آشنایی با تفریحات رایگان مسکو | از کنسرت کلاسیک تا بازدید از املاک سلطنتی کولومنسکویه و باغ الکساندرا

بدون شک یکی از زیباترین و گران ‌ترین شهرهای جهان، مسکو پایتخت روسیه است؛ بنابراین شاید آشنایی با تفریحات رایگان مسکو جالب باشد.

به گزارش حرف تازه ، بدون شک یکی از زیباترین و گران ‌ترین شهرهای جهان، مسکو پایتخت روسیه است؛ بنابراین شاید پیدا کردن تفریحات رایگان در مسکو کار راحتی نباشد. با این حال جاذبه ‌های تفریحی بسیاری وجود داشته که می ‌توان بدون صرف هزینه از آن ‌ها دیدن کرد.

یکی از ویژگی‌ های جالب مسکو این است که تمام موزه‌ ها و گالری ‌های دولتی در برخی روزهای ماه رایگان هستند. به همین دلیل اگر قبل از سفر برنامه ریزی درستی داشته باشید می ‌توانید به صورت رایگان بسیاری از مکان‌ های دیدنی این شهر را کاوش کنید. ما در این مقاله فهرستی از تفریحات رایگان مسکو را برای شما جمع آوری کرده‌ ایم تا بتوانید در سفر خود به این کشور زیبا بیشترین بهره را ببرید.

شهر مسکو

۱ – بازدید از پارک های مسکو

شهر مسکو در روسیه بیش از ۶۰ پارک دارد که ورود به بیشتر آن ها آزاد و رایگان است. اکثر پارک های مسکو برای سپری کردن زمان و استراحت در یک فضای سبز مناسب است به طوری می توان گفت برخی از آن ها می توانند چند روز شما را سرگرم کنند.

برای گشت و گذار در پارک این شهر باید بگوییم که اگر علاقمند به تماشای کاخ های قرن هجدهم دارید به پارک تساریتسینو (Tsaritsyno) بروید و از موسیقی های عصرگاهی این مکان هم نهایت لذت را ببرید. به غیر این می توانید در اطراف رودخانه ای در مسکو به نام کولومنسکو قدم بزنید یا به پارک کوسکُوو (Kuskovo) بروید و از قدم زدن در یکی از مکان های غم انگیز در داستان های عاشقانه روسی تجربه ی جدیدی را بدست بیاورید. پارک جنگلی دیگری به نام ایزمایلوا (Izmailovo)هم وجود دارد که می توانید در آن به دوچرخه سواری بپردازید. البته پارک دیگری هم به نام VDNKh وجود دارد که می توانید در آن عظمت شوروی سابق را تماشا کنید. همیشه می‌توانید در پارک ‌های مسکو فعالیتی متناسب با سلیقه خود را پیدا کنید.

در مطالب بعدی ما به تفسیر بهترین پارک های مسکو را نام خواهیم برد.

پارک های مسکو

۲- شرکت در کنسرت های رایگان موسیقی کلاسیک

مکان های زیادی در شهر مسکو وجود دارد که می توانید در آن ها موسیقی کلاسیک به طور رایگان گوش کنید اما توجه داشته باشید که حتما برنامه ها را از قبل بررسی بنمایید. اغلب در موزه های مسکو موسیقی کلاسیک اجرا می شود و شما می توانید یک شب را در موزه های این شهر از شنیدن موسیقی کلاسیک نهایت لذت را ببرید. برای این منظور می توانید به موزه های خانه بولگاکوف، خانه چخوف، مارینا تسوتایوا، خانه فیودور شالیاپین و … بروید.

رفتن به کنسراواتوار چایکوفسکی یکی دیگر از تفریحات رایگان در مسکو به شمار می ‌رود. این کنسرواتوار یکی از معتبرترین دانشگاه‌ های موسیقی در روسیه بوده که هر سال نوابغ بسیاری از آن فارغ التحصیل می‌ شوند. با این حال برای قدم زدن در سالن ‌های بزرگ موسیقی و لذت بردن از زیبایی‌ های آن نیازی نیست تا دانشجو باشید.

