هر آنچه در جلسه 27 کمیسیون فرهنگی شورای رشت گذشت؛

از انتقادات تند اعضا از برپایی نمایشگاه نوروزی و اعمال فشار بیرونی تا حمایت از مدال آوران و طرح بر زمین مانده ساماندهی گاری ها

حرف تازه – بیست و هفتمین جلسه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت عصر سه شنبه در ساختمان تاریخی شورا برگزار شد. در این جلسه که به ریاست محمد حسن عاقل منش و با حضور فرهام زاهد، محمدحسن علیپور، احمد رمضانپور، حجت جذب و فاطمه شیرزاد از اعضای کمیسیون برگزار شد فاطمه قدیمی مدیر ارتباطات […]

حرف تازه – بیست و هفتمین جلسه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت عصر سه شنبه در ساختمان تاریخی شورا برگزار شد.

در این جلسه که به ریاست محمد حسن عاقل منش و با حضور فرهام زاهد، محمدحسن علیپور، احمد رمضانپور، حجت جذب و فاطمه شیرزاد از اعضای کمیسیون برگزار شد فاطمه قدیمی مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت، علیرضا حسنی رئیس سازمان فرهنگی و امیر ترومیده مسئول امور ایثارگران شهرداری نیز علاوه بر مشاورین کمیسیون حضور داشتند.

حمایت کمیسیون فرهنگی از مدال آوران

محمدحسن عاقل منش در ابتدای این جلسه، که نخستین جلسه سال ۹۷ کمیسیون بود، با گرامیداشت ایام هفته به انتصاب حجت الاسلام فلاحتی به عنوان نماینده جدید ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت اشاره کرد و در ادامه گفت: در خصوص تشویق ورزشکاران مصوبه ای را گذراندیم و امروز دو مصوبه داریم و قصد داریم امروز این دو مصوبه را مطرح کنیم تا با تصمیمی واحد به صحن شورا برود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت افزود: پس از تصویب، شهرداری موظف به اجرای این مصوبه خواهد بود و ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

حمایت از مدال آوران المپیک و درخواست در نظر گرفتن جوایز ارزنده 

فرهام زاهد نیز ضمن تبریک انتصاب حجت الاسلام فلاحتی، بار دیگر با انتقاد از برپایی نمایشگاه نوروزی پیاده راه طی سخنانی گفت: نباید به عقب برگردیم. نفس برپایی آن نمایشگاه اشتباه بوده است و لگن پلاستیکی و آن وضعیت در شان رشت نبوده است. 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در خصوص مصوبه پاداش ورزشکاران و افزایش جوایز المپیک و پارالمپیک تصریح کرد: کسی که می خواهد قهرمان المپیک شود باید زندگی خود را وقف قهرمانی کند و ارزش مدال بسیار بالا است. به جز ورزش فوتبال که به نوعی جدا شده است و جام جهانی یک اتفاق ارزشمند مجزا در بحث رویداد های ورزشی است در سایر ورزش ها ارزشمند ترین مدال، مدال المپیک است و فردی که به دنبال مدال است باید زندگی خود را صرف همین موضوع کند تا سهمیه و سپس مدالی کسب کند. 

زاهد خاطر نشان کرد: برای قهرمانان و مدال آوران المپیک در سطح ملی، سکه ها و خودروهایی در نظر می گیرند. در شهر رشت بعد از نامجو که در وزنه برداری مدال المپیک کسب کرد مدالی نداشتیم و همان مدال ارزش و اعتبار فراوانی برای رشت به همراه داشت. پیشنهاد ما برای مدال طلا، نقره و برنز المپیک به ترتیب ۵۰، ۳۰ و ۲۰ میلیون تومان است. همچنین برای پارالمپیک ۱۰، ۸ و ۶ میلیون و برای مسابقات جهانی بزرگسالان ۵، ۴ و۳ میلیون و سایر سطوح ۶۰۰ ، ۵۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان است و مابقی نیز در جدولی ارائه شده است.

این بحث در کمیسیون فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت و سایر سطوح اضافه شد. از نگاه ما، المپیک مهم ترین اتفاق ورزشی است. این رقم را به عنوان مشوق در نظر گرفته ایم.

