آشنایی با جاذبه های گردشگری بندر انزلی

در این مقاله به معرفی تعدادی از جاذبه های گردشگری بندر انزلی می پردازیم.

به گزارش قلم آزاد به نقل از الی گشت ، بندر انزلی یکی از زیباترین شهرهای شمالی و از مهم‌ترین بنادر کشورمان محسوب می‌شود. این بندر زیبا از مرکز استان گیلان تقریباً ۴۰ کیلومتر فاصله دارد. بندر انزلی به علت داشتن موقعیت جغرافیایی خاص، طبیعت سرسبز و سواحل دیدنی به اروپای کوچک مشهور شده است. این بندر جاذبه‌های طبیعی دیدنی و مراکز خرید مجهزی دارد و فرصت تجربه‌های جدید و متنوع را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. در ادامه با بهترین جاذبه‌های گردشگری بندر انزلی آشنا می‌شویم.

جاذبه های گردشگری بندر انزلی

  • تالاب بین‌المللی انزلی، زیستگاه پرندگان مهاجر

تالاب بین‌المللی انزلی زیستگاه پرندگان مهاجر و گونه‌های نادر بومی محسوب می‌شود. در این تالاب بیش از ۱۰۰ گونه پرنده و حدود ۵۰ گونه از آبزیان مختلف زندگی می‌کنند و افراد علاقه‌مند می‌توانند از پرنده‌نگری و تماشای حیات وحش در این مکان لذت ببرند. البته زیبایی‌های تالاب انزلی فقط مربوط به حیات وحش این تالاب نیست و اگر در ماه‌های تیر تا مرداد به این منطقه سفر کنید می‌توانید تصاویر فوق‌العاده زیبایی را از گل‌های نیلوفر آبی ببینید. تالاب انزلی در سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب‌های تحت حفاظت ایران قرار گرفته است. این تالاب به خصوص منطقه حفاظت شده‌ی سرخانکل از بهترین جاذبه های گردشگری بندر انزلی هستند. منطقه سرخانکل در وسط تالاب انزلی قرار دارد و با گل‌های نیلوفر آبی، آزولا، سه کوله خیز و نیزار پوشیده شده است.

  • بلوار ساحلی، از دیدنی‌ترین جاذبه های گردشگری بندر انزلی

بلوار ساحلی از دیدنی‌ترین جاذبه های گردشگری بندر انزلی است. این بلوار با نام‌های دیگری مانند بوستان ساحلی و بلوار ساحلی قدس هم شناخته می‌شود. همچنین از این بلوار به عنوان اولین پارک سبک اروپایی شمال کشور یاد می‌شود. بلوار ساحلی بندر انزلی چشم‌انداز بسیار زیبایی به دریا، تأسیسات بندری و ورودی تالاب بین‌المللی انزلی دارد. گردشگران می‌توانند از این بلوار زیبا تصویر رفت‌وآمد کشتی‌ها و قایق‌ها، پرواز پرندگان و طلوع و غروب خورشید را در افق دریا تماشا کنند.

جاذبه های گردشگری بندر انزلی

  • موزه نظامی انزلی، بنایی باشکوه و سفیدرنگ

موزه نظامی انزلی بنایی باشکوه و سفیدرنگ است که به دستور رضاشاه در بین سال‌های ۱۳۰۸ تا ۱۳۱۴ ساخته شده است. این عمارت زیبا از شمال به دریا و از جنوب به یک باغ سرسبز مشرف است. موزه نظامی یکی از دیدنی‌ترین جاذبه های گردشگری بندر انزلی است و امروزه می‌توان سلاح‌هایی از دوران صفوی به بعد را در این بنا مشاهده کرد. بازدید از این موزه حتی برای افرادی که علاقه‌ای به سلاح ندارند هم بسیار جذاب خواهد بود. زیرا همانطور که گفته شد فارغ از اشیای موجود در این مجموعه، بنای خود موزه و باغ آن بسیار تماشایی هستند.

