احداث پروژه بزرگ موج شکن بندرانزلی با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان/ افتتاح پیاده راه موج شکن بندرانزلی در ابتدای سال ۹۹
حرف تازه – بهنیا ثابت رفتار: حسن خسته بند در خصوص احداث موج شکن جدید بندرانزلی در گفتگو با حرف تازه اظهارداشت: این پروژه در اواخر دولت آقای احمدی نژاد آغاز شد. در ابتدای راه دکتر بهبهانی اعتقاد داشتند که اجرای این پروژه ضرورت ندارد و از لحاظ اقتصادی برای مردم مشکل ساز است به همین دلیل دستور توقف پروژه را دادند. بلافاصله پس از این اتفاق به موضوع ورود کردم و کار ادامه پیدا کرد.
نماینده مردم بندرانزلی در گفتگو با پایگاه خبری حرف تازه، با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به بندر انزلی خاطر نشان کرد: در کنار تمام دستاوردهای این سفر، دو اتفاق بزرگ در آن زمان رقم خورد. یک مورد مربوط به دستور حضرت آقا در خصوص پل غازیان بندر انزلی بود که به طور کلی گره ترافیکی شهر باز شد و شرایط جذب توریست و سرمایه گذاری فراهم شد. مساله دوم هم مربوط به جابجایی نیروی دریایی از مکان قبلی بود. این اتفاق که با دستور رهبر انقلاب صورت گرفت سبب دو برابر شدن وسعت بندر شد.
حسن خسته بند تصریح کرد: پس از این اتفاقات سرمایه گذاری در بندرانزلی سرعت بیشتری گرفت تا جایی که حدود ۵ هکتار از دریا، زمین استحصال شد و سوله های مختلف احداث شدند. همچنین اسکله ها از ۱۱ پست به ۲۲ پست افزایش یافتند.
نماینده ادواری مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به احداث ۲ پست اسکله نفتی بیان داشت: در آینده نزدیک نفتکش ها به این اسکله خواهند رفت.
خسته بند در ادامه برخی محاسن احداث موج شکن جدید بندرانزلی را بر شمرد و گفت: با احداث این موج شکن حدود ۸۰ هکتار حوضچه آبهای آرام ایجاد شد. پیش از این با کوچکترین شرایط جوی نامساعد، امکان پهلوگرفتن کشتی ها وجود نداشت اما امروز این امکان فراهم شده است و تنها در شرایط جوی بسیار نامساعد و طوفانی این امکان فراهم نیست.
خسته بند: احداث این موج شکن آسیبی به تالاب انزلی نمی زند
نماینده مردم بندرانزلی افزود: سخنانی که در خصوص نقش موج شکن ها در خشک شدن تالاب انزلی مطرح می شود یک فرافکنی بیش نیست و این صحبتها برای فرار از مسئولیت ها از سوی برخی دستگاه ها بیان می شود. احداث این موج شکن هیچ آسیبی به تالاب انزلی نمی زند.
احداث پروژه بزرگ موج شکن بندرانزلی با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان
حسن خسته بند طول موج شکن غربی را ۱۷۰۰ متر و موج شکن شرقی را ۱۵۰۰ متر اعلام کرد و گفت: این پروژه با بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اجرایی شد و اگر اکنون قرار بر اجرای این پروژه بود با شرایط اقتصادی و نرخ ارز امروز شاید با ۲ هزار میلیارد تومان هم امکان اجرای آن وجود نداشت.
وی خاطر نشان کرد: به جز دو موج شکن شرقی و غربی، انبارهای گندم، سوله های غلات، مخازن روغن و نفت و … توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است. تعدادی اسکله ساخته شده و تعدادی از اسکله ها در دست اجراست. اگر این موارد را نیز در نظر بگیریم هزینه چنین پروژه ای امروز به مراتب بیش از این مبالغ می شد.
نماینده مردم بندرانزلی با اشاره به پروژه پیاده راه موج شکن غربی، بیان داشت: معمولا چنین پروژه هایی را شهرداری ها بر عهده می گیرند که آن هم با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی شهرداری ها که در پرداخت حقوقها نیز گاهی با مشکل مواجه می شوند امکانپذیر نبود. به هر شکل این پروژه را از طریق سازمان بنادر و دریانوردی با اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان پیش بردیم.
