در جلسه مشترک کمیسیون های عمران، ترافیک و بودجه شورای شهر رشت مورد موافقت قرار گرفت؛

احداث پارکینگ در خیابان نواب رشت | تشکیل کمیسیون معماری و شهرسازی

جلسه مشترک کمیسیون های ترافیک، عمران و بودجه شورای اسلامی شهر رشت ظهر چهارشنبه در ساختمان شورا برگزار شد و طی آن تملک زمین و احداث پارکینگ در خیابان نواب رشت، تشکیل کمیسیون معماری و شهرسازی، ادغام کمیسیون های عمران و ترافیک و تشکیل مرکز پژوهش های شورا مورد موافقت اعضا قرار گرفت.

به گزارش اختصاصی حرف تازه ، جلسه مشترک کمیسیون های ترافیک، عمران و بودجه شورای اسلامی شهر رشت ظهر چهارشنبه در ساختمان شورا برگزار شد و طی آن تملک زمین و احداث پارکینگ در خیابان نواب رشت، تشکیل کمیسیون معماری و شهرسازی، ادغام کمیسیون های عمران و ترافیک و تشکیل مرکز پژوهش های شورا مورد موافقت اعضا قرار گرفت.

موافقت کمیسیون های عمران، ترافیک و بودجه با تشکیل مرکز پژوهش های شورا

هادی رمضانی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت در ارتباط با مرکز پژوهش های شورا، گفت: این مجموعه با اداره مطالعات و پژوهش شهرداری رشت تعارضی ندارد. در گذشته شورا مرکز پژوهش وجود داشت و فعالیت خوبی داشت اما در گذشته آن را تعطیل کرده اند. اما اکنون اجباری است شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر مرکز پژوهش داشته باشند. ریاست شورا موضوع را به کمیسیون های مربوطه ارجاع دادند تا بررسی و در نهایت تصویب شود. در کمیسیون توسعه پایدار بررسی شد و مورد موافقت کمیسیون قرار گرفت. بر اساس قوانین بالادستی مرکز پژوهش ها باید در شورا شکل بگیرد.

محمدحسین واثق کارگرنیا رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز در این خصوص تصریح کرد: همه شوراهای شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر باید دارای مرکز پژوهش باشند. شوراها دو موضوع را مورد رسیدگی قرار می دهند. یک موضوع لوایح ارسال شده از سوی شهرداری است و در کنار آن طرح نیز وجود دارد. طرح از سوی شورا ارائه می شود و باید مبنای علمی داشته باشد. مرکز پژوهش ها موظف است هرجا نیاز می بیند طرحی را به شورا ارسال کند تا شورا مصوب و به شهرداری ابلاغ کند.

مسعود عباس نژاد رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت نیز خاطر نشان کرد: لایحه ای از شهرداری آمده است که پرچالش است. رای عضو در مسائل مختلف می تواند آینده شهر را تحت تاثیر قرار دهد و ضرورت مرکز پژوهش های شورا در این مورد است. در بسیاری از موارد موضعات مطرح شده با تخصص عضو متفاوت است. این مرکز مزایا و معایت لوایح را به اعضا منتقل می کند. با وجود مرکز پژوهش ها می توانیم آسیب شناسی کنیم و این مرکز در راستای وظیفه نظارتی به شورا کمک کند و می تواند منشا خیر و برکات برای شهرمان باشد.

مهیار سماکچی رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای شهر رشت نیز با اشاره به ضرورت مرکز پژوهش ها ضمن موافقت با راه اندازی مجدد این مرکز در شورای شهر گفت: وجود این مرکز کمک می کند در زمینه ای که آگاهی کمی داریم مطلع باشیم و اعضای شورا بتوانند با مشاوره مرکز پژوهش ها نظرات تخصصی تری ارائه دهند.

با نظر اعضا، راه اندازی مرکز پژوهش های شورا مورد موافقت سه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک، عمران و توسعه شهری و برنامه، بودجه و حقوقی شورا قرار گرفت.

احداث پارکینگ در خیابان نواب رشت با موافقت سه کمیسیون عمران، ترافیک و بودجه شورا

قدردان مدیر املاک شهرداری رشت با اشاره به تعرفه سه ملک برای احداث پارکینگ گفت: یکی از این املاک در خیابان نواب بود بر اساس اولویت هایی که به مجموعه اعلام شده بود انتخاب شد. پیش از این پلاکی بود که از ۱۰ قطعه آن، ۶ قطعه را شهرداری تملک کرده بود. ۴ قطعه باقی مانده بود که باعث شده بود شهرداری نتواند از این زمین بهره برداری کند.

مدیر املاک شهرداری رشت با اعلام اینکه این ۴ قطعه در مجموع ۱۱۲۰ مترمربع هستند تصریح کرد: بخشی از آنها در کاربری تجاری است بخشی فضای سبز و بخشی حریم است. میانگین قیمت آن متری ۴۳ میلیون تومان است. می توانیم بهره برداری تجاری نیز از بخشی از زمین ها داشته باشیم.

مسعود عباس نژاد رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا با اشاره به ضرورت احداث پارکینگ در نقاط اولویت دار شهررشت خاطر نشان کرد: در مجموعه مدیریت شهری منابع نامحدود نداریم و باید با بودجه محدود در چنین نقاطی که اولویت دارد نسبت به این موضوع اقدام کنیم.

