مشروح جلسه 15 کمیسیون ترافیک شورای رشت؛

از بررسی طرح عابریار تا راه اندازی مجدد بوستان پلیس با نام بوستان ترافیک

حرف تازه – پیش از ظهر امروز پانزدهمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت با بررسی طرح عابریار در ساختمان تاریخی شورا و به ریاست اسماعیل حاجی پور برگزار شد در این جلسه علاوه بر اسماعیل حاجی پور، محمد حسن عاقل منش ، حجت جذب، جلال الدین محمد شکریه، رضا رسولی […]

حرف تازه – پیش از ظهر امروز پانزدهمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت با بررسی طرح عابریار در ساختمان تاریخی شورا و به ریاست اسماعیل حاجی پور برگزار شد

در این جلسه علاوه بر اسماعیل حاجی پور، محمد حسن عاقل منش ، حجت جذب، جلال الدین محمد شکریه، رضا رسولی و محمدحسن علیپور ار اعضای شورا حضور داشتند. دکتر جواد تن زاده مالک جدید باشگاه سپیدرود نیز به عنوان یکی از مشاورین کمیسیون در این جلسه حضور یافت.

در این نشست طرحی به منظور ارتقای سطح فرهنگ ترافیک مورد بررسی قرار گرفت که فاز اول آن به اجرای طرح عابریار اختصاص دارد. پیمان بازدیدی مشاور شورا و علیرضا عزیزی ارائه کنندگان این طرح بودند که در چارچوب یک کار تیمی با راهنمایی رضا رسولی جهت ارائه به کمیسیون آمده بود.

اسماعیل حاجی پور : همه باید به دکتر تن زاده و سپیدرود کمک کنیم

در ابتدای این جلسه اسماعیل حاجی پور با بیان اینکه انسان ها هستند که به شهر عزت می بخشند یاد و خاطره کسانی که برای اعتلای جایگاه این شهر و کشور قدم برداشتند گرامی داشت.

رئیس کمیسیون ترافیک شورا با اشاره به مراسم روز رشت تصریح کرد: ما فرزندان این شهریم. وقتی تولد نوه خودمان، فرزندمان یا خانواده ما است اقداماتی انجام می دهیم و این روز هم روز تولد رشت است و باید گرامی بداریم. از همکاران خوبمان به ویژه آقای عاقل منش که در برگزاری این مراسم نقش داشتند تشکر می کنم.

وی در ادامه مالکیت باشگاه سپیدرود را به دکتر تن زاده تبریک گفت و افزود: می دانم که تیم داری چه گرداب خطرناکی است اما نمی ترسیم. ما همه باید به دکتر تن زاده کمک کنیم. اگر شهرمان و تیم محبوبمان سپیدرود را دوست داریم و عشق می ورزیم باید کمک کنیم. سپیدرود با زندگی مردم عجین شده است و مردم سپیدرود و داماش را دوست دارند. چه ما بخواهیم چه نخواهیم عشقی است که در دل مردم است.

حاجی پور در ادامه گفت: ملوان و شهرداری فومن و تیم های دیگر این استان هم شرایط مشابهی دارند. بازیکنان با غیرت به میدان می روند. بازیکنان پول زیادی نگرفته اند اما بازیکنان داماش در همین شرایط دیروز هم یکی از باصلابت ترین بازی ها را ارائه دادند.

رئیس کمیسیون ترافیک شورا به وجود صنایع و اسپانسرهای قدرتمند در سایر شهرها اشاره کرد و گفت: مس، فولاد و … به طور دائمی از تیم هایشان حمایت می کنند اما در گیلان هیچ اسپانسر دائمی و بزرگی ندارند. درود بر شرف همه کسانی که زندگی خود را می گذارند تا جوانان ما شاد شوند. تبریک ویژه به دکتر تن زاده عرض می کنم و همه باید کمک کنیم تا این چهره علمی و اجرایی در سپیدرود موفق شود و در ورزش هم مثل بقیه ابعاد زندگی موفق باشد.