در طول سال، این مکان پذیرای صدها کنسرت مختلف از کنسرت سمفونی گرفته تا کر است که در آن از عموم مردم دعوت می ‌شود تا نه تنها به موسیقی باکیفیت گوش دهند بلکه، عظمت سالن‌ های آن را هم ببینند. گرند هال یا تالار بزرگ، باشکوه ‌ترین سالن این کنسرواتوار بوده که سقف و دیواره‌ های بلندش با پرتره‌ های بیضی شکل غول پیکری از آهنگسازان بزرگ جهان تزئین شده است. بسیاری از این کنسرت ‌ها رایگان بوده و با بررسی تقویم آنلاین آن می ‌تواند لیست اجراهای آتی را مشاهده کنید.

لازم به ذکر است که بگوییم کنسرواتور چایکوفسکی به طور منظم در تعطیلات آخر هفته اجرا دارد. علاوه بر این شما می‌ توانید به طور رایگان در کنسرت‌ های دانشجویی و اجرای آخر هفته در آکادمی موسیقی روسیه هم شرکت کنید و از موسیقی های کلاسیکی که در آن ها اجرا می شود لذت ببرید.

موسیقی کلاسیک رایگان مسکو

۳- در مسکو متروگردی کنید!

حتما شنیده ‌اید که ایستگا‌ه‌ های قطار در مسکو یکی از زیباترین متروهای جهان به شمار می ‌روند. یکی از بهترین تفریحات رایگان در شهر مسکو بازدید از متروهای این شهر است.  پس در سفر خود به این کشور نباید تماشای آن ‌ها را از دست بدهید. در واقع از ۲۰۶ ایستگاه مترویی که در این شهر وجود دارد، نزدیک به ۵۰ ایستگاه آن جز میراث فرهنگی محسوب می‌ شوند و هرکدام تاریخ خاص خود را دارند.

بنابراین اگر تمایلی به پرداخت هزینه‌ های بالا برای تماشای مکان‌های مختلف ندارید،‌ می ‌توانید با کمی تحقیق و جستجو به سراغ یکی از تفریحات رایگان در مسکو بروید. تنها هزینه ‌ای که باید بپردازید، بلیط مترو بوده که در مقایسه با دیگر هزینه ‌ها، اصلا به چشم نمی ‌آید. برای بازدید از مترو هم حتما حواستان به زمان باشد زیرا در ساعت ‌های شلوغ لذتی از فضا نخواهید برد.

مترو مسکو

۴- کاوش در کلیساهای ارتدوکس

ورود به تمام کلیساهای زیبا و رنگارنگ مسکو رایگان است؛ پس این گزینه را به هیچ وجه از دست ندهید. فقط برای ورود به این مکان ‌ها باید برخی قواعد را رعایت کنید. به عنوان مثال زنان باید لباس ‌های مناسبی پوشیده و سر خود را هم بپوشانند. مردان هم اجازه پوشیدن شلوارک یا گذاشتن کلاه بر سر را ندارد. به جز این موارد، هیچ مانعی برای رفتن به این مکان ‌های تاریخی و زیبا وجود ندارد.

قدمت برخی از این کلیساها به قرن پانزدهم بر می ‌گردد، پس قدم زدن در آن ‌ها مانند قدم برداشتن در برگه ‌های تاریخ است. علاوه بر کلیسای معروف سنت باسیل، کلیساهای دیگری مانند کلیسای جامع مسیح نجات دهنده و کلیسای پیامبر الیاس هم جز لیست مکان ‌های محبوب قرار دارند. از آن جایی که این شهر کلیساهای بسیاری دارد، نگران نباشید حتی بدون جستجوی خاصی هم در هر مکان چندتایی از آن ‌ها به چشم می‌ خورند.