حسن خسته بند در توضیح پروژه پیاده راه موج شکن بندرانزلی افزود: زیرساخت های آب، برق، گاز، فاضلاب، شبکه های مخابراتی، فیبر نوری و … در طول ۱۷۰۰ متر دیده شده است. پس از آن بتن ریزی انجام شده و در حال حاضر در مرحله موزاییک کاری قرار دارد.
وی همچنین به سکوهای تعبیه شده روی موج شکن اشاره کرد و گفت: این سکوها در ارتفاعی بالاتر در نظر گرفته شده تا بازدید کنندگان و گردشگران از این پیاده راه، بتوانند از مناظر به نحو مطلوب بهره ببرند.
افتتاح پیاده راه موج شکن بندرانزلی در ابتدای سال ۹۹
خسته بند در تشریح هدف از احداث پروژه پیاده راه موج شکن بندرانزلی اظهار داشت: هدف از اجرای این پروژه بالا بردن ماندگاری گردشگر در بندرانزلی است. افزایش تنها یک روز ماندگاری گردشگر در بندرانزلی، در طول سال آورده و رسوب مالی قابل توجهی را به همراه خواهد داشت که می تواند در رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال موثر باشد.
این نماینده که سابقه ۴ دوره حضور در مجلس را در کارنامه دارد در ادامه گفت: این پروژه پس از پایان، از یک سو به پارک پاسداران و از سوی دیگر به بلوار متصل خواهد شد و فضای منحصر به فردی را ایجاد خواهد کرد که شاید مشابه آن تنها در زوریخ باشد و حتی بتوان ادعا کرد که این پروژه در بندرانزلی جذابیت بیشتری نسبت به مورد مشابه خود در زوریخ دارد.
حسن خسته بند با تقدیر از زحمات سازمان بنادر و دریانوردی به ویژه مدیریت تهران، بیان داشت: مدیریت جدید سازمان بنادر در این بخش همراه شدند و کمک شایان توجهی کردند و در اوایل سال آینده این پروژه به بهره برداری خواهد رسید.
راه اندازی هتل و رستوران شیشه ای گردان در حاشیه پیاده راه موج شکن در آینده ای نزدیک
وی افزود: برنامه احداث یک رستوران شیشه ای گردان در انتهای موج شکن از دیگر برنامه های پیش رو در این پروژه است که با همکاری بخش خصوصی اجرایی خواهد شد. احداث یک هتل و تعدادی فروشگاه نیز در برنامه قرار دارد. دو کافی شاپ نیز در طول مسیر احداث خواهد شد که همگی با مشارکت بخش خصوصی است.
نماینده مردم بندرانزلی تاکید کرد: از آنجا که این پروژه در محدوده منطقه آزاد انزلی قرار دارد فرد سرمایه گذار از معافیت های مالیاتی ۲۰ ساله برخوردار خواهد شد و تابع قوانین منطقه آزاد خواهد بود.
حسن خسته بند در ادامه به امکان برگزاری انواع ورزش های آبی در حوضچه پشت موج شکن پرداخت و گفت: با احداث این موج شکن امکان میزبانی و برگزاری مسابقات قایقرانی، شنا، جت اسکی و سایر ورزش های آبی در این حوضچه نیز وجود دارد.
نماینده ادواری مردم بندرانزلی افزود: در آینده اقدامات دیگری در تکمیل این پروژه قابل اجراست. به عنوان مثال تله کابین یا قطار برقی می تواند جذابیت ویژه ای به این پروژه بدهد و گردشگران بتوانند با تله کابین به رستوران انتهای موج شکن دسترسی داشته باشند.
احتمال راه اندازی تاکسی دریایی مسیر پیربازار به بندرانزلی
حسن خسته بند همچنین از احتمال راه اندازی تاکسی دریایی با استفاده از قایق های موتوری برای مسیر پیربازار به انزلی خبرداد و گفت: پروژه موج شکن جدید بندرانزلی پروژه مهمی برای این شهر است چرا که در جذب گردشگر و اقتصاد بندرانزلی موثر خواهد بود و می تواند به پروژه ای منحصر به فرد در کشور تبدیل شود.
ارسال دیدگاه