آزموده را آزمودن خطاست/ به بهانه کاندیداتوری مجدد اعضای شورای شهر رشت

در روزهای گذشته شنیده هایی مبنی بر احتمال کاندیداتوری مجدد اکثریت اعضای شورای شهر رشت به گوش می رسد؛ شنیده هایی که نگرانی در بین شهروندان را بیشتر کرده تا جایی که برخی معتقدند آزموده را آزمودن خطاست و نباید این ترکیب شورایی تکرار شود.

اختصاصی حرف تازه – در روزهای گذشته شنیده هایی مبنی بر احتمال کاندیداتوری مجدد اکثریت اعضای شورای شهر رشت به گوش می رسد؛ شنیده هایی که نگرانی در بین شهروندان را بیشتر کرده تا جایی که برخی معتقدند آزموده را آزمودن خطاست و نباید این ترکیب شورایی تکرار شود.

شورای شهر رشت در دوره پنجم در شرایطی کار خود را آغاز کرد که تمامی اعضای پارلمان شهری به جز یک نفر سوابق مدیریتی قابل اتکایی داشتند و همین امر انتظارات را برای ساختن شهری توسعه یافته تر افزایش داد اما گذر زمان نشان داد تجارب فردی به تنهایی نمی تواند گره گشا باشد و خلا روحیه تعامل گرایانه، شورای شهر رشت را به بیراهه کشانده است.
خلا تعامل باعث شد اعضای شورای شهر، که هر یک در زمره مجرب ترین مدیران شهری رشت قرار دارند، با وجود بومی بودن و شناخت مناسب نسبت به مشکلات شهری نتوانند انتظارات را برآورده کنند و مدت ها در انجام اولیه ترین وظیفه خود یعنی انتخاب شهردار ناکام بمانند. شورانشینان طی دوران حضور خود ۹ بار اقدام به انتخاب شهردار و سرپرست کردند که در نوع خود رکوردی کم نظیر و البته تاسف بار است.
برخی اعضای شورای پنجم که فارغ از کارنامه فردی، دست کم کارنامه تیمی زیر صفر و در حالت خوشبینانه نزدیک به صفر از خود به جا گذاشته اند حالا اقدامات انگشت شمار و یا کوچک دوران چهار ساله را برای شهروندان می شمارند؛ طوری که انگار قرار بر درجا زدن مطلق بوده و اکنون مدیریت شهری منتی بر سر شهروندان نهاده که چند پروژه ای را پیش برده است!
وحشت اکثریت شورانشینان از انتقادات رسانه ای به حدی بود که در تمام این دوران، محدود شدن حضور رسانه ها در جلسات، بیش از هر دوره دیگری دیده شد و از سوی دیگر جمعی از اعضای شورا هر یک با نطق ها و مصاحبه های پرطمطراق سعی در خودستایی و مقصر نشان دادن دیگران داشته اند. برخی به جای ارائه راهکار، تنها مخالف و منتقد بوده اند و برخی دیگر به دنبال جاه طلبی و پیمودن پله های ترقی. برخی هم ضرباتی مهلک را از خودشان به یادگار گذاشته اند که هرگز از خاطر رشتی ها نخواهد رفت!
انگشت شمار بودند اعضایی که صندلی شورا را پله ای برای پیشرفت خود نمی دیدند. کسانی که آمدند تا در همین جایگاه شورا حضور داشته باشند و بمانند و آرام آرام تفکرات و برنامه هایشان را به مرحله اجرا برسانند و یا کسانی که با صندلی شورا به دنبال کسب اعتبار و شهرت فردی نبودند.
شاید اگر چند ماه اخیر که از یک سو انتخاب بومی و مناسبی برای شهرداری رشت صورت گرفت و از سوی دیگر تنش میان اعضا نسبت به گذشته به طرز محسوسی  مدیریت شد و کاهش یافت را کنار بگذاریم روزهای روشن چندانی در عمر چهار ساله شورای پنجم رشت یافت نشود و بدون شک این مسائل از چشمان مردم آگاه شهر رشت نیز پنهان نخواهد ماند.
هرچند باید منتظر ماند و دید سرانجام کدام چهره ها بار دیگر فرصت حضور در شورای شهر رشت را خواهند یافت اما تغییر ترکیب فعلی شورا در دوره آینده قطعی به نظر می رسد و شاید بیش از نیمی از اعضای فعلی با کرسی شورای شهر خداحافظی کنند.
آزموده را آزمودن خطاست

آزموده را آزمودن خطاست