رئیس کمیسیون ترافیک شورا: اگر قرار است حرف نزنیم بهتر است برویم خانه خود بنشینیم

اسماعیل حاجی پور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما آمده ایم نماینده مردم باشیم گفت: برخی می گویند زبانت تند شده است. من هرگاه در هر موضوعی متقاعد نشده ام سوال پرسیدم. در مورد سند باز آفرینی هم سوال دارم. آیا در گیلان مشاور در این سطح نداریم که از استان دیگر می آید؟ این حق من است که بپرسم. این تندی زبان من نیست این حقوقی است که باید پیگیری شود. مردم حقشان را دست ما دادند تا از آن حفاظت کنیم. روند مناقصه را باید بدانم. آیا اصلا از گیلان کسی نبود طرح سند بازآفرینی را تهیه کند؟ اگر قرار است حرف نزنیم بهتر است برویم خانه خود بنشینیم.

رئیس کمیسیون ترافیک تصریح کرد: کسی که برای طرح تفصیلی رشت کار می کند باید رشتی باشد و این شهر را بشناسد. اگر قرار است کوچه های بافت تاریخی تعریض شود دیگر باز آفرینی معنا ندارد. اگر قرار است این حرفها را نزنیم بهتر است استعفا بدهیم. کسی که زمین ۱۱۰ متری را فضای سبز تعریف می کند و دو طرف زمین، پیش از این ساخته شده است مشخص است که این شهر را نمی شناسد.

پیمان بازدیدی: تا ۵ سال آینده گیلان مهاجر پذیرترین استان خواهد شد/ فرهنگ سازی ترافیکی ضروری است

در ادامه پیمان بازدیدی به ارائه توضیحاتی در خصوص طرح مذکور پرداخت و با بیان اینکه کار من فرهنگ سازی است گفت: امروز به من اعتماد شده است تا در حوزه ترافیک نیز در خصوص فرهنگ سازی گام بردارم. 

وی افزود: با توجه به خشکسالی های اخیر ایران و مشکلات زیستی بحث آب، احتمالا تا ۵ سال آینده گیلان مهاجر پذیرترین استان کشور خواهد بود و این موج مهاجرت امروز هم آغاز شده است و چهره روستاها این موضوع را نشان می دهد. شهر رشت عمدتا هوالی سالم یا پاک دارد و تنها در زمان سوزاندن کاه و کلوش کمی آلوده می شود اما با این روند ۵ سال بعد این وضعیت را نخواهد داشت و باید از امروز در خصوص خودروهای تک سرنشین و مسائل ترافیکی فرهنگ سازی کنیم.

بازدیدی در خصوص فرهنگ سازی خودروهای تک سرنشین و عابرین پیاده گفت: بسیاری از تصادفات به عابرین پیاده مربوط است و آمار نگران کننده ای در این خصوص وجود دارد.

مشاور کمیسیون ترافیک در خصوص طرح عابریار گفت: تمام مردم جامعه هدف ما خواهند بود و امیدوارم همه گروه های مردم نهاد از این طرح حمایت کنند تا بتوانیم این طرح را نهادینه کنیم و بخش عمده ای از مشکلات ترافیکی را کاهش دهیم. ضمنا هرچند رشت هوای سالمی دارد اما به دلیل رطوبت بالای هوای رشت بیماری های تنفسی در این شهر بیشتر خواهد بود. البته عوامل مختلفی در این خصوص تاثیر دارد که یک بخش آن گیاهان غیربومی است.

علیرضا عزیزی: این طرح از سوی سرزمین ایده آل ما ارائه شده است/ ورود سازمان های مردم نهاد بسیاری از مشکلات را رفع می کند

علیرضا عزیزی در تشریح چگونگی ارتقای سطح فرهنگ ترافیکی با محوریت آموزش گفت: آنچه بیشتر در این طرح مدنظر قرار گرفته است بحث آموزش است. ماشین، ترافیک و اخلاق شهروندی سه مقوله مهم هستند که در رابطه تنگاتنگ با یکدیگر قرار دارند.

