سخنی با مصطفی سالاری استاندار گیلان؛

آیا محمدعلی ثابت قدم از گزینه های جدی معاونت عمرانی استانداری است؟

حرف تازه – شنیده ها حاکی از آن است که سید محمدعلی ثابت قدم شهردار سابق رشت یکی از گزینه های جدی معاونت عمرانی استانداری گیلان است. حتی شنیده شده است که او با افرادی نزدیک به استاندار نیز صحبت هایی در خصوص علاقمندی خود به این حوزه مطرح کرده است. هرچند این زمزمه ها از […]

حرف تازه – شنیده ها حاکی از آن است که سید محمدعلی ثابت قدم شهردار سابق رشت یکی از گزینه های جدی معاونت عمرانی استانداری گیلان است. حتی شنیده شده است که او با افرادی نزدیک به استاندار نیز صحبت هایی در خصوص علاقمندی خود به این حوزه مطرح کرده است. هرچند این زمزمه ها از سوی مقامات رسمی و مرتبط تایید نشده است اما در صورتیکه چنین تصمیمی اتخاذ شود سید محمدعلی ثابت قدم در آزمونی بزرگ قرار می گیرد و عیار مدیریتی او در حوزه ای دیگر سنجیده خواهد شد. ضمن آن که این تصمیم سوالات فراوانی را نیز ایجاد خواهد کرد.

در همین راستا تصمیم گرفتیم چند خطی را در این خصوص برای مصطفی سالاری استاندار گیلان بنویسیم.

پس از خداحافظی تلویحی حجت شعبانپور از سمت معاونت عمرانی استاندار گیلان که در آستانه بازنشستگی او مطرح شده است، یکی از کلیدی ترین تصمیمات مصطفی سالاری، استاندار گیلان، انتخاب جایگزین مناسب برای شعبانپور خواهد بود.

معاونت عمرانی استانداری گیلان با انتقاداتی در زمینه ضعف فراوان در زیرساخت های برق مواجه بوده است. تا جاییکه اسدالله عباسی نماینده رودسر و املش پیشنهاد استعفای او را مطرح کرده بود و حتی شخص ثابت قدم نیز در زمان بحران برف و پس از انتقاد رسانه ها و برخی نمایندگان از شهرداری نسبت به این موضوع انتقاداتی مطرح کرد. هرچند ضعف زیرساخت ها در حوزه برق کتمان ناپذیر است اما این انتقادات تقریبا در زمانی مطرح شد که شخص ثابت قدم به عنوان شهردار رشت با سیل انتقادات مواجه شده بود.

بد نیست در صورت صحت این شنیده ها از استاندار جوان گیلان سوال کنیم که بر اساس چه شاخصه هایی به این گزینه رسیده اند؟ آیا از انتقاداتی که درخصوص پروژه های عمرانی در دوره شهرداری ثابت قدم مطرح شده است اطلاعات کافی دارند؟ از کیفیت آسفالت هایی که بارها مورد انتقاد شورانشینان، مردم و اصحاب رسانه قرار گرفت شنیده اند؟ مسائلی مثل سرد بودن برخی آسفالت ها در زمان اجرا و یا چاله چوله های پرشمار در ماه های اولیه پس از برخی اجراها را شنیده اند؟ آیا پیگیر مسائلی که در خصوص براورد اولیه هزینه پروژه هایی مثل پیاده راه و هزینه تمام شده آن مطرح می شود بوده اند؟ از مصالح به کار رفته در پروژه هایی مثل پیاده راه و انتقاداتی که به آنها وارد شده است اطلاعات کافی دارند؟ آیا صحبت های مرتضی عاطفی که دوهفته قبل در کمیسیون بهداشت شورا در خصوص تجهیزات بی کیفیت و تقلبی در نورپردازی پیاده راه مطرح شد را مطالعه کرده اند؟ و آیا به طور کلی در زمینه فعالیت های عمرانی شهردار سابق رشت را بهترین گزینه گیلان می دانند؟

شاید سید محمدعلی ثابت قدم به عنوان شهردار وقت عامدانه مرتکب این موارد نشده باشد اما به هر حال نمی توان چشم بر انتقاداتی که در حوزه فعالیت های عمرانی به او وارد می شود بست و به سادگی او را برای جایگاهی حساس تعرفه کرد. مردم رشت هنوز فراموش نکرده اند که با چند ساعت بارش برف چطور در خانه هایشان گرفتار شدند و برخی راه ها مسدود شد. هنوز فراموش نکرده اند که چگونه ماشین آلات پیر و فرسوده شهرداری در بازگشایی معابر ناتوان ماند و شهردار وقت در ماه های پیش از بحران، به جای تجهیز ماشین آلات برای مدیریت در زمان بحران به هزینه های دیگر پرداخت که انبوهی از بدهی به شهردار جدید به ارث رسیده است! مردم شهر رشت هنوز در خصوص تعطیلی سازمان خدمات موتوری شهرداری رشت سوالات فراوانی دارند. 

آقای سالاری از تمام مباحث فنی هم که بگذریم از تقابل ها و حواشی متعددی که در دوره حضور ثابت قدم در شهرداری رشت گریبانگیر این شهر شد نمی توانیم عبور کنیم. آرامش و همدلی از اولیه ترین ارکان برای رشد و توسعه این شهر و این استان است و امروز بیش از هر زمانی به این آرامش نیازمندیم و تردید نداشته باشید انتخاب مدیری توانمند و عملگرا و البته کم حاشیه ضرورت امروز معاونت عمرانی استانداری است. 

حرف تازه آمادگی انتشار جوابیه های احتمالی از سوی افراد و نهادهایی که در این یادداشت به آنها اشاره شده است را دارد.