آقای استاندار اجازه ندهید چرخ دوباره اختراع شود !

دکتر رضا جمشیدی عضو و رییس اسبق شورای شهر رشت در نامه ای سرگشاده به استاندار گیلان ضمن ارائه گزارشی مبسوط از تلاشها و نشستها و تصمیم گیریهایی که در حوزه ساماندهی رودخانه های رشت رخ داده است ، از عدم پیگیری تخصصی این پروژه ی رها شده گلایه کرد. در این نامه از استاندار […]

jamshidi najafiدکتر رضا جمشیدی عضو و رییس اسبق شورای شهر رشت در نامه ای سرگشاده به استاندار گیلان ضمن ارائه گزارشی مبسوط از تلاشها و نشستها و تصمیم گیریهایی که در حوزه ساماندهی رودخانه های رشت رخ داده است ، از عدم پیگیری تخصصی این پروژه ی رها شده گلایه کرد.

در این نامه از استاندار به عنوان عالی ترین مقام اجرایی استان خواسته شده تا با ورود مستقیم به این مساله از وقت کشی و اتلاف هزینه های دملی و استانی جلوگیری کند تا موجبات بی اعتمادی مردم در این برهه حساس فراهم نیاید.

متن کامل این نامه که رونوشت آن به اعضای شورای شهر رشت و رییس کمیسیون بهداشت و محیط زیست این شورا نیز ارسال شده است ، را با هم می خوانیم :

جناب آقای دکتر نجفی

استاندار محترم و پرتلاش گیلان

با سلام و ارادت

بدینوسیله ضمن خسته نباشید به جنابعالی و همکاران محترم در قوه مجریه به استحضار میرساند شورای چهارم کلانشهر رشت از همان ابتدا و پس از سپری نمودن انتخابات پرشور خرداد ۹۲ که در واقع محملی برای بیان و تاکید مطالبات مردم در حوزه مدیریت شهری بود بلافاصله موضوع بسیار حیاتی ساماندهی رودخانه های زرجوب و گوهررود را که یک معضل ۶۵ ساله تلقی میگردد در دستور کار قرار داد. در این راستا و به جهت پرهیز از شعارگرایی و تکرار مکررات تلاش گردید بلافاصله مطالعات فاز I ساماندهی رودخانه ها در دستور کار قرار گیرد و یک شرکت رتبه ۱ پس از طی تشریفات قانونی عهده دار این کار گردید و در طول مدت یکسال چندین جلسه فنی به صورت مشترک و در قالب کارگروه ساماندهی رودخانه های زرجوب و گوهررود تشکیل گردید و در این جلسات سعی گردید از حضور نمایندگان محترم شرکت آب و فاضلاب و آّب منطقه ای و همچنین مدیریت بحران استانداری بهره گرفته شود و مشاور مطالعاتی طرح در قالب ارایه گزارش بارها در این جلسات شرکت نمود و نهایتا قبل از تصویب بودجه سال جاری (۹۴) در بهمن ماه سال ۹۳ مشاور طرح به آخرین راهکارهای پیشنهادی خویش پرداخت که در نتیجه در بودجه امسال مبلغ یکصد میلیارد ریال به این طرح اختصاص یافت. موازی با آن و پس از طرح جدی موضوع در شورای مشورتی کلانشهرها و همچنین دبیرخانه کمیسیون خاص امور کلانشهرها و ارسال آن به خانم دکتر ابتکار از طریق شورای شهر رشت و تهران، همانطور که مستحضرید نهایتا با حمایت دکتر محمد باقر نوبخت در اوایل سال جاری اعتبار پانصد میلیارد ریالی به این طرح اختصاص یافت که جای تقدیر و تشکر دارد. اما چیزی که عجیب به نظر میرسد آن است که در نبود مدیریت یکپارچه شهری و علی رغم تلاش اینجانب در جایگاه رئیس وقت شورای اسلامی کلانشهر رشت به یکپارچه سازی نظرات در قالب کارگروه ساماندهی رودخانه های زرجوب و گوهررود، چندین ماه پس از تخصیص اعتبار دولتی و همچنین شهرداری رشت تا کنون هیچ اقدام جدی در این راستا صورت نگرفته است و شنیده ها حاکی از آن است که ظاهرا بایستی چرخ دوباره اختراع گردد و این اعتبار قابل توجه در اختیار شرکت سهامی آب منطقه ای قرار گرفته است که چندان موجه نمی نماید. به خصوص در شرایطی که شهرداری و شورای اسلامی کلانشهر رشت راهکارهای لازم را جمع بندی نموده و در اوایل سال جاری در یکی از آخرین جلسات در حضور شهردار و اعضای محترم شورا مقرر گردید که بلافاصله فاز II مطالعات که تهیه نقشه های اجرایی است آغاز گردد.

از آنجایی که این موضوع بسیار حساس و تاریخی میباشد و شهروندان محترم حوصله این ناهماهنگی ها را نخواهند داشت و قطعا مسئولین را در صورت عدم موفقیت طرح مزبور نخواهند بخشید، بنده به عنوان یک شهروند و هیات علمی دانشگاه گیلان و رئیس اسبق شورای اسلامی کلانشهر رشت خواهشمندم اجازه نفرمایید چرخ را مجددا اختراع نمایند و این بودجه را به صورت گوشت قربانی تقسیم نمایند.

بدیهی است با توجه به توافق بر روی گزینه اجرای کلکتور از جناحین و ترکیب آن با اجرای تصفیه خانه های محلی که مورد اجماع شورای شهر کلانشهر رشت و شرکت آب و فاضلاب استان نیز میباشد تقسیم و تخصیص این بودجه به صورت جداگانه به شهرک صنعتی، بیمارستان ها، سراوان و فاضلاب خانگی، فقط و فقط اتلاف هزینه و وقت شهروندان میباشد.

بنابراین در این شرایط از جنابعالی به عنوان بالاترین مقام اجرایی استان و فردی که حسن نیت و پیگیری شما مثال زدنی میباشد انتظار میرود که اجازه ندهید این پروژه بسیار حیاتی در اثر سوء مدیریت مشمول زمان شده و نهایتا فراموش گردد چرا که مهمترین آسیب آن پس از نابودی رودخانه ها، بی اعتمادی مردم و شهروندان فهیم میباشد که البته خسارت بسیار بزرگی برای مسئولین میباشد.

قبلا از بذل توجه جنابعالی کمال تشکر را دارد.

با سپاس فراوان

دکتر رضا جمشیدی چناری

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

منبع : خبرآزاد