آنچه در جلسه امروز شورای رشت گذشت؛

از تاخیر ۱۶۷ دقیقه ای رئیس تا آیین نامه جدید برای انتخاب شهرداران/ محسن باقری انصراف داد

جلسه فوق العاده شورای اسلامی شهر رشت با محوریت ارائه برنامه های کاندیداهای شهرداری، در عمارت میرزا خلیل رفیع برگزار شد.

حرف تازه – جلسه فوق العاده شورای اسلامی شهر رشت با محوریت ارائه برنامه های کاندیداهای شهرداری، در عمارت میرزا خلیل رفیع برگزار شد.

این جلسه در غیاب سید امیرحسین علوی به ریاست رضا رسولی برگزار شد.

محسن باقری با ارسال نامه ای انصراف داد و رضا رسولی نامه را قرائت کرد.

رسولی همچنین در خصوص کاندیداهایی که حضور نداشتند گفت: برداشت ما از عدم ارائه برنامه انصراف است اما هنوز به طور رسمی اعلام نشده است.

در ادامه رسولی به آیین نامه جدید وزارت کشور اشاره کرد.

وی با اشاره به ضرورت ۹ سال سابقه مدیریتی گفت: با نگاه اولیه آقایان باقری و نوربخش این شرایط را دارند و البته در مورد سایر گزینه ها اعلام نطر نمی کنم و باید آیین نامه های همسطح سازی بررسی و تطبیق داده شود.

حجت جذب نیز با بیان اینکه این آیین نامه هنوز فرایند قانونی را طی نکرده است گفت: هنوز این دستورالعمل صادر نشده و پیوست آن نیز نیامده و سندیت ندارد.

احمد رمضانپور نیز با بیان اینکه رشد مدیران باید پلکانی باشد گفت: بعد ۴ دهه از انقلاب باز می بینیم، یکمرتبه دستی می آید و فردی بدون تجربه لازم استاندار و بخشدار می شود. اینها به بدنه نظام ضربه می زند. بنده معلم بودم و به من گفتند فرماندار شوم. باید برای پیشرفت جامعه پله ای بالا برویم، این موجب رشد هست. در کشورهای پیشرفته هر مدیر سرمایه کشور است و با تغییر مدیریتی همچنان از تجربیاتش استفاده می شود.

وی در خصوص اظهار داشت: این آیین نامه حتما باید به کمیته تطبیق برود و مراحل قانونی را طی کند و در حال حاضر به نظر می رسد سندیت ندارد.

فاطمه شیرزاد خواستار بررسی بیشتر این آیین نامه شد و در ادامه به محدودیت زمانی انتخاب شهردار اشاره کرد و افزود: امیدوارم فرصت را از دست ندهیم. با هم رو راست باشیم و واقعا اختلافات را کنار بگذاریم.

محمدحسن علیپور نیز تصریح کرد: دست های پشت پرده به سراغ همه راه ها برای رسیدن به اهداف خود رفته اند. شورا نتوانست به اولیه ترین وظیفه خود در انتخاب شهردار به درستی عمل کند. ضمنا در یک ساعت ارائه برنامه نمی توان به شناخت کافی از کاندیدا رسید. انتظار داریم هر کاندیدایی با هر ۱۱ عضو شورا جلساتی داشته باشد و تفکر و برنامه ها را اعلام کند.

رسولی نیز افزود: روز گذشته این آیین نامه به استانداری ارسال شده است. 

وی تصریح کرد: ۵ کاندیدا حاضر نشدند ارائه برنامه کنند و تنها دکتر جمشیدی رزومه خود را ارائه کردند.

نایب رییس شورا با اشاره به علنی بودن جلسات گفت: شهروندان هم حق دارند حضور داشته باشند و برای نظم جلسات نیز می توان در اتاق مجاور پخش مستقیم داشت. نمی توان در خانه مردم را به روی مردم بست و حتما یک مانیتور در اداره اموال شهرداری موجود است.

فرهام زاهد با تسلیت به دلیل درگذشت آیت الله هاشمی شاهرودی و همچنین ۱۰ تن از دانشجویان گفت: برای تحصیل خطرات زیادی مثل ناظم مدرسه و بخاری نفتی و اتوبوس وجود دارد تا مدرک گرفته شود و به خیل بیکاران اضافه شوید.

وی افزود: اینکه چرا کاندیداها انصراف می دهند به این دلیل است که ناشر می شویم و از شورا به چاپ و نشر می رسیم. از اینکه کجا چای خورده و کجا بوده کتاب چاپ می کنیم. نشان دادیم تخصص برایمان اهمیت ندارد. همراهی ملاک است. شعار ندهیم و واقعا در عمل به حرف خانم شیرزاد برسیم.

زاهد خاطر نشان کرد: بی تعارف با مردم حرف بزنیم. ما نمره قبولی نمی گیریم. نظرسنجی بگذارید و ببینید. پیشنهاد می دهم این آیین نامه نیز بررسی شود و به صورت قانونی عمل شود.

