ساناز مینایی کارافرین مطرح خوراک شناسی:

آکادمی خوراک را در رشت راه اندازی می کنم نه لوزان/ مسئولان قدر نگین برجسته شهر خلاق را بدانند

حرف تازه – همایش “شهرخلاق خوراک شناسی رشت و روز جهانی غذا“ با حضور مسئولین شهری رشت در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد. ساناز مینایی، مدیر موسسه فرهنگی ساناز سانیا، از فعالین شناخته شده حوزه خوراک شناسی، دارای دکترای کسب و کار که از کارافرینان مطرح عرصه خوراک است در بخشی از این جلسه با بیان اینکه […]

حرف تازه – همایش “شهرخلاق خوراک شناسی رشت و روز جهانی غذا“ با حضور مسئولین شهری رشت در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد.

ساناز مینایی، مدیر موسسه فرهنگی ساناز سانیا، از فعالین شناخته شده حوزه خوراک شناسی، دارای دکترای کسب و کار که از کارافرینان مطرح عرصه خوراک است در بخشی از این جلسه با بیان اینکه فعالیت های خود در حوزه آموزش خوراک را از سال ۱۳۵۷ آغاز کرده است گفت: در آن زمان این موضوعات از نظر عموم مردم اهمیت چندانی نداشت اما ما کار خود را شروع کردیم و تا امروز ۲۷ عنوان کتاب به چاپ رساندیم و استانداردهای لازم را برای سازمان فنی و حرفه ای تدوین کردیم.

وی با اشاره به تنوع غذایی گیلان افزود: ایران، روم و چین مکتب مادر خوراک هستند و این اتفاق خوبی بود که رشت در یونسکو ثبت شد. اما نگهداری از این عنوان اهمیت بیشتری دارد. اگر کارهای ارزنده ای نداشته باشیم پس از پایان دوره ۴ ساله از یونسکو خارج خواهیم شد.

مینایی در ادامه اظهارداشت: خواسته ما از شورا و شهرداری رشت این است که امور را تسریع کنند. باید برای ۱۷۰ نوع خوراک اقدامات مناسبی صورت بگیرد.

این فعال حوزه خوراک شناسی از زحمات جبار کوچکی نژاد، نماینده رشت و رئیس فراکسیون گردشگری مجلس، برای حفظ این عنوان قدردانی کرد و گفت: تاریخچه ما تاریخچه بسیار کهنی است و آداب پذیرایی از کشور ما به بسیاری از کشورهای اروپایی سفر کرده است. ما سالها قبل خوانسالار و به طور کلی فرهنگ بسیار غنی داشتیم. امروز تمام ایران باید دست به دست هم بدهد تا این عنوان برای ایران حفظ شود.

وی با اعلام اینکه فاطمه قدیمی با تمام توان تلاش می کند که این جایگاه را حفظ کنند از سایر مسئولین خواست: قدر این نگین برجسته را بدانند.

ساناز مینایی از راه اندازی آکادمی خوراک رشت در آینده نزدیک خبرداد و افزود: دلیلی ندارد به لوزان یا جای دیگری بروم. با افتخار در شهر خودم فعالیت می کنم. اما مسئولین نیز باید امور را تسریع کنند.

وی با اشاره به ساخت مستند خوراک گیلان و مستند رشت و تجربیاتی که در این حوزه به دست آورده است در پایان گفت: استان های دیگر را نباید رقیب خودمان بدانیم. همه جای ایران سرای ما است و تمام ایران باید حمایت کند این عنوان برای رشت، گیلان و تمام ایران حفظ شود.