مشروح مصاحبه تلگرامی محمد حسین واثق کارگرنیا؛

آخرین فرصتی بود که به ثابت قدم دادیم

حرف تازه : محمد حسین واثق کارگرنیا با حضور در گروه تلگرامی “نقد عملکرد شورا و شهردار رشت” به سوالات مطرح شده پاسخ داد. عضو شورای اسلامی شهر رشت در پاسخ به سوالی در خصوص ارزیابی این موضوع که شهرداری پیش از این زیر نظر استانداری بوده و امروزه زیر نظر شوراها است گفت: شهرداری یک […]

حرف تازه : محمد حسین واثق کارگرنیا با حضور در گروه تلگرامی “نقد عملکرد شورا و شهردار رشت” به سوالات مطرح شده پاسخ داد.

عضو شورای اسلامی شهر رشت در پاسخ به سوالی در خصوص ارزیابی این موضوع که شهرداری پیش از این زیر نظر استانداری بوده و امروزه زیر نظر شوراها است گفت: شهرداری یک نهاد عمومی غیر دولتی است و از بودجه دولت استفاده نمی کند. هرآنچه درامد دارد هزینه دارد. بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تاکید داشتند که کار مردم به خود مردم واگذار شود و پس از سالها ، نهاد شورا به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و وظیفه نظارت بر عملکرد شهرداری ها از دولت گرفته شد و به شورا ها واگذار شد.

شورا تبدیل به شورای شهرداری شده است

وی با مروری بر عملکرد شهرداری ها از زمانی که در تصدی استانداری ها بودند ، افزود : مدیریت یکپارچه شهری وجود داشت و شخص استاندار هماهنگی لازم را بین ادارات برقرار می کرد. در نتیجه شهرداری ها با مشکلاتی در هماهنگی های اداری که امروزه درگیر آن هستند مواجه نبودند. متاسفانه شورا، به شورای شهرداری تبدیل شده است؛ در حالیکه باید شوراها شورای مدیریت یکپارچه شهری باشند. متاسفانه امروزه هیچ یک از ادارات آب، برق، گاز، راهنمایی و رانندگی در هماهنگی با شورا و شهرداری قرار ندارند.

در گذشته مدیریت شهری یکپارچه بود و شهرداری ها با مشکلات کمتری مواجه بودند

محمد حسین واثق کارگرنیا تصریح کرد: در گذشته چون مدیریت یکپارچه شهری وجود داشت و استاندار این نظارت و این قدرت را داشت که همه دستگاه ها را ملزم به هماهنگی و همکاری با یکدیگر کند نتایج مطلوب تری نصیب شهر می شد اما در سیستم امروزی شهرداری که می تواند خدمات مطلوب تری ارائه کند با چالش های متعددی مواجه شده است.

عضو شورای اسلامی شهر رشت در پاسخ به سوالی در خصوص میزان بهره مندی شورا از ظرفیت شبکه های اجتماعی به منظور اطلاع رسانی و ارائه گزارش عملکرد به مردم ، اظهار داشت : شهرداری در حال حاضر ارتباطاتی را با رسانه ها اعم از مجازی یا نوشتاری دارد و نشست هایی از سوی روابط عمومی شهرداری برگزار می شود و بخش عمده ای از عملکرد شورا و شهرداری از طریق این نشست ها به اطلاع مردم می رسد.

وی همچنین با اشاره به قرارداد شهرداری با صدا و سیما به منظور اطلاع رسانی عملکرد شهرداری ، افزود: شورای اسلامی شهر رشت هم از طریق روابط عمومی اقداماتی را انجام داده است اما اینکه بگوییم به صورت کامل هست باید بگویم شاید نسبت به آنچه حق مردم است و باید اطلاع کافی و وافی داشته باشند ادا نکرده باشیم و فاصله داشته باشیم.

هر آنچه شهرداری در سطح شهر انجام می دهد به نوعی عملکرد شورا محسوب می شود

کارگرنیا در رابطه با دستاورد اصلی شورای چهارم گفت: در طول سه سال و چند ماه گذشته سعی کردیم برابر وظایف قانونی به وظایف خود عمل کنیم و هر آنچه شهرداری در سطح شهر انجام می دهد به نوعی عملکرد شورا محسوب می شود. چون شورا یک پارلمان محلی برای رفع موانع و تسهیل راه است. هر آنچه حاصل می شود عملکرد شورا هم محسوب می شود. 

