برگزاری نشست هم اندیشی گردشگری رشت با حضور فعالان و کارشناسان این حوزه؛

ارائه طرح تشکیل کمیسیون گردشگری شورا از سوی محمدحسن علیپور / علوی: آنچه به دنبالش بودیم را پیدا کردیم

حرف تازه – عصر پنجشنبه نشست هم اندیشی گردشگری رشت با دعوت از جمعی از فعالین و کارشناسان حوزه گردشگری از سوی محمدحسن علیپور، در تالار شورای اسلامی شهر رشت برگزار شد. در این نشست که با حضور سید امیرحسین علوی رئیس شورای اسلامی شهر رشت، برگزار شد فعالین حوزه گردشگری ضمن تاکید بر ضرورت […]

حرف تازه – عصر پنجشنبه نشست هم اندیشی گردشگری رشت با دعوت از جمعی از فعالین و کارشناسان حوزه گردشگری از سوی محمدحسن علیپور، در تالار شورای اسلامی شهر رشت برگزار شد.

در این نشست که با حضور سید امیرحسین علوی رئیس شورای اسلامی شهر رشت، برگزار شد فعالین حوزه گردشگری ضمن تاکید بر ضرورت راه اندازی کمیسیون گردشگری در شورای اسلامی شهر رشت به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

ارائه طرح تشکیل کمیسیون اقتصاد و گردشگری توسط محمد حسن علیپور و مشاورین

محمد حسن علیپور عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر رشت، در این جلسه با اشاره به مشکلات اقتصادی و بیکاری در گیلان، آینده این استان را در گرو صنعت گردشگری و رشد و توسعه آن دانست و در بخشی از سخنان خود به تاکید مقام معظم رهبری بر رونق صنعت گردشگری در سفر به استان خراسان شمالی پرداخت.

وی با بیان اینکه برنامه های حوزه گردشگری نباید هرروز دستخوش تغییراتی شود تصریح کرد: توجه مقام معظم رهبری به مبحث گردشگری ضمن گوشزد کردن اقتصاد گردشگری،مسئولیت سنگینی را نیز بر دوش دست اندر کاران این حوزه می گذارد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر رشت به منافع درآمد زایی و اشتغال زایی صنعت گردشگری اشاره داشت و معرفی فرهنگ غنی کشور، پیشرفت استان و توسعه مناطق کمتر برخوردار و صیانت از میراث فرهنگی را از دیگر مزایای در اولویت قرار دادن گردشگری و توجه به این حوزه برشمرد.

در ادامه با اشاره به ارائه طرح تشکیل کمیسیون اقتصاد و گردشگری شورای اسلامی شهر رشت که توسط محمد حسن علیپور و با همراهی مشاورین وی تهیه شده بود بر ضرورت بهره مندی از نقطه نظرات کارشناسان و فعالان حوزه گردشگری در این کمیسیون در صورت تصویب شورا تاکید شد.

استقبال رئیس شورا از طرح تشکیل کمیسیون اقتصاد و گردشگری/ آنچه به دنبالش بودیم را پیدا کردیم

در بخش دیگری از این نشست سید امیرحسین علوی با بیان اینکه آنجا که انسان دلبستگی دارد سرزمینش خواهد بود اظهار داشت: رشت برای ما یک میعادگاه و وعده گاه واقعی است و خودمان را وقف می کنیم تا به ندای درونی خود پاسخ دهیم.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با استقبال از طرح تشکیل کمیسیون اقتصاد و گردشگری، تصریح کرد: همه ۱۱ عضو شورای پنجم در این چند ماه بر توجه به مباحث اقتصادی و گردشگری تاکید کردند و امروز با این طرح آنچه به دنبالش بودیم پیدا شده است. هرچند این طرح باید با بهره مندی از نظرات همه اعضای شورا و همچنین فعالین حوزه گردشگری پخته تر شود.

دکتر علوی رسالت اجتماعی شورا را بالا بردن سطح مشارکت مردمی عنوان کرد و افزود: با شکل گیری مطالبه اجتماعی، سایر دستگاه های مرتبط نیز ورود و همراهی خواهند کرد.

رئیس شورا با بیان اینکه بسیاری از کشورهای دنیا گردشگری را محور توسعه قرار داده اند خاطر نشان کرد: در بحث گردشگری رشت، خلاقیت می تواند مهم ترین عنصر باشد.

سید امیرحسین علوی در ادامه گفت: شهرهایی که پیشرفت کرده اند به مدیریت محلی خود تکیه کرده اند و اگر همراهی دیگری نیز شکل گرفته به دلیل اتحاد و مسیر درست مدیران شهری بوده که سایرین را ناچار به همراهی کرده است.

وی با اشاره به اینکه استاندار جوان گیلان در مبحث گردشگری رویکرد خوبی دارد افزود: شورای پنجم نیز ترکیب خوبی دارد و تمامی اعضا به دنبال اعتلای جایگاه رشت هستند. اگر مطالبه اجتماعی در حوزه ای وجود داشته باشد حتما از سوی این شورا پاسخ می گیرد.  

