برنامه های شهرداری رشت در دهه اول محرم در کمیسیون فرهنگی شورا تشریح شد؛

از اجاره رایگان استند و واتربند به هیئت ها تا راه اندازی کاروان آفتاب

حرف تازه – دومین جلسه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت عصر سه شنبه در ساختمان تاریخی شورا برگزار شد. در این جلسه ثبت تالابشهر رشت در شبکه جهانی شهرهای تالابی و برنامه های شهرداری برای دهه اول محرم، آغاز مدارس و هفته دفاع مقدس بررسی شد. بررسی پیوستن تالابشهر رشت به شبکه جهانی شهرهای […]

حرف تازه – دومین جلسه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت عصر سه شنبه در ساختمان تاریخی شورا برگزار شد.

در این جلسه ثبت تالابشهر رشت در شبکه جهانی شهرهای تالابی و برنامه های شهرداری برای دهه اول محرم، آغاز مدارس و هفته دفاع مقدس بررسی شد.

بررسی پیوستن تالابشهر رشت به شبکه جهانی شهرهای تالابی 

در این جلسه رئیس کمیسیون فرهنگی با اشاره به طرح پیوستن تالاب شهر رشت به شبکه جهانی شهرهای تالابی به عنوان اولین شهر ایران، گفت: رشت شهر اولین ها بوده است اما در سال های اخیر کمتر شاهد این اولین ها بوده ایم.

محمد حسن عاقل منش با بیان اینکه ثبت رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی در یونسکو از معدود موارد اولین ها در این سالها بوده است افزود: ساخت پیاده راه رشت هم در نوع خود می تواند اولین باشد.

وی به محدودیت زمانی برای ثبت تالاب شهر رشت تا ۹ مهر اشاره کرد و خواستار توجه مسئولین به این موضوع شد.

فرصت را از دست بدهیم باید تا سال ۲۰۲۲ منتظر بمانیم

در ادامه جلسه نسیم طواف زاده مدیر عامل موسسه محیط زیستی سبزکاران به ارائه توضیحاتی در خصوص کنوانسیون رامسر پرداخت و گفت: بحث شبکه جهانی شهر های تالابی در سال ۲۰۱۲ مطرح شد و در سال ۲۰۱۵ تصویب و در سال ۲۰۱۷ به دست کشورها رسید.

وی افزود: هدف از این شبکه بهبود عملکرد دولت های محلی در ارتباط با تالاب ها و استفاده خردمندانه از آنهاست.

طواف زاده اظهار داشت: کنوانسیون با معرفی شهرها به دنبال رشد آگاهی در ارتباط با تالابهاست تا تصمیمات محلی بر خلاف مصالح آنها اتخاذ نشود و به بهانه توسعه منجر به تخریب تالاب ها نشود.

مدیر عامل موسسه محیط زیستی سبزکاران در ادامه تصریح کرد: البته این موضوع هیچ الزام و مساله حقوقی ایجاد نخواهد کرد.

وی افزود: دبیر کل شبکه از بین شهرهای عضو انتخاب خواهد شد.

طواف زاده این اقدام را گام موثری در راستای برندسازی رشت دانست و گفت: حمایت های مالی، توصیه ای و فنی کشورها برای بهسازی فضا از دیگر دستاوردهای آن خواهد بود.

مدیر عامل موسسه محیط زیستی سبزکاران با اشاره به اینکه تالاب عینک پس از تالاب انزلی بزرگترین تالاب استان است در ادامه گفت: گونه های جانوری ارزشمندی در تالاب عینک حضور دارند. دو فرد حاجی لک لک به گیلان آمده اند و در اطراف این تالاب لانه گذاری کرده اند. عقاب مصری هم فقط در حاشیه این تالاب دیده می شود.

طواف زاده همچنین از احتمال بالای حضور رشت در دبیر خانه اصلی مشورتی شبکه شهرهای تالابی به دلیل تعدد تالاب های ایران خبر داد.

وی افزود: اگر در این دوره از این فرصت استفاده نکنیم باید تا سال ۲۰۲۲ منتظر بمانیم ضمن آنکه به نظر می رسد در این دوره شانس بیشتری داشته باشیم.

