هفتادمین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری

آخرین وضعیت ون کافه های رشت | موافقت مشروط با بررسی درخواست های جدید

هفتادمین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت ظهر روز شنبه ۲۱ مرداد ماه ۱۴۰۲ به ریاست حسن کریمی کرنق، در ساختمان شورا برگزار شد.

به گزارش حرف تازه ، این جلسه با حضور اعضای کمیسیون، محمدحسین واثق کارگرنیا ریاست شورا، محمد باقر بشردانش معاون خدمات شهری و محمد نعمت پور رییس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری رشت و مدیران مربوطه و مشاوران کمیسیون برگزار شد.

آخرین وضعیت ون کافه های رشت

در ابتدای جلسه رییس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری رشت با اعلام اینکه در حال حاضر ۴۲ ون کافه مشغول فعالیت هستند و قرارداد دارند، تصریح کرد: درخواست ۲۴ ون کافه نیز پیش از محدودیت های جدید ثبت شده و به دلایلی مثل تعیین محل فعالیت هنوز نهایی نشده است.

محمد نعمت پور افزود: در مدت زمان حدود سه ماه که اعلام کرده ایم درخواست جدیدی پذیرش نخواهد شد ۳۰ درخواست جدید ون کافه در سازمان وجود دارد و چنانچه مجوز ادامه فعالیت از شورا گرفته شود فرایند ادامه خواهد یافت و قرارداد ثبت خواهد شد.

رییس سازمان ساماندهی مشاغل شهری با اشاره به معضل بیکاری بر ضرورت کمک به قشر تحصیل کرده تاکید داشت و خاطر نشان کرد: بسیاری از درخواست ها از سوی افرادی است که تحصیلات دانشگاهی در مقطع کارشناسی و یا کارشناسی ارشد دارند. به همین خاطر پیشنهاد می شود با در نظر گرفتن ملاحظاتی، ساز و کاری در نظر گرفته شود تا با این عزیزان قرارداد امضا شود.

نعمت پور در ادامه گفت: با وجود اینکه حضور ون کافه ها در کنار خیابان مسائلی را به دنبال دارد اما ممانعت از فعالیت آنها نیز نارضایتی هایی را در جامعه به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل پیشنهاد می شود از یک سو درخواست های موجود از لحاظ ترافیکی بررسی شود تا در صورت امکان موافقت شود و در غیراینصورت نقطه دیگری در نظر گرفته شود و از سوی دیگر از این پس مجموعه شهرداری نقاطی را برای استقرار و جانمایی ون کافه ها در نظر بگیرد

مسعود عباس نژاد نیز در این خصوص اظهار داشت: ما در این زمینه با چالش هایی مواجهیم. چالش اول اینکه افرادی هستند که مغازه ای را اجاره کرده اند و عوارض و مالیات نیز پرداخت می کنند. در مقابل همان مغازه و یا در آن سوی خیابان ون کافه ای همان خدمات را ارائه می دهد. چالش دوم اینکه مغازه داران طبق نامه دادستانی حق ندارند میز و صندلی را بیرون مغازه بگذارند. از طرف دیگر ون کافه ها نیز باید در کنار خیابان و پیاده رو میز و صندلی بچینند. مغازه داران نیز حق و حقوقی دارند و نباید بیکار شوند. این اتفاق، اتفاق خوبی نیست.

عضو کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت در ادامه تصریح کرد: آغاز کار ون کافه ها از سال ها قبل و پس از پخش سریالی از صدا و سیما در خصوص کافه کتاب در ایران شکل گرفت و جرقه آن از تبلیغات فرهنگی صدا و سیما بود اما امروز به آسیب تبدیل شده اند و در برخی موارد سد معبر می کنند.

عباس نژاد خاطر نشان کرد: اینکه در مسیری حرکت کنیم که در این مقطع زمانی درآمد ناچیزی برای سازمان ایجاد شود در درازمدت هزینه های اجتماعی در پی خواهد داشت. بنابراین باید آسیب های آینده نیز در نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: افرادی نقطه ای را از شهرداری اجاره کرده اند و اکنون به دیگری با رقم بیشتر اجاره داده اند. حتما باید فردی که اجاره می کند خودش فعالیت کند نه اینکه به دیگری اجاره دهد. این موضوع باید در دستور کار باشد که در غیر اینصورت مجوز لغو شود. همچنین باید در نقاط مشخصی فعالیت کنند.

در ادامه معاون خدمات شهری شهرداری رشت نیز ممنوعیت صدور مجوز و عقد قرارداد برای ون کافه را یک تهدید دانست و گفت: سالها قبل ممنوعیت صدور مجوز دکه ابلاغ شد و اکنون افرادی که به دنبال دکه بودند در یک قالب دیگر به دنبال راه اندازی ون کافه ها هستند و از این جهت ممنوعیت فعالیت ون کافه ها نوعی تهدید محسوب می شود.

محمدباقر بشردانش در بخش دیگری از سخنان خود به عدم وجود مدیریت یکپارچه شهری پرداخت و تصریح کرد: مشکلاتی در حوزه سد معبر و ترافیک نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به خیابان سی تیر تهران که به گذر خوراک تبدیل شده است به بازدید اخیر از این مسیر پرداخت و افزود: شهرداری تهران یک خیابان را به عنوان گذر خوراک انتخاب کرده و با استفاده از رنگ آمیزی زیبا و راه اندازی غذاخوری های شیک و متنوع، درآمدزایی کرده است و علاوه بر جاذبه ای که ایجاد شده است افرادی که نمی خواهند به رستوران های گران قیمت بروند نیز به خیابان سی تیر می روند.

بشردانش ضمن موافقت با ادامه فعالیت ون کافه ها، بر ضرورت در نظر گرفتن ضوابط سختگیرانه برای جلوگیری از تخلفات احتمالی در آینده تاکید کرد و گفت: خیابان های جوان و مصباح از ظرفیت خوبی برای تبدیل شدن به گذر خوراک برخوردارند.

محسن سماکچی دیگر عضو شورا نیز در خصوص جانمایی ون کافه ها اظهار داشت: همانطور که گاری کبابی های محدوده پیاده راه حاضر نیستند در هر نقطه ای فعالیت کنند ون کافه ها نیز در هر جایی مستقر نخواهند شد.

وی افزود: ابتدا باید فرهنگ سازی هایی در این زمینه شکل بگیرد تا مردم بدانند برای تهیه خوراک در ساعات شب نقاط مشخصی در نظر گرفته شده است و بعد از آن انتظار داشته باشیم این افراد در این نقاط فعالیت کنند.

رییس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز بیان داشت: آقای عباس نژاد نگرانی هایی در خصوص آینده این موضوع دارند که به معضلی برای شهر و شهرداری نشود. پیشنهاد جانمایی از سوی آقای کارگرنیا نیز ضرورت دارد. نگرانی های آقای تاج شهرستانی نیز نگرانی همه اعضای شورا است.

حسن کریمی کرنق افزود: باید با در نظر گرفتن تمامی نگرانی ها و نظرات اعضا و مدیران مربوطه در نهایت شیوه کار مشخص شود.

وی همچنین بر ضرورت ارائه آمار دقیق در این زمینه از سوی مجموعه شهرداری رشت تاکید کرد.

 

 

عکس شاخص تزیینی است.