وی در بخشی از سخنانش از زحمات همه کارکنان شهرداری در ایام نوروز قدردانی کرد.

راه اندازی کمپ در چهار ورودی شهر

محمدحسن عاقل منش نیز با تشکر از کارکنان شهرداری گفت: همواره می توان کار بهتری انجام داد. از یک ماه قبل از عید، بحث کمپ مورد تاکید بود و کمپ بوستان ملت مجددا راه اندازی شد اما به دلیل محدودیت فضا صدها چادر در گوشه و کنار بوستان ملت برپا شد. 

وی تصریح کرد: با همکاری بخش خصوصی و میراث فرهنگی در چهار ورودی شهر کمپ های ارزان قیمت ساماندهی خواهد شد تا بعد از آن اجازه برپایی چادر در سطح شهر را ندهیم چرا که از لحاظ امنیتی و سیمای شهری چهره مناسبی ندارد. 

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت در خصوص المان های نوروزی نیز با اشاره به اینکه انتقادات به جا و سازنده است افزود: همچنان منتظر پیشنهادات و انتقادات هستیم و یقینا بهتر از این هم می توان کار کرد اما با توجه به بودجه و شرایط موجود کار شد. باید به جایی برسیم که تشویق و تحسین همه را داشته باشیم.

عاقل منش در خصوص برپایی نمایشگاه پیاده راه در ایام نوروز و نقش سازمان فرهنگی در این موضوع، گفت: پیاده راه فرهنگی برای این حجم از نمایشگاه مناسب نیست. در شهر رشت گز اصفهان می فروشیم. وظیفه عضو شورا است که الگو و الزامات را ارائه کند تا براساس این الگو و پیشنهادات به نتیجه مشترک و مطلوب برسیم.

سازمان فرهنگی با مبالغ کمتر برای حمایت از مدال آوران موافق است

حمیدرضا آزمون نیز با بیان اینکه مرغوبیت مدال المپیک به لحاظ اعتبار بین المللی قابل قیاس با هیچ مدالی نیست گفت: ارگان های مختلف از جمله دولت و کمیته ملی المپیک برای ورزشکاران هدایای قابل توجهی را در نظر گرفته اند. در المپیک ریو به نفرات اول ۳۰۰ سکه، نقره ۲۰۰ سکه و برنز ۱۲۰ سکه در نظر گرفته شد و به ترتیب ۱۰، ۵ و ۳ هزار دلار از سوی کمیته ملی المپیک در زمان کسب مدال اهدا شد و مساله جذب افرادی که شاغل نیستند نیز مطرح بود. ضمن آن که ورزشکاران از زمان کسب سهمیه از وزارتخانه حقوق ماهانه دریافت می کنند.

معاون فرهنگی و توسعه امور ورزشی سازمان فرهنگی شهرداری رشت با اشاره به وضعیت اقتصادی شهرداری افزود: سازمان فرهنگی با مبالغ کمتر موافق است. اما به هر حال حتی داشتن نفر در مسابقات نیز در مسابقاتی که چهارسال یکبار برگزار می شود ارزشمند است.

قدردانی هاشم اسماعیلی از تصمیم شورا برای حمایت از مدال آوران

هاشم اسماعیلی، معاون فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان گیلان، نیز اقدام شورای اسلامی شهر رشت را قابل تحسین دانست و گفت: حتی برای کسب سهمیه المپیک هم مبالغی دیده شده است و امیدواریم شورای سایر شهرهای استان نیز این موضوع را در دستور کار قرار دهند.

رمضانپور نرگسی: حمایت از مدال آوران وظیفه شهرداری نیست و اگر بنا بر حمایت است این مبالغ در شان قهرمانان نیست

احمد رمضانپور نرگسی نیز با بیان اینکه این موضوع از وظایف شهرداری نیست طی سخنانی گفت: امیدوارم مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم حل شود. 

عضو شورای اسلامی شهر رشت با تاکید بر جلب رضایت مردم تصریح کرد: امیدوارم این رضایتمندی را فراهم کنیم. 

