در جلسه کمیسیون ترافیک شورا چه گذشت؟
از بازگشایی خیابان اقتصاد توسط فرمانده انتظامی گیلان تا تاکید بر بررسی بحران های ترافیکی طرح جامع
ظهر امروز سی و هفتمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت در ساختمان تاریخی میرزا خلیل رفیع برگزار شد.
حرف تازه – چهارشنبه ۳ مرداد سی و هفتمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت با دستور:
– بررسی وضعیت میادین سطح شهر و لزوم جمع آوری تعدادی از آنها
– بررسی آخرین وضعیت دوربین های منتهی به پیاده راه فرهنگی
در تالار شورا برگزار گردید.
رییس کمیسیون ترافیک با تبریک سال روز ولادت امام رضا (ع) و گرامیداشت سالروز عملیات مرصاد یاد و خاطره شهدای این عملیات را گرامی داشت.
اسماعیل حاجی پور با اشاره به دستور جلسه در خصوص وضعیت برخی از میادین شهر اظهار داشت: در علم ترافیک امروز کاربری میادین در اکثر نقاط جهان منسوخ شده است و میدان را به عنوان یک مانع برای عبور و مرور می دانند، همان طور که در سطح شهر رشت هم شاهد هستیم، بسیاری از میدان ها امروز به عنوان یک علت باعث بروز ترافیک میشوند که باید با مطالعه و بررسی کارشناسی و با توجه به معضل ترافیک شهر رشت سریعا در راستای اصلاح آنها اقدام مقتضی صورت گیرد.
وی با مثال میدان فرهنگ به عنوان بخشی از هویت شهری رشت خواستار توجه ویژه کارشناسان و مشاورین شهرداری در برنامه های ترافیکی و حفظ این نمادهای شهری به هر شکل ممکن شد و از آنها به عنوان نماد تاریخی و فرهنگی شهر با کوله باری از خاطره برای شهروندان یاد کرد.
حاجی پور در ادامه افزود: مرکز کنترل ترافیک در راستای بهبود وضعیت ترافیکی با پیگیری های مداوم ایجاد شد. لیکن به دلیل فقدان برخی نرم افزارهای مورد نیاز دوربین های مداخل ورودی پیاده راه فرهنگی، شاهد عدم عملکرد مناسب این مرکز و دوربین های مستقر در برخی نقاط شهر هستیم که این موضوع باعث نارضایتی راننده های تاکسی جهت ورود خودروهای شخصی به هسته مرکزی شده است که با توجه به اهداف اولیه تعریف شده برای این مرکز باید هر چه سریعتر اقدامات لازم جهت رفع نواقص موجود صورت گیرد.
عضو شورای شهر رشت با اشاره به موضوع برون سپاری اتوبوس های شهری و ماشین های برقی هسته مرکزی از مراحل نهایی انعقاد قراردادهای آنها خبر داد و بیان کرد: باید با نظارت های صحیح زمانبندی مشخص انجام اموری که مستقیما با رفاه شهروندان در ارتباط است به صورت شفاف به مردم ارائه گردد و طرح در موقع مقرر خود بهره برداری برسد تا شاهد رضایتمندی شهروندان از عملکرد مدیریت شهری باشیم.
وی با تقدیر از فرمانده انتظامی استان گیلان در تعامل مناسب با شورای شهر در خصوص بازگشایی خیابان اقتصاد از دستورات ایشان جهت بررسی و پیگیری این طرح تشکر کرد.
دکتر بهراد ذاکری با بیان این موضوع که مزیت ایجاد میدان در تقاطع های هم سطح تبدیل حرکات نظام مند ترافیکی از تقاطع ای به چرخشی و جلوگیری از ایجاد باز ترافیکی ناشی از تداخل مسیرهای حرکتی خودروها میباشد، خواستار بررسی های کارشناسی و جامع در این باره و ارائه گزارش و نتیجه عملی مطالعات مشاورین به صورت کامل و جامع به اعضای شورای شهر شد.
عضو کمیسیون ترافیک شورای شهر با تاکید بر این مطلب که در ترافیک شهری در رشت حلقه مفقوده بروز مشکلات عدم فرهنگسازی میباشد، آموزش در مقاطع مختلف و اتخاذ سیاستهای تشویقی و تنبیهی را اصلی ترین مولفه در خصوص حل مشکلات ترافیکی دانست.
دکتر ذاکری با بیان این موضوع که بسیاری از میادین شهر با تغییر شعاع قابلیت اصلاح دارند، خواستار پرهیز از اقدامات عجولانه و تحمیل هزینه های هنگفت غیرکارشناسی از بودجه بیت المال شد و بر حضور مشاورین طرح در جلسات کمیسیون جهت ارائه مطالب و دیدگاههایشان تاکید کرد.
رضا رسولی نیز با بیان این موضوع که بخشی از مباحثی که با توجه به تاکیدات شورای شهر و مدیریت شهری اجرایی نمی شود به دلیل عدم اعتقاد مشترک نهادهای موازی با مدیریت ترافیک شهر میباشد افزود: برخی بی نظمی های ترافیکی ناشی از چالش موجود در حوزه وظایف کمیسیون ترافیک و پلیس به عنوان یک سیستم سیاست گذار و یک نهاد نظارتی استن.
وی با تمجید از رویکرد فعلی پلیس راهور در ایجاد تعامل مطلوب با کمیسیون ترافیک و مدیریت شهری در خصوص حل مشکلات ترافیکی خواستار افزایش این تعامل مثبت و تبادل کارشناسان هر دو نهاد با یکدیگر در مسائل مختلف شد.
دکتر رسولی با تاکید بر این موضوع که بسیاری از میادین شهر باید اصلاح گردد بیان کرد متاسفانه در اجرای تقاطع های غیر همسطح در برخی نقاط شهر نیز مصادیق دخالت های برون سازمانی و بدون منطق مانع از انجام طرح ها میشود از پرداختن به همه نقاط بحرانی ترافیکی در طرح جامع خبرداد.
ارسال دیدگاه