نگاهی به آرای جلسه استیضاح شهردار رشت؛

آیا با دروغ می توان از حقوق شهروندی حمایت کرد؟!

حرف تازه : صبح امروز جلسه استیضاح سید محمدعلی ثابت قدم شهردار رشت در ساختمان تاریخی شورا برگزار شد. پس از صحبت های موافقان، مخالفان و شهردار، در پایان ۷ عضو شورا “مخالف استیضاح” بودند و ۶ نفر نیز “موافق استیضاح” را در برگه رای خود نوشتند و ۲ نفر نیز رای سفید دادند.  اما […]

حرف تازه : صبح امروز جلسه استیضاح سید محمدعلی ثابت قدم شهردار رشت در ساختمان تاریخی شورا برگزار شد.

پس از صحبت های موافقان، مخالفان و شهردار، در پایان ۷ عضو شورا “مخالف استیضاح” بودند و ۶ نفر نیز “موافق استیضاح” را در برگه رای خود نوشتند و ۲ نفر نیز رای سفید دادند. 

اما چه شد که چینش آرا به این شکل درآمد؟

هرچند رای گیری مخفی بود  و به هیچ وجه نمی توان با قطعیت در خصوص رای افراد سخنی به میان آورد اما شاید بتوان حدس زد که رسولی، شیرزاد، موسوی روزان، نیکومنش و حاجی پور احتمالا از شهرداررشت حمایت کرده اند. اما نفر ششم شاید محمدحسین واثق کارگرنیا بوده است که هم در اظهارات خود در پیش از جلسه امروز و هم در گفتگوهایی که امروز در شورا مطرح شد، به نظر می رسید به جمع حامیان ثابت قدم پیوسته و رای به مخالفت با استیضاح داده است. 

و شاید در اعتراض به همین تصمیم کارگرنیا بود که مجید رجبی ویسرودی لحظاتی قبل از رای گیری به او اعتراض کرد و درحالیکه احساس می کرد دیگر رای تاثیرگذاری در نتیجه نهایی ندارد؛ پیش از همه اعضا در برگه رای خود مخالفت خود با استیضاح را نوشت و برگه خود را به خبرنگاران نشان داد. احتمالا مجید رجبی ویسرودی هم به دلایل ذکرشده هفتمین رای مخالف استیضاح بوده است.

اما جالب اینجاست که برخی از افراد که در جلسه حضور داشتند و مدعی حمایت از حقوق شهروندی هم هستند؛ واقعیت را طور دیگری جلوه دادند و رای هفتم را به فرد دیگری نسبت دادند و در چند سطر تحلیل ها نوشتند! سوال اینجاست که آیا می توان با دروغ یا بدون سند و مدرک حرفی زد و از حقوق شهروندی هم دفاع کرد؟!

حرف تازه صراحتا اعلام می کند در راستای انجام رسالت خبری خود در مقابل این دروغ پراکنی ها سکوت نکرده و تلاش می کند در راستای احترام به شعور مخاطبین فهیم و فرهیخته رشتی و ایرانی، حقیقت را بنویسد.

تاکید می کنیم که با احترام به قانون و با توجه به اینکه قرار بود کشف رای صورت نگیرد به هیچ عنوان نمی توان این حدس و گمان ها را قطعی دانست اما آنچه نوشته شده است بر اساس مشاهدات و شنیده هایی بود که در صحن علنی شورای اسلامی شهر رشت صورت گرفت.