وی با اشاره به مسائل مربوط به آلودگی هوا تصریح کرد: اطراف ما پر از ماشین های شخصی سوار و تک سرنشین است و باید به سمت خودروهای حمل و نقل عمومی و همگانی سوق داده شود و نیاز است در این زمینه فرهنگ سازی صورت بگیرد.

عزیزی در مقوله اخلاق شهروندی به مباحث روحیه فردگرایی و جمع گرایی پرداخت و گفت: ورود سازمان های مردم نهاد می تواند بسیاری از مشکلات را رفع نماید و ما این طرح را از طرف سرزمین ایده آل ما ارائه کردیم و خواستیم به کمک این موسسه این طرح اجرا شود.

وی افزود: آموزش به کودکان و نوجوانان در بستر خانواده شکل می گیرد و یکی از جوامع هدف ما خانواده ها خواهند بود. 

علیرضا عزیزی در خصوص گروه های هدف گفت: رانندگان، عابران پیاده، کودکان، دانش آموزان، شاغلین ادارات و نهادها و خانواده ها در ۶ سطح دیده شده اند و روش های اجرایی پیشنهاد شده است.

عزیزی طرح عابریار را به عنوان فاز اول این طرح معرفی کرد و اظهارداشت: اهداف و نتایج کلی افزایش قانون مداری و مسئولیت پذیری عابرین و رانندگان از اهداف این طرح است و نتایج جانبی را هم در پی دارد و پیش از این در قزوین نیز اجرا شده و نتایج مطلوبی را در پی داشته است.

وی با اشاره به تاثیر طرح عابریار بر تاخیر و مصرف سوخت در ادامه به ارزیابی های اقتصادی طرح پرداخت. 

عزیزی زمان پیشنهادی اجرای فاز اول را ۲۸ دی تا عید نوروز اعلام کرد و گفت: این طرح در چهارراه میکاییل و چهارراه گلسار با ۱۵ نیرو اجرا خواهد شد. فضاسازی مناسب و رفع کمبودهای ترافیکی استاندارد، لباس، چادر، لوازم صوتی، ملزومات چاپی و… از جمله نیازمندی های طرح است. با هزینه ای متوسط در زمینه ایمنی و ترافیک می توان به منفعتی هنگفت دست یافت که طرح را توجیه می کند.

محمدحسن عاقل منش: در گذشته بوستان پلیس به شدت در این حوزه فعال بود

محمدحسن عاقل منش نیز گفت: در بحث زیرساخت ها مثل آسفالت و اتوبوس و… با مشکلاتی مواجهیم اما اینکه دانش آموز و کارمند و… در همین شرایط خود را ملزم به رعایت قوانین کند به نظر می رسد گام خوبی است هرچند اقدامات زمان بر خواهد بود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا با بیان اینکه در گذشته بوستان پلیس به شدت فعال بوده است افزود: جلساتی برای دانش آموزان، رانندگان تاکسی و مخاطبین مختلف برگزار می شد و پر تردد و فعال بود و توقف پذیر نبود اما مدت ها است که خبری از آن نیست. شاید این طرح بتواند به تحرک بوستان پلیس هم کمک کند و به فال نیک می گیریم.

دکتر تن زاده : سرعت گیرهای متعدد توهین به فرهنگ ترافیک مردم رشت است

دکتر جواد تن زاده نیز طی سخنانی اظهار داشت: مشاوران باید مغز متفکر باشند نه اینکه از اعضای شورا تاثیر پذیر باشند؛ شرکت مشاور و مشاورین بر شورا اثر بگذارند.

مشاور کمیسیون ترافیک شورا افزود: من طرح را به شکل پروپوزال دیدم. ضمن آن که زمان بندی برنامه ارائه نشده است که در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت چه اهدافی دنبال می شود. به اعتقاد من باید نارسایی های فعلی مشخص شوند و دسته بندی شوند. عابرین، دوچرخه، موتور، سواری و… در مسائل ترافیکی تعیین کننده هستند. بر چه اساسی عابر پیاده در اولویت قرار گرفته است؟آیتم های تاثیرگذار در تصادفات باید مشخص شود.

