علیرضا جوقه دوست، کارگردان رشتی، در گفتگو با حرف تازه مطرح کرد:

آرزو دارم زندگینامه مشاهیر گیلان را به تصویر بکشم/ ساخت مستندی با موضوع امام رضا(ع) ۵۰۰ میلیون هزینه دارد/ مسئولین حمایت کنند

حرف تازه – مستند بی نشان روایتگر زندگی شهید مدافع حرم جاوید الاثر محمدرضا یعقوبی روز های چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته با حضور مسئولین استانی و کشوری در رشت و لنگرود رونمایی شد. به همین بهانه به سراغ علیرضا (سامان) جوقه دوست کارگردان و یکی از تهیه کننده های این اثر رفتیم و چند […]

حرف تازه – مستند بی نشان روایتگر زندگی شهید مدافع حرم جاوید الاثر محمدرضا یعقوبی روز های چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته با حضور مسئولین استانی و کشوری در رشت و لنگرود رونمایی شد.

به همین بهانه به سراغ علیرضا (سامان) جوقه دوست کارگردان و یکی از تهیه کننده های این اثر رفتیم و چند دقیقه ای به گفتگو با او نشستیم که بخش هایی از این گفتگو را در ادامه می خوانید:

آقای جوقه دوست آخرین کار شما اثری مستند، روایتگر زندگی شهید مدافع حرم جاویدالاثر محمدرضا یعقوبی به نام بی نشان بود. از مراسم رونمایی مستند بی نشان در رشت و لنگرود برایمان بگویید. مراسمی که مسئولین و چهره های مطرحی در مراسم حضور داشتند و البته چند نفری هم در کمال تعجب حضور نداشتند!

بله. میهمانان ویژه مراسم سردار علیرضا افشار رئیس هیئت عالی اندیشه ورزی سپاه پاسداران و دکتر سید محمد حسینی وزیر اسبق ارشاد و رییس کمیسیون فرهنگی مجمع عالی بسیج کشور بودند و مسئولین و چهره هایی نظیر فرمانده سپاه شهرستان لنگرود و امام جمعه کومله و همینطور خانواده شهید یعقوبی و خانواده شهدای شهرستان لنگرود و مردم حضور داشتند.

مراسم رونمایی در رشت با سخنرانی سردار علیرضا افشار و اجرای برنامه از امیر نام آور برگزار شد. در لنگرود هم مراسم رونمایی با سخنرانی سردار علیرضا افشار و سید محمد حسینی و مجری گری محمد رضا محبی برگزار شد.

آیا از شما در راستای تولید این مستند که در ارتباط با زندگینامه یکی از شهدا بود از طرف بنیاد شهید حمایت کافی صورت گرفت؟ ظاهرا در مراسم رونمایی هم مدیرکل بنیاد شهید حضور نداشتند…

من از کسانی که کمک کردند تا فیلم مستند شهید یعقوبی تولید و رونمایی شود ممنونم و از کسانی که حضور نداشتند نیز ممنونم!

و فضای معنوی خاصی هم در سالن به وجود آمده بود. کمی از واکنش حاضرین به پخش قسمت هایی از این مستند برایمان بگویید.

در زمان پخش فیلم، فضایی معنوی در سالن حکم فرما شد و حضار و به خصوص خانواده شهید یعقوبی و دوستان نزدیک و همکاران این شهید اشک بر چشمانشان جاری شد. خدا را شاکر هستم که همه به خصوص خانواده شهدا از این فیلم راضی بودند و این موضوع برای من دلگرم کننده بود.

شنیدیم برنامه هایی هم برای ساخت یک فیلم سینمایی با محوریت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت داری؟ 

بله. البته تا امروز افتخار تولید چند مستند و دو نمایش در حوزه دفاع مقدس را داشتم. زنده نگهداشتن یاد شهدا و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسلهای آینده و جوانان را وظیفه خود می دانم. ان شاء الله و با همکاری و حمایت مسئولین در نظر دارم اولین فیلم سینمایی ام را با موضوع جانبازان دفاع مقدس و خانواده های این عزیزان در یک فضای عاشقانه کار کنم.

