در جلسه مشترک کمیسیون فرهنگی و برنامه و بودجه شورای اسلامی رشت مطرح شد؛

ارائه خدمات شهری در سامرا همزمان با اربعین حسینی / علوی ناظر شورا در ستاد اربعین شد

حرف تازه : جلسه مشترک کمیسیون فرهنگی و برنامه و بودجه شورای اسلامی رشت برگزار شد. به گزارش حرف تازه به نقل از عصرصادق ، سید رضا موسوی روزان در کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی رشت با اشاره به برنامه ریزی ها برای اربعین اظهار داشت: ما در حوزه برنامه های اربعین چند وظیفه بر عهده داریم […]

حرف تازه : جلسه مشترک کمیسیون فرهنگی و برنامه و بودجه شورای اسلامی رشت برگزار شد.

به گزارش حرف تازه به نقل از عصرصادق ، سید رضا موسوی روزان در کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی رشت با اشاره به برنامه ریزی ها برای اربعین اظهار داشت: ما در حوزه برنامه های اربعین چند وظیفه بر عهده داریم چرا که کاروان هایی از گیلان به سمت کربلا حرکت می کنند.

وی با اشاره به برنامه ریزی های سپاه گفت: طیق اعلام سپاه برای ورود ۵ هزار نفر زائر گیلانی  به کربلا برنامه ریزی  شده است و باید برای حضور زائران گیلانی در سامرا برنامه ریزی داشته باشیم

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی رشت تاکید کرد: در مراسم اربعین شهرداری تهران خدمات شهری ارائه می دهد و شهرداری رشت هم باید کارهای خدمات شهری سامرا را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه باید برنامه ریزی برای کارهای فرهنگی در مسیر کربلا انجام شود تصریح کرد: برای این امر سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت در حال برنامه ریزی است.

روزان در ادامه با اشاره به افزایش مشاورین کمیسیون فرهنگی شورا افزود: باید از تفکر مشاورین به صورت برنامه ریزی شده استفاده شود.

وی با به برنامه های ۱۳ آبان و اهمیت این روز در تاریخ انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: باید برنامه های یوم الله ها در رشت به نحو احسن اجرا شوند.

در ادامه این جلسه رئیس کمیسیون فرهنگی شورا از شهرداران مناطق دو و چهار شهرداری رشت خواست تا گزارشی از عملکرد سراهای محلات در این مناطق ارائه دهند و با اشاره  به امکانات و هزینه های صرف شده در این سراها خاطرنشان کرد: سراهای محلات یک تشکیلات حمایتی هستند و نباید نقش سازمان فنی حرفه ای را ایفا کنند و باید وظیفه آنها به درستی تعریف شود.

مقصودی : برنامه ریزی برای ارتقای سطح فرهنگ محلات و توانمندی شهروندان در سرای محلات

مقصودی شهردار منطقه چهار در ادامه این جلسه افزود: با توجه به سیاست گذاری های که به شهردارهای  مناطق اعلام شد قراربر این شد  تمامی مباحث فرهنگی با خروجی سرای محلات به مردم ارائه شود .

شهردار منطقه ۴ بیان کرد: اولویت ما افزایش سرای محلات در حد مطلوب است و در مرحله اول سعی کردیم تعداد سرای محلات خود را افزایش دهیم و در این سراها ارتقای سطح فرهنگ محلات و توانمندی شهروندان و نیز برنامه های مناسبتی و اشتغال و کار آفرینی مورد توجه قرار گرفت.

جذب: لزوم ارائه گزارش ماهیانه برای عملکرد سرای محلات

حجت جذب در ادامه این جلسه افزود: شهرداران مناطق موظف باشند در حوزه سرای محلات گزارش ماهیانه ارائه دهند در قالب تفاهم نامه با فنی حرفه ای می توان برای آموزشهای سرای محلت مدرک صادر کرد.