وی افزود: من مخالف این پرداخت ها نیستم. اما اگر می خواهیم به ورزشکار کمک کنیم این عدد قابل توجه نیست. اما اینکه شهرداری به این قضیه ورود کند و تعهدی برای خودش ایجاد کند در جایگاه قانونی شهرداری نیست. وظیفه اصلی ما ورزش محلات است و اصلا یادمان رفته است. این هزینه مادی و معنوی را در چارچوب وظایفمان انجام دهیم. وزارت ورزش از بودجه عمومی کشور پول دریافت می کد. فشار را به دولت و مجمع نمایندگان بیاوریم که حمایت بیشتری صورت گیرد. 

رمضانپور نرگسی خاطر نشان کرد: شهرداری در این حوزه وظیفه ای ندارد اما اگر قرار بر حمایت است این مبالغ در شان قهرمانان ما نیست.

شیرزاد: فوتسال بانوان از حمایت ورزش و جوانان برخوردار نیست

فاطمه شیرزاد نیز با تاکید بر حمایت از کالای ایرانی گفت: امیدوارم در حوزه مدیریت شهری اقدامات لازم را انجام دهیم و با بنرهایی در راستای ترغیب مردم به این موضوع حرکت کنیم. 

سخنگوی شورا در خصوص حمایت از ورزشکاران نیز اظهار داشت: جشن هایی به صورت سالانه می تواند برگزار شود تا از فعالین اجتماعی فرهنگی و ورزشی تجلیل داشته باشیم.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی با تاکید بر پرهیز از ریخت و پاش ها گفت: چهره های شاخص حوزه های مختلف انتظار این تقدیر و تشکر را دارند و اداره کل ورزش هم باید حمایت های بیشتری از ورزشکاران و به خصوص بانوان داشته باشند.

شیرزاد تصریح کرد: فوتسال بانوان از حمایت های اداره کل ورزش جوانان برخوردار نیست و این یک معضل است.

عضو شورا با اشاره به مساله تیم فوتبال بانوان ملوان گفت: در شهررشت هم چنین وضعیتی داریم و آقای رهنما باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.

فاطمه شیرزاد با انتقاد از نمایشگاه پیاده راه گفت: امیدوارم این مسائل تکرار نشود. در این حوزه فقط شهرداری رشت نباید پاسخگو باشد و قطعا همکاران ما هم در بازدید از غرفه ها نارضایتی هایی داشتند. هرچند با تمام ضعف ها مردم از این نمایشگاه ها استقبال خوبی داشتند اما در بحث خوراک نیازمند یک غرفه ویژه بود و کمبود آن احساس می شد. 

وی با اشاره به افزایش سفرهای شهر خلاق گفت: به عنوان یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی منتظر خروجی ها هستم و دکه ها و گاری ها نیز باید ساماندهی شوند و نمایشگاه های فصلی غذا را هم به عنوان شهر خلاق داشته باشیم.

شیرزاد در ادامه گفت: شهر رشت نیاز به مکانی ثابت برای این نمایشگاه ها دارد. 

سخنگوی شورا در خصوص جشنواره ورزشی در محلات نیز گفت: به نظرم جشنواره های ورزشی را به صورت فصلی در محلات برنامه ریزی کنیم. ساخت فضاهای ورزشی امروز نیاز رشت است و از بسیاری از مسائل جلوگیری می کند.

مصاحبه ها کمتر و عملکرد ها بیشتر شود

فاطمه شیرزاد افرود: زیرساخت ها باید از سوی سازمان فرهنگی فراهم شود. مصاحبه ها کمتر شود و از خودمان رفع تکلیف کنیم. حرف ها را کمتر کنیم و در عمل نشان بدهیم. در محلات مشکلات بسیاری وجود دارد. 

وی با تاکید بر حمایت از جوانان گفت: چقدر مسئولین در حوزه جوانان، اعتیاد، طلاق و … موفق بوده اند؟ چه زیرساختی آماده شده تا جوان ما یک زندگی سالم را شروع کند؟ 

محمدحسن علیپور : موانع ساماندهی گاری ها و دکه ها برطرف شود

محمد حسن علیپور نیز گفت: همکاران را در ورزشگاه دیدم که عیدی نگرفتند اما ورزشگاه را نظافت می کردند. چرا یک پاکبان باید در ورزشگاه کار کند؟ حداقل پاداشی برای این عزیزان در نظر گرفته شود تا کارشان با آه و ناله همراه نشود. 

