آخرین شرایط ویزای گرجستان برای ایرانیان در سال ۱۴۰۱

در ادامه قصد داریم تا در مورد شرایط اخذ ویزای گرجستان و انواع و مدارک مورد نیاز برای دریافت آن توضیحاتی را برای شما عزیزان ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

به گزارش حرف تازه به نقل از الی گشت، کشور گرجستان یک کشور نیمه اروپایی و نیمه آسیایی در همسایگی ترکیه و هم‌مرز با کشور روسیه است که دارای مرز مشترک با کشور ما نمی‌باشد ولیکن فاصله چندانی هم با ایران ندارد و مقصد سفرهای خارجی بسیاری از ایرانیان است. وجود آداب و رسوم و فرهنگ‌های مشابه و همچنین روابط دیپلماتیک دوستانه بین دو کشور باعث شده تا این کشور به یک مقصد گردشگری محبوب برای مردم ایران باشد. در ادامه قصد داریم تا در مورد شرایط اخذ ویزای گرجستان و انواع و مدارک مورد نیاز برای دریافت آن توضیحاتی را برای شما عزیزان ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

انواع ویزای گرجستان

کشور گرجستان نیز مانند تمام کشورهای دنیا برای ورود مسافران بین‌المللی به داخل مرزهای خود دارای قوانین و شرایط ویژه‌ای است که این شرایط برای کشورهای مختلف، متفاوت می‌باشد. اما به‌طور کلی کشور گرجستان ۴ نوع ویزا را برای ورود مسافرین در سال ۱۴۰۱ به این کشور مشخص کرده که در ادامه به بررسی مختصر هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم:

  • ویزای تایپ A:

این نوع ویزا عموما مخصوص سیاستمداران و دیپلمات‌های خارجی است که برای سفرهای دیپلماتیک خود از این نوع ویزا استفاده می‌کنند.

  • ویزای تایپ B:

این ویزا مخصوص هیئت های خارجی، کارکنان ادارات، مامورین بین المللی و . . . برای انجام امور خدماتی و سیاسی اعطا میگردد.

  • ویزای تایپ C:

ویـزای تایپ C ویزای اقامت کوتاه مدت است، بدین معنا که افرادی که قصد دریافت ویزای گردشگری گرجستان را دارند، می‌توانند از ویزای تایپ C  استفاده نمایند.

  • ویزای تایپ D:

این نوع ویزا ویزای اقامت بلند مدت است. افرادی که قصد تحصیل، کار، سرمایه گذاری یا هرگونه اقامت بلند مدت در گرجستان سایر کشورها را دارند از ویزای تایپ D استفاده می کنند.

انواع ویزای گرجستانویزای تحصیلی گرجستان

بسیاری از افراد کشور گرجستان را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب می‌کنند تا تحصیل در یک کشور اروپایی را در آسیا و با هزینه‌ای بسیار کمتر از دانشگاه‌های اروپایی و امریکایی تجربه کنند. برای اخذ ویزای تحصیلی گرجستان در مقاطع مدرسه‌ای افراد باید با سرپرست قانونی خود به این کشور وارد شوند. برای تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا نیز به ترتیب باید ۴ سال، ۲ سال و ۳ سال را در کشور گرجستان به تحصیل بپردازید. هزینه‌های تحصیل در کشور گرجستان نسبتا پایین است و حدودا سالانه بین ۲ تا ۶ هزار یورو هزینه تحصیل خواهد داشت. داشتن مدرک دیپلم ۱۲ ساله و مدرک زبان گرجی از موارد مهم برای دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های گرجستان است.

ویزای کاری گرجستان

یکی دیگر از انواع ویزای کشور گرجستان ویزای کاری می‌باشد. در این نوع ویزا افراد می‌بایست از یک کارفرمای گرجی پیشنهاد و درخواست همکاری شغلی داشته باشند. سپس با ارائه نامه به مراکز مربوطه و دریافت ویزای کاری گرجستان در کشور خود نسبت به سفر کاری خود اقدام کنید. این راه مهاجرتی برای کشور گرجستان پیشنهاد نمی‌شود، چرا‌که این کشور خود با بحران بیکاری دست و پنجه نرم می‌کند و مطابق آخرین آمار جهانی کشور گرجستان از جمله کشورهایی است که از نرخ بیکاری بالای ۱۸ درصد رنج می‌برد.

ویزای کاری گرجستان

ویزای گرجستان از طریق درمان

یکی از راه های سفر به گرجستان جهت درمان و دریافت خدمات پزشکی در این کشور است. این نوع ویزا به افرادی که قصد مداوا بیماری خود را دارند اعطا می‌شود. بر اساس قوانین ورود به گرجستان اگر مدت زمان درمان یک بیمار بیش از ۹۰ روز طول بکشد، فرد می‌تواند نسبت به دریافت ویزای درمان اقدام کند اما اگر طول دوره درمان شخص کمتر از سه ماه است، می‌تواند بدون نیاز به ویزای درمان به این کشور سفر نمایند.

