آموزش راندن دوچرخه دنده ای

سلام همه ماها برای اینکه دوچرخه سواری رو یاد بگیریم باید یه سری مهارت های اولیه از جمله راندن دوچرخه دنده ای و تعویض اصولی دنده رو یاد بگیریم که ما اینجا به زبان ساده برای شما این اموزش رو قرار دادیم که از خطرات احتمالی در امان باشید

حرف تازه – رپورتاژ آگهی: امروز با آموزش راندن دوچرخه دنده ای همراهتان هستیم.

سلام دوستان امیدوارم حالتون خوب باشه

در این آموزش نحوه تعویض دنده رو به شما توضیح میدیم

نحوه تعویض دنده به صورت اصولی خیلی مهمه به دو دلیل :

  1. به بازدهی رکاب زدن شما خیلی کمک میکنه در زمانی که دوچرخه سواری انجام میدین و از آسیب های احتمالی زانو شما جلوگیری میکنه .
  2. از فرسایش سیستم دنده شما جلوگیری میکنه .

نکته : سیستم دنده دوچرخه یکی از بخش های مصرفی دوچرخه است و عوض کردن نادرست دنده عمر سیستم دنده رو کاهش میده

بریم با چندتا از اصطلاح درباره بخش سیستم دنده آشنا بشیم :

     ۱.دسته دنده یا شیفتر

دسته دنده همون دو اهرم روی فرمان است که به وسیله اون ها میتونیم دنده رو به عقب ویا جلو تعویض کنیم .

     ۲.طبق و سینی طبق

چرخ دنده و اهرم بزرگ جلوی دوچرخه را طبق و هر کدام از چرخ دنده های تکی جلو رو سینی می نامند.

    ۳.طبق عوض کن

طبق عوض کن همان دنده ی جلو هستش  که با اون میتونید دنده جلو رو عوض کنید .

    ۴.خودرو

به چرخ دنده های عقب دوچرخه خودروی عقب گفته میشه

    ۵.شانژمان عقب

شانژمان عقب همون قسمتیه که با کمک اون میتونید دنده عقب رو عوض کنید .

معمولا دوچرخه ها با توجه به سبک اون ها یک تا سه سینی دارند و همچنین خودروی عقب با توجه به قدیمی یا جدید بودنش بین شش تا دوازده سینی دارند.

هدف ما از تعویض دنده چیه

هدف ما از تغییر دنده چیه ؟

اگه رکاب زیر پای دوچرخه سوار خیلی سفت باشه و فشار زیاد بهش وارد بشه نمیتونه به آسونی حرکت بکنه و اگه رکاب زیر پای دوچرخه سوار خیلی نرم باشه رکاب هرز میچرخه .

هدف ما از تعویض دنده ها تنظیم فشار زیر پای دوچرخه سوار هستیم  به طوری که در مسیر های سربالایی و سرازیری یه فشار معینی زیر پای دوچرخه سوار قرار بگیره .

مثل  دوچرخه المپیا که سواریش خیلی نرمه و دنده هاش عالی جا میره .

توجه: به دنبال آموزش های بیشتر هستین و کلی اطلاعات کسب کنید و دوست دارید شانس این رو داشته باشید دوچرخه رایگان برنده بشید وارد سایت فروشگاه دوچرخه یوتا ما بشید و قسمت هدایا و جوایز رایگان رو مطالعه کنید تا از نحوه برنده شدن دوچرخه رایگان مطلع شوید . با تشکر

کلاچ گرفتن در هنگام تعویض دنده

کلاج گرفتن در زمان تغییر دنده

در همون لحظه اول که اسم کلاج گرفتن رو میشنوید میگید که دوچرخه کلاج نداره پس منظور چیه ؟

دوچرخه ۲۶ المپیا هم باید مثل ماشین کلاج بگیری

همونطور مثل ماشین که برای تعویض دنده باید کلاج بگیریم که قدرت موتور کم بشه و دنده جا بره با دوچرخه هم باید همین کار رو بکنیم که اصلا کار سختی نیست کافیه برای تعویض دنده چند لحظه فشار رو کم کنیم و دنده رو بچرخونیم تا به راحتی جا بره .

اگه اینکار رو انجام ندیم دنده خیلی سخت جا میره و باعث میشه فشار زیادی به دنده و سیستم دنده وارد کنه و باعث میشه عمر سیستم دنده ما کم بشه و ضرر مالی به ما وارد بشه

البته اگه دوچرخه  میخوای که  لاستیکش اندازه ماشین باشه از دوچرخه لاستیک پهن استفاده کنید .