عضو هیئت رئیسه شورا همچنین با اشاره به مساله نمایشگاه برپا شده در پیاده راه افزود: در پیاده راه اتفاقات خوبی هم داشتیم و دو نفر از بانوان آش رشته می فروختند که معتقدم ما باید از چنین افرادی حمایت و قدردانی کنیم. 

علیپور افزود: نمی دانم بانیان این نمایشگاه چه کسانی هستند. لوازم آرایشی خارجی در این نمایشگاه فروخته می شود. ما از وجود این نمایشگاه پیش از برپایی خبر نداشتیم. 

وی به دکه ها و گاری های شهر اشاره کرد و گفت: وضعیت فعلی در شان شهر رشت نیست و باید موانع ساماندهی آنها برطرف شود.

علیپور با بیان اینکه در این سالها خروجی فرهنگی چندان مناسبی نداشته ایم گفت: سال ۹۷ باید این روند را تغییر دهیم.

محمدحسن عاقل منش نیز در ادامه خواستار اضافه شدن یک تبصره شد و گفت: تقدیر با شروط زیر باشد؛ ورزشکار متولد رشت باشد ، ۵ سال سابقه سکونت در رشت و گذراندن یکی از مقاطع تحصیلی در رشت را داشته باشد.

با نظر کمیسیون بودجه موافقت شد.

عذرخواهی رئیس کمیسیون بودجه از شهروندان بابت برپایی نمایشگاه پیاده راه / فرهام زاهد: دنبال مقصر نیستم

فرهام زاهد با بیان اینکه به دنبال مقصر نیستیم گفت: من به عنوان عضو شورا بابت این نمایشگاه عذرخواهی می کنم. بعضا مطرح می شود که میراث مجوز داده یا اجرا کرده است. آیا بدون نظر مدیریت شهری امکانپذیر است؟ 

رئیس کمیسیون بودجه افزود: یکی از راهکارهای تغییر نگاه مدیران برای مسائل اینچنینی سفر است و یا مشاور برای مدیران می توان گرفت. 

وی تصریح کرد: دلیل نمی شود حتی اگر مردم استقبال کنند پیاده راه را به آن وضعیت در بیاوریم. چطور چنین اتفاقی رخ می دهد و کسی نمی پرسد در این نمایشگاه چه محصولی با چه کیفیتی ارائه می شود؟ والله قسم ارتباط خوبی هم با آقای حسنی و هم با آقای محجوب دارم. یک جاهایی مدیران نیاز به کمک دارند و اگر نمی خواهند باید به زور در مواردی کمک کنیم. 

فرهام زاهد در ادامه گفت: اگر در جبهه ای ۶ نفره باشم و پیروز باشم و جبهه مقابل را تضعیف کنم کلیت شورا را تضعیف کرده ام. قسم می خورم بحث من نفر نیست. به خود من زاهد ایراد وارد است که چرا قبل از عید به این موضوعات فکر نکرده ام.

عاقل منش: طرح ضوابط برپایی نمایشگاه توسط مشاورین تهیه خواهد شد

محمدحسن عاقل منش با اشاره به حضور آقای طالبیان، دکتر مونسان و… گفت: سعی کرده ایم سطح کمیسیون به نوعی باشد که به مسائل کلان نگاه کنیم. در خصوص نمایشگاه هم عادت دارم مشکلاتی که هست به خود دوستان بگویم و مساله را حل کنم. چرا که اشکال به من هم بر می گردد. 

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا همچنین افزود: معاون خدمات شهری به جد پیگیر رفع مشکل کمپ نیز شده است. 

وی تصریح کرد: به مشاوران گفته ایم طرحی را برای ضوابط برپایی نمایشگاه ها ارائه کنند. 

محمدحسن علیپور با بیان اینکه در این کمیسیون نسبت به این مسائل نامحرم نداریم گفت: طرح ها باید در صحن کمیسیون فرهنگی بررسی شود.

عاق منش نیز در ادامه تصریح کرد: از نظرات اعضا برای تکمیل طرح استفاده خواهد شد.

