مشروح جلسه 24 شورای اسلامی شهر رشت؛

ارائه لایحه بودجه ۹۹۲ میلیارد تومانی شهرداری برای سال ۹۷

حرف تازه – بیست و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر رشت عصر دوشنبه ۲ بهمن ماه در ساختمان تاریخی شورا، عمارت میرزا خلیل رفیع، برگزار شد. در این جلسه احمد رمضانپور نرگسی به عنوان ناطق اول دقایقی سخنرانی کرد. احمد رمضانپور نرگسی: هیچگونه دخل و تصرفی در عزل و نصب ها نداشتم رمضانپور با بیان […]

حرف تازه – بیست و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر رشت عصر دوشنبه ۲ بهمن ماه در ساختمان تاریخی شورا، عمارت میرزا خلیل رفیع، برگزار شد.

در این جلسه احمد رمضانپور نرگسی به عنوان ناطق اول دقایقی سخنرانی کرد.

احمد رمضانپور نرگسی: هیچگونه دخل و تصرفی در عزل و نصب ها نداشتم

رمضانپور با بیان اینکه برنامه ای برای حضور در انتخابات نداشتم گفت: با تکلیفی که از سوی بزرگان شهر و کشور شد بدون هیچ برنامه ریزی قبلی در رورهای آخر ورود کردم و خدا را شاکرم که در خانه مردم رشت حضور دارم.

وی افزود: در جلسه ای غیررسمی خواستار عذرخواهی از آقایان جذب، رسولی و عبدالهی بابت کلمه ای که در خصوص حمایت از سپیدرود مطرح کرده بودم شدم.

عضو شورای اسلامی شهر رشت اظهارداشت: دوست دارم تا زمانی که هستم و عمری باقی است به عنوان یک دوست در کنار همه عزیزان باشم. در کنار تفکراتی که برای نظام و انقلاب و مردم دل می سوزانند. اگر حرفی مطرح شود هیچ مساله ای در ذهن من برای کوبیدن هیچ فردی نیست.

رمضانپور نرگسی با اشاره به کلیپ پخش شده هفته گذشته رضا رسولی تصریح کرد: شاید عبارت باند بازی کلمه صحیحی نبود و  برای توسعه شهر و همدلی بیشتر باز هم عذرخواهی می کنم و این مشی ما است که اگر از مسیر خارج شدیم باید به مسیر بازگردیم.

وی با اشاره به انتصابات صورت گرفته در شهرداری رشت خاطر نشان کرد: حرکت شورای پنجم بر مبنای وحدت و دوستی و یگانگی است. بنده هیچگونه دخل و تصرفی در عزل و نصب ها نداشتم. من در آن زمان بیمارستان بودم و موضوع را رسانه ای هم نکردم و تنها آقای زاهد در جریان بودند. 

احمد رمضانپور نرگسی در ادامه با بیان اینکه سخنانش در یکی از رسانه ها تحریف شده است در ادامه گفت: در جریان عزل و نصب ها نبودم و معتقد بودم که باید شهردار مدیران را انتخاب کند و همه اعضا همین نظر را داشتند که شهردار را تحت فشار نگذاریم. ما قبول کردیم که شهردار مختار باشد و افرادش را انتخاب کند. 

عضو شورای اسلامی شهر رشت مطالبه گری، پرسش گری و پاسخگویی را مسائلی دانست که در جامعه دموکراتیک وجود دارد و تصریح کرد: ما به عنوان نماینده مردم باید پرسشگر باشیم اگر فشار بیاورم که شخص خاصی در جایگاه خاصی باشد همه این مسائل یکجا دفن می شود. نمی خواهیم مطالبه گری، پرسشگری و پاسخگویی از بین برود. اما اگر جمع شورا به نتیجه رسید که اشخاص خاصی توانمندی های خاصی دارند با نظر همه اعضای شورا به شهردار معرفی شود و در صورتیکه شهرداری تشخیص داد از آن فرد استفاده شود.

در ادامه جلال الدین محمد شکریه عضو دیگر شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اصلاح آیین نامه سرمایه گذاری گفت: با توجه به تفاهم نامه های امضا شده هفته قبل زمینه های رشد و توسعه را فراهم خواهد کرد. این تفاهم نامه ها یکبار دیگر در شورای سازمان با حضور شهردار مطرح و فراخوان نیز انجام خواهد شد و به صحن علنی هم خواهد آمد و امکان دارد افرادی که شرایط بهتری داشته باشند در این سرمایه گذاری حضور داشته باشند. 

رضا رسولی نیز در خصوص سخنان رمضانپور نرگسی گفت: این رفتار الگویی برای من خواهد بود و از این برخورد تشکر می کنم.