هر چهار شورا هر آنچه در توانشان بوده است برای ارائه خدمت مطلوب به مردم عمل کرده اند

عضو چهارمین دوره شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه قصد ندارم عملکرد کسی را زیر سوال ببرم، خاطر نشان کرد : مطمئنا هر سه دوره شورای قبل و هم شورای چهارم، هر آنچه در توانشان بوده است برای ارائه خدمت مطلوب به مردم عمل کرده اند. برای همین هم خودشان را در معرض انتخاب مردم گذاشتند. مردم به آنها به جهت ظرفیت هایی که در هر یک از کاندیداها می دیدند اعتماد کردند. در همه چهار دوره عملکردهای مثبتی در همه حوزه از سوی اعضا وجود داشته است. اما شاید هیچ یک از دوره ها اعضای شورا نتوانستند به آن شکل که در شان مردم است به جهت برخی از موانعی که وجود داشته است انجام بدهند. قصد ندارم قیاسی بین چهار دوره داشته باشم. به سوگندی که خورده اند وفادار بوده اند و هدفی جز خدمت نداشته اند.

در انتخاب شهردار با چالش مواجه بوده ایم / شهردار با رای مردم انتخاب شود تعامل بهتری با شورا به وجود می آید

وی در خصوص اینکه کدام شیوه انتخاب شهردار (انتصاب توسط استاندار، انتخاب توسط شورا یا رای مستقیم مردم) را مناسب تر میداند توضیح داد: در بحث انتخاب شهردار من احساس می کنم اگر توسط رای مستقیم مردم صورت بگیرد به مراتب نتایج مطلوب تری خواهد داشت. دوره های مختلف نشان می دهد حداقل در شهر خودمان در انتخاب شهردار با چالش های فراوان مواجه بوده ایم و هیچوقت نتوانسته ایم با اکثریت مطلق فردی را به عنوان شهردار انتخاب کنیم و همه اعضا هم اعتقاد را نسبت به آن فرد داشته باشند که باعث بسیاری از مشکلات برای شهرداران شده است. اگر انتخاب شهرداران در هنگام انتخابات به انتخاب مستقیم مردم باشد و بعد در کنار شورا به وظایفشان عمل کنند احساس می کنم روند تعاملی بهتری با شهردار خواهند داشت و در مطلوبیت کارها تاثیر گذار می شود.

خواستار برخورد با مسببین اصلی اتفاقات روز رشت بودیم

محمد حسین واثق کارگرنیا در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات فرهنگی شهرداری رشت از جمله اتفاقات روز رشت گفت: در ارتباط با برنامه های روز رشت امسال متاسفانه هیچ برنامه ای اجرا نشد علی رغم اینکه با تعدادی از برنامه های پیشنهادی موافقت شورا اعلام شده بود. در سال گذشته هم با کلیت کار مشکلی نداشتیم ولی در یکی دو برنامه به جهت عدم نظارت صحیح عواملی که باید در این حوزه ورود می کردند و با توجه به زنده بودن برنامه مشکلاتی برای شهرداری و شورا ایجاد کرده بود و ناراحتی هایی را به خصوص برای خانواده معظم شهدا به همراه داشت. اعتراض خودمان را در همان زمان اعلام کردیم و خواستار برخورد با مسببین اصلی بودیم و به دلیل تجربه سال گذشته، امسال دقت بسیار زیادی صورت گرفت و برنامه هایی را که احتمال سوء استفاده داشت در کمیسیون فرهنگی شورا حذف کردیم و مابقی برنامه ها را اعلام کردیم که اجرا شود و به دلایل مختلفی اجرا نشد و البته در بسیاری از هزینه ها صرفه جویی به نفع شهرداری صورت گرفت.