تاکید رمضانپور نرگسی بر راه اندازی ۴ کمپ در ورودی های شهر

احمد رمضانپور نرگسی در بحث کمپینگ ها گفت: باید طرحی تهیه کنیم تا شهرداری در ۴ محور شهر در فاصله ای تعیین شده در حوزه بخشداری ها که زمین ارزان تر است کمپینگ ها تهیه شود.

وی افزود: پارک ها و شهر را باید از چادر زدن ها نجات دهیم. امکانات رفاهی در کمپینگ فراهم کنیم. یکی از کارهای ما باید همین موضوع باشد. از این کارهای کوچک می توان به جایی رسید که کارهای بزرگ خودش را نشان دهد.

فاطمه شیرزاد نیز با بیان اینکه برخی مسائل کوچک نباید از سوی اعضای شورا مطرح شود گفت: شورا باید به مسائل کلان بپردازد. نباید خرابی ساعت ساختمان ساعت و اینکه از هر زاویه یک زمان را نشان می دهد از سوی شورا به مدیران شهرداری اعلام شود.

فاطمه قدیمی : طرح ساماندهی گاری های شهری بیش از یک سال است مطرح شده و به نتیجه نرسیده است

فاطمه قدیمی با اشاره به نامگذاری سال ۹۷ و گرامیداشت ایام هفته گفت: حرمت امامزاده با متولی است. مجموعه دوستان از بهمن ماه جلسات شبانه روزی داشتند و هریک از مدیران در نوروز یک تا دو روز مرخصی رفتند. دغدغه ها هم به جا و به حق است و خوشحالم این مباحث در این زمان مطرح می شود که خرداد در پیش است و مسافران تابستانی بار دیگ به رشت می آیند.

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت تصریح کرد: این روزها شهردار اصفهان در پاریس در حال سپری کردن هفته فرهنگی است. این روابط خوب دیپلماتیک اصفهان و شهر پاریس را نشان می دهد.  همدان در کمیسیون بازرگانی کشور از همدان ۲۰۱۸ دفاع می کند. جایی که رشت میز بازرگانی را با حمایت شورا و جبار کوچکی نژاد نماینده رشت به خودش اختصاص داد. ما هم باید بتوانیم با یک برنامه ریزی درست در مقام اجرا موفق باشیم.

قدیمی با اشاره به تجارب شخصی خود گفت: استراتژی درست، برنامه عملیاتی و اجرای درست ضرورت دارد. من از خانم شیرزاد ممنونم که دغدغه غرفه هایشهر خلاق خوراک را داشتند. آقای حسنی رئیس سازمان فرهنگی نیز پیش از این گفتند غرفه محصولات بانوان گیلانی و خوراک های مخصوص دیده شده است و قطعا ایشان هم مد نظر داشته اند.

وی خواستار برگزاری جلسه ای برای ارائه اقدامات زیرساختی مربوط به بحث شهر خلاق خوراک شد و گفت: طرح ساماندهی گاری های شهری بیش از یک سال مطرح شده و هزینه مطالعاتی آن ۲۰ میلیون تومان است اما هنوز اجازه نداده اند. در سامانه فروش کالای ایرانی ۸۸ میلیارد ریال صنایع دستی شهر رشت فروخته شده است. طرح شبکه یکپارچه خلاق اطلاعات را به منظور فروش و معرفی کالاهای داخلی و استان گیلان ارائه کرده ایم و دقیقا ۱۰ ماه است در واحدهای مختلف شهرداری در رفت و آمد است. یک سال قبل با صندوق امید به توافق رسیدیم که نفری ۳ میلیون تومان برای گاریهای فایبر گلاس وام بدهند اما این کارها مانده است. گیل بانو هم مجموعه ای است که توسط شهرداری به عنوان مجتمع توانمند سازی بانوان احداث شد.

