آیا خوردن گوشت خام برای گربه ضرر داره؟

سرپرستان حیوانات خانگی همیشه تلاش می‌کنند تا استانداردترین و بهترین شرایط را برای زندگی پت ایجاد کنند. به این ترتیب هر موضوعی برای آن‌ها تبدیل به چالش می‌شود.

حرف تازه – رپورتاژ آگهی: خوردن گوشت خام یکی از مواردی است که همیشه بر سر آن اختلاف نظرهای مختلفی وجود دارد. بسیاری از افراد خوردن گوشت خام برای گربه را ضروری می‌دانند و عده دیگری نیز آن را دارای ریسک ابتلا به بیماری‌های انگلی یا خوردن استخوان و خطرات ناشی از آن تصور می‌کنند. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله به صورت جامع و کامل اطلاعاتی در خصوص خوردن گوشت خام برای گربه ارائه کنیم. با مطالعه این جزییات متوجه می‌شوید که خوردن گوشت خام مضر است یا مفید!

پس تا پایان همراه ما باشید تا ابعاد مختلف این موضوع را بررسی کنیم.

گوشت خام برای گربه! مسئله این است

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که گوشت خام به طور طبیعی بخش مهمی از تغذیه گربه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد! در دنیای ما گربه‌ها گوشتخوار هستند و برخلاف سگ‌ها چندان تمایلی به امتحان کردن خوراکی‌های جانبی، سبزیجات و … ندارند. به همین دلیل همیشه در طبیعت با گوشت خام تغذیه می‌شدند. اما به نظر می‌رسد که گوشت خام می‌تواند بخش مهمی از رژیم غذایی گربه باشد! گربه‌ها در محیط طبیعی خودشان انواع غذاها را امتحان می‌کنند و از اعضای بدن موجودات ریزتر تغیذه می‌کنند. اما چنین شرایطی برای گربه های خانگی متفاوت است! گربه های خانگی معمولا تغذیه محدودتری دارند و تغذیه آن‌ها در چارچوب خاصی است. جالب است بدانید که معده گربه با اسیدیته بالاتری نسبت به معده انسان‌ عمل می‌کند؛ به همین دلیل عمل هضم غذا در بدن گربه قوی‌تر انجام می شود.

با این حال، باید توجه داشته باشید که دادن گوشت خام به گربه، باید با احتیاط کامل باشد و در همین راستا، نکات مهمی را رعایت کنید. به این ترتیب می‌توانید هوشمندانه برای داشتن یک شرایط مطلوب برنامه ریزی کنید و سلامت پت دلبندتان را مدنظر قرار دهید. به این ترتیب ریسک ابتلا به بیماری، آسیب و مشکلات جانبی ایجاد نمی‌شود و تحت هیچ شرایطی بیماری با دادن گوشت خام منتقل نخواهد شد. پس با خیال آسوده اقدام کنید.

مزایای مصرف گوشت خام برای گربه چیست؟

همیشه آگاهی از مزایای هر چیزی، انگیزه شما را برای اجرای آن قوی‌تر می‌کند. مصرف گوشت خام برای گربه می‌تواند مزایای متعددی داشته باشد! به همین دلیل با آگاهی از مزایای آن به بهترین شکل ممکن می‌توانید مقدمات این روند را فراهم کنید و در یک اقدام هوشمندانه، سبک تغذیه گربه را به سمت و سوی مشخصی هدایت کنید.

  • تطابق با غذای طبیعی گربه: گوشت خام به عنوان یک غذای طبیعی برای گربه، می‌تواند مزایای متعددی داشته باشد. این مدل غذا با غذاهایی که گربه‌های آزاد در طبیعت به دست می‌آورند، مطابقت دارند. این امر می‌تواند باعث بهبود سیستم گوارش و سلامت عمومی گربه شود.

  • بهبود تغذیه: گوشت خام غنی از پروتئین، ویتامین‌ و مواد مغذی است! به این ترتیب هر چیزی که برای بهبود سطح سلامت گربه نیاز دارید، در گوشت خام به او منتقل خواهید کرد. نپخته بودن گوشت، دلیلی است که می‌تواند سلامت پت را تامین کند و عملکرد بدن را بهبود بخشد.

  • تقویت سیستم ایمنی: مواد مغذی موجود در گوشت خام می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی گربه کمک کند. گربه هایی که با گوشت خام مطابق با توصیه دامپزشک تغذیه می‌شوند، در مقابل بیماری‌ و عفونت‌ مقاومت بالاتری از خودشان نشان می دهند.

  • بهبود کیفیت دهان و دندان: مصرف گوشت خام، به خصوص اگر با استـفاده از استخوان‌هایی ایمن و قابل جویدن همراه باشد، می‌تواند به کیفیت دندان‌ها، تمیزی، تیزی و بهبود سلامت لثه کمک کند.

  • کنترل وزن: گوشت خام به دلیل ساختار پروتئینی غنیـ، می‌تواند موجب سیری مطلوب در گربه ها شود و ریسک افزایش وزن در آن ها را به صفر برساند.

یادتان باشد که هرچند مصرف گوشت خام برای گربه پر از خاصیت و مزیت است، اما باید این اقدام را در چارچوب مشخصی اجرایی کنید. مشورت گرفتن از دامپزشک و رعایت نکاتی که در این مقاله به هر کدام اشاره کرده‌ایم، کمک می‌کند تا هوشمندانه پیشروی کنید و یک شرایط عالی را تجربه نمایید.

