گفتگوی رسانه ملی با حامد عبدالهی شهردار رشت؛

از افزایش تعداد اتوبوس ها تا شرایط راه اندازی قطار شهری و زباله سوز سراوان

حامد عبدالهی شهردار منتخب شهر رشت در گفتگو زنده تلفنی با برنامه لوجنک به بیان و بررسی دغدغه‌ها و مشکلات حوزه مدیریت شهری پرداخت.

حرف تازه – حامد عبدالهی شهردار منتخب شهر رشت در گفتگو زنده تلفنی با برنامه لوجنک به بیان و بررسی دغدغه‌ها و مشکلات حوزه مدیریت شهری پرداخت.

دانلود ویدئوی برنامه لوجنک

در این گفتگوی زنده که از شبکه استانی باران به روی آنتن صداوسیما رفت، شهردار رشت با تبریک فرارسیدن هفته نیروی دریایی، گفت: همکاران ما طی دو سالی که پنجمین دوره شورای شهر رشت را آغاز نموده‌اند اقدامات و کارهای زیربنایی بسیار خوبی را صورت داده‌اند.

وی ادامه داد: از مهم‌ترین دغدغه‌های شهروندان امروز مباحثی چون ترافیک، رودخانه‌ها، شهربازی و… است که می‌بایست در اولویت کاری قرار گیرد. در همین راستا جلسات بسیار خوبی برگزارشده و موضوعات بسیاری در حال پیگیری است. در بحث رودخانه‌ها می‌بایست اذعان داشت که این تنها توسط شهرداری قابل انجام نیست و دستگاه‌های دیگر نیز در این راستا می‌بایست همراهی داشته باشند. ما انتظار داریم شرکت آب و فاضلاب شهری در خصوص فاضلاب‌های بهداشتی اقدامات مؤثری صورت دهند. شهرداری نیز در همین راستا برای احداث تصفیه‌خانه شیرابه سراوان اقدام نموده که بنده نیز بازدیدی از این مجموعه داشتم.

شهردار رشت اضافه کرد: در حال حاضر اتفاقات خوبی توسط شرکت سازنده در حال رقم خوردن است. اکنون ۹ لیتر در ثانیه شیرابه وارد سایت سراوان می‌شود که در فاز یک حدوداً یک‌سوم از این مقدار قابل‌رفع است و امیدواریم در فاز دوم و سوم بتوانیم کل معضل شیرابه رفع شود. رایزنی‌ها و دیدارهایی با دکتر نوبخت معاون رئیس‌جمهور داشتیم که قول‌های زیادی برای حل مشکلات به ما داده‌شده است.

عبدالهی افزود: در حوزه ترافیک می‌بایست به شهروندان حق داد. بنده نیز ساعت‌ها درون همین ترافیک به مشکل بر می‌خورم. ما باید اقدامات خوبی انجام دهیم و از شهروندان انتظار داشته باشیم که از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند. در طول روز به‌صورت فراوان شاهد استفاده از خودروهای تک‌سرنشین در سطح خیابان‌های شهر هستیم که بسیاری از آن‌ها می‌توانند از خودروهای ناوگان حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

وی تصریح کرد: می‌توان به جرئت گفت طی سال‌های اخیر تعداد اتوبوس‌های ما بیش از ۲۰ الی ۳۰ دستگاه نبوده است اما ما توانستیم امروز با پیگیری‌های همکاران ما و بخصوص ریاست سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهری تعداد اتوبوس‌های شهری را به ۶۰ دستگاه برسانیم که هفته گذشته نیز ۱۱ دستگاه اتوبوس نو خریداری‌شده و تا انتهای ماه جاری نیز ۹ دستگاه اتوبوس دیگر نیز وارد چرخه خواهد شد و تعداد اتوبوس‌های شهر رشت به ۸۰ دستگاه خواهد رسید.

عبدالهی خاطرنشان کرد: کارگروهی در حوزه ترافیک شهرستان وجود دارد که شهرداری رشت نیز در آن دو عضو دارد و شهرداری مجری مصوبات این کارگروه است و بدون مصوبه حتی اجازه ایجاد یک سرعت‌گیر نیز وجود ندارد. مطمئناً دوربرگردان‌هایی که در سطح شهر ایجاد می‌شود نیز می‌بایست به همین شکل انجام گردد. برای نخستین بار توسط شورای پنجم بحث تراموا یا قطار شهری تأمین اعتباری از سوی دولت صورت پذیرفت و بودجه دولتی در کشور دیده شد. خوشبختانه طرح مطالعاتی آن دیده‌شده و سرمایه‌گذارانی از کشورهای مختلف برای این موضوع حضور یافته‌اند و برای سرمایه‌گذاری مایل هستند و به نظر بنده تا یک الی دو سال آینده قطار شهری اجرایی خواهد شد.

وی اذعان داشت: در سازمان نوپای سرمایه‌گذاری یکی از قراردادهایی که منعقد شده بحث هوشمند سازی شهر رشت است و امیدوارم به‌زودی اتفاقات خوبی در این زمینه رخ دهد که بخشی از آن در حمل‌ونقل است و همچنین در خصوص شهربازی رشت نیز قراردادی امضا شده و امیدواریم ظرف سه سال این کار انجام شود و به یکی از بهترین پارک‌های بازی در کشور تبدیل شود.

شهردار رشت در خصوص مبحث زباله‌سوز گفت: بر اساس قانون منابع مالی زباله‌سوز توسط دولت تعیین می‌شود و در این مسیر پیمانکار و شرکت واردکننده زباله‌سوز مشخص‌شده است و تنها محل استقرار دستگاه زباله‌سوز پروسه‌ای طولانی را طی کرد که البته دست شهرداری نبود و دستگاه‌های مختلف باید نظر خود را در این خصوص می‌دادند که البته خوشبختانه این امر نیز انجام شد و جانمایی آن صورت پذیرفت و دومین پیش‌پرداخت قرارداد پرداخت شد و مناقصه فضای موجود در حال بررسی است و مسیر دسترسی در حال انجام است و امیدواریم تأمین اعتبار انجام شود. امیدواریم طی دو سال آینده این کار به سرانجام برسد.

عبدالهی در خصوص بافت تاریخی شهر رشت نیز گفت: در این مباحث شهرداری می‌تواند کمک کننده باشد و در همین راستا به دنبال انجام امورات لازم است و کمیسیون فرهنگی مباحث مختلفی را با میراث فرهنگی در حال پیگیری است. در بحث بازآفرینی شهری نیز مواردی طرح‌شده که برای مثال می‌توان به کاروانسراهایی اشاره نمود که می‌توان آن‌ها را خریداری و بازآفرینی کرد اما تمامی این‌ها درنهایت ایجاد اعتمادسازی برای ورود سرمایه‌گذار است. تنها راه نجات تمامی شهرداری‌ها ورود سرمایه‌گذار است. سرمایه‌گذار قطعاً زیرک است و در فضای ملتهب یا بدون امنیت و آرامش سرمایه‌گذاری نخواهد کرد. خواسته من از رسانه‌ها این است که با ایجاد فضاسازی‌های مناسب به آرامش بین شورا و شهرداری و سایر دستگاه‌ها کمک کنند تا سرمایه‌گذار وارد مباحث سرمایه‌گذاری در شهر شود.