جایزه تشویقی عوارض بهینه تغییر کاربری عرصه ناشی از ابلاغ طرح تفصیلی جدید

مریم تجددی مدیر تشخیص و وصول درامد در این خصوص توضیح داد: حدود یک ماه به همت شورای محترم مصوب شده است و ماده یک به عنوان تشویقی برای رونق ساخت و ساز تنها آیتمی است که اضافه شده است.

رضا رسولی نیز گفت: این اتفاق می تواند دلگرمی خوبی برای سازندگان باشد.

با رای اعضای شورا مورد موافقت قرار گرفت.

لایحه دو فوریتی اخذ وام از بانک شهر بین شهرداری رشت و شرکت سرمایه گذاری آتیه وابسته به بانک شهر

سید امیرحسین علوی متن لایحه را قرائت کرد و گفت: شهرداری قصد دارد جهت انجام کارگزاری خرید ۵ دستگاه اتوبوس ۱۸ متری کمرشکن با درب های مسافر دوطرف و به مبلغ هر دستگاه ۹۵۰ میلیون تومان تسهیلات ۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومانی و جهت خرید ۵۵ دستگاه اتوبوس ۱۲ متری سطح پایین هر دستگاه به مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان، تسهیلات به مبلغ تومان ۳۳ میلیارد تومان اخذ نماید.

اسماعیل حاجی پور در این خصوص گفت: چاره ای جز افزایش اتوبوس و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی نداریم. در حال حاضر ما کاری انجام نداده ایم که مردم خودروی شخصی را به خیابان ها نیاورند.

وی افزود: این اتوبوس ها مجهز به کارتخوان است و برای جانبازان و معلولین هم رمپی دارد و اتوبوس ها بنز هستند. اتوبوس های ۱۸ متری برای دور شهر در نظر گرفته شده است. 

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت این وام را فرصت خوبی دانست که ناوگان حمل و نقل عمومی تا اردیبهشت ماه تقویت شود.

سید امیرحسین علوی با قرائت توضیحات ضمیمه لایحه در ادامه اعلام کرد: ۱۰ درصد قرارداد به صورت نقدی از سوی شهرداری رشت، ۴۰ درصد اقساطی ۴ ساله با ۲ سال تنفس با نرخ بهره بانکی انجام شده از سوی بانک مرکزی و ۵۰ درصد باقیمانده از طریق واگذاری املاک و اراضی با قیمت توافقی و کارشناسی شده حداکثر تا ۳ ماه بعد مبایعه نامه منعقد شده و پس از آن رسما منتقل می گردد.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت گفت: به نظر می رسد با پراکندگی شیوه خرید ناوگان حمل و نقل عمومی مواجهیم. پیش از این از طریق پست بانک هم قصد خرید اتوبوس داشتیم. یک سری اتوبوس تعمیر شده در شهر، یک سری جهت تعمیر در قزوین وجود دارد و باید بدانیم تا چه میزان قصد خرید اتوبوس داریم؟ آیا این خیابان ها جوابگوی این تعداد اتوبوس هست؟ تکلیف قراردادهای قبلی نیز باید مشخص باشد. 

اسماعیل حاجی پور توضیح داد: ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در قزوین است که هریک ۱۵۰ میلیون تومان هزینه دارد. ما معتقدیم این خودروی تعمیر شده چندان مفید نیست. بنابراین آن تعداد اتوبوس هایی که اوضاع بهتری دارند حداکثر تا ۳۰ دستگاه تعمیر شوند. ۳۰ دستگاه حدود ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و مابقی دستگاه ها کارشناسی شود و ما به التفاوت از سوی طرفین پرداخت شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت افزود: شهرداری رشت با سبلان خودرو برای در اختیار گرفتن ۱۹ دستگاه اتوبوس قرارداد دارد که بعد از مدتی گفتند مقدور نیست و می توانیم مینی بوس تحویل دهیم. این موضوع در کمیسیون مخالفت شد. بعد از مخالفت و فشار شورا، گفتند ۱۰ دستگاه اتوبوس و مابقی مینی بوس و ضمنا اتوبوس ها هم شهریور سال بعد تحویل داده می شود. 

حاجی پور تصریح کرد: آخرین مطلب نیز همین مطلب است که تفاهم نامه ای بسته شده و قیمت کارشناسی شده است و به شهرداری های دیگر نیز فروخته شده است. ضمنا در صورت در اختیار گرفتن تمام این اتوبوس ها باز هم به سقف مورد نظر نرسیده ایم. 