کنگره ۸ هزار شهید استان گیلان، تحسین سردار سلیمانی را هم به همراه داشت

وی با اشاره به سایر برنامه های فرهنگی به جز برنامه روز رشت سال گذشته، گفت: نباید به سایر برنامه ها مثل کنگره ۸ هزار شهید  استان گیلان که در همین پیاده راه فرهنگی برگزار شد بی توجه باشیم که تحسین سردار سلیمانی را هم به همراه داشت. حتی در جلسه مدافعین حرم با سردار سلیمانی یکی از خاطرات خوب ایشان ازشهر رشت به شمار می رفت. همچنین می توان به فصل شیدایی اشاره کرد که با مشارکت شهرداری و شورا و عزیزان سپاه صورت گرفت که یک برنامه ده شبه بود و خیل عظیمی از مردم از آن برنامه استفاده کردند و مورد رضایت همه مردم بود اما نمی توانیم همه برنامه ها را به این سمت سوق بدهیم و باید برنامه های مفرح هم در نظر گرفته شود. شهر ما امکانات لازم برای پر کردن اوقات فراغت و ایجاد فضای مفرح را کم دارد. شهرداری با برنامه های فرهنگی سعی می کند شادی ها را با رعایت شئونات و ارزش های دینی و اسلامی به مردم بدهد.

در هر سه استیضاح، مسائل و سوالات مشترکی مطرح بود که مدنظر بنده هم بوده است

عضو چهارمین دوره شورای اسلامی شهر رشت در پاسخ به سوالی در خصوص طرح سوال، استیضاح، موفقیت و شکست آن در شورای چهارم تصریح کرد:  این استیضاح آخر، سومین مرحله بود اما تقریبا می توان گفت در هر سه استیضاح مسائل و سوالات مشترکی مطرح بود که مدنظر بنده هم بوده است. پرداخت به موقع حقوق کارکنان و در اولویت قرار گرفتن این موضوع در برنامه های کاری شهردار از جمله مهم ترین این موارد است. متاسفانه در استیضاح دوم که چند ماه قبل مطرح شد هم ایشان آمدند و یک برنامه زمان بندی ارائه کردند که تا بهمن ماه این فاصله پرداختی حقوق را به حداقل ممکن برسانند. در آذر ماه استیضاح سوم کلید خورد که یکی از سوالات همین بود. رعایت قوانین و مقررات و شفاف سازی معاملات، انحراف بودجه پیاده راه فرهنگی، موضوعات مشترک دفعات قبل در این استیضاح هم مطرح بود. 

شهردار قول داد فاصله پرداخت حقوق ها به همان حداقلی که در استیضاح دوم هم قول داده بود برسد

وی افزود: نمیدانم چطور معنا کنم که استیضاح سوم موفقیت بوده است یا شکست. ما بحث پیروزی یا شکست نداریم. موقعی که به مردم نفعی رسانده شود ما پیروزیم. حالا چه دکتر ثابت قدم به عنوان شهردار باشند چه هر فرد دیگری که در این جایگاه قرار بگیرد و سکان شهرداری شهر ما را در دست داشته باشند. هر زمان خدمت بیشتری ارائه شود و رضایتمندی بیشتری حاصل شود احساس می کنیم پیروز هستیم. در این استیضاح هم اکثریت اعضا رای مخالفت با استیضاح دادند و ایشان در مسئولیت خودشان ابقا شدند. با این قول که فاصله پرداخت ها به همان حداقلی که در استیضاح دوم هم قول داده بودند برسانند که با توجه به آماری که از مناطق و سازمانها دریافت می کنیم این فاصله ها خیلی کم شده است و ان شاء الله تا پایان بهمن هیچ حقوق معوقه از هیچ یک از واحد های شهرداری نداشته باشیم و اسفند هم حقوق و عیدی و پاداش به موقع پرداخت شود تا شیرینی و حلاوت خاص را برایشان داشته باشد.

