سبزکاران در بین برگزیدگان جشنواره تجربیات موفق سمن ها؛

ابتکار: کلید تحقق اهداف، مشارکت آحاد مردم است / رسانه ها فعالانه و شجاعانه به مسائل محیط زیستی ورود کرده اند

حرف تازه : روز گذشته همایشی تحت عنوان نخستین جشنواره تجربیات موفق تشکل های غیر دولتی فعال در حوزه های محیط زیست، گردشگری پایدار و انجمن های دانشجویی مرتبط با هدف تبادل دانش، با مشارکت سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، وزارت ورزش و جوانان، وزارت علوم تحقیقات و فناوری و […]

حرف تازه : روز گذشته همایشی تحت عنوان نخستین جشنواره تجربیات موفق تشکل های غیر دولتی فعال در حوزه های محیط زیست، گردشگری پایدار و انجمن های دانشجویی مرتبط با هدف تبادل دانش، با مشارکت سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، وزارت ورزش و جوانان، وزارت علوم تحقیقات و فناوری و با حضور معصومه ابتکار و محمد درویش برگزار شد.

به گزارش حرف تازه، در این مراسم معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران، طی سخنانی ضمن تقدیر از اقدامات محمد درویش، مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، به توجه ویژه دولت یازدهم به مسائل محیط زیستی اشاره کرد و گفت : همزمان با ابلاغ سیاست های کلی محیط زیست توسط مقام معظم رهبری، که یک خط مشی کاملا روشن در همه ابعاد محیط زیستی کشور ابلاغ کردند، تحولاتی جهانی را هم شاهد بودیم.

معصومه ابتکار با اشاره به توافق مهم جهانی پاریس افزود : می دانیم که چقدر ایران تحت تاثیر مساله تغییر اقلیم آسیب خواهد دید و چقدر این موضوع برای محیط زیست، کشاورزی، تالاب ها منابع طبیعی و … اثرگذار است.

معاون رئیس جمهور در ادامه گفت : ما به عنوان یکی از صادرکنندگان نفت و گاز به جهان در برخی زمینه ها مسئولیت بیشتری هم داریم. برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، آلودگی هوا، میزان مصرف انرژی و … مسئولیت داریم. امیدواریم موافقت نامه پاریس که به مجلس رسیده است در دستور کار قرار بگیرد و طی هفته های آینده نهایی شود.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران با بیان اینکه نگاه و نقشه راه لازم را داریم تصریح کرد: کلید تحقق اهداف همه این فعالیت های ملی و بین المللی، مشارکت آحاد مردم است.

معصومه ابتکار خاطر نشان کرد: مساله، شعار اهداف ایده آل نیست مساله تحقق این اهداف است که بدون حضور مردم به میزان مورد نظر محقق نمی شود. کشور ما به لحاظ مشارکت مردمی در تاریخ سابقه خوبی داشته است و تمدنی داریم که در آن انسان دوستی و همکاری و هماهنگی جامعه با مسائل مختلف دیده شده است و این تمدن مورد توجه دنیا است.

وی افزود: با این پشتوانه ای که داریم باید مشکلات را از پیش رو برداریم و مسائل را حل کنیم و به دنبال راه حل های درون زا و موثر باشیم.

ابتکار در ادامه بر هویت معنوی و دینی ایرانیان تاکید کرد و گفت: داشتن اهداف معنوی  می تواند ایثارگری و فداکاری و جنبش های اجتماعی را به وجود بیاورد.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران با اشاره به دوران دفاع مقدس گفت: تاریخ ایران سرشار از ایثارگری و فداکاری بوده است. جوانان ما فداکارانه رفتند و از تمامیت ارضی دفاع کردند و این امنیت و آرامش ثمره خون شهدا و مجاهدت هایی است که هنوز هم ادامه دارد و ما گرفتار خشونت و ترور مثل کشورهای اطراف نشدیم و در امنیت به سر می بریم.

معصومه ابتکار با اعلام اینکه نمونه های موفقی از اینکه جوانان ما به دور از شعار و ادعا با نگاه علمی پا به میدان گذاشته اند داریم خاطر نشان کرد: با این سرمایه های اجتماعی بسیار امیدواریم.