فکر ارسال کارها به فستیوال ها و جشنواره های بین المللی هم هستی؟ 

قصد برگزاری جشنواره فرهنگی به صورت تور در اروپا را دارم که با همکاری چندین سازمان در ایران و با هماهنگی ها و پیگیریهای قبلی بنده برگزار خواهد شد. البته حضور در فستیوال های بین المللی جز با حمایت های مادی و معنوی مسئولین میسر نخواهد شد. بسیاری از هنرمندان برای تولید آثار هنری نیازمند حمایت های مادی و معنوی مسئولین هستند.

البته در تولید مستند بی نشان مسئولینی از ما حمایت کردند که اگر بخواهم نام ببرم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان، اداره های ارشاد شهرستان های رشت و لنگرود، سپاه پاسداران گیلان و همینطور لنگرود، کنگره هشت هزار شهید استان گیلان و نهادهایی دیگر در کنار ما بودند و حمایتمان کردند.

به عنوان یک کارگردان جای چه نوع کارهایی را در فضای فیلمسازی امروز خالی می بینی؟

موضوعی که به نظر من این روزها کمتر به آن پرداخته می شود ساخت فیلم هایی از زندگی بزرگان است. بنده ایران را کشوری ابرقدرت در خاورمیانه و جهان می دانم که بزرگانش باعث افتخار ما بوده اند. در استان گیلان هم علاوه بر شهدای گرانقدر، چهره های شاخص، عالمان، دانشمندان و هنرمندان بسیاری داشتیم و داریم. برای من ایرانی بودن و گیلانی بودن افتخار بزرگی است و آرزو دارم مجموعه ای فاخر از زندگینامه چهره های شاخص گیلان تولید کنم و زندگینامه مشاهیر گیلان را به تصویر بکشم.

 

این علاقه به معرفی زادگاهت در بعضی از کارهای قبلی هم دیده شده است. مثل مستند بلدیه که همین چندی قبل ساختی و روایتگر ۳۹۵ سال از تاریخ رشت بود. مستند بلدیه به کجا رسید و چه زمانی پخش می شود؟

مستند بلدیه در مرحله آهنگسازی است. آهنگسازی این کار را آرش عشقی بر عهده دارد و بعد از پایان مراحل فنی در آینده ای نزدیک از شبکه های صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پخش خواهد شد.

ظاهرا قصد پخش بین المللی مستند بلدیه را هم داشتی؟

من و تهیه کنندگان این اثر پیگیر پخش جهانی و بین المللی بودیم و ان شاء الله بعد از پایان مراحل فنی در چندین کشور اروپایی هم پخش خواهد شد. البته همچنان درگیر مشکلات مالی هستیم و به حمایت همه جانبه مسئولین استان نیازمندیم تا بتوانیم با چنین آثاری، رشت عزیزمان را در سطح جهان بیشتر معرفی کنیم.

مشکلی که همیشه همراه هنرمندان ما بوده و ظاهرا تمام شدنی هم نیست. نگاه دنیا به فیلمسازی شبیه نگاه ما ایرانی ها است؟ 

من فکر می کنم باید به فیلمسازی و سینما به عنوان یک صنعت نگاه کرد. در دنیا سینما را صنعت می دانند و در شرایط صنعتی سرمایه گذاران به شکل اصولی ورود می کنند و پس از ساخت اثر برگشت سرمایه صورت می گیرد. 

در کشورهای اروپایی و هالیوود، کمپانی های تولید فیلم وجود دارد و مدیران و تهیه کنندگان آن کمپانی ها طرحی را که قابلیت بازگشت سرمایه دارد آماده می کنند و سپس به دنبال کارگردان جهت ساخت اثر می روند اما در ایران کارگردان به دنبال تهیه کننده و سرمایه گذار است.

این یک ایده آل است و ما فاصله زیادی داریم. هرچند باید تلاش کنیم به این نقطه برسیم. با در نظر گرفتن شرایط فعلی و مشکلات مالی که بارها در ساخت فیلم با آن مواجه شدی چقدر به فیلمسازی علاقه داری؟

هنر فیلمسازی را به دلیل اینکه یک اثر خلق می شود خیلی دوست دارم و عاشق کارم هستم. البته عاشق کار، زندگی و خانواده ام. در همین مراسم رونمایی مستند بی نشان، در سالن نشسته بودم و می دیدم مدعوین مراسم با دیدن فیلم و با لحظه لحظه فیلم همراهند و در پایان حاضرین در سالن از ساخت آن خوشحال و راضی بودند. من به عنوان سازنده اثر خوشحال می شوم چون متوجه می شوم اثری خوب و تاثیرگذار ساخته ام.