هیچ تغییر موضعی در خصوص استیضاح نداده ام/ با هیچ کس تعارف ندارم/ مواردی که به عنوان تخلف شهرداری بوده به مراجع ذی ربط منعکس شده/ یک سال باید شهرداری را با سرپرست اداره می کردیم/ زمان مناسبی نبود

در ادامه سوالی در خصوص تغییر موضع کارگرنیا در فاصله دو استیضاح مطرح شد و پرسیده شد در آن زمان بقیه اعضا از کلمه انحراف استفاده کردند درحالیکه شما از واژه ی تند تر تخلف استفاده کردید. آیا آن زمان نظرتان اشتباه بود یا شهردار توبه کرده است؟ همچنین به موضع گیری در خصوص اینکه اگر ایشان برود چه کسی بیاید اشاره شد و در ادامه پرسیده شد که با توجه به اینکه شورا اولین نهاد نظارتی بر شهرداری است و اگر یک روز به پایان کار فرد متخلف مانده است باید برود پس دلیل عدم رای به استیضاح چه بود؟ 

کارگرنیا در پاسخ به این سوال گفت: بنده هیچ تغییر موضعی نداده ام و خود آقای شهردار هم تفکرات بنده را میشناسد و می داند که با هیچ کس تعارف ندارم. همانطور که در گذشته گفتم شهردار باید مسائلی را رعایت کند و همه آن مواردی که به عنوان تخلف شهرداری بوده به مراجع ذی ربط منعکس شده و بنده هم اعتقاد داشتم و در استیضاح دوم در همه موارد مربوطه صحبت کردم. این دوره هم نه اینکه موافق شهردار باشم یا ایشان پیش بنده توبه کرده باشند یا قولی داده باشند هیچ یک از اینها نبود، بلکه به جهت اینکه شرایط زمانی که در آن قرار داریم با مشورت هایی که با اهل فن و متخصصین امر داشتم به این نتیجه رسیدم که از همان روز اول که استارت استیضاح خورده شد اعلام کردم با شما در این طرح به این دلایل نمی توانم همراه باشم. شهردار اگر در این شرایط عزل شود مطمئن باشید دیگر تا پایان سال ۹۶ شهرداری را نمی توانیم بیاوریم. حضور در بهمن ماه و در پیش بودن نوروز که متاسفانه در عمل یک ماه تعطیلی است و در اردیبهشت ماه انتخابات ریاست جمهوری و شوراها را داریم. شاید بسیاری از ادارت که نیاز به تغییر دارند به واسطه همین انتخابات تغییرات نمی دهند تا ثبات داشته باشند. هم انتخابات به خوبی انجام شود و هم دستگاه مربوطه به تنش کشیده نشود. یعنی تا اردیبهشت عملا باید با سرپرست می گذراندیم. بعد از انتخابات اینکه چند عضو شورا بتوانند اعتماد مردم را به دست آورند و مجددا زای بیاورند مطرح است. شاید هیچ یک نتوانیم در شورای پنجم انتخاب شویم و شاید هم تعدادی از دوستان این توفیق را پیدا کنند ولی تا پایان شهریور که عمر شورای چهارم هست هیچ فرد توانمندی این مسئولیت را نمی پذیرد و شهرداری در حد و اندازه رشت برای سه ماه نمی توانستیم انتخاب کنیم. برای شورای پنجم هم که شهریور ماه می خواهد شروع به کار کند تا هیئت رئیسه و کمیسیون ها مشخص شود و بعد اگر به اختلاف نظر برنخورند حداقل سه تا چهار ماه زمان می خواهد. یعنی حدود یک سال باید شهرداری را با سرپرست اداره می کردیم. آن هم با وضعیت موجود با پروژه های نیمه کاره، پیمانکارانی که منتظرند بخشی از مطالبات را دریافت کنند، کارگرانی که در این وضعیت قرار دارند و خیلی از مسائل دیگر شهر را با چالش جدی مواجه می کرد. من یقینا نمی گویم نظرم حتما درست است. اما من به عنوان منتخب مردم این کار را به نفع شهر نمی دانستم. 

ثابت قدم تفکر شورایی ندارد / کاش کمی نصیحت پذیر شود

عضو شورای اسلامی شهررشت در خصوص سوالی مربوط به اقتدارگرا بودن و شوراگریز و حتی شورا ستیز بودن شهردار گفت: در مقتدر بودن ایشان و اینکه سعی می کنند کارها تحت نظر مستقیم خودشان باشد و زیاد تفکر شورایی ندارد و متاسفانه علی رغم همه توانایی هایی که در مدیریت شهری دارند اینها جزء نقاط ضعف دکتر ثابت قدم هست. بنده متاسفانه با اینکه چندین بار قبلا هم اعلام کرده بودم در این زمینه حائز شرایط مناسب نیست. ای کاش کمی نصیحت پذیر شود و به صحبت هایی که از روی دلسوزی است توجه بیشتری کند.

