نگاهی به جلسه 30 کمیسیون فرهنگی و واکنش جالب فرهام زاهد به برخی اظهارات با خواندن یک شعر؛

از آمادگی برای ساخت المان دکتر حشمت تا دفاع زاهد از آرسن میناسیان

حرف تازه – سی امین جلسه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت عصر سه شنبه در عمارت تاریخی شورا برگزار شد. در این جلسه که به ریاست محمدحسن عاقل منش و با حضور فرهام زاهد، محمدحسن علیپور و فاطمه شیرزاد از اعضای شورا برگزار می شد ساخت المان مبارز شهید دکتر حشمت مورد بحث و […]

حرف تازه – سی امین جلسه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت عصر سه شنبه در عمارت تاریخی شورا برگزار شد.

در این جلسه که به ریاست محمدحسن عاقل منش و با حضور فرهام زاهد، محمدحسن علیپور و فاطمه شیرزاد از اعضای شورا برگزار می شد ساخت المان مبارز شهید دکتر حشمت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نگاهی به اقدامات و برنامه های سازمان سیما منظر در راستای فضا سازی شهری

در ابتدای این جلسه سجاد محجوب، رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری، به تشریح بخشی از اقدامات این سازمان در راستای فضاسازی شهری پرداخت و گفت: نصب المان نام مبارک حضرت مهدی(عج) در سه نقطه، المان های نوری تیرهای برق، تعمیر المان های پروانه ای، المان های توپی، سازه های خورشیدی (سان لایت) در سه نقطه، ریسه های ریتمیک در چند نقطه، پرچم های صاحب الزمان، المان های نوری در سطح بلوارها و میادین، ریسه های پرچمی و تبلیغات محیطی مناسب بخشی از این اقدامات بوده است.

نگاهی به اقدامات و برنامه های سازمان فرهنگی در آستانه ماه مبارک رمضان 

علیرضا حسنی، رئیس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت نیز در معرفی برنامه های این سازمان در آستانه ماه مبارک رمضان گفت: محافل انس با قرآن در سطح محلات به صورت مشارکتی برگزار خواهد شد. در یکی از این محافل که در شب ولادت امام حسن مجتبی(ع) است سعی می کنیم علاوه بر مولودی خوانی یکی از قاریان برتر کشوری نیز حضور داشته باشد.

وی ضیافت افطار ساده، ارائه غذاهای محلی متناسب با استان، نمایشگاه خیابانی، برنامه آوای رشت در سطح پیاده راه، جام رمضان، پنجشنبه بازار و جمعه بازار را از دیگر برنامه های این سازمان برشمرد و تصریح کرد: بازار خوراک را نیز در دستور کار خواهیم داشت تا یک روز در هفته غذاهای محلی طبخ و عرضه شود. 

در ادامه حجت الاسلام چهری، مسئول نمایندگی ولی فقیه علوم پزشکی گیلان و مشاور کمیسیون، تصریح کرد: به جای هزینه هایی نظیر سیستم صوتی، اهدای قرآن به مساجد در دستور کار قرار گیرد.

محمد قاسمپور معاون فرهنگی اوقاف گیلان و دیگر مشاور کمیسیون نیز اظهار داشت: نصف مبلغ را اوقاف از طریق خیرین تهیه می کند.

محمدحسن عاقل منش : آمادگی شهرداری رشت برای ساخت المان شهید دکتر حشمت

محمدحسن عاقل منش در ادامه جلسه به بحث المان مبارز شهید دکتر حشمت پرداخت و گفت: این کار اقدامی در جهت تعرفه فرهنگ غنی و تاریخ رشت است.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به مزار شهید دکتر حشمت که در محله چله خانه واقع است افزود: با توجه به جایگاه دکتر حشمت در تاریخ گیلان، برای آشنایی گردشگران و نسل های آتی باید نسبت به ساخت المان در خور شان این مبارز جنبش جنگل اقدام کنیم.

