آغاز فعالیت مدارس و دانشگاه ‌ها از ۱۵ شهریور/ حذف تعطیلی پنجشنبه ها

رئیس ‌جمهوری از آغاز فعالیت مدارس و دانشگاه ‌ها از ۱۵ شهریور و حذف تعطیلی پنجشنبه ها طبق تصمیم امروز ستاد ملی کرونا خبر داد.

حرف تازه – رئیس ‌جمهوری خبر داد طبق تصمیم امروز ستاد ملی کرونا مقرر شد فعالیت دانشگاه ‌ها و مدارس از ۱۵ شهریور آغاز شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه امروز ستاد ملی کرونا گفت: «یکی از تصمیماتی که امروز در ستاد ملی کرونا گرفته شد این بود که ماسک می‌تواند بسیار موثر باشد به همین خاطر قرار شد در یکی دو هفته آینده طرح الزام ماسک در مناطق قرمز ضروری شود، این طرح به ستاد ارائه خواهد شود و تصویب و ابلاغ می‌گردد.»

وی ادامه داد: «تا امروز ما درگیر موج اول این بیماری هستیم. موج اول ثابت نیست و در حال حرکت است و همه ما باید آماده باشیم.»

روحانی به فشار روحی و روانی و تبعات روحی این بیماری اشاره کرد و گفت: «از همه کسانی که تخصص روانشناختی دارند، در زمینه علوم حوزوی، هنرمندان، شاعران و دستگاه‌های تبلیغاتی و به ویژه در فضای مجازی مردم را آماده کنند. باید بدانیم که مدت زمان زیادی با این ویروس درگیر هستیم. پس باید بلندمدت فکر کنیم.»

رئیس‌جمهوری خطاب به مردم گفت: «بهداشت و درمان، مردم، صداوسیما و نیروهای مسلح و همه از اواخر اسفند تاکنون با هم همکاری کردیم و توانستیم از روزهای سخت بگذریم، اما این کار نیاز به استمرار و استقامت ما دارد، اگر به این موضوع فکر نکنیم، ممکن است دستاوردهای گذشته از بین برود.»

روحانی اظهار کرد: «از مردم عزیر می‌خواهم به خاطر پاسداری از دستاوردهای‌مان و به خاطر ایران عزیزمان، شکیبایی خود را ادامه دهیم. ما ملت بزرگی هستیم، با کرونا مواجه شدیم، همه باید با هم باشیم. وقتی با هم هستیم کار خوب پیش می‌رود. این ویروس تمام روابط انسانی را تحت تاثیر قرار داده است و همینطور تمام روابط بین‌المللی. سختی معیشت برای بخشی از مردم وجود دارد، مشاغل برخی از رسته‌ها تعطیل شده است، ضربه سختی به گردشگری، حمل و نقل و تجارت بین‌المللی، آموزش، فرهنگ و حتی به بخش‌هایی از پزشکی مانند دندانپزشکی و … وارد کرده است. اما ما به یمن فداکاری مدافعان سلامت و به یمن همکاری همگان، تا امروز سرافزار بودیم.»

روحانی تاکید کرد: «این پیشرفت ما ناشی از انسجام و با هم بودن بوده است. اما زیربناهای محکمی هم داشته‌ایم که توانستیم دوام بیاوریم، مانند زیرساخت پزشکی ما، کاری که در ۷ سال اخیر شد مانند طرح تحول سلامت و توسعه زیرساخت‌ها بسیار عظیم بود. اگر زیرساخت ارتباطات را نداشتیم و اگر فضای مجازی سامان‌دهی شده نداشتیم و موبایل هوشمند در اختیار مردم نبود، آموزش و خرید و فروش با مشکل مواجه می‌شد. این زیرساخت محکم کمک زیادی به ما کرد. اگر شرکت‌های دانش‌بنیان همان ۵۰ مورد قبل بود، کاری نمی‌توانستیم بکنیم اما امروز با ۵ هزار شرکت دانش‌بنیان کار بزرگی انجام دادیم. همینظور خودکفایی که در کشاورزی و انرژی و … باعث استقامت ما شد. این زیرساخت‌ها بسیار مهم است.»

رئیس‌جمهوری گفت: «با این که مردم ما مشکل اقتصادی زیادی داریم اما لازم است از دست‌اندرکاران اقتصادی کشور قدردانی کنم. ما ارز را برای مواد اولیه و کالاهای اساسی تامین کردیم. بسته ویژه‌ کرونا را چهار ماه به ۳ میلیون خانواده پرداخت کنیم. فعالیت اقتصادی و بازگشایی ما منوط به رفتار عمومی است، اگر دستورالعمل را پیاده کردیم و مراعات کردیم موفق می‌شویم ولی اگر رفتار عمومی ما منطبق نباشد حتما به مشکل مواجه خواهیم شد.»

وی خاطرنشان کرد:‌ «اگر تست کرونای کسی مثبت شد و خود را قرنطینه نکرد مشکل ایجاد می‌شود. این دستوری بود که ما دادیم اما به خوبی اجرا نمی‌شود. باید به محیط کاری و خانواده و … اطلاع داده شود که تست این فرد مثبت است. باید وی خود را قرنطینه کند.»

روحانی به تصمیمات جلسه ستاد ملی کرونا اشاره کرد و گفت: «مبنای اینکه می‌گوییم جایی قرمز است، از این به بعد نمی‌گوییم استان بلکه از این به بعد شهرستان مبنا است. همچنین هر استانی که بخشی از آن دچار مشکل می‌شود بلافاصله ستاد استانی باید پیش‌بینی لازم را بکند و به ستاد بفرستد تا بررسی کنند و محدودیتی که تایید شد اعلام شود و با تایید رئیس‌جمهوری اجرایی شود. در این جلسه مطرح شد و قرار است طی هفته‌های آینده تصمیم بگیریم الزام ماسک در برخی مناطق مانند تجمعاتی که در فضاهای سرپوشیده است. ما باید قبل از الزام، ماسک به وفور و ارزان در اختیار مردم قرار دهیم. در این نشست همچنین درباره زندان‌ها بحث صورت گرفت، پروتکلی برای زندان‌ها تهیه شده و زندان‌ها طبق آن عمل می‌کنند و مسئولان بهداشتی هم نظارت خواهند کرد.»

رئیس‌جمهوری اضافه کرد: «در دو جا یعنی سالمندان و زندان‌ها شرایط ما خوب بوده است. همچنین درباره آموزش تصمصم گرفتیم که دانشگاه‌ها ۱۵ شهریور فعالیت خود را آغاز کنند اما توام با فضای حقوقی و مجازی. شعار ما کلاس خلوت و خوابگاه خلوت است. همین زمان هم برای آموزش و پرورش خواهد بود منتهی اجازه داده شد که این وزارت خانه از اول تا ۱۵ شهریور فعالیت خود را در استان‌ها اعلام و اجرا کند. تعطیلی پنجشنبه‌ها هم حذف می‌شود تا بتوانند کارهایشان را انجام دهند.»

آغاز فعالیت مدارس و دانشگاه ‌ها از ۱۵ شهریور/ حذف تعطیلی پنجشنبه ها

آغاز فعالیت مدارس و دانشگاه ‌ها از ۱۵ شهریور/ حذف تعطیلی پنجشنبه ها

پانا