نسیم طواف زاده در پایان گفت: ۸ اردیبهشت سال آینده لیست نهایی شهرها در دوبی اعلام خواهد شد.

در پایان مقرر شد این طرح با نظر مساعد کمیسیون به کمیسیون های بهداشت و بودجه ارائه شود.

درخواست تشکیل ستاد تزیینات محیط شهری

فاطمه شیرزاد هم به نگاه ویژه شهردار منتخب رشت به مسائل محیط زیستی و برپایی دبیرخانه محیط زیست در رشت اشاره کرد.

فاطمه شیرزاد نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت گفت: در شش ماه گذشته مناطق در مناسبت ها، اعیاد اسلامی و شهادت ها عملکرد خوبی نداشته اند.

وی افزود: رئیس جدید سازمان سیما منظر به تازگی مسئولیت را پذیرفته است اما پیش از آن و از شش ماه قبل وضعیت مناسب نبوده است و باید ستاد تزیینات محیط شهری به دبیری رئیس سازمان سیما منظر تشکیل شود.

شیرزاد با اشاره به هفته دفاع مقدس، آغاز مدارس و دهه اول محرم گفت: مسئولین سنگینی در فضاسازی شهری بر عهده رئیس این سازمان است تا این سه موضوع طوری جلوه داده شود که خصوصا جوانان و نوجوانان با مفاهیم ایثار و شهادت آشنا شوند.

اجاره رایگان استند و واتربند به هیئت های مذهبی در پانزده روز اول محرم

سجاد محجوب رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری با اشاره به نگاه ویژه شهردار منتخب رشت به مراسم های محرم گفت: شهرداری باید در کنار هیئت ها باشد.

محجوب افزود: بر این اساس واتربندها  و استندهایی برای هئت ها مذهبی در نظر گرفته شده است که هیئت ها می توانند با مراجعه به سازمان از اول تا پانزدهم محرم به طور رایگان از این فضاهای تبلیغاتی استفاده کنند.

وی همچنین از سیاه پوش شدن شهر در مسیرهای مشخص خبر داد و گفت: با مناطق در خصوص سیاه پوش کردن شهر و خیابان های مدنظر صحبت کرده ایم.

سجاد محجوب همچنین از نصب المان های موضوعی خبر داد و تصریح کرد: المان های قبلی ترمیم و المان هایی نیز اضافه خواهند شد.

رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری از فضاسازی میدان امام حسین (ع) به طور ویژه خبر داد و گفت: مطابق زمانبندی تا ۳۱ شهریور برنامه ریزی ها اجرایی خواهد شد.

وی همچنین از رنگ آمیزی ۱۰ مدرسه همزمان با آغاز مدارس خبرداد و در خصوص هفته دفاع مقدس نیز گفت: سیاه پوش کردن شهر و خرید پرچم و تجهیزات از جمله اقدامات در نظر گرفته شده است.

راه اندازی کاروان آفتاب در شب اول محرم

در ادامه علیرضا حسنی رئیس سازمان فرهنگی شهرداری رشت هم از راه اندازی کاروان آفتاب در شب اول محرم خبر داد و گفت: این برنامه روز پنجشنبه از ساعت ۵ عصر با همکاری هنرمندان اجرا می شود و مسیر حرکت از حرم خواهر امام (س) به سمت پیاده راه خواهد بود. 

رئیس سازمان فرهنگی شهرداری رشت از اهدای کتیبه به هیئت امناء مساجد در مسیر حرکت کاروان خبرداد و افزود : همچنین کرنا نوازی و دمام زنی از جمله برنامه های تدارک دیده شده است تا ورود کاروان امام حسین (ع) به صحرای کربلا برای مردم بازسازی شود.

وی از چاپ بنر، برپایی ایستگاه های صلواتی و مواردی از این دست به عنوان برخی دیگر از اقدامات این سازمان نام برد.

علیرضا حسنی افزود: با برگزاری جلسه ای با اصناف پیشنهاد می شود تا سر در مغازه ها با پرچم های سیاه و یا ذکر یاحسین(ع) مزین شود تا ضمن اقداماتی که شهرداری انجام خواهد داد فضاسازی مناسب تری صورت بگیرد.

