آیا پس از فوتبال نوبت به نابود کردن بسکتبال رسیده است؟/ چرا حمایت مناسبی از بسکتبال گیلان صورت نمی گیرد؟

به نظر می رسد وضعیت تیم های فوتبال درس عبرتی برای مسئولین استان گیلان نشده و ظاهرا قرار است با بی توجهی به دیگر هیئت ها، سرنوشت مشابهی را برای دیگر رشته های ورزشی نیز رقم بزنند.

اختصاصی حرف تازه – همین چند سال قبل بود که سپیدرود، داماش، ملوان و چوکا در بالاترین سطوح رقابت های فوتبال باشگاهی کشور به میدان می رفتند و هر هفته از ساعت ها پیش از برگزاری مسابقه، ورزشگاه هایشان مملو از جوانانی می شد که به عشق تیم های شهرشان از کیلومترها دورتر خودشان را به استادیوم رسانده بودند. اما حالا هرکدام از این تیم ها در سطوحی پایین تر به میدان می روند و حتی داماش تا مرز نابودی کامل رفت. حالا به نظر می رسد وضعیت تیم های فوتبال درس عبرتی برای مسئولین استان نشده و ظاهرا قرار است با بی توجهی به دیگر هیئت ها، سرنوشت مشابهی را برای دیگر رشته های ورزشی نیز رقم بزنند. حتی در خصوص هیئت هایی که صورتشان را با سیلی سرخ نگه داشته اند و پرچم استان را با هزار زحمت در آسمان ورزش ایران به اهتزاز درآورده اند متاسفانه چنین کم لطفی هایی دیده می شود.

یکی از هیئت هایی که طی این سالها با وجود تمامی موانع و مشکلات، وضعیت مناسبی داشته و عملکرد قابل قبولی از خود به جا گذاشته هیئت بسکتبال است. هیئتی که پویایی خود را به اثبات رسانده و روند رو به رشدی را تجربه می کند. در شرایطی که تیم های ریشه دار گیلان در فوتبال حال و روز خوشی ندارند هیئت بسکتبال گیلان در بخش آقایان با سه تیم سپیدرود، داماش و ملوان در رقابت های لیگ یک کشور حضور دارد. جالب آن که داماش پس از دوازده سال مجددا حاضر به تیم داری در بسکتبال شده است. در سطح استانی نیز لیگ آقایان و بانوان به طور منظم و با مشارکت مناسب برگزار می شود.

در رده زیر ۱۸ سال نیز در مرحله سوم مسابقات نخبگان کشور که طی سه روز و به میزبانی رشت برگزار شد تیم نخبگان گیلان با صدرنشینی در گروه ِD موفق شد به مرحله نیمه نهایی راه یابد. اتفاقی که البته در ۵ ثانیه پایانی و با تلاش مثال زدنی نماینده گیلان رقم خورد. در بخش بانوان نیز هیئت بسکتبال با تمام قوا به کار خود ادامه می دهد و شانه به شانه آقایان تلاش برای رشد و افتخار آفرینی بانوان بسکتبالیست گیلان نیز ادامه دارد.

حضور ۴ گیلانی در اردوی آمادگی تیم ملی جوانان و البته حضور اصغر کاردوست بسکتبالیست شاخص گیلانی در لیست دعوت شدگان تیم ملی نیز از دیگر نشانه های امیدوار کننده روند فعالیت مناسب این هیئت و این رشته مهیج ورزشی در گیلان است. اصغر کاردوست، امیرحسین پوآت، رضا صباغ و رضا ملک دوست نیز ۴ ورزشکار لیگ برتری گیلان هستند که به ترتیب در ترکیب تیم های مس کرمان، مس رفسنجان، نیروی زمینی و مجددا نیروی زمینی تهران به میدان می روند و قطعا با وجود استعدادهای فراوان در این استان و توجه ویژه ای که هیئت به رده های پایه دارد، در صورت توجه ویژه مسئولین به این رشته مهیج می توانیم در آینده ملی پوشان و بازیکنان لیگ برتری بیشتری داشته باشیم و حتی امیدوار به لژیونر شدن بازیکنانمان باشیم.

اما سوال اینجاست هیئت بسکتبال بدون حمایت های مسئولین، تا چه زمانی می تواند سر پا بماند و به زحمت هزینه های اعزام و تجهیزات ورزشکارانش را فراهم نماید؟ علت کم توجهی روابط عمومی ورزش و جوانان استان و همچنین صدا و سیما (شبکه باران) به این رشته مهیج و پر طرفدار چیست؟ آیا غیر از این است که پوشش تلویزیونی اخبار و رقابت های بسکتبال نمایندگان گیلان در مسابقات کشوری می تواند به افزایش انگیزه بازیکنان و کسب درآمدهای بیشتر باشگاه ها کمک کند و زمینه ساز حرفه ای تر شدن بسکتبال در این استان شود؟ پس به چه علت یکی از پرطرفدارترین رشته های ورزشی، اینگونه کنار گذاشته شده و با وجود تمامی تلاش ها و اقدامات صورت گرفته، کمتر خبری از آن به گوش می رسد؟ آیا این انتظار وجود دارد که هیئت بسکتبال برای اطلاع رسانی اقدامات خود برای علاقه مندان به این رشته ورزشی نیز هزینه کند؟

اگر قرار بر این است که هر هیئتی به حال خود رها شود و کوچکترین حمایتی از سوی مسئولین صورت نگیرد شکی نیست که یک روز نه چندان دور بسکتبال نیز دچار بحران های مشابه فوتبال خواهد شد و تیم های این استان یکی پس از دیگری در مسیر نابودی حرکت خواهند کرد. مگر آن که مسئولین به فکر این جوان ها باشند و تا دیر نشده برایشان کاری کنند؛ کاری که البته شوآف نباشد و دردی از دردهای بسکتبالیست های پر تلاش این استان بکاهد. این تیم ها نیاز به حامی مالی دارند و مسئولین استان اگر قصد ندارند بعد از فوتبال، بسکتبال نیز در مسیر نابودی باشد باید هرچه زودتر فکری به حال این هیئت ورزشی کنند. البته اگر گوش شنوایی باشد و صدای ورزشکاران و مشکلاتشان را بشنود!