دکتر تن زاده وجود سرعت گیر های متعدد در رشت را توهین به فرهنگ ترافیک مردم این شهر دانست و گفت: باید از طریق تبلیغات و بنر و بیلبورد فرهنگ سازی می کردیم تا سرعت مناسب رعایت شود. بنده در مباحث کارشناسی رک هستم و مباحث کارشناسی ترافیک خط قرمز من است. در خصوص حمل و نقل عمومی باید کشورهای مختلف را ببینید. می گوییم اتوبوس باید اضافه شود. امروز شهرداری نمی تواند یکباره این تعداد اتوبوس اضافه کند. فرهنگ و آداب درون همان اتوبوس های موجود را کار کنیم.

دکتر تن زاده : الفبای ترافیک در رشت گم شده است / کمیسیون ترافیک در چهارسال گذشته چه کرده است؟

وی خاطرنشان کرد: در مواردی مشاورینی انتخاب شده اند که هیچ شناختی از فرهنگ و تاریخ ترافیک رشت ندارند فقط مطالبی را کپی برداری کرده اند.

تن زاده خط ویژه را انتخابی اشتباه خواند و تصریح کرد: هیچگاه متوجه نشدم چرا چنین چیزی اجرا شده است. در رشت جدیدا طرح های هندسی اجرا می شود که این ها هم توهین است. بر چه اساسی چنین چیزهایی اجرا می شود؟ الفبای ترافیک در رشت گم شده است. کمیسیون ترافیک در چهار سال گذشته چه کار کرده است؟

مشاور کمیسیون ترافیک شورا با اشاره به طرح تفصیلی گفت: چطور این طرح را توجیه کرده اند؟ مشاور باید در خصوص طرح تفصیلی پاسخگو باشد. واقعا نیاز به بازبینی دارد.

سرهنگ حسینی: خطوط عابر پیاده و چراغ ها اصلاح شوند / بوستان پلیس به شرایط قبل برگردد

سرهنگ حسینی نیز در خصوص بحث خط ویژه و بی آر تی گفت: از ابتدا خط ویژه مطرح بوده است و بی آر تی کاملا متفاوت است.

وی با بیان اینکه نام پارک پلیس در یک سال گذشته عوض شده است، خواستار نامگذاری پارک ترافیک و برگرداندن شرایط پارک به گذشته شد.

مشاور کمیسیون ترافیک شورای رشت افزود: آیتم هایی مثل اصلاح خطوط و چراغ راهنمایی می تواند به وضع موجود و بهبود آن کمک کند و در حال حاضر شرایط به نحوی است که رانندگان از خط عابر عبور می کنند و بعد از آن توقف می کنند.

سرهنگ حسینی با تاکید بر ضرورت تبلیغات و همراهی صدا و سیما برای فرهنگ سازی ترافیک، پوشش عوامل اجرایی این طرح را نیز موثر دانست.

فرامرز جمشیدپور: سرای محله بوستان پلیس (ترافیک) به کارکرد قبلی برگردد

فرامرز جمشیدپور ضمن اشاره به آموزش های صورت گرفته در مدارس در گذشته و فعالیت هایی نظیر پخش تراکت و … در ادامه اظهار داشت: ساختمان واقع در بوستان پلیس را به سرای محله اختصاص دادند که باید به وضعیت سابق برگردد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری رشت به تبلیغات صورت گرفته در این خصوص پرداخت و در ادامه با اشاره به نیروهای انسانی این طرح گفت: باید قراردادی منعقد شود تا حداقل هزینه این افراد تامین شود.

وی در خصوص سرعت کاه های شهر گفت: هیچ کسی دوست ندارد این تعداد سرعت کاه در شهر باشد. اما در مواردی از سوی پلیس اعلام می شود که اگر این سرعت کاه ها در نقاط اعلام شده نباشد در صورت تصادف شهرداری مقصر خواهد بود.