فرهام زاهد: دنبال تقابل با اقدامات شهرداری و مدیران نیستیم

فرهام زاهد در این بخش از اظهارات خود گفت: دنبال تقابل با اقدامات شهرداری و مدیران نیستیم گفت: مگر می شود بگوییم کاری صورت نگرفته است. اما به عنوان نماینده مردم حق دارم ایراداتی که میبینم را اشاره کنم. اگر برخی مسائل در اختیارات ما نیست به مردم بگوییم ما اختیار آبنما را نداریم، اختیار پارک را نداریم، اختیار مصوبات را هم نداریم. اینها را به مردم شفاف بگوییم. بگوییم پیاده راه اسما پیاده راه فرهنگی شهرداری رشت است اما مالکش نهادی دیگر است. مردم مسائلی را از ما می بینند که اختیار آن با ما نیست. اگر زیرساخت آماده نیست نباید کنار خیابان ما چادر بزنند. به اسم گردشگر می آیند در وسط شهر لباس عوض می کنند. عکس ها موجود است. همان هایی که ادعای غیرت دارند نهایت ولنگاری را به خرج می دهند. 

رئیس کمیسیون بودجه خاطر نشان کرد: در ایام نوروز روزی ۳ هزار تن زباله تولید شده است. این گردشگری چه سودی برای رشت دارد. هزینه جمع آوری و دفن این حجم زباله چقدر است؟

علیپور : شورا نباید دنبال سیاسی کاری باشد/ برای ۲۰ میلیون تومان یک سال طرح را خوابانده اند

محمد حسن علیپور نیز گفت: شورا نباید دنبال سیاسی کاری باشد. یکسال برای ۲۰ میلیون تومان کار خوابیده است. متاسفانه شورای ما هم درگیر سیاسی کاری است.

حجت الاسلام چهری: نقشه راه مشخص تهیه شود

حجت الاسلام چهری مسئول نمایندگی ولی فقیه علوم پزشکی گیلان و مشاور کمیسیون فرهنگی گفت: در سال ۹۷ به سیاست گذاری ها بپردازیم. ۵ سیاست کلی را مشخص کنیم. اقدامات را مشخص کنیم و نقش پدری داشته باشیم. با همین امید وارد شدیم. همه نکات مطرح شده به این موضوع بر می گردد که نقشه راه مشخص تعیین شود.

علیرضا حسنی : گاهی خستگی به تن دوستان ما باقی می ماند/ هزینه ها را مدیریت کردیم

علیرضا حسنی ضمن تشکر از دغدغه اعضا گفت: هر کاری نواقصی دارد اما در کنار آن زحماتی هم کشیده شده است و گاهی خستگی به تن دوستان ما باقی می ماند. چرا نمی گوییم در یک سال گذشته هزینه های سازمان به خوبی مدیریت شده است؟ همیشه دستگاه ها با نام شهرداری بازی می کردند و تمام هزینه را شهرداری انجام می داد اما زیر بیرق دستگاه های دیگر بود. برای نمایشگاه ها همیشه هزینه می کردیم و نامی از شهرداری برده نمی شد. جشنواره گل و گیاه ما ریالی هزینه نکردیم. جشنواره بومی محلی ریالی هزینه نکردیم. چرا مدیریت هزینه را نمی بینیم؟ هر اتفاقی نواقصی هم دارد. برای ۹ شب جشنواره در پیاده راه هزینه ای نکردیم. کیوسک های گردشگری، اتوبوس گردشگری، بروشور گردشگری از دیگر اقدامات بود.

رئیس سازمان فرهنگی شهرداری رشت تصریح کرد: وقتی نقدینگی قطره چکانی به سازمان است سازمان نمی تواند بسیاری از هزینه ها را انجام دهد. باید به گونه ای شفاف سازی شود که فقط ما زیر سوال نرویم. من از تک تک دوستان خودم در سازمان فرهنگی، روابط عمومی و مجموعه شهرداری بابت زحماتی که در این ایام کشیدند تشکر و قدردانی می کنم.

هیچکس در شهرداری نمی توانست مانع برگزاری این نمایشگاه در پیاده راه شود

حمیدرضا آزمون نیز گفت: در برخی مباحث مثل رودخانه و زباله همه شهرداری را مسئول می دانند در حالی که شاید سهم ناچیزی داشته باشد. گاهی در یک مکاتبه ساده برای جابجایی یک تیر برق یا حفاری و … به مشکل بر می خوریم. در این که ضعف هایی بوده است و می توان برنامه ریزی بهتری صورت داد شکی نیست.