به دنبال تدوین سند راهبردی برای ساختن شهر ایده آل ایرانی اسلامی هستیم

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه گردشگری می تواند محور برنامه ریزی های آینده رشت باشد گفت: برای اولین بار به دنبال برنامه ریزی و تدوین سند راهبردی و چشم اندازی برای ساختن شهر ایده آل ایرانی اسلامی هستیم که می تواند محور اتفاقات بزرگی برای رشت باشد. 

دکتر علوی در پایان گفت: نفس این طرح، اتفاق بزرگی است. با تمام توان کمک خواهم کرد و امیدوارم به نتیجه برسد.

تاکید فعالان و کارشناسان حوزه گردشگری بر ضرورت راه اندازی کمیسیون گردشگری در شورا

کامیار صفری مدرس و کارشناس گردشگری با اشاره به اینکه هنوز اقدام عملی در راستای گردشگری رشت صورت نگرفته است ضمن بیان ضرورت های راه اندازی این کمیسیون بر تعریف راهبردها و شرح وظایف کمیسیون اقتصاد و گردشگری تاکید کرد.

اگر قرار است اتفاقی بیفتد باید مسیر منطقی را طی کنیم

سید مهدی میر صالحی نیز با اشاره به تجربیات گذشته خود در سالهای ۸۹ و ۹۰ به عنوان مشاور کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت، گفت: ۷ سال گذشته است و امروز صحبت مقصد گردشگری شدن رشت در سال ۲۰۲۰ مطرح شده اما بسیاری از زیرساخت ها فراهم نشده است.

این کارشناس حوزه میراث فرهنگی و باستان شناسی در ادامه به سبزه میدان رشت به عنوان تنها سبزه میدان باقی مانده کشور در رشت اشاره کرد و افزود: کسانی که خشت طلا برده اند روزی دعوا می گرفتند که مگر خیابان و میدان برای میراث فرهنگی است!؟

سید مهدی میر صالحی بر شناسایی و معرفی ظرفیت های گردشگری رشت و راه اندازی موزه ها تاکید کرد و گفت: تبریز موزه های متعددی دارد. رشت چند موزه دارد؟ بسیاری از مردم همین شهر نیز هنوز موزه رشت را نمی شناسند و یا به عنوان مثال نمی دانند که شهرستان رشت ساحل هم دارد. ساختمان ساعت شهرداری و سایر ساختمان های تاریخی پیاده راه می تواند موزه شود اما هنوز استفاده خاصی از آنها نمی شود و یا متاسفانه بسیاری از آثار دیگر از بین رفته است. امروز هنوز کار ویژه ای نکرده ایم که نتیجه ای بگیریم. اگر قرار است اتفاقی بیفتد باید مسیر منطقی را طی کنیم.

وی در پایان گفت: رفتار عکس برگردانی در رشت جواب نمی دهد. نیاز به مطالعات تخصصی وجود دارد. از سوی دیگر نمی شود سازمان ها با هم تضاد داشته باشند و نتیجه مطلوب حاصل شود. بپذیریم که تا امروز همت لازم را ندیده ایم و اگر قرار است کاری صورت گیرد به دور از سیاسی کاری تصمیم بگیریم.

پیشنهاد پیگیری تورهای دوچرخه سواری و بازدید از اماکن گردشگری گیلان

ایمان دلیل حیرتی رئیس هیئت دوچرخه سواری گیلان نیز به بیان خاطراتی از آخرین حضور خود در شورا گفت: در سال ۸۷ طرحی به شورا ارائه دادیم و در نهایت اتفاقاتی افتاد که به نتیجه نرسید و بنده از آن تاریخ تا امروز به شورا نیامدم. 

وی با بیان اینکه امیدوارم قدم مثبتی برای رشت برداشته شود افزود: دوچرخه سواری جایگاه مناسبی در بین مردم رشت دارد و می تواند رویداد و تور دوچرخه سواری در گیلان راه اندازی شود و هر بار در یکی از شهرستان ها با بازدید از اماکن گردشگری همراه شود. 

در ساختار شورا و شهرداری به مبحث گردشگری کم توجه بوده ایم

اسفندیار زیال با اشاره به شهرهایی نظیر همدان و تبریز که قصد تبدیل شدن به مقصد گردشگری دارند اظهار داشت: این شهرها در ساختار خود توجه ویژه ای به گردشگری داشته اند و ما هنوز در ساختار شورا و شهرداری هم به مبحث گردشگری کم توجه بوده ایم که امیدوارم با راه اندازی کمیسیون گردشگری این مشکل رفع شود.

عضو کمیسیون تخصصی گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی ایران در ادامه اظهار داشت: پیاده راه رشت نیز به نتیجه مطلوب نرسیده. پیاده راه نیاز به بازگشایی مسیر جانبی دارد و امروزه در بعضی ساعات به گاراژ تاکسی ها تبدیل شده است. 