جمشیدپور همچنین با اشاره به راه اندازی مرکز کنترل ترافیک در آینده نزدیک گفت: ۳۲ دوربین آماده کار داریم و با قرارداد جدیدی که با بانک شهر منعقد خواهد شد ۴۰۰ دستگاه برای کل شهر در نظر گرفته ایم که ۱۰۰ دستگاه برای ثبت تخلفات خواهد بود و قرار است بانک شهر این کار را انجام دهد.

مذاکرات رایتل، شاتل، ایرانسل و مخابرات برای اجرای فیبر نوری رشت

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری رشت همچنین از مذاکرات رایتل، شاتل، ایرانسل و مخابرات برای اجرای فیبر نوری در کل شهر خبر داد.

فرامرز جمشید پور در خصوص طرح جامع نیز گفت: پس از ۱۰ سال طرح جامع به تصویب رسید و بیش از سه سال پیگیر بحث مترو و تراموا بودیم اما در نهایت هم تصویب نشد و به ۱۴۰۵ موکول شد.

تاکید جمشیدپور بر حفظ و تکمیل خطوط ویژه اتوبوس و بازگشایی معابر

وی مباحث مطرح شده در خصوص خط ویژه را قبول نداشت و گفت: این طرح باید در خیابان های شریعتی، سعدی و رینگ مد نظر تکمیل می شد و با اتوبوس های مورد نیاز بررسی شود. در ابتدا اتوبوس ها تامین شده بود اما در ادامه تعداد اتوبوس ها کاهش یافت. در حال حاضر با بانک شهر برای ۱۰۰ دستگاه اتوبوس مذاکره شده است و باید اتوبوس خطوط افزایش یابند. همچنین مسیرهایی مثل سرگل به سعدی و معلم به پیربازار باید بازگشایی شوند و در مجموع ۱۰ مسیر تا ۱۴۰۰ بازگشایی و مورد بهره برداری قرار بگیرد.

دکتر تن زاده : در رشت به جای سرعت کاه، تپه داریم

دکتر تن زاده نیز با بیان اینکه سرعت گیر با سرعت کاه متفاوت است گفت: امروز در مواردی در شهر به جای سرعت کاه، تپه داریم. ارتفاع سرعت کاه ۱۰ سانتی متر است و طول آن باید ۷ متر باشد. این چیزی که وجود دارد بیشتر به تپه شباهت دارد و برای عابر و وسیله نقلیه خطر دارد. چرا تعارف می کنیم ؟ در بحث شهرداری باید تخصص داشته باشیم.

مشاور کمیسیون ترافیک با اشاره به این موضوع که طرح جامع نمی تواند از جای دیگر کپی برداری شود گفت: باید فرهنگ ترافیکی رشت در آن دیده شود. میزان اقبال عمومی به اتوبوس لحاظ شود. آیا واقعا رشت به ۵ خط ویژه اتوبوس نیازمند است؟

دکتر تن زاده: خط ویژه یک الگوبرداری اشتباه از تهران بدون نگاه کارشناسی بوده است و باید جمع شود

وی با اعلام اینکه باید شاخص های ترافیکی را در نظر گرفت افزود : حتی نرم افزار مورد استفاده هم قدیمی است. به اعتقاد من با توجه به میزان تقاضا هیچ خط ویژه ای برای رشت نیاز نیست. این کار یک الگوبرداری اشتباه از تهران بوده است که در همان تهران هم در حال جمع آوری است. کاری اشتباه بدون نگاه کارشناسی اجرا شده است و شهر را فلج کرده است. در چنین شرایطی در چهارراه میکاییل عابریار بگذارید چه کمکی می کند؟ خط ویژه باید جمع شود. 

دکتر جواد تن زاده با بیان اینکه ترافیک علم است و سلیقه ای نیست خاطر نشان کرد: باید از مشاورینی استفاده کنیم که صلاحیت لازم را داشته باشد. 