رضا رسولی نیز لازمه این کار را راه اندازی خطوط ویژه در مسیر های دیگر دانست و گفت: در خصوص ۳۸ میلیارد تومان می خواهیم تصمیم گیری کنیم و فکر می کنم اگر یک هفته به تاخیر بیفتد اتفاق خاصی رخ ندهد.

فرهام زاهد نیز خرید اتوبوس را نیاز شهر دانست و گفت: با توجه به وضعیت خیابان ها به نظر می رسد شاید بهتر باشد به جای اتوبوس های ۱۸ متری هم اتوبوس ها ۱۲ متری خریداری شود.

احمد رمضانپور نرگسی گفت: من به دو فوریت موضوع باور دارم اما اینکه منابع از کجا تامین خواهد شد سوالی است که اگر شهردار یا معاون شهردار حضور داشته باشد و توضیح بدهد موافق دوفوریت خواهیم بود.

فاطمه شیرزاد سخنگوی شورا با اشاره به فاصله زمانی کم تا پایان سال گفت : چه خوب بود قبل از ارائه لوایح، با توجه به نیاز شدید به اتوبوس، این فرم لوایح را تا پایان سال با اعضای شورا یا با هیئت رئیسه مطرح کنند. 

در نهایت به صورت یک فوریت تصویب شد.

لایحه دو فوریتی واگذاری جایگاه CNG سازمان حمل و نقل بار و مسافر به شرکت سپنتا صنعت موتور فری رخ تا آذر ۹۷

این شرکت پیش از این نیز بهره بردار این جایگاه بوده است.

حامد عبدالهی نیز به عنوان مخالف موضوع گفت: دلیلی ندارد با توجه به وضعیت شهرداری فراخوان نباشد. به قیمت دو برابر نیز پیشنهاد داده شده است. در جهت صرفه و صلاح شهرداری، رئیس سازمان نسبت به این موضوع اقدام کند.

فاطمه شیرزاد نیز خواستار ارائه گزارشی از جایگاه های CNG شد.

احمد رمضانپور نرگسی با مقایسه شورا با مجلس گفت: در مجلس از هفته قبل موضوعات مشخص می شود و در کمیسیون ها و مرکز پژوهش بررسی می شود و نماینده مجلس از قبل اطلاعات را به دست می آورد و تصمیم می گیرد. 

دو فوریت تصویب نشد. در ادامه یک فوریت نیز تصویب نشد و به صورت عادی به کمیسیون های مربوطه رفت.

مابقی طرح ها و لوایح به صورت عادی اعلام وصول شد.

در ادامه سفر شهردار به چین برای بازدید از شرکت TTS و بررسی های بیشتر مورد موافقت قرار گرفت

بررسی و تصویب لایحه تعرفه عوارض ۱۳۹۷ شهرداری رشت

پس از ارائه توضیحات از سوی رضا رسولی، مریم تجددی نیز گفت: پیشنهاد شهرداری با شیب ملایمی در نظر گرفته شده است.

مدیر تشخیص و وصول درامد شهرداری رشت افزود: درخواست ما این است از فرمول پیشنهادی شهرداری استفاده شود.

سید امیرحسین علوی نیز در بخشی از بررسی لایحه تعرفه عوارض ۹۷ طی توضیحاتی گفت: بپذیریم که سرانه خدمت در بسیاری از مناطق شهر ضعیف است. اگر همکاران موافق باشند برای باشگاه های ورزشی و اماکن آموزشی ضوابط تشویقی در نظر گرفته شود. 

رئیس شورای اسلامی شهر رشت افزود: واحدهای آموزشی و ورزشی از پرداخت عوارض کاربری غیرمرتبط معاف شوند. 

جلال الدین محمد شکریه گفت: اگر موسسه ای مربوط به معلولین، بهزیستی و … باشد مشکلی ندارد اما اگر موسسه ای خصوصی است و شهریه های ماهانه چشمگیر دریافت می کنند به اعتقاد من باید عوارض را پرداخت کنند. 

علوی با بیان اینکه تفکیک این موسسات به سادگی میسر نیست گفت: فکر می کنم باید این موضوع بیشتر بررسی شود و موسساتی که در محلات مختلف ارائه خدمات می کنند را نمی توان با برخی موسسات خاص مقایسه کرد.

رسولی در ادامه گفت: طرحی در خصوص دریافت عوارض مشخص از طریق پایانه ها از وسایل نقلیه سنگینی که از منطقه آزاد به رشت ورود می کنند را به کمیسیون حمل و نقل و ترافیک ارائه خواهیم کرد.