کارگرنیا: سنجش میزان اثرگذاری سرای محلات

محمد حسین واثق کارگرنیا نیز سنجش اثر گذاری سرای محلات را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: توسط دستگاه های نظر سنجی این امر انجام شود تا نقاط ضعف به فرصت تبدیل شود.

 شیرزاد: جلوگیری از موازی کاری در کارهای فرهنگی

فاطمه شیرزاد نیز جلوگیری از موازی کاری در کارهای فرهنگی را لازم و ضروری دانست و افزود : باید به یک سیاست مشترک در امور فرهنگی رسید ،  نظارت مالی در سرای محلات باید مورد توجه کمیسیون فرهنگی باشد .

نیکومنش: مانور بزرگ بسیجیان همزمان با ۱۳ آبان در رشت

مظفر نیکومنش نودهی نیز در این مراسم به اجرای مانور بزرگ بسیجیان گیلان در محدوده لشکر قدس اشاره کرد و گفت: این مانور مصادف با ۱۳ آبان است این مانور آبروی رشت است و از اعضای شورا می خواهم در مراسم افتتاحیه و اختتامیه این مانور شرکت کنند.

وی گفت: سپاه این آمادگی را دارد که در زمین های که در اختیارش قرار گیرد خصوصا در منطق کم برخوردار ورزشگاه و سالن ورزشی ایجاد کند شهرداران مناطق به این امر توجه کنند.

حسن پور: تدوین دستورالعمل یکسان برای سرای محلات رشت

حسن پور رئیس ارشاد اسلامی شهرستان رشت نیز در این جلسه ایجاد یک الگو هماهنگ برای سرای محلات را مورد تاکید قرار داد و افزود: اجرای کار سلیقه ای مجریان طرح را خسته می کند و هم توقعات را افزایش می دهد و باید دستورالعمل مشخص تهیه شود.

وی تدوین نحوه نظارت و حمایت از فعالیتهای سرای محلات را لازم عنوان کرد و ابراز داشت: می توان امور فرهنگی در این سراها را به پیمانکاران لایق فرهنگی سپرد.

حسین داداشی مشاور کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی رشت نیز در این جلسه ایجاد گروه پژوهشی برای علت یابی عدم مشارکت مردم در سراهای محلات را مورد تاکید قرار داد و گفت: این سراها باید به مرکز تربیت و رشد استعدادهای جوانان و نیز نقطه امیدی برای جوانان محلات تبدیل شوند.

علیرضا قانع مدیر عامل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت اظهار داشت: سرای محلات زمانی که استارت خورد برنامه های مدونی در حوزه چگونگی راه اندازی ، برنامه های فرهنگی ورزشی تدوین شد .

وی افزود: سرای محلات یک مقدمه ای داشت که مبحث شورای اجتماعی بود که مورد موافقت شورا قرار نرگفت و شورایاری مطرح شد که هنوز اجرایی نشده است .

قانع تاکید کرد: سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت این آمادگی را دارد ضمن سیاست گذاری هایی که در شورا درباره سرای محلات  انجام می شود در حوزه نظارتی و اجرای نیز آمادگی لازم را دارد.

علوی :استارت کار شورایاری ها در سرای محلات زده شود

امیر حسین علوی نیز در این جلسه افزود: دغدغه های شورا در خصوص سرای محلات مشخص است و ما نیز طرح شورا یاری را در شورا  را براساس همین دغدغه ها مصوب کردیم .

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی رشت از عدم اجرای مصوبه شورا یاری در سرای محلات انتقاد کرد و گفت: برخی از نگرانی ها انجام فعالیتهای سیاسی و انتخاباتی در سرای محلات است با نظام مدیریتی مدون نظارت ویژه باید بر سرای محلات اعمال شود.

علوی تاکید کرد: همه پیش بینی ها در سرای محلات برای مشارکت مردم در نظر گرفته شده است اگر این شورا نتواند شورا یاری را به راه بیندازد آنهایی که می خواهند منفعت خود را می برند و بعد ممکن است سرای محلات به تعطیلی کشیده شود مدیران مناطق نیز برای انجام این امر باید به ما کمک کنند.

