کوچکی نژاد:

طرح آزمایشی «تعالی مدیریت مدرسه» نتیجه‌بخش نبود

حرف تازه : نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس معتقد است سند تحول نظام آموزشی فرصتی طلایی برای وزارتخانه در بخش‌های آموزشی، پرورشی، فضای آموزشی و غیره است که اجرای آن، تمدنی اسلامی و ایرانی را شکل می‌دهد. جبار کوچکی نژاد با بیان اینکه سند تحول نظام آموزش مورد توافق همه نخبگان، اندیشمندان و سران نظام است، […]

حرف تازه : نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس معتقد است سند تحول نظام آموزشی فرصتی طلایی برای وزارتخانه در بخش‌های آموزشی، پرورشی، فضای آموزشی و غیره است که اجرای آن، تمدنی اسلامی و ایرانی را شکل می‌دهد.

جبار کوچکی نژاد با بیان اینکه سند تحول نظام آموزش مورد توافق همه نخبگان، اندیشمندان و سران نظام است، گفت: پیش از این سند تحول نظام آموزش تصویب به تأیید مقام معظم رهبری رسیده و به اعتقاد ما این سند، فرصت طلایی برای وزارت آموزش و پرورش در بخش های مختلف آموزشی، پرورشی و نیروی انسانی است؛ با این حال این وزارتخانه تا کنون نتوانسته است از این سند به خوبی استفاده کند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه به نقش مجلس برای اجرای سند تحول نظام آموزشی اشاره و بیان داشت: لازم است مجلس شورای اسلامی ریل‌گذاری درستی برای این سند داشته باشد و دولت را ملزم به حرکت روی آن کند لذا باید در زمان بررسی برنامه ششم توسعه کشور، نقش سند تحول نظام آموزشی به صورت پررنگ تر دیده شود.

وی افزود: از سوی دیگر باید قانون بودجه ۹۵ و احکام بودجه نیز به مسأله سند تحول نظام آموزشی بپردازد تا بتواند پیشبردی برای اهداف سند باشد چنانچه در حال حاضر این سند به صورت ناقص عملیاتی شده و صرفا بخش‌هایی مثل نظام رتبه بندی را شامل آن می‌دانند که البته آن هم به شکل صحیحی به سرانجام نرسید.

کوچکی نژاد در ادامه با تأکید بر اینکه سند تحول نظام آموزشی تمام حوزه‌های آموزش و پرورشی مثل محتوای کتب درسی، نوع فضای آموزشی، ویژگی معلم‌ها، نوع مدیریت مدارس و غیره را شامل می‌شود، گفت: در گذشته مدارسی را تحت عنوان مدارس «تعالی مدیریت مدرسه» برای اجرای آزمایشی سند تحول نظام آموزشی انتخاب کردند و اعتباری را به آن اختصاص دادند اما این اعتبار در جایی غیر از آن هزینه شد و نتیجه ای از این روند آزمایشی نیز نگرفتیم.

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش مجلس نهم ادامه داد: سند تحول نظام آموزش و پرورش نظام تعلیم و تربیت را در چشم‌انداز ۱۴۰۴ ترسیم کرده است و آماده سازی برای شکل گیری تمدن اسلامی بر اساس آموزش و پرورش صحیح خواهد بود.

وی در ادامه با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش باید سند تحول نظام آموزشی را اولین اولویت خود قرار دهد، عنوان کرد: خروجی مدارسی که بر اساس این سند شکل گرفته و اداره شده، دانش آموزانی است که به صورت صالح و با ویژگی‌های اخلاقی، علمی، اعتقادی و متخصص مبتنی بر تمدن اسلامی و ایرانی تربیت شده اند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: ضروری است دستگاه تعلیم و تربیت زیرساخت‌های لازم برای شکل گیری نظام آموزشی بر پایه سند تحول را آماده کند تا همزمان با آغاز اجرای برنامه ششم توسعه کشور بتواند دقیقا بر اساس اهداف این سند حرکت کند.

خانه ملت