مشروح جلسه 164 کمیسیون بودجه شورای رشت؛

اخطارهای علوی به ثابت قدم

حرف تازه : صبح دیروز یکصد و شصت و چهارمین جلسه کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت در ساختمان تاریخی شورا برگزار شد. به گزارش حرف تازه، در این جلسه حمایت مالی از رضا قوامی پور مخترع جوان رشتی جهت شرکت در کنفرانس نانوتکنولوژی امریکا، لغو شیوه نامه تقسیط بدهی به شهرداری رشت […]

حرف تازه : صبح دیروز یکصد و شصت و چهارمین جلسه کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت در ساختمان تاریخی شورا برگزار شد.

به گزارش حرف تازه، در این جلسه حمایت مالی از رضا قوامی پور مخترع جوان رشتی جهت شرکت در کنفرانس نانوتکنولوژی امریکا، لغو شیوه نامه تقسیط بدهی به شهرداری رشت و تعیین تکلیف و انتصاب مدیر مالی شهرداری رشت در دستورکار قرار گرفت.

حمایت مالی از رضا قوامی پور مخترع جوان رشتی جهت شرکت در کنفرانس نانوتکنولوژی امریکا

قوامی پور که دانشجوی ترم آخر الکترونیک است پیش از این در مرکز تحقیقات مکاترونیک دانشگاه آزاد قزوین فعالیت های زیادی داشته است. وی در مسابقات آزاد ایران در بخش ربات انسان نما مدال نقره به دست آورد و در مسابقات ربات خانگی نیز در مسابقات کشوری به مدال نقره دست یافت. قوامی پور همچنین در مسابقات اختراعات سوئیس، به دلیل ساخت هواپیمای بدون سرنشین با استفاده از سلول های خورشیدی که با افزایش بازدهی تا ۵۰ درصد ارائه شد؛ اخیرا موفق به کسب مدال نقره و دیپلم افتخار شده است. قرار است رضا قوامی پور با حضور در کنفرانس امریکا ضمن سخنرانی، به معرفی اختراعات خود بپردازد. پرینتر دیواری و چادر های مسافرتی کنترلی از جمله اختراعات رضا قوامی پور است.

با موافقت کمیسیون بودجه در خصوص حمایت از این جوان مخترع رشتی، مبلغ ۳۶ میلیون تومان از کد ۲۰۵۰۸ ردیف پژوهش به این موضوع اختصاص می یابد.

در ادامه لغو شیوه نامه تقسیط بدهی بررسی شد

ثابت قدم : قراردادی با بانک شهر منعقد نشده است اما ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام آمادگی کرده اند

سید محمدعلی ثابت قدم با اشاره به تجربیات سایر شهرها در این زمینه، بروکراسی ادارای طولانی در این زمینه را یکی از عوامل مشکل ساز در وصول مطالبات دانست. 

شهردار رشت با اعلام اینکه پروژه های سرمایه گذاری سال آینده عمدتا قطار شهری و بازگشایی مسیرها است افزود: حسب مطالعات دانشگاه شریف که بودجه امسال هم بر اساس آن ارائه می شود؛ با توجه به درصد وجوهات نقدی و غیر نقدی مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان توسط بانک شهر برای مودیان و پیمانکاران در نظر گرفته شده است.

وی سهامداری در بانک شهر را از عواملی دانست که می تواند کمک بسزایی به شهرداری نماید.

ثابت قدم با بیان اینکه حتی تصمیمات درست هم باید در زمان مناسب و به موقع اتخاذ شود تصریح کرد: هزینه های جاری و پروژه ها را دیده ایم و جریان مالی تا سال ۹۸ را می دانیم. برنامه عملیاتی هم تنظیم و به روز شده است که یک برش از آن سال همین سال ۹۵ بود. می دانیم اگر وام بگیریم چه دستاوردی خواهیم داشت و طبیعتا اگر به موقع نباشد همه کارها به تعویق خواهد افتاد و آسیب هایی خواهد داشت.

وی اظهار داشت: مبلغ بدهی و بازپرداخت در سال های مختلف مشخص است و طبق برنامه املاک و دارایی ها را هم پیش بینی کرده ایم.

