آیا لیست عقلانیت و توسعه، ورژن جدید لیست حادث نیست؟

حرف تازه – اخیرا لیستی تحت عنوان عقلانیت و توسعه در آستانه برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر رشت در فضای مجازی منتشر شده است. نگاهی به ۸ کاندیدای اصلی این لیست به خوبی نشان می دهد که عمدتا از طیف نزدیک به ثابت قدم هستند و حتی از بسیاری از آنها برای قرار گرفتن […]

حرف تازه – اخیرا لیستی تحت عنوان عقلانیت و توسعه در آستانه برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر رشت در فضای مجازی منتشر شده است.

نگاهی به ۸ کاندیدای اصلی این لیست به خوبی نشان می دهد که عمدتا از طیف نزدیک به ثابت قدم هستند و حتی از بسیاری از آنها برای قرار گرفتن در لیست حادث (حامیان دکتر ثابت قدم) نام برده می شد. 

رسولی، حاجی پور و شیرزاد سه عضو فعلی شورای اسلامی شهر رشت در دوره حضورشان در شورا از حامیان همیشگی ثابت قدم به شمار می رفتند. هرچند حاجی پور و شیرزاد گاهی به بیان انتقاداتی از شهردار رشت می پرداختند اما در رای های تاثیرگذار از او حمایت کرده اند. مختار جباری هم که مشاور عالی شهردار رشت است و طبیعتا رابطه نزدیکی با ثابت قدم دارد. از محمدحسن عاقل منش عضو شورای دوم و سوم رشت نیز در ماه های اخیر به عنوان یکی از گزینه های لیست نزدیک به شهردار نام برده می شد. هرچند به واسطه سالها تجربه لیست های زیادی از حضور عاقل منش استقبال کرده اند و شاید در روزهای آینده در چندین لیست نام عاقل منش به چشم بخورد. مهرداد ورزلدوست هم در میان جوانان حاضر در انتخابات یکی از نزدیکترین افراد به ثابت قدم به شمار می رود. شکریه و میربلوک هم دیگر اعضای اصلی این لیست هستند.

اما در میان افراد ذخیره افرادی مثل موسوی روزان و نیکومنش دیده می شوند که آنها هم در دوره حضورشان در شورای چهارم از حامیان ثابت قدم بوده اند. کارگرنیا نیز علی رغم انتقاداتی که نسبت به عملکرد شهردار وقت مطرح می کرد حساس ترین رای را در مهم ترین لحظه در حمایت از ثابت قدم نوشت تا او همچنان به کار خود به عنوان شهردار ادامه دهد و استیضاح با شکست مواجه شود. 

الطافی و شگفت هم در این لیست ذخیره دیده می شوند که بیش از هرچیز در دوره انتخابات همسو بودن آنها با حاجی پور ملموس بوده است و بعید به نظر می رسد در صورت پیروزی در انتخابات شورا به مخالفان ثابت قدم تبدیل شوند. هلن حقدوست را هم به هیچ عنوان نمی توان مخالف ثابت قدم نامید. و حتی در میان سایر کاندیداهای حاضر هم نمی توان تعداد قابل توجهی از منتقدین جدی عملکرد ثابت قدم را یافت.

البته افراد دیگری نیز در این لیست ذخیره حضور دارند که بعید به نظر می رسد با توجه به چیدمان افراد اصلی و تخصیص اکثریت سهمیه به حامیان ثابت قدم، حتی خودشان هم حاضر به قرار گرفتن در این لیست باشند.

به هر حال حضور شاخص ترین حامیان ثابت قدم در این لیست این سوال را در ذهن شکل می دهد که آیا لیست حامیان عقلانیت و توسعه همان ورژن جدید لیست حادث نیست؟ یا اگر اسم این لیست همان حادث باشد اعضای فعلی اعتراضی می کنند؟ 

این لیست حادث باشد یا نباشد آنچه مهم است این نکته است که عقلانیت و توسعه تنها از مسیر ترسیم شده توسط یک فرد عبور نمی کند و منتقدین این جریان هم ضد توسعه و به دور از عقلانیت نیستند…