کلیساهای ارتودکس مسکو

۵- تورهای تفریحی رایگان مسکو

یکی دیگر از تفریحات رایگان در مسکو، تورهای تفریحی آن است. این تورهای پیاده روی همه روزه از ساعت ۱۰.۴۵ دقیقه صبح توسط راهنما‌های محلی برگزار می ‌شود. در اغلب این تورهای گردشگری شما را از مرکز شهر مسکو عبور می ‌دهند تا بتوانید از میدان سرخ، کلیسای جامع سنت باسیل، فروشگاه بزرگ کرملین و گام و همچنین تئاتر بولشوی دیدن کنید.

تعویض شیفت نگهبانان بر سر مزار شهید گمنام یکی دیگر از جاذبه ‌های رایگان و دیدنی در این شهر است. در مسیر این پیاده روی، راهنما در مورد تاریخ و گذشته هر مکان هم به شما توضیحاتی خواهد داد. این تور به زبان انگلیسی بوده بنابراین به راحتی و بدون نگرانی می ‌توانید در آن شرکت کنید.

تورهای تفریحی مسکو

۶- بازدید از موزه ها به طور رایگان

بازدید از موزه های شهر مسکو از دیگر تفریحات رایگان مسکو است. ورود به بسیاری از موزه های این شهر در سومین یکشنبه ی هر ماه رایگان می باشد. علاوه بر این ورود به برخی از موزه های این در بیشتر مواقع بدون پرداخت هیچ هزینه ‌ای ممکن است؛ شما می توانید یک گردش ادبی در مسکو را با بازدید از خانه ماکسیم گورکی در عمارت مجلل هنر نوین آغاز کنید.

این عمارت توسط یکی از مشهورترین معماران روسیه یعنی فئودور شچتل طراحی شده است. این خانه که معماری شگفت انگیزی داشته در سال ۱۹۳۱ به ماکسیم گورکی هدیه داده شده است. همچنین به عنوان عمارت ربابوشینسکی هم شناخته می‌ شود که دلیل این نامگذاری، فضای داخلی با پنجره‌ های شیشه ‌ای رنگارنگ زیبا و نقاشی ‌های دیواری و پله ‌های مرمری پیچ خورده‌ ای که شبیه یه موج غول پیکر به نظر می ‌رسد، است. این خانه مملو از وسایل شخصی گورکی از جمله کتابخانه وسیع او است.

موزه خانه گورکی مسکو

۷- اسکی روی یخ بروید

یکی از محبوب ترین تفریحات رایگان در مسکو اسکی بر روی یخ است. برای این فعالیت زمستانی شما می بایست یک جفت اسکیت داشته باشید تا به بتوانید به صورت رایگان در زمین های اسکیت تمرین کنید. یک پیست اسکی به نام چیستای پاتریاچ بوندز (Chistye Patriarch) وجود دارد که شما می توانید به صورت رایگان در آن از خدمات اسکی بهره ببرید. دیگر پیستی که می توانید بر روی آن به طور رایگان اسکی کنید رینگ اسکیت گام  (GUM)است. البته در بیشتر پارک های مسکو پیست های اسکی وجود دارد که بتوانید به طور رایگان به اسکی بپردازید.

اسکی بر روی یخ مسکو

۸- به تماشای رایگان تئاتر بروید

قطعا رفتن به تئاترهای روسی حال و هوای دیگری می تواند داشته باشد، کشوری با داستان های بی نظیر و فوق العاده که به اجرا در آوردن آن ها بسیار می تواند تماشایی باشد. توجه داشته باشید که ورود به سالن تئاتر بولشوی یا دیگر تئاترهای خیال انگیز مسکو به طور رایگان امکان پذیر نیست، پس الکی دلتان را صابون نزنید.

اما اگر طرفدار تئاتر هستید و بودجه کافی را برای بازدید از تئاترهای این کشور ندارید می توانید به سمت تئاترهای دانشجویی که در موسسه هنر مدرن و مدرسه عالی اقتصاد شرکت کنید، حتما از قبل بلیط ورود به این اجراها را رزرو کنید.