عاطفی: تدوین رویکرد جدید در سرای محلات مناطق ۲ رشت

مرتضی عاطفی شهردار منطقه ۲ رشت نیز در ادامه این جلسه توانمند سازی ، مشارکت اجتماعی و فعالیتهای سلامت محور را از جمله فعالیتهای سرای محلات عنوان کرد و اظهارداشت: در بحث جلب مشارکت مردم در مدیریت شهری ما دیدارهای مردمی را در روزهای سه شنبه در سرای محلات داریم و مدیران مناطق نیز در این روز حضور دارند.

عاطفی به  در دست بررسی بودن برنامه های سرای محلات مناطق ۲ اشاره کرد و تصریح کرد: این امر برای ایجاد رویگرد جدید برای انجام فعالیتها صورت می گیرد و نتایج این بررسی ها تا دو هفته آینده تقدیم شورا می شود.

قانع مدیر عامل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت در ادامه افزود: برنامه های سرای محلات باید همگون تدوین شود اگر هر منطقه ای برنامه ای جدا بنویسد کار ها طبق یک سال اخیر پیش می رود ،۱۷ ارگان داخلی در شهرداری رشت کار موزای فرهنگی انجام می دهند باید از موازی کاری جلوگیری شود و ما در حال تدوین برنامه جامع فرهنگی هستیم.

در ادامه این جلسه برنامه ریزی برای ستاد اربعین بررسی شد.

قانع مدیر عامل سازمان فرهنکی ورزشی شهرداری شرت با اشاره به تشکیل منسجم ستاد اربعین در استان خاطرنشان کرد: چها کمیته در استان تشکیل شد که یک کمیته به طور متمرکز در تهران است و سه کمبته فرهنگی ، اعزم، امنیت و اسکان در استان تشکیل شد

وی با اشاره به تدوین برنامه های جامع در این بخش گفت: شهرستان رشت اسکان ۵ هزار زائر را متعهد شده است و باید کمک از سوی دستگاههای ذیربط انجام شود.

قانع با اشاره به اجرای برنامه های فرهنگی مذهبی در کربلای معلی افزود: و در مبحث خدمات شهری در سامرا در حد امکانات خود ورود کرده ایم.

وی افزود: از ترمینال تا حرم و پارکینگهای اطراف در سامرا در حوزه خدمات شهری مسئولیت بر عهده رشت است و برای این امر ۵۰ نیروی خدماتی در سه شیفت پیش بینی شده است .

قانع افزود: در بحث نیروی انسانی افراد با تجربه که تجربه حضور در اربعین را داشته اند اعزام می شوند و در کل ۱۰۰ نفر از هنرمندان و مبلغان و نیروهای خدماتی برای اربعین اعزام می شوند.

قانع :اجرای برنامه های فرهنگی در کربلا با محوریت امت واحده

مدیر عامل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت گفت: در حوزه فرهنگی تولید و توزیع محصولات فرهنگی با محوریت امت واحده در کربلا دنبال می شود.

وی تشکیل بانک اطلاعاتی از تمامی زائران گیلاتی را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد:توسط پیامک با زائران در ارتباط هستیم و یکسری کیسه های زباله بین زائران توزیع می شود و مشارکت زائران را در جمع آوری زباله ها داریم.

قانع از برپایی نمایشگاه ضریح مهربانی در مسیر کربلا خبر داد و گفت: این نمایشگاه در سه بخش حرم امام رضا، حرم مطهر فاطمه اخری و پیاده روی سال گذشته اربعین است.

وی از ایجاد غرفه هایی در این نمایشگاه برای عکس یادگاری از صحنه های وحدت امت اسلامی خبرداد و خاطرنشان کرد: بحث شارژ موبایل و اینترنت و غرفه های تبلیغی و ترویجی هم پیش بینی شده است.

در این جلسه امیر حسین علوی به عنوان ناظر شورا در ستاد اربعین انتخاب شد.