رئیس سازمان فرهنگی شهرداری رشت همچنین از برپایی سوگواره عاشورایی در سه محور عکس، پوستر و شعر خبر داد و اظهارداشت: در دهه دوم محرم نمایش بزرگ عاشورایی نیز با جلوه های صوتی بصری در پیاده راه اجرا می شود.

وی زمان حرکت هیئت باشکوه شورا و شهرداری رشت را روز پنجشنبه مصادف با ۷ محرم اعلام کرد.

علیرضا حسنی توزیع سی دی های محرم در شهر و مشارکت با هیئت ها را از دیگر برنامه های سازمان برشمرد.

وی همچنین از نصب المان های ویژه محرم در مقابل سازمان و برپایی ایستگاه صلواتی در ۵ شب منتهی به عاشورا خبرداد.

رئیس سازمان فرهنگی رشت با بیان اینکه سازمان فرهنگی در برنامه شیرخوارگان حسینی مشارکت داشت اظهار داشت: ۲۴ نمایش خیابانی ویژه محرم نیز برگزار خواهد شد که ۱۴ نمایش در مقابل سازمان از اول محرم آغاز خواهد شد و بقیه نمایش ها در سطح شهر خواهد بود.

علیرضا حسنی افزود: ظهر تاسوعا و عاشوا در میدان صیقلان ، عصر عاشورا پیاده راه فرهنگی رشت،غروب تاسوعا در میدان شهرداری رشت، غروب عاشورا در حاجی آباد رشت و با موضوع روایتگری وقایع کربلا و شام غریبان خواهد بود و گروه های دیگر نمایشی در خواهر امام، دانای علی، مسجد آقا سید عباس ساغرسازان، سلیمانداراب و گلزار شهدا به اجرای تعزیه و نمایش های مذهبی خواهند پرداخت.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت تصریح کرد: در کنار برپایی نماز ظهر عاشورا وقایع رخ داده در کربلا توسط هنرمندان و گروه های نمایشی به تصویر کشیده می شود.

وی در پایان گفت: بازسازی عملیات هایی در دوران دفاع مقدس، برپایی غرفه عفاف و حجاب و بهره گیری از مداحان و ذاکرین زمان جنگ از جمله برنامه های ویژه هفته دفاع مقدس خواهد بود.

مادی شدن مسائل معنوی اشتباه است

احمد رمضانپور نرگسی هم گفت: دولتی شدن و یا مادی شدن مسائل معنوی اشتباه است.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت افزود: برنامه های سوگواری باید به صورت خودجوش انجام شود و اگر دولتی شود بار منفی خواهد داشت. البته شهرداری باید در کنار هیئت ها باشد.

محرم و صفر جناح سیاسی نمی شناسد و متعلق به همه است

فرهام زاهد دیگر عضو کمیسیون نیز گفت: چنین مسائلی را مردم دلی پیگیری می کنند و ورود دادن مسائل مالی به آن اشتباه است.

وی با اشاره به اینکه ابراز انزجار از آن قوم ظالم که به امام ما شیعیان ظلم روا داشت وظیفه تک تک ما است افزود: این مباحث اصولگرا اصلاح طلب و اعتدالی نمی شناسد و مربوط به همه طیف ها است.

زیباسازی مزار شهدای گمنام

محمدحسن عاقل منش رئیس کمیسیون نیز در بخش دیگری از جلسه با اشاره به تدفین شهدای گمنام در مسکن مهر و بوستان ملت و ارادت مردم به آنان گفت: ضرورت فراخوانی برای طراحی مزار شهدا احساس می شود و باید تا زمان تصویب طرح نسبت به زیباسازی محیط اقدام شود.

ستاد استقبال مهر

جواد هادی زاده مدیر هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری رشت هم از تشکیل ستاد استقبال مهر خبر داد و گفت: پاکسازی اطراف مدارس، رنگ آمیزی بلوارها و خطوط عابر به خصوص در اطراف مدارس،لکه گیری و مرمت آسفالت، کاشت گل، استقبال با شاخه گل . نقاشی دیواری مدارس از جمله اقدامات در نظر گرفته شده برای این ایام است.