جلال الدین شکریه نیز با اشاره به تفاوت های صنوفی که تولید زباله های بیشتری دارند گفت: با بررسی های انجام شده در کارگروه درامدهای شهرداری نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش هم داشته است.

فاطمه شیرزاد هم در ادامه گفت: برای برخی صنوف مثل پارچه فروشان افزایشی در نظر گرفته نشده است.

تصویب شد.

لایحه بودجه ۹۹۲ میلیارد تومانی شهرداری رشت برای سال ۹۷

بخش دوم جلسه با حضور شهردار رشت، معاونین و مدیران شهرداری به منظور ارائه لایحه بودجه ۹۷ برگزار شد.

حضور دکتر نصرتی به همراه مدیران نشان می دهد که قرار است همدل و همصدا در راستای رشد و توسعه منطقی گام برداشته شود

سید امیرحسین علوی ضمن تقدیر و تشکر از خدمات رسانی مجموعه شهرداری رشت گفت: تعرفه بهای عوارض و خدمات شهرداری رشت در سال ۹۷، با زحمات کمیسیون های شورا در یک ماه گذشته و جلسات مکرر روزانه، امروز در صحن شورا به تصویب رسید.

رئیس شورای اسلامی شهررشت با تاکید بر ایجاد فضای همدلی مناسب تصریح کرد: امروز حضور دکتر نصرتی به همراه مدیران این معنا را متبادر خواهد کرد که شورای اسلامی و جمع مدیران شهرداری قرار است همدل و هم صدا یک رشد و توسعه منطقی را در همه حوزه ها رقم بزنند.

ارائه لایحه بودجه ۹۹۲ میلیارد تومانی شهرداری رشت برای سال ۹۷

دکتر مسعود نصرتی نیز طی سخنانی گفت: امیدوارم بودجه ای که با زحمات فراوان و با درایت بر اساس طرح های بالادست تهیه شده سیر منطقی تصویب را طی کند و برای اجرا به حوزه مدیریت شهری ابلاغ شود.

شهردار رشت با بیان اینکه بر اساس قانون ۳۰ دی ماه بودجه را به شورا ارسال کردیم گفت: امروز کلیات بودجه ارائه می شود و اگر سوالاتی در کلیات وجود داشته باشد در خدمت هستیم. بودجه به کمیسیون ها به خصوص کمیسیون بودجه ارجاع می شود و در زمان بندی برنامه ریزی شده بر اساس قانون برای اجرای به موقع و برنامه ریزی برای سال ۹۷ کارها را تدارک خواهیم دید و شروع خواهیم کرد.

فروش املاک، سرمایه گذاری و وام ۳۸ درصد بودجه را به خود اختصاص می دهد

مسعود نصرتی اظهار داشت: بودجه تدارک دیده شده برای شهرداری رشت ۹۹۲ میلیارد تومان است که ۶۹ درصد بودجه عمرانی به مبلغ ۶۸۰ میلیارد تومان ارائه شده و پس از تلفیق با بودجه سازمان های وابسته به شهرداری ۱۰۶۲ میلیارد تومان خواهد بود.

شهردار رشت تصریح کرد: سه کد مشابه کدهای سال گذشته است و حدود ۳۸ درصد بودجه شهرداری را به خود تخصیص می دهد و امیدوارم این سه کد با برنامه ریزی و پشتیبانی محقق شود و تاثیر منفی و انحراف بودجه به وجود نیاید. فروش املاک، سرمایه گذاری و وام ۳۸ درصد بودجه را به خود اختصاص خواهد داد که سال گذشته ۳۸٫۸ درصد بوده است. وام ۱۴۵ میلیارد تومان، فروش املاک ۱۸۰ و سرمایه گذاری ۵۴ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

سه کد ستاره دار

وی افزود: مابقی ۶۲ درصد بین سایر کدهای درامدی است. سه کد ستاره دار در نظر گرفتیم که مازاد بر ۱۰۶۲ میلیارد تومان است و در صورت تخصیص هزینه ها هم صورت می گیرد. اگر محقق شود به ۱۳۶۲ میلیارد تومان افزایش پیدا می کند.

دکتر نصرتی در رابطه با کدهای ستاره دار گفت: درصد تحقق با توجه به مذاکرات بسیار بالااست اما برای اینکه بودجه به انحراف کشیده نشود ستاره دار در نظر گرفتیم. جهت بهره برداری از صندوق ذخیره ارزی که تخصیصی برای کل کشور به خصوص سه استان شمالی و شهررشت در نظر گرفته شده است ۴۰ درصد مبلغ اعلام شده را در نظر گرفتیم.