شهردار رشت در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص افرادی که بدهی های جزیی دارند گفت: این بدهی ها، تاثیر چندانی بر برنامه های کلان شهرداری ندارند.

ثابت قدم افزود: قراردادی با بانک شهر منعقد نشده است اما اعلام آمادگی کرده اند.

وی با اشاره به نگرانی های اعضای شورا گفت: تعجیلی در لغو شیوه نامه تقسیط بدهی نداریم. در حال پیگیری کارهای تفاهم نامه و اصالت گرفتن وام هستیم.

حجت جذب: تقسیط بدهی را به طور کامل حذف نکنیم

حجت جذب عضو کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به مشکلات گرفتن وام از جمله ضامن ، گفت: پیشنهاد من این است سقفی در نظر بگیریم و رقم های کمتر از آن امکان تقسیط بدهی وجود داشته باشد.

رجبی ویسرودی: نمی توانیم همه افراد را به بانک ها ارجاع دهیم

مجید رجبی ویسرودی هم با بیان اینکه سابقه اقتصادی زیادی در بانک ها دارم گفت: با توجه به بروکراسی اداری بانک ها که از شهرداری هم بیشتر است؛ اگر می توانید برای من در زمان کوتاه ۵ میلیون تومان وام بگیرید. من فکر می کنم باید شیوه نامه تقسیط بدهی هم وجود داشته باشد.  

عضو شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به مشکلات افراد در روند کاری بانک ها از جمله ضامن و سفته و موارد اینچنینی افزود: با این شرایط هم، شهرداری به راحتی به مطالبات خود نمی رسد.

وی تصریح کرد: شاید سیاست کاری بانک ها در سالهای آینده متفاوت باشد و به شکل محدودتری وام بدهند. نمی توانیم همه افراد را به بانک ارجاع دهیم. همچنین بانک ها از ۱۵ بهمن تا ۱۵ اردیبهشت معمولا به متقاضیان وامی ارائه نمی دهند. یعنی عملا در این سه ماه شهرداری نمی تواند پولی از این موضوع دریافت کند. 

رجبی در پایان گفت: پیشنهاد من این است هر دوراه باشد.

سید امیرحسین علوی : مستندات شهردار برای ۳۰۰ میلیارد تومان آمادگی بانک شهر چیست؟! / قراردادی منعقد شده است؟!

سید امیر حسین علوی گفت: حسب نامه مکتوب، یک ماه است منتظریم شهردار بدهکاران دانه درشت را به شورا معرفی کند اما هنوز به دست ما نرسیده است.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورا افزود: همچنین درخواست کرده بودیم لیست بدهی ها هم به شورا ارائه شود که جوابی نگرفته ایم.

وی در خصوص لغو شیوه نامه تقسیط بدهی گفت: در برخی موارد بعضا مدیران در مورد تهاتر یا تقسیط مماشات می کنند. 

علوی خاطر نشان کرد: از آمادگی بانک شهر اطلاعات کاملی نداریم. آیا در صورت لغو شیوه نامه از فردای آن روز این موضوع در بانک شهر قابل انجام است؟!

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت افزود: مستندات شهردار برای ۳۰۰ میلیارد تومان آمادگی بانک شهر چیست؟! قراردادی منعقد شده است؟!

وی در پایان این بخش از صحبت های خود، به دلیل نبود مستندات کافی پیرامون موافقت با بانک شهر، این موضوع را به زمان تصویب بودجه و ارائه مستندات موکول کرد.

تعیین تکلیف و انتصاب مدیر مالی شهرداری رشت

اخطار رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر رشت به شهردار به دلیل تغییرات پی در پی در حوزه مالی

سید امیرحسین علوی در این خصوص اظهار داشت: حوزه مالی در همه شهرداری ها و سازمانها حوزه حساسی است. دغدغه هایی در خصوص تغییرات پی در پی و مستمر در این حوزه در یکسال گذشته وجود دارد. این تغییرات در جریان کارهای شهرداری و مردم خلل ایجاد کرده است ضمن اینکه نگرانی هایی را به همراه دارد. حالا هم بعد از چند روز بلاتکلیفی برای آقای حق بین، ابلاغ سرپرست مدیریت مالی بوده است. در خصوص این تغییرات پی در پی به شما اخطار می دهم.