تئاترهای مسکو

۹- از مقبره لنین دیدن کنید

یکی از شگفت انگیزترین تفریحات رایگان در مسکو، بازدید از مقبره دیکتاتور سابق شوروی، لنین است. این مقبره گرانیتی و مرمری که در میدان سرخ واقع شده یکی از مکان ‌های بسیار محبوب در بین مسافران است. مقبره لنین علاوه بر اهمیت تاریخی، یکی از معروف ‌ترین مومیایی ‌های مدرن در جهان بوده که در یک تابوت شیشه ‌ای قرار دارد.

جسد لنین از زمان مرگش در سال ۱۹۲۴ تا به امروز در این مکان برای نمایش گذاشته شده و امروزه یکی از جاذبه‌ ها و تفریحات رایگان در مسکو به شمار می ‌رود. بازدیدکنندگان پنج دقیقه زمان دارند تا لنین را با کت و شلوار اتو کشیده و مرتبش ببیند. کت و شلوار تن لنین هر سه سال یکبار و قبل از فاسد شدن تعویض می ‌شود. فقط فراموش نکنید که در داخل مقبره باید سکوت را رعایت کنید.

مقبره لنین مسکو

۱۰- باغ الکساندرا سرسبز

بازدید از قلعه کرملین بسیار زیبا و باورنکردی است اما چند صد روبل هزینه روی دوش شما می‌ گذارد. به جای آن می‌ توانید سراغ باغ الکساندر بروید. این فضای سبز از سه باغ مجزا تشکیل شده که در طول دیوار غربی قلعه کرملین ادامه دارد. از داخل باغ هم می ‌توانید منظره کرملین را تا حدودی ببینید.

علاوه بر قلعه، چیزهای زیادی برای دیدن در این مکان وجود دارد. از حمله مقبره سرباز گمنام، یک یادبود جنگ به همراه یک شعله ابدی که همیشه روشن است، یک غار مخروبه مصنوعی و ردیفی از گل ‌های زیبای کاشته شده در باغ که در طول فصول مختلف سال تغییر رنگ می ‌دهند.

باغ الکساندر مسکو

۱۱- املاک سلطنتی کولومنسکویه

این املاک سلطنتی باستانی که مشرف به رودخانه مسکو بوده، محل قدیمی‌ ترین سکونت‌ گاه مسکونی در این شهر است. قدمت برخی از قسمت‌‌ های آن هم به عصر حجر می ‌رسد. در حالی که برای ورود به موزه آن نیاز به پرداخت هزینه ورودی بوده اما گردش در محوطه باغ رایگان است. در حین گشت و گذار در باغ به دنبال کلیسای قرن شانزدهمی معراج هم باشید. این مکان تاریخی در فهرست یونسکو بوده و یکی از اولین کلیساهای سنگی در روسیه قدیم است.

محوطه باغ سلطنتی کولومنسکویه، دارای یک پاویلیون زیبا بوده که توسط مجسمه سنگی دو شیر ماده محافظت می ‌شود. یک کلبه قدیمی و فضای سبز دوست داشتنی از جمله یک باغ آهک و بلوط‌های باستانی که قدیمی ‌ترین درخت ‌های بلوط مسکو هستند در این مکان واقع شده ‌اند.

املاک سلطنتی کولومنسکویه مسکو

۱۲- به تماشای معماری مسکو بروید

یکی دیگر از تفریحات رایگان مسکو که بسیار هم طرفدار دارد، تماشای معماری های تاریخی مسکو است. در طی ۸۷۹ سالی گذشته بناهای زیادی در این شهر ساخته شده است که ارزش دیدن را دارد. شما می توانید برای هفته ها برای تماشای آن ها وقت بگذرانید و از تماشای مجسمه های قرن هفدهم، کلیساهای باروک، آسمان خراش های سبک استالینیستی، ساختمان کانستراکتیویستی و سازه های شیشه ای و سیمانی می باشد.

منبع: الی گشت