وی افزود: میراث نامه ای زده در ۲ دی ۹۶ که نمایشگاه ها با هماهنگی میراث برپا شود و ما تا آن زمان با هیچ نمایشگاهی موافقت نکرده بودیم. بحث شبهای روشن مطرح شد. در خصوص نمایشگاه پیاده راه درخواست از شخص به فرمانداری رفت و فرمانداری به میراث فرهنگی مکاتبه کرد و شهرداری بعد از تماس های فراوان برگزاری را بلامانع اعلام کرد. هیچکس در شهرداری نمی توانست مانع برگزاری این نمایشگاه شود. در چنین شرایطی ما به دنبال تامین هزینه های برپایی آن رفتیم. موارد دیگری نیز بوده است و به عنوان مثال سالنی را با اعمال فشار در اختیار گرفته اند.

آزمون تصریح کرد: استیجی که در مقابل نمای ساختمان ساعت قرار گرفت با بازدید استاندار در ساعت ۱۲:۳۰ شب و تصمیم ایشان بود.

انتقادات شیرزاد و زاهد از اعمال فشار بیرونی به مدیریت شهری

فاطمه شیرزاد در واکنش به این اظهارات گفت: استاندار هم گفته باشد در خصوص چنین مسائلی جلوی او می مانیم. 

فرهام زاهد نیز در ادامه گفت: به مردم بگوییم ما با چنین نمایشگاهی مخالفیم. سالن شهرداری را به واسطه فشار در اختیار نهادی قرار می دهید. چه کسی می خواهد سطح و کلاس نمایشگاه را مشخص کند؟ ساعت ۱۲ و نیم بازدید چه چیزی آمدی آقای استاندار؟ این فضا مال شهرداری رشت است. شهررشت شهرداری و شورا دارد و ما مخالف این مسائل هستیم. بوم گردی به شهرستان ها می رود گرفتاری ها به رشت می آید؟ از مدیران می خواهیم فشاری از جانب کسی وارد شد به شورا اطلاع دهند. 

عاقل منش نیز گفت: در بحث نمایشگاه و جشنواره ها شاخص ها را اعلام کنیم و از نظر سیما منظر و محیط زیستی و … موارد را مد نظر داشته باشیم اگر شهرداری از چارچوب عدول کند می توانیم جلوی شهرداری را بگیریم.

استفاده از ظرفیت خوابگاه ها برای اسکان موقت مسافران

محمد رضا محبوب کارشناس امور قرآنی و فرهنگی معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه گیلان و مشاور کمیسیون فرهنگی نیز تصریح کرد: خوابگاه بنت الهدی با ۱۴۰۰ ظرفیت و سایر خوابگاه ها نظیر خوابگاه های شهید انصاری و شهید کریمی و … در رشت وجود دارند و این ظرفیت هم از جهت درامد زایی به نفع دانشگاه گیلان است و هم مشکل شهر در خصوص برپایی چادر را تا زمان راه اندازی کمپ ها کاهش می دهد. با هماهنگی دکتر توکلی در دانشگاه گیلان این موضوع قابل انجام است. 

حجت جذب : با تعریف از همدیگر کاری پیش نمی رود

حجت جذب نیز با بیان اینکه دغدغه آقای زاهد را درست می دانم گفت : باید واقعیت را بپذیریم. امسال نسبت به سال قبل ۳۶ درصد افزایش مسافر داشتیم. تجمع و بی نظمی مسافرین به دلیل بی برنامگی متولیان امر است.

رئیس شورای شهرستان رشت در پایان افزود : برای ایجاد جاذبه گردشگری باید فضایی در اطراف بناهایی مثل کلاه فرنگی ایجاد شود.  مسافر بیاید پیاده راه فرهنگی چه کار کند؟ هیچ جاذبه ای ندارد. باید ایرادات را ببینیم با تعریف از همدیگر کاری پیش نمی رود. مجوز غذای محلی و صنایع دستی صادر شد نباید محصول شهر دیگر ارائه شود. ما باید فرهنگمان را به مسافران انتقال بدهیم نه اینکه در نوروز فرهنگ پذیری کنیم. ما آموزش شهروندی نداریم. در گیلان صنعت نداریم کشاورزی را هم طی سالیان آینده تا حدودی از دست می دهیم و تنها بحث گردشگری می تواند منجر به توسعه شود.