اسماعیل حاجی پور: باید دنبال بازنگری طرح جامع برویم

رئیس کمیسیون ترافیک شورا در ادامه گفت: نقشه راه ما طرح جامع است. نکته ای که باید عرض کنم این است که ما مکلف به اجرای طرح جامع هستیم اما حرف داریم باید دنبال بازنگری برویم.

سرهنگ حسینی نیز در خصوص مسائل مطرح شده در مورد پلیس توضیح داد: می توانیم با پلیس نیز صحبت کنیم و اگر مباحثی وجود دارد آن ها را قانع کنیم و قطعا در این موضوع راهکار و راه حل قانونی وجود دارد.

رضا نادم : باید تصمیماتی بگیریم که نارضایتی بیشتر نشود

رضا نادم نیز در خصوص ارائه طرح با بیان اینکه بسیاری از مباحث اشاره نشده است گفت: شرح خدمات باید ریزتر و دقیق تر بررسی و سپس نهایی شود.

وی در بخشی از اظهارات خود ضمن کنایه ای بابت مبهم بودن طرح ارائه شده  گفت: اجرای هر طرح یک سری الزاماتی دارد که متاسفانه گاهی آن الزامات را رها می کنیم. 

مشاور کمیسیون ترافیک شورا افزود:  در دو هفته اخیر، اولین مخالف برچیدن نرده های خط ویژه پلیس است. باید بررسی بیشتری انجام شود. ما هنوز نمی دانیم برداشتن نرده بهتر است یا بدتر. پلیس کاملا همدل ما را همراهی می کند. باید تصمیمی بگیریم که نارضایتی بیشتر به وجود نیاید.

اصغر کامران: زمان حضور اتوبوس در ایستگاه ها در اولویت باشد

در ادامه اصغر کامران در خصوص طرح گفت: با توجه به اینکه هنوز نتوانستیم مردم را به سمت خودروهای عمومی هدایت کنیم و زیرساخت ها بیمار است و تاکسی که حمل و نقل لوکس در دنیا محسوب می شود بیش از ۷۰ درصد ترددهای ما را تشکیل می دهد نیاز به یک سری اولویت ها داریم.

مشاور کمیسیون ترافیک شورا افزود : زمان حضور اتوبوس در ایستگاه باید به صورت کارشناسی شده مشخص باشد. به نظر من زمان بندی حتما باید در اولویت باشد. مردم نمی دانند چه ساعتی اتوبوس می آید یا اینکه اصلا می آید یا نمی آید!

کامران تصریح کرد :بوستان پلیس در دوره حضورم در تاکسیرانی بسیار فعال بود و یکی از آرای صادره برای متخلفین رانندگی این بود که در آن بوستان آموزش ببینند و می تواند مجددا فعال شود.

وی در پایان اظهار داشت: امروز برای هدایت شدن مردم به سمت خودروهای عمومی، زمان بندی بسیار اهمیت دارد. می تواند با چنین تصمیم گام بزرگی برداشته شود.

اسماعیل حاجی پور: در بخش ترافیک بحران داریم

اسماعیل حاجی پور نیز در ادامه گفت: باید رفع نقیصه کنیم و به دنبال نتایج دست یافتنی باشیم. هدف خدمت است. در بخش ترافیک بحران داریم. وضعیت بحرانی است و حتی آمبولانس در این شهر نمی تواند راه برود.

رئیس کمیسیون ترافیک شورا با اعلام اینکه فرهنگ ما رشتی ها بالاست خاطر نشان کرد: مردم ما ساعت ۳ نصف شب، بدون دوربین، پشت چراغ قرمز می ایستند. فرهنگ این مردم را زیر سوال نبریم.

حاجی پور در پایان تصریح کرد: به نظر من اولویت بندی و بررسی بیشتر مدنظر عزیزان است و پیشنهاد می دهم این طرح یک هفته بیشتر بررسی شود. ضمن آنکه نیروی انسانی و بحث پارک ترافیک تقریبا آماده و قطعی است. با مدیرکل آموزش پرورش صحبت کرده ایم و یک سرهنگ پلیس نیز در این مسیر یاری رسان ما خواهد بود.