وی  به ساخت دو یادمان شهدای گمنام شهرک مسکن مهر و بوستان ملت و همچنین تندیس زنده یاد آرسن میناسیان خَیّر بنام رشت اشاره داشت و خواستار همکاری سازمان برنامه و بودجه استان در انجام آنها شد.

عاقل منش با اشاره به جلسات برگزار شده با دفتر نماینده ولی فقیه، مسئولین اوقاف و متولیان بقعه خواهر امام از برگزاری برنامه تلاوت قرآن کریم در بقعه فاطمه اخری در راستای تبدیل این حرم مطهر به قطب گردشگری مذهبی خبر داد و خواستار اطلاع رسانی و تبلیغات گسترده در این خصوص شد.

شایان ذکر است مبلغ پیش بینی شده برای احداث المان شهید دکتر حشمت ۲۲۰ میلیون تومان است. 

فاطمه شیرزاد بر ضرورت بازنگری المان های میادین شهری و هویت بخشی به میادین تاکید کرد

فاطمه شیرزاد، سخنگوی شورا نیز گفت: ضرورت بازنگری المان های میادین شهری را در کمیسیون بهداشت محیط زیست و خدمات شهر نیز مطرح کردیم. ضمن آن که برخی میادین نامگذاری شده، همچنان المان مربوطه را ندارند که میدان شهید سرگل یکی از آن هااست. المان دکتر حشمت نیز چندان زیبنده شخصیت والای دکتر حشمت نیست.

وی افزود: در سالهای قبل برنامه های فرهنگی خوبی را اجرا کردیم. یکی از برنامه ها حضور در مساجد با حضور قاریان ممتاز استانی است.

محمدرضا محبوب کارشناس امور قرآنی و فرهنگی معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه گیلان و یکی از مشاورین کمیسیون فرهنگی نیز طی سخنانی خواستار توجه به همه حوزه های فرهنگی رشت شد و گفت: تنها مساله فرهنگی رشت، خوراک نیست.

فاطمه قدیمی : تنها شهر خلاق خوراک مسلمان هستیم

فاطمه قدیمی نیز اظهارداشت: خوشحالم که اتفاق نظر برای بهتر  شدن برنامه های فرهنگی در بستر اجتماعی وجود دارد و روز به روز بالاتر می رود.

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت در ادامه تصریح کرد: در صورت موافقت برنامه میز خدمت در برخی محلات با حضور رئیس و اعضای شورا و شهردار رشت صورت می گیرد و اگر دستگاه های دیگر نیز تمایل به مشارکت دارند می توانند حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه ما تنها شهر خلاق خوراک مسلمان هستیم و هیچ کدام از شهرهای دیگر غذای ویژه ماه رمضان ندارند خاطر نشان کرد : برنامه ما مانور روی این موضوع و مستند سازی و ارسال آن است تا فرهنگ رشت به دیگر کشورها صادر شود.

قدیمی همچنین به مشارکت شهرداری رشت در برپایی نمایشگاه نشر در شهر در نمایشگاه بین الملل کتاب در تهران پرداخت و گفت: در این غرفه، به مباحثی که به زیبا شدن چهره شهر کمک می کند نیز پرداخته خواهد شد. از اعضای شورا دعوت می کنم تا در این نمایشگاه حضور داشته باشند.

فرهام زاهد : اگر یک انسان مسلمانی را در این شهر تمام کرده است از ارمنی بودن و مسیحی بودن او نترسیم

در بخش دیگری از جلسه و پس از مطرح شدن برخی مباحث در کمیسیون، فرهام زاهد رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا گفت:

واعظی پرسید از فرزند خویش
هیچ می دانی مسلمانی به چیست؟

صدق و بی آزاری و خدمت به خلق
هم عبادت، هم کلید زندگیست

گفت زین معیار اندر شهرما
یک مسلمان هست آن هم ارمنیست

زاهد در ادامه با اشاره به شخصیت والای آرسن میناسیان خاطر نشان کرد: بحث خوبی، محبت کردن و در کنار مردم بودن است. مگر اسلام غیر از اینهااست؟ اگر قرار باشد هیچکدام از این مسائل را نبینیم و دستگیری نکنیم هرچه به ظواهر توجه کنیم فکر نکنم نمره قابل قبولی بگیریم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا خاطر نشان کرد: اگر یک انسان مسلمانی را در این شهر تمام کرده است از اینکه ارمنی بوده مسیحی بوده و مسلمان نبوده نترسیم. در ذات خود آدم خوبی بوده است.