معایب مصرف گوشت خام برای گربه چیست؟

آگاه سازی شما به عنوان سرپرست پت از هر چیزی برای ما مهم‌تر است. به همین دلیل در کنار مزایای مصرف گوشت خام برای گربه، باید از معایب آن نیز مطلع باشید. به این ترتیب می‌توانید هوشمندانه در یک تجربه هیجان انگیز، از بهترین گوشت با کیفیت مطلوب برای گربه استفاده کنید و تصمیم بگیرید که چه روش تغذیه‌ای برای پت دلبندتان مناسب‌تر است.

  • خطر انتقال عفونت‌: گوشت خام به دلیل ریسک وجود باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل؛ می‌تواند ریسک بالایی در استفاده و تغذیه ایجاد کند. حتی گاهی ریسک بیماری‌های جدی با عاملیت سالمونلا یا توکوپلاسما نیز وجود دارد.

  • نقص‌های تغذیه: گوشت خام ممکن است ترکیبات تغذیه‌ای کاملی را فراهم نکند و به تنهایی برخی از مواد مغذی مورد نیاز گربه را نداشته باشد! مصرف غذای خشک در کنار گوشت خام یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌تواند به بالانس تغذیه کمک کند. گاهی نیز می‌توانید با استفاده از قرص های مکمل این کمبودها را جبران کنید.

  • مشکلات گوارشی: گربه‌ها ممکن است به دلیل مصرف گوشت خام و حساسیت به آن، دچار مشکلات گوارشی شوند که با علائمی از اسهال و استفراغ خودش را نشان می‌دهد. به همین دلیل می‌توانید هوشمندانه برای داشتن یک شرایط مطلوب، با دامپزشک ارتباط داشته باشید و مراحل تغییر در تغذیه را جویا شوید.

  • هزینه بالا: مصرف گوشت خام قطعا هزینه بیشتری برای سرپرست پت ایجاد می کند! به همین دلیل می‌توانید با ایجاد وعده های ترکیبی نسبت به مدیریت این موضوع اقدام کنید.

یادتان باشد، اگر تصمیم به تغییر نوع تغذیه گربه دارید و می‌خواهید با گوشت خام روند تغذیه پت را دنبال کنید، حتما با دامپزشک پت مشورت کنید. دامپزشک با آگاهی از سوابق پزشکی و شرایط گربه عزیزتان می‌تواند بهترین اطلاعات را در اختیارتان قرار دهد.

مطلب بیشتر:  تخم مرغ برای گربه مفیده یا مضر؟

نکات مهم در زمان تغذیه گربه با گوشت خام

زمان تغذیه گربه با گوشت خام، نیاز به رعایت نکات خاصی دارد تا اطمینان از سلامت و بهبود گربه داشته باشیم. در ادامه، نکات مهمی که در زمان تغذیه گربه با گوشت خام باید مد نظر داشته باشید را مطرح می‌کنم:

  1. گوشت با کیفیت تهیه کنید: شما باید برای خرید گوشت و تغذیه گربه، گوشت با کیفیت بالایی خریداری نمایید! استفادهه از گوشت‌های تازه ریسک بروز مشکلات گوارشی را کاهش می‌دهند. از سوی دیگر گوشت با کیفیت، هضم بهتری دارد و می‌تواند به عنوان یک گزینه عالی برای گربه استفاده شود. گوشت با استخوان های ریز که ریسک خفگی و گیر کردن در دستگاه گوارش گربه را داشته باشد، انتخاب خوبی نیست.

  2. تنوع غذایی: گربه باید از تنوع غذایی خوبی بهره‌مند باشد. استفاده از انواع مختلف گوشت، مانند گوشت مرغ، گوشت گاو و گوشت ماهی، برای گربه مناسب است.

  3. گوشت را منجمد کنید: برای این که ریسک بروز بیماری های مختلف، وجود باکتری‌ها، انگل‌ها و ویروس‌ها در گوشت به صفر برسد، باید حتما گوشت را منجمد کنید. به این ترتیب می‌توانید با خیال آسوده و بدون دردسر، یک تجربه عالی از تغذیه پت داشته باشید. گوشت مورد نظر شما پس از یخ زدایی قابل استفاده است.

  4. اضافه کردن مکمل‌های غذایی: در برخی موارد، پس از اطلاع دامپزشک می‌توانید با اضافه کردن مکمل های لازم به تغذیه پت، سیستم ایمنی را تقویت کنید و سطح سلامتی گربه را بهبود بخشید.

  5. چکاپ مرتب: شما باید هوشمندانه برای بررسی شرایط سلامت پت اقدام کنید. آزمایشات روتین و چکاپ های روتین توسط دامپزشک به شما کمک می‌کند تا سمت و سوی تغذیه پت را تعیین کنید.

  6. مقدار مناسب: شما باید مقدار گوشت خام را با توجه به وزن و نیازهای غذایی گربه تنظیم کنید. بالانس تغذیه برای گربه اهمیت بسیار زیادی دارد. پس هوشمندانه در این حوزه اقدام نمایید.

  7. تغییر نوع تغذیه به صورت تدریجی: شما باید تلاش کنید تا به مرور سمت و سوی تغذیه گربه را تغییر دهید! تغییر ناگهانی می‌تواند آسیب جدی به سلامت پت وارد کند و اصلا گزینه مناسبی نیست.

  8. نظارت بر سلامت گربه: در طول مدت زمانی که تلاش می‌کند تا سبک تغذیه گربه را تغییر دهید، باید حتما وضعیت سلامت او را رصد کنید. هر تغییر ناگهانی در وزن، رفتار یا سلامت گربه باید مورد توجه قرار گیرد و در صورت نیاز به مشاوره دامپزشکی مراجعه شود.