه مخالف کمک به احزاب نیستیم، خاطر نشان کرد: مساله اینجاست پیش از این نیز حمایت هایی صورت گرفته اما تعهدات طرف مقابل انجام نشده است. ما به عنوان امانتدار مردم باید به این نکات توجه کنیم. به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان ملکی به صورت رهن کامل توسط شهرداری به احزاب واگذار شده است و باید تکلیف آن ملک و مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان مشخص شود.

 هادی رمضانی دیگر عضو کمیسیون نیز ضمن تاکید بر تعیین تکلیف مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان اعلام کرد: مشروط بر تعیین تکلیف موضوع، مخالفتی با واگذاری ملک به خانه احزاب ندارم.

در نهایت اعضای کمیسیون با واگذار ملک مشروط بر تعیین تکلیف مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان و تخلیه ملک قبلی اعلام موافقت کردند.