عضو شورا در ادامه اظهار داشت: امیدوارم بحث شفافیت که همگی کمتر و بیشتر به آن اعتقاد داریم اتفاق بیفتد. هر چیزی که در شورا اتفاق بیفتد باید به سمع و نظر مردم برسد. باید به مردم گزارش بدهیم و بخشی از حلقه ارتباطی رسانه است. امیدوارم در پایان کار آبرویمان حفظ شود.

بهراد ذاکری نیز با اعلام اینکه هیچگاه شایسته سالاری را در نظر نداشتیم گفت: افرادی مثل خانم مقیمی ظرفیت بالایی داشتند و واقعا در مورد بازنشستگی ایشان نمی دانستم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: برنامه های کاندیداها باید ضمانت اجرا داشته باشد. هرکسی را دوست نداریم با یک چوبی نزنیم. اگر نقدی هست علمی باشد. از طرف دیگر من به این نتیجه نرسیدم به حامد عبدالهی رای بدهم اما عبدالهی هم یک سرمایه است. کاری کنیم که اگر بعد از شورا در خیابان یکدیگر را دیدیم دشمنی نباشد.

ذاکری با اعلام اینکه اختلاف نظر در این شورا به دشمنی تبدیل شده است خاطرنشان کرد: مسائل شخصی را در انتخاب شهردار دخیل نکنیم. اینکه شخصی با شخص دیگر نزدیک است که ما نمی پسندیم دلیل بر مخالفت نمی شود.

وی در ادامه گفت: ۸ میلیارد بدهی به ۹۵۰ میلیارد بدهی تبدیل شد. ما با این دست خالی نمی توانیم کاری کنیم. باید تنش ها را کم کنیم تا شهرداری از بحران خارج شود. گزینه هایی هستند که در این شرایط حاضر به قبول مسئولیت نیستند. 

ذاکری اعلام کرد: آنطور که به حامد عبدالهی هجمه وارد شد و بداخلاقی صورت گرفت اگر من بهراد ذاکری بودم مسائل بیشتری مطرح می شد. به هیچ گزینه ای تعصب خاصی ندارم و در سایه خرد جمعی باید به نتیجه برسیم.

عاقل منش نیز پیگیر آیین نامه جدید شد و اعلام کرد: طبق بررسی های انجام شده مراحل قانونی طی شده است.

اسماعیل حاجی پور نیز طی سخنانی بیان داشت: ما همه تابع قانون هستیم و اگر هم بخواهیم نمیتوانیم از قانون سرپیچی کنیم. اما صحبت از دوستی و اتحاد شد خیلی دوست داشتم مثل روز قیامت بود و مشخص می شد چه کسانی باعث این اتفاقات شدند. آقای رسولی شما بهتر می دانید. ۵ سال با شما کار کردم. کجا دروغ گفتم حاشیه ساختم و بداخلاقی کردم؟

عضو شورا به بدرفتاری های اخیر اشاره کرد و گفت: خیلی ها یکدیگر را بغل کردند اما خنجر زدند. قول و وعده دادند و در کمتر از ۲۴ ساعت زیر آن زدند. بعد بنده را دعوت به رفاقت و دوستی می کنند. این دورویی خوب نیست اما هنوز هم دیر نیست.

حاجی پور خاطر نشان کرد: به احترام مردم و با تاکید به احترام مردم، که با دلی پاک به ما رای دادند در برابر آنها مسئولیم. مردم حق دارند از ما بپرسند. آیا می توانید خدا را هم فریب بدهید؟

وی تاکید کرد: به واقع کنار هم باشیم. نه اینکه امروز کار گیر است دعوت به رفاقت کنیم و فردا یادمان برود‌ این خیانت است. 

اسماعیل حاجی پور در ادامه گفت: وقتی حامد عبدالهی به عنوان شهردار انتخاب شد اینکه کسی رای نداده است ایراد ندارد اما اینکه من عضو شورا سکوت کردم و یا دنبال این رفتم که صلاحیت نگیرد مهم است و این بداخلاقی است. حرف زدن راحت است ولی عمل به حرف مهم است. مردم چشم انتظار کمک هستند. اگر مصمم هستید که همدل باشیم اعلام آمادگی می کنم تا تعهدمان را به مردم انجام دهیم. خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار…

امیرحسین علوی با تاخیر ۱۶۷ دقیقه ای نسبت به برنامه اعلام شده برای شروع جلسه، ساعت ۱۲:۴۷ و در انتهای جلسه وارد صحن شورا شد.

رسولی با تاکید بر اینکه به نظر می رسد دوستانی مثل آقای موسوی شرایط احراز را ندارند بر معرفی گزینه های جدید در جلسه روز شنبه تاکید کرد.

جلسه آینده ۶ عصر روز شنبه برگزار می شود.