ثابت قدم : حوزه برنامه ریزی باید منضبط تر از مالی باشد و حوزه مالی باید شفاف تر از برنامه ریزی باشد 

سید محمد علی ثابت قدم با اشاره به اینکه مدیر مالی باید به تصویب شورا برسد گفت: موضوع سرپرستی به دلیل سیر استصوابی مراجع نظارتی بود که باید انجام می شد و استعلام تایید شده است.

شهردار رشت دلیل تغییر مدیر مالی را درخواست بازنشستگی به واسطه موضوعات شخصی از سوی خانم خرمدل دانست و ادعاکرد که مستندات آن موجود است.

حجت جذب: ضمن آرزوی موفقیت برای آقای حق بین، برای من این سوال پیش آمده است که دلیل اینکه چندی پیش آقای حق بین از مدیریت برنامه و بودجه برداشته شد چه بود ؟ دلیل انتصاب مجدد در مدیریت مالی چه بود ؟ ! 

ثابت قدم در پاسخ گفت: حوزه برنامه ریزی باید منضبط تر از مالی باشد و حوزه مالی باید شفاف تر از برنامه ریزی باشد. در آن زمان به دنبال انضباط عینی تری بودیم. 

چند تذکر علوی به ثابت قدم

سید امیر حسین علوی با بیان اینکه برای اظهار نظر شورا در خصوص مدیر مالی باید استعلامی صورت بگیرد در ادامه به چند نکته اشاره کرد.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه شورای اسلامی شهر رشت گفت: درمورد فروش اموال در پروژه های سرمایه گذاری ، اخذ مجوز شورا ضروری است حتی اگر در بودجه کلیات آن دیده شده باشد. در مورد پروژه زیتون نمی خواهم بگویم خطای مالی رخ داده است اما مجوزی از شورا نگرفته اید.

وی ادامه داد: پیمانکاران برخی برای دریافت وام به بانک شهر معرفی می شوند این هم نیاز به کسب اجازه از شورا دارد. مخصوصا زمانیکه شورا بخواهد وثیقه ای بگذارد.

سید امیر حسین علوی به عنوان تذکری دیگر گفت : برخی مناقصات برگزار شده است و عدد براورد شده و فراخوان و قرارداد منعقد شده بیش از اعتبار پیش بینی شده در بودجه ۹۵ بوده و مجوزی از شورا گرفته نشده است. گزارشی به شورا ارسال شود تا جواب مناسبی بگیریم.

وی به گزارش تفریغ اولیه بودجه ۹۲ و ۹۳ اشاره کرد و گفت: به معاون و مدیر مالی وقت اعلام شد که اگر مستنداتی در ارتباط با پیش گزارش دارند در اسرع وقت ارائه کنند اما هنوز مستنداتی ارائه نشده است و حسابرس فعلا در انتظار این مستندات است.

علوی با تاکید بر اینکه طبق قانون فروش دارایی های شهرداری نیاز به اخذ مجوز جداگانه از شورا دارد خاطر نشان کرد: باید عدد کارشناسی تعیین شود. چارچوب و وضعیت قرارداد بررسی شود و شهرداری موظف به اخذ مجوز از شورا است. شورا می خواهد بداند چه اتفاقی رخ می دهد و در جریان ریز این اتفاقات باشد که خدای نکرده مشکلی در این خصوص پیش نیاید. جزییات در فروش دارایی های شهرداری اهمیت دارد.

ثابت قدم : عدد تفاهم نامه پروژه زیتون ۱۶-۱۷ میلیارد تومان است

ثابت قدم در پاسخ به این موارد گفت: آنچه می دانیم این است که در بودجه دیده شده است و می توانیم ادامه روند آن را انجام دهیم. عدد تفاهم نامه پروژه زیتون ۱۶-۱۷ میلیارد تومان است.

سید امیرحسین علوی، حجت جذب، محمدحسین واثق کارگرنیا، مجید رجبی ویسرودی و مظفر نیکومنش نودهی از اعضای حاضر در جلسه بودند. در این جلسه همچنین سید محمدعلی ثابت قدم شهردار رشت، گل احضار معاون برنامه ریزی و نیروی انسانی و خدابخشی مدیر برنامه و بودجه شهرداری رشت نیز حضور داشتند.