  • برج ساعت، از قدیمی‌ترین جاذبه های گردشگری بندر انزلی

برج ساعت از قدیمی‌ترین جاذبه های گردشگری بندر انزلی است. این برج در سال ۱۱۹۴ هجری شمسی به دستور ناصرالدین شاه ساخته شده است. این برج که با نام «مناره انزلی» هم شناخته می‌شود در گذشته نوعی فانوس دریایی بود و شب‌ها روشنایی منطقه را برای کشتی‌ها تأمین می‌کرد. برج ساعت در سال ۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. امروزه این بنا در پشت بازار سپه انزلی واقع شده و گردشگران می‌توانند از آن بازدید کنند.

جاذبه های گردشگری بندر انزلی

  • کشتی تفریحی میرزا کوچک‌خان جنگلی

کشتی تفریحی میرزا کوچک‌خان جنگلی تنها کشتی تفریحی دریای کاسپین و یکی دیگر از جاذبه های گردشگری بندر انزلی است. این کشتی با ۷۴ متر طول، ۱۲ متر عرض و ۲۰ متر ارتفاع در سال ۱۹۷۱ میلادی در ژاپن ساخته شده است. کشتی تفریحی میرزا کوچک‌خان دارای ۵ طبقه بوده و ۲۷ کابین درجه یک و دو آن در مجموع ظرفیت پذیرش ۲۵۰ مسافر را به طور هم‌زمان دارند. این کشتی امکانات و تجهیزات پذیرایی در حد یک هتل ۴ ستاره را داراست. کشتی تفریحی میرزا کوچک‌خان جنگلی می‌تواند در بین استان‌های خارجی ساحلی تردد کند.

  • موج‌شکن انزلی، محل مناسبی برای تفریح

موج‌شکن انزلی، محل مناسبی برای تفریح اهالی و گردشگران بندر انزلی است. در گذشته کانالی مشابه خلیج، بین انزلی و غازیان وجود داشت و کشتی‌های تجاری در این کانال بارهای خود را تخلیه کرده و در آنجا پهلو می‌گرفتند. اما امواج دریا و توفان تا داخل کانال می‌آمد و به شناورهای مستقر در خلیج آسیب می‌رساند. به همین علت در سال ۱۲۷۴ شمسی(۱۸۹۵ میلادی) یک موج‌شکن به طول ۵۲۰ متر در این منطقه احداث شد. این منطقه امروزه به محلی برای تفریح  تبدیل شده و گردشگران زیادی علاقه‌مند هستند منظره‌ی زیبای دریا را از این مکان تماشا کنند.

جاذبه های گردشگری بندر انزلی

  • حافظیه انزلی، بنایی سفیدرنگ مشابه حافظیه شیراز

بنای حافظیه انزلی، بنایی سفیدرنگ مشابه حافظیه شیراز است که در بلوار ساحلی قرار دارد. این بنا  به‌منظور ترنم موسیقی در سال ۱۳۱۱ توسط گروهی از مهندسان آلمانی ساخته شد.  شهرداری وقت انزلی دستور ساخت این بنا را داده بود و حافظیه انزلی در واقع محلی برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی بود. در حال حاضر نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و نقاشی در این مکان برگزار می‌شوند. همچنین گردشگران می‌توانند از این مجموعه بازدید کنند. بنای حافظیه انزلی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • دهکده ساحلی انزلی، بزرگ‌ترین باغ شهر ایران

دهکده ساحلی انزلی، بزرگ‌ترین باغ شهر ایران و یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری بندر انزلی است که در سال ۱۳۴۸ ساخته شده است. این منطقه پر از ویلاهای متعدد، رستوران‌های بزرگ، فروشگاه‌های مجهز، زمین‌های ورزشی و مناطق شنا است. دهکده ساحلی انزلی در منطقه غازیان، بین محله شالیور و بی‌بی حوریه قرار دارد. حدود ۲۰ درصد از مساحت زمین‌های ویلاهای این دهکده به فضای سبز اختصاص‌داده‌شده است.