اسفندیار زیال با تاکید بر ضرورت توجه به معماری بناها و منظر شهری برای رونق گردشگری تصریح کرد: مطالعاتی در این حوزه از ده سال گذشته وجود دارد.  

رئیس اتحادیه آژانس های مسافرتی گیلان با اشاره به طرح بوم گردی ضمن تقدیر از زحمات استاندار در این حوزه گفت: هنوز به تعریف و مفهوم جامعی از این موضوع نرسیده ایم. 

اسفندیار زیال توجه به نکاتی چون دست اندازها را نیز برای موفقیت در راستای رونق گردشگری ضروری دانست و گفت: المان های شهری نیز باید در این راستا مدنظر باشد. 

عضو کمیسیون تخصصی گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی ایران در پایان بر ضرورت سفر برای شهردار و مدیران شهرداری در جهت ایجاد نگاهی جامع به منظور رونق صنعت گردشگری تاکید داشت.

تاکید بر توجه به کالبد فرهنگی و معماری شهری

مازیار دارایی نیز با تاکید بر توجه به کالبد فرهنگی و معماری شهری در راستای رونق گردشگری، این موضوع را حلقه ای مفقوده در مدیریت شهری عنوان کرد.

وی به لزوم اطلاع رسانی مناسب رویدادهای فرهنگی واخبار حوزه گردشگری در رسانه ها اشاره کرد و گفت: این کمیسیون در صورت موافقت اعضای شورا، می تواند به تنظیم فضای شهر برای جذب گردشگر نیز کمک کند.

ورود تعدادی از سرمایه گذاران به گیلان برای بازدید از ابنیه تاریخی هسته مرکزی رشت

یاسمن موسی زاده مدیرعامل شرکت جهانگردی یاس سیر شمال نیز با اشاره به ساختمان های ارزشمند و تاریخی واقع در محدوده پیاده راه از حضور تعدادی از سرمایه گذاران برای بازدید از این ابنیه خبر داد و افزود: این افراد وارد گیلان شده اند و در شهرهای اطراف نیز مشغول فعالیت هستند.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به بوم گردی افزود : ارتباطاتی با دفاتر گردشگری سایر شهرها و کشورها برقرار کرده ایم تا آژانس های گردشگری سایر شهرها و کشور ها به رشت ورود کنند و اماکن رو به فراموشی رشت را معرفی کنیم.

امیدواریم کمیسیون گردشگری تشکیل شود تا دغدغه ها بررسی و به رشد و بالندگی برسد

فاطمه کاظمی مقدم مدرس و فعال حوزه گردشگری نیز طی سخنانی گفت: امیدواریم کمیسیون گردشگری ایجاد شود تا دغدغه ها بررسی شود و در آنجا به رشد و بالندگی برسد و در کنار توانمندی های جوانان و مسئولین نمود پیدا کند.

وی افزود: عدم توجه به بوم گردی و یا بدون پشتوانه علمی تبعاتی را به دنبال دارد. فنی حرفه ای می تواند به این موضوع ورود کند و از اساتید مجرب این حوزه استفاده کند.

خلا کمیسیون گردشگری در شورای اسلامی شهر رشت لمس می شود

محمدیان نیز با برشمردن جاذبه های گردشگری رشت و ظرفیت های موجود اظهار داشت: خلا کمیسیون گردشگری در شورای اسلامی شهر رشتو استان گیلان لمس می شود.

وی افزود: اگر این اتفاق رخ دهد حرکت بزرگی در راستای گردشگری شهر رشت و استان گیلان انجام خواهد شد و به فال نیک می گیریم و در راستای کمک به این کمیسیون کوتاهی نخواهیم کرد.

ضمن فراهم سازی زیرساختها، شهروندان نیز باید آماده این اتفاق باشند

مهدی پرورش مدرس دانشگاه نیز ضمن تاکید بر فراهم سازی زیرساخت ها گفت: لازمه این موضوع، توانمندی بهره برداران است. 

وی افزود: حلقه مفقوده گردشگری، فرهنگ سازی این موضوع است. بسیاری از مشکلات شهر رشت، از زیرساخت ها نیست. 

پرورش تصریح کرد: علاوه بر ساختمان های زیبا، برای جذب گردشگر، برخوردها و بازخورد جامعه نیز باید برای گردشگر جذاب باشد. وقتی روسیه میزبان جام جهانی شد به شهروندان اطلاع رسانی کردند که خودشان را آماده کنند.

سید مهدی میرصالحی، اسفندیار زیال، کامیار صفری، یاسمن موسی زاده، فاطمه کاظمی مقدم، محمدیان، حمیدرضا نصرتی راد، مازیار دارایی و مهدی پرورش از جمله کارشناسان و فعالین گردشگری حاضر در این نشست هم اندیشی بودند.