وی در خصوص ورزش های زورخانه ای و پهلوانی و اینکه آیا شهرداری برای زورخانه پوریای ولی اقدامی کرده است، گفت: حدود ۱۴ سال رییس هیئت بودم ولی از حدود سه سال پیش هیچ مسئولیتی ندارم و به عنوان مشاور به جلسات دعوت میشوم و اینکه شهرداری تعاملی با زورخانه ها دارد یا ندارد مثل وظیفه شهرداری در مقابل همه هیئت های ورزشی است. همین روزهای گذشته ۱ میلیارد تومان به تیم فوتبال سپیدرود کمک شده است. این موارد برنامه هایی است که شهرداری در حوزه های مختلف ورزشی دارد و به حضور من ارتباطی ندارد.

اگر شورا درست و پیوسته نظارت می کرد شاید خیلی از زمینه های موجود اصلا به وجود نمی آمد

کارگرنیا با تاکید بر اینکه از مواضع قبلی خود در خصوص شهرداری برنگشته است گفت: اگر شورا به طور پیوسته وظیفه نظارتی خود را به درستی انجام می داد و اختلافات میان برخی همکاران وجود نداشت خیلی از زمینه های موجود شاید اصلا به وجود نمی آمد.

تغییرات پی در پی از نقاط ضعف ثابت قدم است / به صورت مکتوب پس از استیضاح هم مجددا به ایشان تذکر دادیم

وی در پاسخ به یکی از کاربران در خصوص اینکه آیا ثبات فقط باید در صندلی شهردار تعریف شود و سایر رده های مدیریتی نباید ثابت داشته باشد، گفت: این فرمایش کاملا صحیح است و جزء نقاط ضعف ایشان است و در استیضاح های سه گانه و موارد مختلف اعضای شورا تاکید داشتند که جابجایی مستمر و مداوم مسئولین در روند کار تاثیر می گذارد و در حصول نتایج مطلوب چالش ایجاد می کند. حتی به صورت مکتوب پس از استیضاح هم مجددا به ایشان تذکر دادیم که جابجایی مسئولین باید با تفکر بیشتری انجام شود و از جابجایی های پی در پی اجتناب کنند. هرچند طبق قانون شورا حق دخالت در عزل و نصب ها ندارد و شهردار باید افراد را جهت دستیابی به اهداف به کار بگیرد.

ثابت قدم متعهد شده است ضوابط اولیه را رعایت کند / آخرین فرصتی بود که در اختیار ایشان گذاشتیم

محمد حسین واثق کارگرنیا تصریح کرد: هرچند تعهد قطعی وجود ندارد اما آقای ثابت قدم دیگر متعهد شدند ضوابط اولیه کار را رعایت کنند. اعضای محترم شورا که با توجه به شرایط زمانی مخالفت خود را با استیضاح اعلام کردند موکدا به ایشان تاکید کردند که اصول اولیه کار را و مواردی که در این مدت چالش برای خودشان ایجاد کرده مدنظر داشته باشند. ما هم با هرکسی که به ضوابط توجه نکند تعارف نداریم. این آخرین فرصتی بود که در اختیار ایشان گذاشتیم تا کار را به شکل درست انجام بدهند.