افراد زیادی در رشت سمت موضوعاتی که در فیلمسازی رفتی نمی روند. سراغ موضوعاتی رفتی که هر یک در نوع و جایگاه خودش بسیار ارزشمند است. نمونه های اخیر این ادعا هم ساخت مجموعه ای که روایتگر زندگینامه شهید مدافع حرم محمدرضا یعقوبی در مستند بی نشان بود یا مثلا به تصویر کشیدن اتفاقات مهم تاریخ رشت در مستند بلدیه… و حالا هم آرزوی ساخت مجموعه ای را داری که در هر قسمت یکی از مفاخر را معرفی کنی. از طرف دیگر از مشکلات مالی متعددی که در ساخت فیلم ها با آن مواجه بودی هم خبر داریم. چرا سمت کارهای بی دردسرتر که فروش خوبی هم داشته باشد نرفتی ؟ 

این موضوعات لایق شخصی من هست و به عنوان یک کارگردان گیلانی وظیفه دارم استانم را به مردم ایران و جهان معرفی کنم. انتخاب چنین موضوعاتی و کار کردن در این مسیر افتخاری برای من هست. گیلان دارای پیشینه و تاریخ ارزشمندی است و انسان های بزرگی در این استان به دنیا آمدند که بعضی از آنها در سطح جهانی شناخته شده هستند اما به بعضی کمتر پرداخته شده است. 

گیلان در هر زمینه ای چهره های شاخصی دارد. علمایی مثل آیات لاکانی، رودباری، ضیابری، احسانبخش، قربانی و چهره هایی چون پروفسور سمیعی، رضا، اکبرزاده یا بانو آذراندامی نشان از فرهنگ و دانش پرافتخار این استان دارند.

اکبررادی، دکتر معین، هوشنگ ابتهاج، آرسن میناسیان، شهیدان پرشماری چون شهید قلیپور، گلستانی، بامروت و املاکی و و و و … تاریخ گیلان سرشار از چهره ها و اتفاقاتی است که هر یک قابلیت ساخت یک اثر فاخر را دارد.

من از مسئولین خواهش می کنم از افرادی که به دنبال ساخت چنین آثاری هستند حمایت بیدریغ و ویژه داشته باشند.

امیدوارم چنین آثاری هرچه بیشتر و با سطح کیفی بالاتر ساخته شود. طرح شاخصی را داشتی که به دلیل مسائل مالی نتوانسته باشی بسازی؟

بله. مدت ها روی طرحی کار کرده ام با موضوع امام رضا(ع) اما همچنان پیگیر مسائل مالی این کار هستم. این اثر یک کار فرهنگی فاخر و ویژه خواهد بود که در ۸ قسمت ۲۵ دقیقه ای ساخته خواهد شد. قصد داریم این مستند تاریخی داستانی پژوهشی را برای روزهای منتهی به شهادت امام رضا (ع) آماده کنیم. 

در کجا ساخته می شود؟ براوردی از هزینه ها دارید؟

برای ساخت این اثر لوکیشن های مختلفی در نظر گرفته شده است که تعدادی از لوکیشن ها در مکه مکرمه، مدینه منوره، کربلای معلی و بغداد در نظر گرفته شده است.

براورد ما برای ساخت این اثر ۵۰۰ میلیون تومان است و به همین دلیل می خواهم از طریق همین رسانه از تمامی کسانی که تمایل به کمک مالی به آثار فرهنگی را دارند تقاضای حمایت جهت ساخت اثری فاخر داشته باشم.

بسیار عالی. امیدوارم حمایتهای کافی از سوی مسئولین در این حوزه انجام شود و شاهد ساخت آثار فاخر بیشتری در استان گیلان باشیم. در آینده نزدیک بازهم به گفتگو با شما خواهیم نشست و پیگیر آثارتان خواهیم بود. قطعا سوالات بی پاسخ فراوانی در ذهن ما وجود دارد که در مصاحبه های بعدی از شما خواهیم پرسید… ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید.

من هم از تحریریه پایگاه خبری و تحلیلی حرف تازه که بدون چشمداشت در کنار هنرمندان بوده تشکر میکنم.

پایان