وی با تاکید بر پایبندی و اعتقاد خود به خدا، پیغمبر، اسلام و قرآن کریم، گفت: ریشه اعتقادات مذهبی عمیقی هم دارم و بحث من این است که باید به باطن افراد و کارها توجه شود.

فرهام زاهد با بیان مشکلاتی از جامعه امروز گفت: شکل زندگی مردم رشت با شهرهای دیگر متفاوت است و به خوراک و پوشاک خود اهمیت می دهند اما در همین شهر در برخی محلات خجالت می کشیم از خودرو پیاده شویم چون ماشین یا لباس شیک داریم. اما آنجا اولیه ترین نیازها برطرف نشده است.

وی افزود: همه ما به نحوی مسئول هستیم. در بخش فرهنگ عمومی هم به خوبی کار نکردیم. یک تلنگر به خودمان بزنیم. ما شبیه میهمانان برنامه های تلویزیونی نشدیم؟ این نمایشگاه ها در نهایت چه دستاوردی دارد؟

رئیس کمیسیون بودجه با اشاره به رفتارهای اجتماعی موجود تصریح کرد: وقتی اشتباهی از سوی شهروندی رخ می دهد و مثلا مشتی کاغذ از خودرو به بیرون پرت می شود و دلیلش را می پرسم واکنش های پرخاشگرانه و تندی را می بینم. گروهی می گویند برخی مسئولان در این کشور می چاپند و شما به فکر این مسائل هستی؟

ما اصلاح طلبان هم عملکرد درستی نداشتیم

فرهام زاهد افزود: به دولت های دیگر کاری ندارم. وقتی فکر می کنم می بینم مشخصا در دولت اصلاحات و دولت فعلی، ما اصلاح طلبان هم عملکرد درستی نداشتیم که به اینجا رسیدیم. این وضعیت دلار، چک، اعتیاد و … و جالب است که برای همه این مسائل هم برنامه داریم! 

عضو شورای اسلامی شهر رشت در پایان سخنان خود در خصوص برنامه های ماه رمضان نیز پیشنهاد داد هرشب یک یا چند عضو شورا با شناسایی تعدادی از فقرا مشکل چند خانواده فقیر را در حد توان رفع نمایند.  

محمدحسن علیپور: به نیازمندان این شهر کمک کنیم/ آیا مسلمانی جز این است؟

محمدحسن علیپور نیز با اشاره به اینکه در دو سه روز آینده یادواره شهدایی برگزار می شود گفت: شورا و شهرداری در جهت حمایت از هیئت ها ظرفیت محدودی دارد. انتظار می رود این محدودیت ها در نظر گرفته شود. 

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر رشت نیز با اشاره به گرفتاری های مردم در شهر رشت اظهار داشت: باید فرهنگ سازی را از خودمان آغاز کنیم و در جهت رفع مشکلات مردم قدم برداریم و از کارهایی که خروجی خاصی ندارند بپرهیزیم. در این شهر فرزندان بی سرپرست بسیاری را داریم. افرادی داریم که به علت بیماری های صعب العلاج قادر به کار کردن نیستند و فرزند کوچکی هم دارند. در این ایام به افراد نیازمند کمک کنیم. آیا مسلمانی جز کمک کردن به چنین افرادی است؟ هدف شهدای ما چه بود؟

محمدحسن عاقل منش نیز در پایان جلسه اظهار داشت: ما در بین خانواده شهرداری در حوزه نظافت و رفت و روب افراد آسیب پذیر زیادی داریم. سعی کنیم در این مدت هم فکری کنیم و مشکلی تعدادی از این عزیزان را مرتفع کنیم. ایده خوبی است و همین موضوع می تواند فرهنگ سازی شود و برای آیندگان هم به یادگار بماند.