مباحث محیط زیست و حمل و نقل و ترافیک اصلی ترین کدها و منابع را مصرف خواهد کرد

شهردار رشت تصریح کرد: لایحه بودجه در ۸ سرفصل بودجه با رویکرد بحث های محیط زیست و حمل و نقل و ترافیک که اصلی ترین کدها و منابع را مصرف می کند تنظیم شده است. بودجه ای که امروز بر اساس کلیات ارائه می شود بر اساس سیاست ها و خط مشی هایی است که با اعضای شورای شهر مشخص شده است.

مسعود نصرتی اعلام کرد: در بودجه ۹۷ برای ۵ منطقه منابع و شرایطی را دیده ایم که قابل دسترسی است و باید محقق شود و نیم نگاهی به اصلاحات طرح تفصیلی و ضوابط طرح تفصیلی خواهیم داشت.

شهردار رشت نسبت به رونق ساخت و ساز در سال ۹۷ اظهار امیدواری کرد و در بخش دیگری از سخنانش گفت: تاکیدات بودجه در قسمت هزینه بر این اساس است که با منابع و امکانات شهرداری کار را پیش ببریم. بدهکاری هایی در این شهر داریم که در این جلسه به آن نمی پردازیم. دقت بالایی در هزینه کرد باید داشته باشیم. تیم مدیریتی شهرداری با همین شرایط خود را تطبیق خواهد داد.

۵۵ میلیارد تومان برای دیون شهرداری در نظر گرفته شده است

وی با اعلام اینکه حدود ۵۵ میلیارد تومان برای دیون شهرداری در نظر گرفتیم افزود: بخش هایی هم مطمئنا به صورت معوض برای املاک واقع در طرح به این رقم اضافه خواهد شد و ظرف چند سال برنامه ریزی داریم که بدهی های شهرداری مستهلک شود.

دکتر نصرتی با اعلام اینکه در کدهای مشابه در ده ماه از سال جاری از ۴۵۸ میلیارد تومان با کاهشی ۲۶ درصدی ۳۴۲ میلیارد محقق شده است گفت: با همین روند بودجه سال آینده دیده شده است. ضمن آنکه ۲ ماهه پایانی سال دوره رونق درامدهای شهرداری هااست و امیدواریم در ۲ ماه آینده بخش اعظمی از این ۲۶ درصد را هم جبران کنیم. 

وی افزود: لایحه ای هم داشتیم که اگر از فرمانداری ابلاغ شود تا ۲۵ درصد جایزه خوش حسابی خواهیم داشت.

فرهام زاهد رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت نیز ضمن تقدیر از ارائه بودجه در وقت مقرر گفت: امیدواریم با این عملکرد شفاف و مشخص و مبتنی بر پیش بینی عملکرد چندگانه، فاصله بودجه پیش بینی شده و محقق شده کم باشد.

رضا رسولی نیز گفت: خواهش من این است که همکاری لازم اتفاق بیفتد و با نظر اعضای شورا بودجه بسته شود.

سید امیرحسین علوی نیز گفت: لایحه را تقدیم هر ۵ کمیسیون خواهیم کرد و از درامد تا پروژه های عمرانی با حضور قاطبه اعضا بررسی و جمع بندی خواهد شد. پیش از این نیز بنا بر تشکیل کمیسیون تلفیق بوده است.

رئیس شورا با بیان اینکه تفریغ ۹۵ دستمان نرسیده است گفت: امیدواریم این موضوع تسریع شود.

مسعود نصرتی در رابطه با بودجه سال ۹۷ گفت: از آنجا که مسیر مشخص شده است با هیچ کمیسیونی به صورت موضوعی در رابطه با پروژه ها مذاکره ای صورت نگرفته است.

شهرداررشت اظهار داشت: پروژه های نیمه تمام و پروژه های شاخص در اولویت شهرداری خواهد بود. بودجه از شفافیت برخوردار است و می توان با سرعت بیشتر به جمع بندی رساند. روی پروژه های که به عنوان مشکلات اساسی اسم برده شده تمرکز کرده ایم. محیط زیست شهری و حمل و نقل تاکید بیشتری داشته ایم.

وی در خصوص تفریغ بودجه ۹۵ نیز تاکید کرد: تا زمانی که تفریغ سال های قبل به نتیجه نرسد تفریغ بودجه ۹۵ شدنی نیست. اگر عددی که از ۹۴ به ۹۵ باید انتقال داده شود وجود نداشته باشد این تفریغ بودجه شدنی نیست. باید جلسه ای تشکیل شود و روی این موضوع صحبت شود.

 

در پایان، لایحه بودجه ۹۷ به طور رسمی به رئیس شورای اسلامی شهر رشت تقدیم شد.