وی بر نگاه علمی و توجه به تجربیات تاکید کرد و گفت: اگر نگاه علمی نباشد ممکن است دچار خطاهای زیادی شویم. تجربه حاصل موفقیت ها و شکست های جامعه بشری است و دانش مرز ندارد و متعلق به همه است و باید از دانش خودمان و تمام دنیا استفاده کنیم.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در خصوص این جشنواره گفت: در این جشنواره هم تلاش کرده ایم که به این سمت حرکت کنیم و تجربیات موفق معرفی شوند و زمینه سازی بشود که دیگران نیز در این تجربیات سهیم شوند و هم افزایی اتفاق بیفتد. ما با هم، هم پیمان شویم برای اینکه برای حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن در کنار قوانین و نظارت بر آن، مشارکت مردم را داشته باشیم تا منجر به بهبود شرایط شود.

معصومه ابتکار تصریح کرد: سازمان های مردم نهاد در دولت اصلاحات در شوراهای برنامه ریزی عضو بودند و بعد حذف شدند و در این دولت مجددا حدود یک سال است که سازمان های مردم نهاد عضو شوراهای برنامه ریزی و عضو کارگروه آمایش سرزمین و محیط زیست شوراهای برنامه ریزی استان های کشور هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت مشارکت های مردمی گفت: هرکجا که از دید مسئولین تخریب محیط زیست پنهان مانده است سازمان های مردم نهاد آن را با صدای رسا اعلام کنند. البته ما در این مدت شاهد بوده ایم که سمن ها چنین اقداماتی را داشته اند و رسانه ها نیز فعالانه و شجاعانه ورود کرده اند و در شبکه های اجتماعی بسیاری از آسیب ها و یا تخریب های محیط زیستی یا شکار غیر مجاز و گزارش های اینچنینی به دست ما می رسد و اتفاقات خوبی بعد از آن رخ می دهد.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در پایان گفت: در چارچوب سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، در چارچوب اهداف توسعه پایدار، در چارچوب برنامه های اقتصاد مقاومتی بسیاری از فعالیت های سمن ها هم افزایی خوبی را به وجود آورده است که ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و البته زیست محیطی دارد. از این همه فداکاری و ایثار و عشقی که در جامعه ایرانی موج میزند سپاسگزارم.

حضور سبزکاران در بین برگزیدگان

در این همایش که متشکل از گروه سیاست گذاری و هیئت داوران و سمن ها بود؛ گروه ها تجربیات خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند و پس از آنکه ۱۱۰ طرح ارسال شد، هیئت داوران پس از دو مرحله داوری بر اساس شاخصه های تعریف شده ۳۵ طرح و ایده برتر را که حداقل موفق به کسب ۶۰ درصد امتیاز از شاخصه ها شده بودند  انتخاب کرد و طرح های استراتژیک معرفی شدند.

از جمله شاخصه های مورد نظر مشارکت مردمی، حضور فعال بانوان، اثرگذاری بر شاخص های زیست محیطی، ترویجی بودن برنامه ها، همکاری گروهی، رعایت استانداردهای فعالیت در تشکل ها، تعمیم نتایج و دستاوردها در سطح منطقه ای و یا ملی را می توان نام برد.

در میان طرح های برتر نام سبزکاران بالان نیز به چشم می خورد که نسیم طواف زاده جایزه این گروه را دریافت کرد. سبزکاران بالان یکی از سمن های فعال محیط زیست در استان گیلان به شمار می رود.

طرح برگزیده سبزکاران بالان، در خصوص روستاهای پایدار است که در حاشیه تالاب انزلی و صومعه سرا مورد مطالعه قرار گرفته است.

از جمله اهداف اصلی این طرح آشنایی بیشتر با کمپوست و تبدیل روستاها به روستاهای پایدار است.

photo_2016-11-02_03-22-07 photo_2016-11-02_03-22-31 photo_2016-11-02_03-22-35 photo_2016-11-02_03-22-40 photo_2016-11-02_03-22-45 photo_2016-11-02_03-22-56 photo_2016-11-02_03-22-59 photo_2016-11-02_03-23-07 photo_2016-11-02_03-23-09 photo_2016-11-02_03-23-16 %da%98