آیا برای طلاق توافقی نیاز به وکیل داریم؟ + مدارک مورد نیاز

آمار طلاق امروزه بیش از هر زمان دیگریست طوری که تعداد آن ها رو به افزایش نیز می باشد، طلاق ها به طور کلی در دو نوع معمولی و توافقی انجام می شوند اما طلاق توافقی در مدت زمان کمتری صورت می گیرد از همین رو بسیاری از افراد این نوع طلاق را انتخاب می کنند، اما چیزی که در این میان از اهمیت ویژه ای برخوردار است این است که آیا برای طلاق توافقی نیاز به وکیل داریم یا خیر، اگر می خواهید در این باره اطلاعات خود را بیشتر کنید پس ادامه ی مطالب را از دست ندهید چرا که خالی از لطف نیست.

به گزارش حرف تازه، آمار طلاق امروزه بیش از هر زمان دیگریست طوری که تعداد آن ها رو به افزایش نیز می باشد، طلاق ها به طور کلی در دو نوع معمولی و توافقی انجام می شوند اما طلاق توافقی در مدت زمان کمتری صورت می گیرد از همین رو بسیاری از افراد این نوع طلاق را انتخاب می کنند، اما چیزی که در این میان از اهمیت ویژه ای برخوردار است این است که آیا برای طلاق توافقی نیاز به وکیل داریم یا خیر، اگر می خواهید در این باره اطلاعات خود را بیشتر کنید پس ادامه ی مطالب را از دست ندهید چرا که خالی از لطف نیست.

  • طلاق توافقی چیست؟

پیش از این که بخواهیم به این سوال که آیا برای طلاق توافقی نیاز به وکیل داریم یا خیر بهتر است توضیحی راجع به طلاق توافقی داشته باشیم تا آن دسته از عزیزانی که در این باره اطلاعات کافی ندارند به خوبی با آن آشنا شوند و اطلاعات خود را افزایش دهند.

از تسمیه ی آن می توان فهمید که رکن اصلی این طلاق توافق کردن است، در این نوع از طلاق زوجین با هم در رابطه با مواردی مثل مهریه، نفقه، اجرت المثل، اموال مشترک، حضانت فرزندان، نحوه ی دیدار آن ها و… توافق می کنند در مرحله ی بعد به دادگاه مراجعه کرده و اقدامات دیگر را که مربوط به طلاق است انجام می دهند. لازم به ذکر است که توافقات در دادگاه مورد بررسی قرار می گیرد چنانچه با قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران مغایرت نداشته باشد رای طلاق صادر خواهد شد، در مراجع قضایی این رای را با نام گواهی عدم امکان سازش می شناسند.

طلاق توافقی بسیار راحت و ساده انجام می شود به شکلی که امروزه به یک موضوع رایج در کشور مبدل شده است اما چیزی که آن را متمایز کرده عدم نزاع و درگیری زوجین با هم است، حتی احتمال این که در آینده اختلافاتی در این میان وجود داشته باشد نیز به حداقل خود می رسد.

  • برای طلاق توافقی به چه مدارکی نیاز است؟

مانند هر رویه ی قانونی و حقوقی دیگری که به یکسری مدارک خاص نیاز دارد در طلاق توافقی نیز باید مدارک خاصی را به مراجع قانونی ارائه کرد، از جمله این مدارک می توان به شناسنامه ی زوجین، کارت ملی زوجین و سند ازدواج اشاره کرد، این موارد برای تمامی زوجین است اما گاهی استثناَ مدارک دیگری نیز نیاز خواهد بود که با توجه به شرایط زوجین از آن ها درخواست می شود.

چنانچه یکی از مدارک هویتی یا سند ازدواج زوجین گم شده باشد یا در دسترس نباشد کافیست به دفتر ازدواجی که در آن ازدواج خود را ثبت کرده اند مراجعه کنند و یک رونوشت از سند ازدواج تهیه کرده و به دادگاه تحویل دهند.

لازم به ذکر است که برای طلاق توافقی به گواهی عدم امکان سازش نیز نیاز خواهد بود، این گواهی پس از اتمام جلسات مشاوره به زوجین داده می شود.

  • آیا برای طلاق توافقی نیاز به وکیل داریم؟

بسیاری از کاربران در این باره سوال پرسیده اند که آیا برای طلاق توافقی باید وکیل داشت یا این که اجباری به داشتن آن نیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوئیم که داشتن وکیل برای طلاق یک موضوع کاملا اختیاری بوده و هیچ اجباری در آن نیست اما مسلما داشتن وکیل می تواند مزیت های زیادی به همراه داشته باشد به هر حال کسی که به قوانین دادگاه ها و مراجع قضایی آشنایی دارد و سالیان زیادی در این زمینه تجربه کسب کرده بهتر می تواند زوجین را راهنمایی کند علاوه بر آن می تواند سریع تر اقدامات مربوط به طلاق را نیز پیش ببرد. از جمله مزیت هایی که استخدام وکیل می تواند به همراه داشته باشد عبارتند از:

  • سرعت بخشیدن به کارها

  • صرفه جویی در زمان

  • صرفه جویی در هزینه

  • قانونی پیش بردن پرونده

  • کاهش اشتباه در کارها

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با طلاق توافقی به لینک زیر مراجعه نمایید :

https://www.tehran-atorney.com

  • طلاق توافقی در چند مرحله انجام می شود؟

درست است که این نوع از طلاق سریع تر انجام می شود اما به هر حال مراحل خاص خود را دارد مراحل طلاق های توافقی به شرح زیر است:

  • مراجعه به مراکز مشاوره خانواده بهزیستی

همانطور که می دانید قوانین در ایران و حتی بسیاری از کشورها هر از چندگاهی تغییر می کند از آذر ماه سال ۹۷ به بعد نیز در خصوص طلاق های توافقی قانون جدیدی به تصویب رسید که بر اساس آن زوجین باید پیش از اقدام برای طلاق به مراکز مشاوره خانواده بهزیستی مراجعه کرده و گواهی مبنی بر عدم انصراف از طلاق را دریافت کنند. توجه داشته باشید که زوجین باید برای طلاق در سامانه تصمیم طلاق ثبت نام کنند و نوبت دقیق خود را همراه با روز، ساعت و مرکز مشاوره انتخاب کنند.

  • ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

پس از این که زوجین گواهی مربوطه را دریافت کردند باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواست طلاق خود را ثبت کنند، در مرحله بعد دفتر خدمات الکترونیک قضایی دادخواست را به دادگاه مربوطه ارسال می کند تا واحدهای اجرایی آن را به شعب مورد نظر ارجاع دهند.

  • حضور در جلسه رسیدگی و صدور رای طلاق توافقی

پس از این که پرونده به شعبه مربوطه برسد، یک جلسه برای رسیدگی به طلاق تعیین می شود که بلافاصله پس از مشخص شدن تاریخ، به زوجین اعلام می شود، در این جلسه قاضی پرونده شروع به بررسی مدارک، نظر کارشناس و توافقات طرفین می کند سپس رای خود را برای طلاق صادر می کند.

  • حضور در دفترخانه طلاق و اجرای صیغه طلاق

آخرین مرحله از طلاق توافقی حضور در دفترخانه طلاق و اجرای صیغه ی طلاق است، لازم به ذکر است که در طلاق به روش معمولی می توان تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی کرد اما در طلاق توافقی امکان چنین کاری وجود ندارد چرا که از قبل زوجین راجع به همه چیز به توافق رسیده اند، پس از این که حکم آن ها صادر شد می توانند پس از گذشت سه ماه برای اجرای صیغه به دفاتر ثبت طلاق مراجعه کرده و در نهایت طلاق خود را ثبت کنند.

  • هزینه وکیل طلاق توافقی چقدر است؟

کاربران همیشه در خصوص هزینه ها سوالات زیادی مطرح می کنند اما حقیقت این است که هیچ گاه نمی توان رقم دقیقی در خصوص هزینه وکیل طلاق توافقی بیان کرد چرا که شرایط های متفاوتی در این میان وجود دارد که هر یک می توانند تاثیری روی هزینه ها داشته باشند. به طور کلی هزینه ها را بر اساس شرایط زوجین و پیچیدگی هایی که پرونده آن ها ممکن است داشته باشد، تعیین می کنند البته تجربه ی وکیل نیز در این میان از اهمیت ویژه ای برخوردار است بسیاری از وکلای باتجربه هزینه ی بیشتری از موکل خود دریافت می کنند اما آن ها را به نتیجه ای که موکل می خواهد، می رسانند.

در صورتی که می خواهید از قیمت ها مطلع شوید توصیه می کنیم با یک وکیل در این باره صحبت کنید او به احتمال زیاد یک جلسه مشاوره با شما تنظیم می کند سپس با توجه به شرایطی که دارید هزینه را بیان خواهد کرد.

  • بهترین راه پیدا کردن یک وکیل برای طلاق توافقی چیست؟

به طور کلی برای پیدا کردن وکیل هم می توان پرس و جوی محلی انجام داد و هم این که از طریق جست و جو در اینترنت یک وکیل خوب پیدا کرد، در راه اول هم زمان زیادی نیاز است و هم این که نمی توان به طور قطع از کار آن وکیل اطمینان پیدا کرد پس بهترین راه برای پیدا کردن وکیل این است که در اینترنت جست و جو کنیم، بسیاری از وکلا برای خود سایت جداگانه ای دارند اما برخی از سایت ها نیز وجود دارند که به معرفی وکلای مجرب می پردازند شما در این سایت ها می توانید وکلا را با هم مقایسه کرده، راجع به آن ها تحقیق کنید و سپس آن ها را برای انجام امورات خود استخدام کنید، عموما در این وب سایت ها باکسی برای درج انتقادات و پیشنهادات وجود دارد از همین رو افرادی که با وکلا برخورد داشته اند راجع به آن ها نظرات خود را به ثبت می رسانند توجه به نظرات نیز می تواند موثر باشد.

از همراهی همیشگی شما کاربران گرامی نهایت تشکر را داریم، هدف ما از ارائه مطالب فوق آشنایی هر چه بیشتر شما با موضوع مربوطه بود امیدواریم که رضایت کافی را از این مطالب داشته باشید.

بازبینی و ایجاد شده توسط : https://vokalaye-divan.com/