جاذبه های گردشگری بندر انزلی

    • کلبه وحشت انزلی، خانه‌ای ترسناک و مرموز

کلبه وحشت انزلی، خانه‌ای ترسناک و مرموز است که داستان‌های زیادی درباره آن نقل می‌شود. این کلبه در میان جنگل هفت دغنان قرار دارد و طبق گفته‌ی اهالی همواره صداهای عجیبی از آن به گوش می‌رسد. با این که اهالی بارها درب این کلبه را پلمپ کرده‌اند اما در سال ۱۳۶۵ چهار پسر جوان تصمیم می‌گیرند شب را در این کلبه بمانند. اما نیمه‌های شب ۲ نفر از آن‌ها وحشت‌زده از کلبه فرار می‌کنند و صبح روز بعد از دو نفر باقی‌مانده، یک نفر فوت شده و یک نفر دیگر هم دچار جنون می‌شود. این اتفاق چند سال بعد دوباره تکرار می‌شود و بر وحشت اهالی می‌افزاید.

  • شنبه‌بازار انزلی، مکانی برای آشنایی بافرهنگ مردم محلی

شنبه‌بازار انزلی مکانی برای آشنایی بافرهنگ مردم محلی است. این بازار بیش از ۷۰ سال است که برپا می‌شود. دست‌فروش‌های ساکن انزلی با فرا‌‌رسیدن روز شنبه راهی این بازار می‌شوند و کالاهای متنوع خود را برای مشتریان عرضه می‌کنند. گردشگرانی که علاقه‌مند به خرید محصولات باغی، دریایی، حصیری و حتی حیوانات زنده هستند می‌توانند سری به این بازار بزنند. همچنین نمای پشت شنبه‌بازار با خانه‌های رنگی خود یکی دیگر از جاذبه های گردشگری بندر انزلی محسوب می‌شود. این خانه‌ها به همت شورای شهر انزلی با رنگ‌های متنوع رنگ‌آمیزی شده‌اند و تصویر آن‌ها درون آب چشم‌انداز تماشایی را خلق کرده است.

  • آکواریوم انزلی، از بزرگ‌ترین آکواریوم‌های ایران

آکواریوم انزلی از بزرگ‌ترین آکواریوم‌های ایران است که در سال ۱۳۹۷ افتتاح شده است. این آکواریوم زیستگاه بیش از ۲۰۰ هزار گونه از آبزیان و ۵۰۰ هزار خزنده بوده و شامل آکواریوم‌های معمولی، روباز، مینی و تونلی است. همچنین از سالن‌های مختلف آکواریم انزلی می‌توان به آمازون، خلیج‌فارس، دریای خزر و تونل آکواریوم اشاره کرد. امروزه این آکواریوم جزو بهترین جاذبه های گردشگری بندر انزلی محسوب می‌شود و با امکانات تفریحی متعدد خود مانند کافه، رستوران، لونا پارک و گیفت شاپ لحظات لذت‌بخشی را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد.

جاذبه های گردشگری بندر انزلی

  • مجموعه ورزشی و گردشگری دریایی مارینا کاسپین

مجموعه ورزشی و گردشگری دریایی مارینا کاسپین یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری بندر انزلی است که تفریحات آبی متعددی را برای ساکنان و مسافران بندر انزلی فراهم کرده است. این مجموعه دارای مدرسه بادبانی، فروشگاه لوازم و تجهیزات دریایی، استراحتگاه، کلوپ تفریحات دریایی، کافی‌شاپ و رستوران است و مکان مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت محسوب می‌شود. از جذاب‌ترین تفریحات مجموعه مارینا کاسپین می‌توان به کایاک سواری، ویندسرف، پدال بورد، شاتل، پاراسل و قایق‌های بادبانی اشاره کرد. ساعت کاری این مجموعه همه‌روزه از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب است.

جمع‌بندی درباره بهترین جاذبه های گردشگری بندر انزلی

در این مقاله ۱۲ مورد از بهترین جاذبه های گردشگری بندر انزلی را معرفی کردیم. اگر چه طبیعت و سواحل این شهر بندری بسیار تماشایی هستند و اکثر گردشگران برای دیدن این مناظر و دریا به این شهر سفر می‌کنند اما در صورت تمایل می‌توانید از جاذبه‌های معرفی شده هم بازدید کنید.