ویزای مدارک لازم برای دریافت ویزای گرجستان

مدارک لازم جهت دریافت ویزای کشور گرجستان بستگی به نوع مهاجرت یا سفر به این کشور با هم متفاوت است ولیکن برای همه روش‌های مهاجرتی و سفر به این کشور برخی از مدارک همچون مدارک هویتی، پاسپورت، عکس پاسپورتی و غیره  به‌صورت مشترک و الزامی است. برخی از مدارک نیز به صورت اختصاصی و بسته به نوع مهاجرت باید ارائه گردد که در ادامه این مدارک را برای راه‌های مختلف مهاجرتی مورد بررسی قرار خواهیم داد.

دریافت ویزای گرجستان

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی:

  • مدرک دیپلم

  • مدرک زبان

  • ریز نمرات تحصیلی

  • نامه تمکن مالی

  • نامه پذیرش از دانشگاه

مدارک لازم برای اخذ ویزای کاری:

  • گواهی عدم سوء پیشینه

  • ارائه مدارک مربوط به پیشنهاد شغلی

  • ارائه مربوط به مدارک مربوط به سابقه کاری در صورت نیاز

مدارک لازم برای اخذ ویزای سرمایه گذاری:

  • تاییدیه دولت گرجستان

  • ارائه مدارک مالی

  • ارائـه طرح تجاری

  • ارائه مدارک تمامی سهامداران

چگونگی دریافت ویزای گرجستان برای ایرانیان

خوشبختانه باید این خبر را بدهیم که گرجستان جزو معدود کشورهایی است که ایرانیان جهت سفر به این کشور نیازی به دریافت ویزا ندارند و این امر باعث صرفه‌جویی وقت و انرژی زیادی می‌شود و همچنین سفر به این کشور را بسیار آسان می‌کند. طبق قراردادی که بین دولت ایران و دولت گرجستان به امضا رسیده است، اتباع دو کشور برای سفر به کشور طرف قرارداد نیازی به دریافت ویزا ندارند و به همین دلیل سفر به گرجستان یکی از مقاصد جذاب برای هموطنان ما محسوب می‌شود. ویزای گرجستان ۱۴۰۱ به دلیل پاندمی کرونا با مشکلاتی مواجه بود اما این شرایط با توجه به شروع واکسیناسیون برطرف شده است.

افرادی که قصد سفر به گرجستان را دارند، موظف‌اند مدارک مورد نیاز شامل گذرنامه (که حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد) ووچر هتل سفر خود به گرجستان (و رزرو هتل و بلیط هواپیما) و همچنین اثبات تمکن مالی برای سفر و خروج از کشور را نیاز خواهند داشت. مدت زمان لازم برای ورود به کشور گرجستان حداکثر ۶ هفته خواهد بود. متقاضیان تنها در هنگام حضور در فرودگاه گرجستان نیاز به دریافت مجوز ورود به این کشور را دارند. لازم به ذکر است که هزینه ویزای گرجستان برای ایرانیان به صورت رایگان خواهد بود.

سفر به گرجستان

نتیجه‌گیری

همانطور که در مطالب بالا به آن اشاره شد، کشور گرجستان یکی از مقاصد توریستی محبوب ایرانیان است ولیکن سفر به این کشور در ایام کرونا مستلزم رعایت پروتکل‌های مقرر شده توسط دولت گرجستان است که باعث آسودگی خاطر تمام افراد در طول سفر می‌شود و به کاهش شیوع این پاندمی نیز کمک خواهد کرد. اگر شما هم این کشور را به عنوان مقصد مسافرتی خود انتخاب کرده‎اید، می‌توانید با مراجعه به مقاله مربوطه در خصوص سفر به گرجستان اطلاعات مورد نیاز خود را در مورد پروتکل‌های وضع شده در خصوص ورود مسافران به این کشور و همچنین جاذبه‌های توریستی و تفریحی آن مطلع شوید. برای رزرو تورهای نوروزی تفلیس ۱۴۰۱ نیز می‌توانید به وبسایت الی گشت مراجعه کرده و از جزئیات تورها و شرایط ثبت‌نام آن‌ها مطلع شوید.

سوالات متداول

  • شرایط به ورود به گرجستان در ایام کرونا به چه صورت است؟

مسافرانی که واکسن کرونا را به‌طور کامل دریافت کرده باشند، هیچ گونه محدودیتی برای ورود به کشور گرجستان ندارند و مسافرانی که کارت واکسن دیجیتال نداشته باشند، اجازه ورود به این کشور را ندارند.

  • آیا سفر به گرجستان برای ایرانیان نیاز به ویزا دارد؟

ایرانیانی که قصد سفر به گرجستان را دارند، نیازی به اخذ ویزا ندارند و با ویزا فرودگاهی می‌توانند تا ۴۵ روز در گرجستان اقامت داشته باشند.

  • آیا کافه‌ها و رستوران‌های گرجستان در ایام کرونا باز هستند؟

در گرجستان کافه‌ها،  رستوران‌ها، مراکز خرید و مراکز تفریحی از صبح تا ساعت ۹ شب در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مشغول به فعالیت هستند.

  • شرایط افراد واکسینه شده در داخل گرجستان به چه صورت است؟

افرادی که به‌طور کامل واکسینه شده باشند، می‌توانند بدون استفاده از ماسک و با رعایت فاصله فیزیکی در شهر تردد کنند مگر در شرایطی که قوانین تصویب شده توسط دولت در خصوص شیوع کرونا تغییر کند.