ابر بدهکار بانک پارسیان کیست؟

حرف تازه – صورت های مالی سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ بانک پارسیان نشان می دهد که یک شخص به بانک پارسیان بدهی بسیار زیادی داشته است. بدهی این فرد به بانک ۱۷۰۰ میلیارد تومان بوده و بانک توانسته است از تملک کارخانه ای که در اختیار این شخص بوده است حدود ۴۳۰ […]

حرف تازه – صورت های مالی سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ بانک پارسیان نشان می دهد که یک شخص به بانک پارسیان بدهی بسیار زیادی داشته است. بدهی این فرد به بانک ۱۷۰۰ میلیارد تومان بوده و بانک توانسته است از تملک کارخانه ای که در اختیار این شخص بوده است حدود ۴۳۰ میلیارد تومان را برگرداند. این ابر بدهکار بانکی کیست؟

معوقات بانکی یکی از معضلات جدی نظام بانکی کشور می باشد. ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در مصاحبه بهمن ماه ۱۳۹۵ در پاسخ به این سوال که آیا بانک مرکزی اطلاعات دقیقی از میزان معوقات بانکی دارد یا خیر؟ این معوقات چقدر است؟ آیا معوقات بانکی روند صعودی داشته یا خیر؟ گفت: این روند رو به افزایش نبوده است به طوری که در سال ۹۲ حجم مطالبات معوق نسبت به کل تسهیلات ۱۵ درصد بود که حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان می‌شد ولی اکنون این نسبت و حجم مطالبات معوق به ۱۱ درصد رسیده که حدود ۱۰۵ هزار میلیارد تومان می باشد. نکته حائز اهمیت این قضیه این است که بخش عظیمی از ۱۰۵ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی در اختیار عده معدودی بدهکار بانکی می باشد.

هر چند که در کشور ما بانک ها بنا به دلایلی مایل به افشای نام این اَبَر بدهکاران نمی باشند ولی بعضاً اسناد مالی و اخبار رسانه ها می تواند نام بعضی از آن ها را فاش نماید.

به عنوان نمونه صورت های مالی سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ بانک پارسیان حکایت از بدهی سرسام آور یک شخص (حقیقی یا حقوقی آن درج نشده) به این بانک دارد. در بخش دارایی های به تملیک درآمده بانک پارسیان، کارخانه ای به تملیک درآمده است که ارزش کارشناسی شده آن ۴۳۰ میلیارد تومان می باشد. این کارخانه به جهت بدهی ۱۷۰۰ میلیارد تومانی یک شخص به این بانک به تملیک بانک درآمده است. بنابراین هنوز مبلغ ۱۳۰۰ میلیارد تومان دیگر باقی مانده است که باید دید بانک چگونه آن را نقد خواهد نمود.

ابر بدهکار بانک پارسیان کیست؟ 

پرسشی که مطرح می شود این است که این بدهی کلان متعلق به کیست؟

سایت صبحانه آنلاین پیرامون این بدهکار عنوان نمود این بدهکار از جمله افراد مشهور در حوزه بدهکاران بانکی می باشد و کارخانه تملک شده نیز با هدف تولید انواع لوله های اسپیرال جهت مصارف آب و گاز با ظرفیت سالیانه تولید ۱۲۰ هزار تن و پوشش داخلی و خارجی لوله های فوق الذکر، تولید انواع تیرآهن از سایز ۱۲۰ الی ۲۰۰ میلیمتر، انواع ناودانی از سایز ۱۰۰ الی ۲۰۰ میلیمتر ، انواع نبشی با ظرفیت سالیانه ۶۰۰ هزار تن میل گرد از سایز ۸ الی ۴۰ میلیمتر با ظرفیت سالیانه ۷۰۰ هزار تن در شهرستان مشهد تأسیس شده است.

کارخانه با این مشخصات در شهر مشهد، متعلق به گروه صنعتی صفا می باشد. مدیرعامل این شرکت  محمد رستمی صفا است. طبق اطلاعات موجود رستمی صفا در ۲۸ شهریور سال ۸۵ موفق شد ۲۸٫۸ درصد سهام بانک پارسیان را که در مالکیت ایران خودرو بود، به ارزش حدود ۲۹۳ میلیارد تومان بخرد. این معامله نام دومین معامله بزرگ آن زمان بورس ایران پس از معامله صدرا را به خود گرفت اما ۱۳ روز بعد یعنی ۱۰ مهر، بورس معامله یاد شده را به دلیل دیررسیدن ضمانتنامه لغو کرد. اما اصل ماجرای لغو این بود که این معامله بعد از انتقاد مستقیم رییس جمهور وقت از مدیرعامل بانک پارسیان در سفر استانی به نظرآباد کرج، بهم خورد و رستمی صفا به‎ عنوان مفسد اقتصادی معرفی شد. رستمی صفا که از بدهکاران بزرگ بانک پارسیان می باشد می خواست با اخذ وام از این بانک مبلغ ۲۹۳ میلیارد تومان از وجوه خود بانک را برای خرید بانک هزینه کند.

ابر بدهکار بانک پارسیان کیست؟