مقدار مجاز تعویض دنده

مقدار مجاز تعویض دنده

زمانی که از کوچکترین سینی طبقه در جلوی دوچرخه استفاده میکنید مجاز هستید در دنده عقب از سه یا چهار خودرو بزرگتر استفاده کنید .

و زمانی که در جلوی دوچرخه از سینی وسط استفاده میکنید در خودروی عقب مجازید که از خودروهای وسط استفاده کنید .

و زمانی که از بزرگ ترین سینی در دنده جلو استفاده میکنید مجازید که از خودروهای کوچک سه یا چهاردر عقب دوچرخه استفاده کنید .

ما نمیتونیم زمانی که از کوچک ترین سینی طبقه استفاده میکنیم در عقب دوچرخه هم از کوچکترین خودرو استفاده کنیم اگه این کار رو انجام بدیم زنجیر در زمان خیلی کوتاهی پاره میشه و باعث میشه آسیب زیادی به طبق و خودرو و شانژمان عقب وارد بشه .

پس نتیجه میگیریم برای رکاب زدن خیلی راحت تر و اصولی باید درست دنده های دوچرخه رو عوض کنیم اینکار غیر این که باعث میشه در زمان دوچرخه سواری ما راحتی خودمون رو داشته باشیم و فشار زیادی به ما وارد نشه باعث میشه استهلاک و خرابی در سیستم دنده نداشته باشیم .

دنده های دوچرخه Olympia به خوبی جا میره .

نحوه درست و صحیح تعویض دنده یکی از عوامل بسیار مهم در کیفیت دوچرخه سواری است با تعویض دنده رکاب زدن آسونتر خواهد شد .

اگه در مسیر های با شیب های خیلی تند ویا سربالایی نحوه تعویض دنده رو بلد نباشیم و دانشش رو نداشته باشیم رکاب زدن برای ما خیلی سخت میشه و خدای ناکرده باعث حادثه برای ما میشه پس مهارت تعویض دنده از مهارت های اولیه هست که باید هر دوچرخه سواری اون رو بلد باشه .

دنده اشتباه در دوچرخه

استفاده از دنده اشتباه در دوچرخه سواری میتونه در خوشبینانه ترین حالت باعث عملکرد نادرست دوچرخه بشه و خرابی زودتر قطعات مصرفی بشه ویا به هم خوردن تعادل ما بشه و در بدترین حالت باعث میشه زمین بخوریم و یا خدای ناکرده تصادف کنیم البته که دوچرخه لاستیک پهن چسبندگی بیشتری به ما میده و باعث تعادل بیشتر ما میشه .

تعویض دنده به صورت اشتباه زمانی رخ میده که دوچرخه سوار دنده هارو به طور کامل نشناسه و ممکنه دنده رو بیش از حد سبک و یا بیش از حد سنگین بکنه .

در هر صورت تمامی موارد سبب میشه تا که دوچرخه سوار از دنده اشتباهی استفاده کنه و نتیجه خوبی عاید خودش و دیگران نکنه .

برای جلوگیری از زمین خوردن در زمان شروع دوچرخه سواری دنده هارو روی حد وسط قرار بدیم ( طبق جلو در صورت وجود ۲ و خودرو های عقب در وسط رنج دنده ) قرار بدیم .

توجه : همچنین از دنده جلو ۳ با دنده عقب ۱ استفاده نکنید و دنده جلو ۱ و عقب سنگین استفاده نکنید .

نتیجه گیری

پس آموزش و یاد گرفتن نحوه تعویض دنده خیلی مهمه و تسلط نداشتن روی این مهارت باعث میشه جون ما حتی به خطر بیوفته و خطرات جبران ناپذیری به همراه داشته باشه دوچرخه دنده ای باعث میشه در شرایط و محیط های متفاوت که ما در آن مکان رکاب میزنیم و دوچرخه سواری میکنیم فشار کمتری به ما وارد بشه و آسان تر به ورزش خودمون بپردازیم و از دوچرخه سواری لذت ببریم

برای مثال : در مسیر های سربالایی رکاب برای ما خیلی سنگین میشه و ممکنه اصلا نتونیم به مسیر خودمون ادامه بدیم و خستگی باعث توقف ما بشه با قرار دادن دوچرخه در دنده سبک فشار خیلی کمتری به ما و زانو هایمان وارد میشه و راحت به مسیر خودمون ادامه میدیم

ویا در شیب های خیلی تند اگه دوچرخه رو در دنده سنگین قرار ندیم ممکنه رکاب زدن و دوچرخه سواری از کنترل ما خارج بشه و خدای نکرده زمین بخوریم و باعث بشه آسیبی به ما برسه و پس با مهارت تعویض دنده و هوشیاری ما میتونیم خطرات و آسیب دیدگی های این ورزش رو به حداقل برسونیم و از حادثه در امان باشیم .