در پروژه پیاده راه اگر افرادی تخلفی داشتند باید پاسخگو باشند

عضو شورای اسلامی شهر رشت در خصوص اینکه گفته می شود پروژه ۵٫۵ میلیارد تومانی پیاده راه به حدود ۲۰ میلیارد رسیده و ظاهرا هنوز هزینه های آن به پایان نرسیده است، گفت: این ۵٫۵ میلیارد که مطرح می شود بابت سنگفرش بخشی از بافت های قدیمی دیده شده بود. در چند نقطه بود از جمله محله ساغریسازان، سلیمانداراب و … آقای شهردار با توجه به اینکه می خواستند هرچه زودتر پیاده راه فرهنگی را اجرا کنند به آن شرکت اعلام کردند در حد همین مبلغ و آن ۲۵ درصد که قابلیت اضافه شدن داشت پروژه را ببینند و طرحشان را اعلام کنند. درمراحل کار بعضی زیرساخت ها که باید ایجاد می شد و یا باید در طول مسیر رفع می شد پس از دو سه ماه از آغاز پروژه براورد دیگری توسط شرکت دیگری ارائه شد که فکر می کنم( آمار را به همراهم ندارم اگر اشتباه نکنم) ۶ یا ۷ میلیارد تومان مازاد بر بودجه اولیه در برج ۸ سال ۹۴ به عنوان متمم درخواست شد  که به اوایل سال ۹۵ کشیده شد. اما هنوز هزینه کلی اعلام نشده است. آخرین اعلام همان متمم است که حدود ۱۶ تا ۱۷ میلیارد هزینه داشته است. علت تسریع پروژه مشکلات ایجاد شده برای کسبه بود. علت تاکید در اتمام پروژه این بود که مردم متضرر نشوند.

وی درخصوص اینکه اگر مبلغ شنیده شده برای اتمام پیاده راه واقعی باشد هرمتر مربع نزدیک به یک میلیون تومان هزینه داشته است که در اینصورت نیاز به واکاوی دارد گفت: از آنجا که هزینه تمام شده مشخص نیست فعلا نمی توانم به این سوال پاسخ بدهم. از طریق کمیسیون عمران و برنامه بودجه این موضوع تحت بررسی است که به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار بگیرد و اگر متمم صحیح بود تایید شود و اگر افرادی تخلفی داشتند باید پاسخگو باشند. ضمن اینکه سایر نهادهای نظارتی هم در حال بررسی هستند و هنوز این پرونده بسته نشده است.

کارگرنیا در خصوص اینکه دلیل استفاده از کفپوش بتنی تولید استان های دیگر به جای سنگفرش با قیمت بالاتر چیست گفت: پیمانکاری که برنده مناقصه شده است مصالح را تعیین می کند و مسئول تامین آن است و توسط شهرداری نبوده است.

مسلم است در پیاده راه انحراف بودجه داشته ایم

وی در خصوص پیاده راه تصریح کرد: آنچه مسلم است انحراف بودجه را داشته ایم. پنج و نیم میلیارد تومان به اضافه ۲۵ درصد می توانست انجام شود. مابقی هرچه بوده مصوبه شورا نداشته است. اما ما به دنبال این نیستیم برای کار مشکل ایجاد کنیم. اگر مدارک و اسناد محکمه پسندی ارائه شود مطمئنا در کمیسیون ها و شورا بررسی می شود و اگر تخلفی وجود داشته باشد تعارفی با هیچکس نخواهیم داشت.

چهره شهر در حال دگرگون شدن و رسیدن به یک وضعیت قابل تحمل است

عضو شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه ما شهروند این شهر هستیم و با زشت و زیبای آن بزرگ شده ایم تصریح کرد: باید قبول کنیم در شورای چهارم کارهای عمرانی قابل قبولی علی رغم وجود مشکلات مالی در همه شهرداری های داشته ایم. عدم کمک مالی از سوی دولت نسبت به شهرداری ها که در شورای چهارم کمکی از سوی دولت ندیدیم می توان گفت چهره شهر در حال دگرگون شدن و رسیدن به یک وضعیت قابل تحمل است.

گزارشی نداشته ایم که شهردار پیمانکار را اجبار کرده باشد از جای خاصی مصالح را خریداری کند

محمد حسین واثق کارگرنیا در پایان گفت: نمی دانم به پیمانکاران دستور داده شده است که مصالح خاصی بخرند یا خیر اما واقعیت این است که تا الان گزارشی به دست ما نرسیده است که پیمانکار می توانسته از جای دیگر مصالح را ارزان تر خریداری کند اما شهردار اجبار کرده باشد که از جای مشخصی خریداری شود. مطمئن باشید اگر پیمانکاری چنین ادعایی داشته باشد و قابل اثبات باشد ما بررسی خواهیم کرد.