علیرضا عزیزی مدیر ترافیک شهرداری رشت، نیز تصریح کرد: پیرو جلسات و تاکیدات مکرر کمیسیون حمل و نقل در خصوص حل معضل پارکینگ از ابتدای مهر ماه سال گذشته مشاوری اخذ کردیم که میزان فضای موجود پارکینگ، کمبود پارکنیگ و تقاضای پارکینگ را بر اساس نقاط جاذب و تولید سفر محاسبه کند. خروجی لیستی بود که در برخی نقاط نقاط قرمز با کسری پارکینگ شدید مواجه هستیم. بلوار احسانبخش، نواب، شریعتی، بلوار نماز، خیابان لاکانی تا محدوده سبزه میدان ۵ اولویت اصلی است. در سایر نقاط شهر نیز کمبود پارکنیگ داریم اما در این نقاط اولویت داریم.

وی افزود: بازدیدهای مشترکی با پلیس راهور و مدیران مناطق و املاک شهرداری و شورا و سایر مدیران مربوطه انجام شد. یکی از نقاطی که تاکید فراوانی بر آن وجود داشت محدوده نواب به ویژه در روزهای شنبه و چهارشنبه بود. به همین خاطر اولویت اول را نواب گذاشتیم. اگر شورا موافقت کند بخشی از مشکلات آن محدوده با احداث پارکینگ رفع خواهد شد. به موازات آن پیگیری ها، با سرمایه گذاران نیز صحبت شده تا به صورت مشارکتی در ساخت پارکینگ همکاری کنند.

علیرضا عزیزی در ادامه با بیان اینکه یکی دیگر از مسائل تاثیرگذار در ترافیک خیابان نواب موضوع ایستگاه هشتپر است خاطر نشان کرد: البته اکنون به ایستگاه چالوس و تنکابن و رودسر نیز تبدیل شده است. موضوع خیلی مربوط به شهرداری نمی شود. شهرداری اهرم فشاری برای جابجایی ایستگاه ندارد. اما جنب میدان نبوت به سمت پیربازار زمینی شناسایی کردیم که شهرداری بتواند فضایی برای انتقال ایستگاه ایجاد کند و شورای ترافیک راهداری را در این زمینه مجاب کند.

هادی رمضانی نایب رئیس کمیسیون بودجه و رئیس کمیسیون توسعه پایدار شهری در خصوص ایستگاه هشتپر گفت: مردم از وضعیت آنجا ناراحتند و باید تکلیفش روشن شود و جای دیگری را مشخص کنیم. همان مجموعه بار ترافیکی زیادی دارد.

بحث تملک زمین و احداث پارکینگ در خیابان نواب رشت مورد موافقت سه کمیسیون قرار گرفت.

تشکیل کمیسیون شهرسازی و معماری | ادغام کمیسیون های حمل و نقل و عمران

هادی رمضانی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه چیدمان فعلی کمیسیون های شورا به نحوی است که برخی موضوعات در جلسات تکرار می شوند و برخی موضوعات بررسی نمی شوند تصریح کرد: شهرداری معاونت شهرسازی و معاونت حمل و نقل دارد و با وجود همزمان دو کمیسیون عمران و توسعه شهری و همچنین حمل و نقل و ترافیک، موضوعات عمرانی و ترافیکی تکرار می شوند و به مباحث شهرسازی که اهمیت ویژه ای دارند پرداخته نمی شود. بهتر است کمیسیون های شورا نیز بر این اساس باشد تا خروجی مناسبی در کار حاصل شود.

مسعود عباس نژاد رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت نیز اظهار داشت: در شرایط فعلی برخی طرح ها رها شده است و مشکلات اساسی وجود دارد. قرار بود مشاوری که مباحث معماری و شهرسازی را پیگیری می کرد سرمایه گذار بیاورد. یک سال گذشته جلسات کمیسیون عمران موضوعات عمرانی را دنبال کرده و حتی یک جلسه به شهرسازی اختصاص داده نشده است. ما شهرسازی را رها کردیم. در حوزه عمران و حمل و نقل نیز بسیاری از شهرهای بزرگ این دو کمیسیون را به طور مشترک دارند. اکنون مهم ترین رکن مدیریت شهری که شهرسازی است را در شورا نداریم. کمیسیون معماری و شهرسازی در شهرهای بزرگ یک کمیسیون مستقل است و خلا آن در رشت احساس می شود. ادغام دو کمیسیون ترافیک و عمران نیز ضرورت دارد. به عنوان مثال در بحث آسفالت باید یک بار در کمیسیون حمل و نقل مدیران مربوطه را دعوت کنیم و دو روز بعد در کمیسیون عمران مجدد همین مدیران دعوت می شوند و موضوعات تکراری بررسی می شود. مشابه همین موضوع در کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی وجود دارد. به طور اختصاصی در زمینه بودجه فعالیت می شود اما در زمینه حقوقی جلسه ای برگزار نمی شود.

اعضای سه کمیسیون با ادغام دو کمیسیون عمران و ترافیک و تشکیل کمیسیون معماری و شهرسازی موافقت کردند.